Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

liverglimt wrote: Sat Mar 13, 2021 11:09 am
Jeg har søkt litt og kan ikke finne en plass at Norsk Toppfotball har tatt stilling til saken. Eneste jeg fant var denne. Opplys meg mer enn gjerne.
Egen avstemning senre i år
Norsk Toppfotball sa nei til boikott nå, og ba om utsettelse til nytt NFF årsmøte, i tråd med det B/G har gjort, ikke nei, men utsettelse.
Last edited by liverglimt on Sat Mar 13, 2021 11:36 am, edited 1 time in total.
Reason: Fikset sitat
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Du skriver ting uten å dokumentere. Kanskje på tide å legge ved noen kilder?

Jeg har hjulpet deg med en artikkelhenvisnig
@liverglimt
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

Norsk Toppfotball vil ha utsettelse
https://www.vg.no/sport/fotball/i/86RRb ... nere-i-aar
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Det interessante er at det er en organisasjon for klubbene. Klubbene i Norge er medlemsstyrt og flere av klubbene har allerede stemt for boikott. Hvis nff og nt skulle falle for fristelsen å bestemme noe uten møte vil da være i strid med det klubbene ønsker.
@liverglimt
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 733 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

jonsnow wrote: Sat Mar 13, 2021 11:07 am Ser at de venstrevridde radikalene vi har her tar helt av(...)
Gjerne definér "venstreradikal". Alle som er til venstre for Frp?

Jeg er overhodet ikke venstreradikal selv. Nærmere sentrum. Jeg kjenner flere på høyresiden som støtter boikott. Å være for eller i mot boikott har ingenting med Høyre-Venstreaksen å gjøre.

Så den dømmingen (det gjelder andre her også) om hvilken politisk retning noen måtte ha kan vi bare kutte ut med en gang. Totalt irrelevant.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jonsnow »

Når man set på meningene til folk alla livetrglimt så er er det så venstreradikalt som det kan bli og som moderator/site admin er han en av dem som har dratt ting så sinssykt langt ut at det er latterlig. Og man burde holde seg for god for slikt når man er moderator!

At man ikke tåler at andre folk har en mening som er stikk motsatt av seg selv, men må kværne på med samme tingen og kaller både folk, klubben og NFF og TF for en hel del ting man ikke har grunnlag for viser bare at enkelte her inne burde tenke seg om 10 ganger før de skriver.

Har holdt kraftig igjen selv mange ganger for jeg synes ikke disse temaene har noe som helst her inne å gjøre, men når man ikke klarer å legge ballen død så må man ty til motsvar. Hvilke politisk ståsted du har Sullikken er meg klinkende likegyldig jeg er ikke på Frp sin side som du hevder og med venstreradikale mener jeg ikke dem som er i midten, men heller rødt, sv, mdg og slike folk! Og av den gruppen har vi flere her inne, i hvertfall om man ser på retorikken som blir brukt.

Jeg har sagt det mange ganger at dette er ikke et sted for å diskutere politikk og man burde holde seg langt unna det. De fleste forum holder seg langt unna politikk og relgion da fisse har en tedens til å skape splid, men det ser ikke ut til at de som fronter denne boikott siden skjønner.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 733 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

Du kan fronte de meningene du vil. Vi har ingen problemer med at brukere har annen mening en det vi som moderatore har.
Men å trekke inn en annens bruker antatte politisk ståsted for å latterliggjøre denne brukerens meninger er langt utenfor akseptabel oppførsel.

Som jeg kjenner Liverglimt, så er han en gründer med flere prosjekter og firma bak seg med mange jern i ilden. Bodd en rekke år i utlandet og driftet firma derfra. Så "venstreradikal" er han ikke.

Som sagt. Jeg kjenner folk både på høyre og venstresiden som støtter boikott.

Videre har jeg ikke hevdet at du tilhører Frp, (ikke at der er noe galt i det), men jeg lurte på din definisjon av venstreradikal.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

@jonsnow: Jeg er selv SV'er, og jeg tåler det meste av politiske diskusjoner, faktisk liker det, uansett hva det måtte være om. Vi kommer nok ikke unna, verken du eller jeg, at idrett også er politikk. Så få vi bare håpe at samtalen mellom Glimtentusiaster ikke fører til splid, som du er redd for.
User avatar
Janco
Posts: 568
Joined: Tue Mar 23, 2004 11:49 am
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 37 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Janco »

liverglimt wrote: Sat Mar 13, 2021 11:10 am Debatten fortsetter og hold deg til saken uten å dømme andre.
-Jeg leser ikke annet enn (for)dømming av folk.
Hvem bestemmer om, og hvor mye, man kan dømme andre?
Alle for boikott kan dømme, de mot kan ikke?

-Jeg bare lurer :?: :wink:
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Det er debatten som fortsetter og vi holder oss sånn noenlunde saklig. Påstander og hersketeknikk for å få slutt på diskusjonen er ikke akseptabelt. Forumet har stor takhøyde og jeg har ikke angrepet forumsdebattanter. Det som diskuteres er oppførsel til offentlige personer og henvisninger til ett møte. Alt jeg har skrevet her kan jeg si direkte til de omtalte uten problemer. Jeg er også i gang med en kommentar som ett tilsvar på en kommentar i AN.

Jeg verken kan eller ønsker å være anonym. Da må jeg stå inne for det jeg skriver og forsåvidt modererer.
@liverglimt
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glenn P »

Er borte noen dager, og her er det folk som antar forumdeltageres politiske retning!? Bare å slutte med å være så trollete i et forum for supportere. Skriv sånt drit i VGD eller Resett
oj
Posts: 106
Joined: Thu Jul 14, 2005 4:50 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 16 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by oj »

Selv er jeg en høyreradikal konspirasjonteoretiker som stemmer på AP eller SV for å holde på fasaden i min omgangskrets.

Jeg kommer til konklusjonen at jeg støtter Glimt sin holdning da jeg ikke har nok kunnskaper til å fremlegge mine høyreradikale konspirasjonsteorier i akkurat dette tilfellet. Dog skal jeg oppdatere dere så snart jeg finner på noe spenstig selv eller leser noe på Resett som jeg tror på blindt uten å sjekke kilden deres!
Glimt e lage
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Apartheid i Qatar går ikke via noen høyre eller venstre akse politisk sett. Det er bare helt uakseptabelt.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Pondus »

Politisk ståsted er totalt uinteressant, men da det ble påpekt at mitt ståsted utfra mine synspunkter er langt mot høyre så kan det avkreftes. De er nok mere mot venstre. Så der kom jeg ut av det skapet😁. Jeg har enorm respekt for det arbeidet som gjøres i klubben på alle plan også Action Now som vil påvirke retningen for fremtidige beslutninger i klubben. Så det som er interessant i tilnærmingen til Qatar problematikken er jo valg av virkemidler. Vi har boikott av VM på den ene siden og glimts tilnærming på den andre. Hvordan ser dere for dere at disse virkemidlene skal utformes uansett om man har det ene eller andre virkemidlet.
Personlig så har jeg en drøm om at fotballnorden og majoriteten av Europas viktige fotballnasjoner forenes og rydder ut den korrupsjonen vi har sett i FIFA og UEFA i lengre tid. Avstemningsmetodikken for å tilegne vm er jo helt latterlig. Korrupte fotballledere i sine respektive fotballforbund ofte til nasjoner som knapt har noen liga kjøpes for å stemme "rett". La topp 50 ligaene ha stemmerett for eksempel. Nei, rydd opp i drittet en gang for alle.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Hvordan skal det ryddes når ingen ønsker å ta tak i det?
@liverglimt
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Pondus »

Handler ikke om å tørre, men om å ha slagkraft for å få ting igjennom. Håper jeg husker riktig her, men Norden støttet Lennart Johansson sitt kandidatur for å bli FIFA president 1998. Det ble blatter. Tror FIFA hadde sett annerledes ut om så hadde skjedd.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Slagkraft er noe som bygges. Snøballen må starte en plass.
@liverglimt
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

jonsnow wrote: Sat Mar 13, 2021 3:00 pm

fisse har en tedens til å skape splid
Sa brura... :rock
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by poteten »

Hvor ble det egentlig av diskusjonen om OL i Beijing?

Qatar-VM er drøyt, men diskusjonen om boikott kommer 8 år for sent.
Kritisk
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

Det må være legitimt å si nei til Qatar nå, uavhengig av hva man burde sagt eller gjort tidligere. Det må være like etisk plausibelt å si nei til Qatar pga av et råttent spill av FIFA/Qatar, og det må absolutt være mulig å se nei til Qatar pga arbeids- og leveforhold som i mange år har vært ille tragisk. Det er grunner også for meg til å si nei takk. Forholdene for migrantarbeiderne, slik det er presentert av Guardian, er det som nå har utløst boikottønsket. Amnesty har spurt etter "kampplanen", boikott eller ikke boikott, dvs hva skal sørge for at forholdene til migrantarbeiderne skal bli bedre og akseptabelt, med lovgivning og rettigheter.

Mange ønsker å "beskytte" migrantarbeiderne med boikott, men ILO/LO mener at boikott vil gjøre det vanskeligere. ILO/LO sier at VM kan sikre at ny lovgivning i Qatar kan følges opp i praktisk politikk. Er det min samvittighet for fortidens hendelser, mer enn migrantarbeidernes framtidige muligheter som skal være grunnlaget for mitt valg. Skal jeg si at ILO/LO tar feil, og migrantarbeiderne skal lide under mitt valg og for min samvittighets skyld? Hva er kampplanen?

"Det kan godt hende at en boikott av VM i Qatar er det rette virkemiddelet", spør Lars-Christian Berg-Hanssen, Student og framtidig medlem i FK Bodø/Glimt, i dagens AN: "Men hva om det ikke er det?" https://www.an.no/var-sa-snill-og-ha-ti ... F_7-DWVY7w

Rettighetskampen i Qatar og lovgivning i Qatar kan også ha stor betydning for rettigheter i de andre gulfstatene. Det har vært en felles lovgivning/praksis gjennom Gulf Cooperation Council, slik at kampen for arbeidsrettigheter handler også om muligheter for forbedringer i andre arabiske land. Da Saudi-Arabia mfl boikottet/blokkerte Qatar i 2017, var stenging av Al-Jazeera ("kritisk" TV) ett krav, men gjennom ulike initiativ var de også veldig oppsatt på å få boikott av VM i Qatar. Saudi-Arabias ønske om boikott av VM i Qatar var sikkert ikke for å forbedre menneskerettighetene eller migrantarbeidernes rettigheter i Qatar.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by poteten »

Boikott som virkemiddel er noe jeg er for. Bare for å ha det på det rene.

Jeg bare tror ikke en boikott-diskusjon så lenge etter avgjørelsen er hensiktsmessig.
Kritisk
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

For nyansens skyld kan vi ta med at ILO mottar store pengebeløp fra Qatar.
Her er noen eksempler på fallgruver vi kan gå i eller på at det en aktør fremhever som en sannhet også kan ha en annen side.

Representanter for NFF fremhever og henviser hele tiden sitt samarbeid med FN-organisasjonen International Labour Organisation (ILO) og deres rapportering fra Qatar og som samtalepartner de gangene de har vært på besøk i Qatar for å få en oppdatering av forholde der.

Det samme gjør de med The International Trade Union Confederation (ITUC).

Disse organisasjonene var like etter tildelingen av VM til Qatar svært kritiske til arbeidsforholdene der og var svært plagsomme for myndighetene i Qatar. Så plagsomme at Qatar fra 2019 har betalt alle omkostninger for deres kontorer i Doha.

Myndighetene i Qatar betaler et beløp i hundremillionersklassen hvert år for at de skal være der. Siden den gang har ikke ILO kommet med en eneste kritisk rapport eller kommentar om forholdene i Qatar.

Det samme gjelder ITUC. Lederen for ITUC, Sharan Burrow ble på grunn av sine harde utfall mot Qatar truet med søksmål av Qatar, men søksmålet ble trukket med en gang ITUC inngikk avtalen om tilstedeværelse i Qatar.
Mange hevder at vi må stole på FN-organet ILO, men de er en del av FN-systemet som finansieres av enkeltland og det gjør dem sårbare for press. Og spør du noen av dem som har snakket med ledere for denne organisasjonen, så får du kanskje høre at de er utsatt for et press fra disse donorene.

Ulik virkelighetsoppfatning
Går du gjennom alle rapportene til for eksempel Amnesty International og Human Rights Watch kommer et helt annet bilde fram.

Og sammenligner du rapportene til for eksempel ILO og ITUC med uavhengige menneskerettighetsorganisasjoner får du et klart inntrykk av at rapporteringen fra organisasjoner som har egne kontorer i Qatar må tas med en klype salt.
https://www.idrettspolitikk.no/2021/03/ ... ssion=true
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Noen har reagert på at NFF ble beskyldt for løgn under årsmøtet.

Ikke aller kjenner vel til hvorfor, men hvis du vil vite litt om hvorfor så finner du også en annen artikkel på samme nettsted som over:

Idrettspolitikk.no: DEBATT: NFF bruker løgn og stråmenn i pyrodebatten

Eller du kan lese denne:
Fotballsupporter.no: Et trist kapittel for norsk fotball.

La nå ikke dine forutinntatte meninger om for/mot blussing hindre deg fra å "belyse" denne siden av saken.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Har egentlig trøtnet litt på denne debatten da den er utrolig polariserende. Ingen tar hensyn til den andre sidens legitime synspunkt og argumenter. Har vært i Qatar 4 ganger, og det man ser med det blotte øyet er jo at ingen "Qatariser" jobber. Jobb er for folk fra Filippinene, India og Nepal. De som jobber der sender stort sett alt av penger til familie i sine hjemland, som de sjelden får besøkt. Når det kommer til arbeidsforholdene hadde det vært interessant hvor mye bedre eller værre det er å jobbe med VM kontra andre arbeidsplasser i landet. Det er jo ikke først og fremst VM i seg selv som er problemet, men snarere Qatar. Et land som bare har en misjon, og det er å tjene penger, samt bygge høyere og sterkere enn Dubai. Man skulle uten tvil ha boikottet da Qatar åpenlyst kjøpte seg til rettigheter som arrangør. Det beste hadde vel egentlig vært om man kunne startet et nytt forbund, og slengt hele FIFA på hav.
Dette er, har alltid vært, og kommer alltid til å forbli en skamplett i fotballens historie, men denne historien er sannsynligvis også bare en liten del av problemet med staten Qatar. Et realt møkkaland.

Ikke boikott VM, boikott Qatar!
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

@gavharr: Siden du spør:

Amnesty: "De omtrent 20.000 migrantarbeiderne som jobber på prosjekter direkte knyttet til VM opplever bedre arbeidsforhold som følge av at Qatars arrangørkomité har satt høyere velferdsstandarder. Men det står igjen 1,8 millioner migrantarbeidere som er enda mer utsatt for menneskerettighetsbrudd." https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/oA ... paa-ballen
Locked