Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Qatar er en apartheid stat. Her er det snakk om menneske rettigheter. Hovedproblemet når det gjelder FIFA og tildeling av dette mesterskapet er jo den korrupsjonen som Blatter/ Platini stod for. Frankrike fikk solgt flyvåpen for 100 talls milliarder til Qatar samtidig som Platini endret sitt syn etter møte med den franske regjering og som leder av UEFA og Blatter som leder av FIFA ble de hovedarkitektene bak tildelingen. Tildelingen var og er en skandale.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Jepp! Og dersom det skal være et slags demokrati innad i Fifa så bør medlemslandene si fra. Nå var det også de samme landene som gav Blatter/Platini den makten de trengte til og begynne med selv om det også da var rimelig tydelig at det var ugler i mosen fra tidligere.

NFF er jo det organet som bør stå frem her, selvsagt backet opp av klubbene. Siden flere klubber nå hiver seg på den bølgen har Glimt også selvsagt et ansvar til å gjøre det samme, men noen virkelig forandring vil vi ikke få før medlemslandene setter foten ned, samt mer profilerte klubber i Europa sier ifra.
Una mas cerveza.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Pondus »

Trodde aldri at jeg skulle hive meg på denne reisedebatten, men slik ble det. Lest mange kommentarer også i an om dette. Bare for å ha det sagt. Det er ikke ulovlig å reise, men det anbefales at bare reiser som er helt nødvendig gjennomføres. Gjør du det må du ta konsekvensene av dette. Så at mange kunne tenkt seg dette, men lar det være kan skyldes mange årsaker. Som foreksempel store økonomiske konsekvenser om noe skulle skje. Reiseforsikringen funker ikke i disse omstendigheter blant annet. Glimt har tatt konsekvensen av dette. De sponser hele pakka sjøl, men da blir det veldig lett å sitte å sutre tilbake i vinterlandet. Å trekke inn usolidarisk i denne sammenhengen synes jeg er patetisk. Usolidarisk til hva? I Norge i dag er det store forskjeller i smittetrykk. I Bodø er dette enormt stort og da med den sør-afrikanske varianten. Skal alle de norske es lagene komme til Bodø for å trene til seriestart? Dette for å få maks solidaritet? Glimt gjennomfører et meget godt opplegg der smittevern er i fokus. Et opplegg de aldri kunne gjennomført i Bodø sannsynligvis med samme kvalitet. Er det ikke smittevern som bør stå i fokus her? Jeg ser en bedrift som tar HMS og tiltak rundt dette virkelig seriøst. Det er ikke slik at man får korona bare man flyr inn i spansk luftrom. At man ikke fokuserer mer på at glimt faktisk er bevisst på sin rolle som seriøs arbeidsgiver i denne diskusjonen er direkte tragisk. Det er jo ikke bare karanteneproblematikken og manglende trening som bør være fokuset, men det som faktisk skjer med kroppene og fysikk om spillerne faktisk blir smittet. Tounekti blant annet ble smittet og ble satt ut fysisk. Noe som reduserer yteevne til spillerne betraktelig. Gjennom seriøs smittevern gjør glimt noe med dette. De går inn for å beskytte sine spillere. At de velger Spania Who cares. Nå er det ikke mange klubber som direkte har kritisert dette i media og de som kritiserer kan man jo undre hvilken agenda de har? Raja, som er vår øverste sjef har heller ikke kritisert glimt, men bedt de ta forholdsregler og ansvar i forbindelse med sitt valg. Det har glimt gjort. Synes denne beslutningen glimt har gjort er helt suveren. Forresten kunne jeg selv tenkt meg en tur til Spania da jeg elsker dette landet. For eksempel shoppingtur til Barcelona, men jeg vet at jeg aldri kan reise/oppholde meg dit/der under de samme forutsetninger som glimt angående smittevern og økonomi(reiseforsikring). Derfor blir jeg hjemme, dessverre.
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glenn P »

Glimt misser litt av poenget når de nå skal "jobbe med dette punktet":
1. Hvordan kan norsk fotball, gjennom NFF, bidra til at arbeidsforholdene til arbeiderne i Qatar og i lignende stater blir bedre?


Saken er at det er 6500 døde, og dette har man visst fra dag 1. Det er for sent å komme med bedring, for skadene er så alvorlige allerede. Det er 10 år siden tildelingen, det er pokker for sent å komme året før å be om at færre skal dø for å få stadion og slikt opp å gå. Og ser man på historien, er det det siste året som er mest hektisk og man tar snarveier. Eneste positive er at Qatar vel er et land som KAN betale, men det er for lite for sent. Boikott!
Glimterfrem
Posts: 818
Joined: Tue Jan 12, 2021 3:17 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 118 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimterfrem »

6500 har ikke dødd i bygging av stadioner. Det er et totalt antall døde arbeidsinnvandrere fra 2010-2020, uavhengig om de er involvert i jobber som har med VM å gjøre eller ikke. Foreslår at folk setter seg inn i saken før de kaster seg på tallene som medier hiver ut.
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

@GlennP: Jeg ser at Amnesty beskriver hvordan fotballen kan jobbe framover (https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/oA ... paa-ballen): "NFF må få med seg større forbund enn de nordiske i en allianse som legger press på FIFA. FIFA må presses til å bruke sin innflytelse aktivt til å fortelle myndighetene i Qatar hva som forventes av en VM-arrangør. Menneskerettigheter bør stå sentralt i det budskapet. Kvalifiseringskampene og den oppmerksomheten de gir er en anledning til å sette Qatar under lupen."

ILO beskrev ved inngangen til 2020: "Qatar har annonsert grunnleggende reformer i landets arbeidsmarked, med mål om å avslutte kafala-systemet og markert et monumentalt skritt framover for å sikre migrantarbeidernes rettigheter." LO vil ikke boikott. https://www.aftenposten.no/sport/fotbal ... vm-i-qatar
Last edited by ecke on Wed Mar 10, 2021 3:25 pm, edited 1 time in total.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

@Glimterfrem. Tenker du skal sette deg inn i saken. 6500 fremmedarbeidere er bare fra 5 land i Asia siden Qatar ble tildelt VM. Fremmedarbeiderne kommer fra mange flere land så tallet for totalt antall døde i alle sektorer er betraktelig høyere. Dessverre så er ikke ett liv i alle land like mye verdt, verken i Qatar eller de land som mange fremmedarbeidere kommer fra.
@liverglimt
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glenn P »

Glimterfrem wrote: Wed Mar 10, 2021 3:06 pm 6500 har ikke dødd i bygging av stadioner. Det er et totalt antall døde arbeidsinnvandrere fra 2010-2020, uavhengig om de er involvert i jobber som har med VM å gjøre eller ikke. Foreslår at folk setter seg inn i saken før de kaster seg på tallene som medier hiver ut.
Du ser jeg skriver "Saken er at det er 6500 døde[...] å få stadion og slikt opp å gå."? Det er snakk om en hel infrastruktur, sikkert alt fra vei til hotell m.m. Hva andelen er av de som har mistet livet direkte eller indirekte på grunn av fotball-VM vet vi vel ikke? Arbeidsinnvandrerbølgen startet vel noen få år før 2010, men alle skjønte jo at Qatar var/er ute etter fotball-VM, Sykkel-VM, håndball-VM osv.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Enig i Glenn P, man er litt i seneste laget med å sette foten ned nå. Når man tildelte Qatar medlemsskapet, så var de allerede i en situasjon hvor det er utstrakt bruk av arbeidsinnvandrere med svært begredelige rettigheter. Har selv jobbet med selskaper og agenter i landet, og det er ikke mye man har og stille opp med. Arbeidsgiver eier deg, tar passet fra deg når du kommer, og kontrollerer i grunn alle dine rettigheter så lenge du er i Qatar.

Altså, innbyggere i landet jobber knapt, og hvertfall ikke i slike fysiske yrker. Så man var jo fullt klar over hvordan disse stadioene kom til og bli bygget. Likevel så man gjennom fingrene da. Og nå er det så sent, at ingen høyt opp i Fifa vil gjøre noe siden det er å skyte seg selv i foten og innrømme feil fra tidligere.
Una mas cerveza.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Glimt har kommet med en ny uttalelse:

Glimt.no: OM VM I QATAR 2022
Fra styret i FK Bodø/Glimt

Bodø/Glimt støtter forslag om et ekstraordinært fotballting høsten 2021 der eneste sak er Norges forhold til VM i Qatar 2022 og Norges eventuelle deltakelse her

FK Bodø/Glimt vil i forkant av det ekstraordinære årsmøtet i NFF, selv avholde et ekstraordinært årsmøte for å gjennomgå NFFs vurdering, og høre medlemmenes syn på hvilket forslag FK Bodø/Glimt bør gå for
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Synes det er bedre. Men fortsatt ikke bra.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Wendigo »

Jeg leser dette som defleksjon. Ønsker bare få tatt trykket ut av saken nå. Flauest er at "action now" viser seg å bety ingenting når det blir det minste ubehagelig å stå for det.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Pondus »

Helt ærlig så er dette så stor grad av storpolitikk så jeg er usikker på hva som er best her. Heller mot den tilnærmingen som glimt har valgt og synes ikke den er spesielt feig. Jeg mener vi må tenke større når man først er i gang. Målet må jo være å forhindre at slike stater får VM eller andre storturneringer. Det gjøres best tror jeg at de nordiske landene organiserer seg som deretter får med seg land i Europa slik at man får større tyngde i internasjonal fotball. Hva kan man oppnå? At korrupte ledere blir valgt. Både Blatter, platini og nå Infantino har ikke hatt rent mel i posen for å si det pent. Samtidig kunne man gjort masse med avstemningsmetoden som brukes ved tildelinger av turneringer. At man kan kjøpe stemmer fra korrupte lokale ledere for sine respektive fotballforbund er en skandale og det skjer hver gang. Og dette fra land som knapt har noen liga. La topp 50 landene på rankingen ha stemmerett, eksempelvis. Hele systemet er råttent og der er problemet. Samtidig har jo disse landene kjøpt seg innflytelse gjennom å kjøpe seg inn i lag og sponset lag i hele Europa. Qatar hadde vel ikke egen liga engang når de fikk tildelt VM engang.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Pondus »

Edit: at korrupte ledere ikke blir valgt.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Shit, en landslagssjef med tilgang til all mulig informasjon og gode politiske/etiske verdier mener en boikott ikke er veien å gå. Jeg som trodde dette var sort-hvitt og at Glimts avgjørelse er helt hull i hodet:(
https://www.tv2.no/a/13877770/
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

Jeg synes det er betryggende at ILO og LO med Fagforbundet har tatt til ordet for andre strategier enn boikott: "Hvis du bare vedtar boikott, så er det en boikott uten å ha en strategi videre. Det gir ikke annet enn en tilfredsstillelse om at du har sagt hva du mener om et VM i Qatar, ikke mer enn det." (https://www.vg.no/sport/i/rgmd00/mener- ... ne-slukkes.). "Fellesforbundets nestleder, mener strategien Norges Fotballforbund har hatt, er den riktige veien å gå."

Selv om Amnesty ikke har tatt stilling til boikott eller ikke, har de sagt at kvalifiseringen gir mulighet til oppmerksomhet om Qatar, dvs at Amnesty mener at kvalifiseringen skal spilles.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Jeg ser for meg at stemmegivningen i kveldens årsmøte - hvis ikke styret endrer mening og går inn for boikott - vil følger de tradisjonelle skillelinjene på en fotballstadion. Tribuneslitere mot supportere. Hvis styret hadde gått inn for boikott så ville vel stemmegivningen ha blitt enstemmighet.

Mitt tips er at de ihuga organiserte fotballsupporterne stemmer for boikott mens menn over 50 med medlemskapet i orden går for den avventende linjen. Altså kan resultatet bli ganske jevnt i kveld.

På "Go Plenum"-gjennomgangeni går så var det vel opptil 12-13 deltakere hvor det overveldende flertallet var menn over 50. Ser liksom ikke for meg at deltakere som Ernst P og Tom Cato Karlsen vil stemme for boikott...

Vi havner vel i bås med Stabæk og Molde vi.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

Jeg ser at JIP gjør boikott til et skisma mellom menn over 50 og "ihuga organiserte fotballsupportere". Jeg "over 50 med medlemskapet i orden" tar med meg Amnestys vurderinger, ILOs gjennomgående strategi for Qatar, LOs klare nei til boikott, og NFFs etiske komites konklusjon, og en rekke uklare spørsmålstegn, og gir min stemme til et ekstraordinært NFF årsmøte om Qatar.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Jeg, mann over 50 med medlemskapet i orden stemmer radikalt og har ingen tro på Uefa, Fifa eller Qatar.
@liverglimt
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Jeg mann over 60 stemmer selvfølgelig for boikott. ‘Du må ikke sove. Du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv’. Når jeg hørte på LO sine uttaleser så var det en haug med selvmotsigelser.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

liverglimt wrote: Thu Mar 11, 2021 10:05 am Jeg, mann over 50 med medlemskapet i orden stemmer radikalt og har ingen tro på Uefa, Fifa eller Qatar.
Hvis du VIRKELIG ikke har troa på UEFA bør du også foreslå boikott av CL-kvalifiseringen i samme slengen. UEFA bidrar, i likhet med FIFA, til sportswashing. En stor del av premiepengene Glimt potensielt vil få tak i stammer fra Gazprom og andre gråsonebedrifter som slettes ikke deler de samme syn som deg (og meg) hva gjelder arbeidsforhold, lønnsvilkår og håp om en bærekraftig samarbeid. Foreslår du også at Glimt sier opp avtalen med lakseoppdrettsnæringen, så kan vi legge oss med 100% god samvittighet i kveld.
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

Noen mener at "Action Now", FNs bærekraftsmål nr 8 og boikott er en selvsagt logisk sammenheng. ILO, FNs organisasjon for å sikre anstendighet i arbeidslivet, mener noe annet. LO med Fagforbundet mener at boikott er feil. NFFs etiske komite sier også nei til boikott. Amnesty sier at kvalifiseringskampene til VM gir mulighet til fokus på Qatar, og Amnesty ber om at man holder "øynene på ballen", dvs hvordan skape varige endringer for arbeidsrettigheter i Qatar. Jeg kan ikke helt se at ILO, FN, LO og Amnesty alle har en aversjon mot etisk handling.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Fokuset på "boikott eller ikke" er problematisk. Fokuset burde være "kraftig virkemiddel eller champagne med Jerome". For min del er det ikke viktig at det blir en boikott, men at det blir en kraftig og troverdig reaksjon.

Ikke at man skal vente til NFF har satt ned en komité som skal diskutere forholdene. Det har de hatt ti år på seg til å gjøre. Action Now.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Hvis du virkelig bryr deg om verden Larsson, så feier du for egen dør og ikke foran andres.

Jeg har null tro på at Uefa klarer å gjøre noe for å påvirke noe som helst til det bedre i denne saken. Hva du tolker av mitt innlegg får du holde for deg selv. Ikke tillegg meg meninger jeg ikke har ytret.
@liverglimt
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jonsnow »

Ikke over 50 år og kommer til å stemme nei i kveld fordi det er helt idiotisk med boikott. Slike har aldri fungert og kommer aldri til å gjøre det. Om man ser på levestandaren til fremmearbeidere i Qatar se siste 10 årene så har de blitt kraftig forbedret og standarden der er blitt mye bedre enn landene rundt som holder på slik Qatar gjorde det tidligere, soleklart mye å gå på, men boikott er ingen løsning overhode. FIFA har faktisk tatt noe gode valg i måten de har pratet/lagt press på myndighetene i Qatar. Var aldri enig at de skulle få arangere VM og det er helt klart kjøpt og betalt på ufine metoder, men nå må man gjøre det beste ut av det og ikke bare gå i lås på at sanksjoner er det som skal til. Om man heller arbeider med dem slik at ting går framover og ikke rett tilbake til slik det var før etter at alle mesterskapene de har skaffet seg er ferdige. Så jeg faller på NEI!
Locked