Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
Knuta
Posts: 10048
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Nå er jo Saltvedt kjent for å være moralens vokter sammen med Welhaven. Snakker om fellesskapet og dugnad. De som må slite med dugnaden er de som står i kø foran fattighuset i Oslo og alle de som har mistet jobb og sliter med å få endene til å møtes. Ikke journalister i VG og NRK . Kom gjerne med kritikk av Glimt men vær så snill og ikke kom med usannheter for å tilfredsstille konklusjonen som er bestemt på forhånd.
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1291
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 11 times
Been thanked: 177 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Buster »

Hele denne problemstillingen bunner for meg ut i om Glimt har gjort noe som øker sjansen for at noen blir smittet. Med boble-opplegget mener jeg at det har de ikke. Tvert imot har de hatt et opplegg som har hatt som formål å beskytte mot smitte.

Er det rettferdig? Nei
Kunne de andre klubbene ha gjort det samme? Ja
Er det en belastning for Glimt? Ja (fordømmelse fra moralens voktere)

Det er det sportslige som er avgjørende grunn for å gjøre dette. Jeg støtter klubben i dette valget. I fjor lot vi være å permittere spillere når nesten samtlige andre lag gjorde dette. Dette valget var nok en medvirkende årsak til den enorme sesongen. Vi må tåle at det stormer rundt oss. Hvis ikke vi støtter klubben hvem skal gjøre det da?
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
Glimterfrem
Posts: 818
Joined: Tue Jan 12, 2021 3:17 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 118 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimterfrem »

Kronikk nr 999 om hvor fæle Glimt er. Hvert eneste mediehus i Norge har en journalist som slenger ut minst én artikkel om reisen til Glimt. Det er ingenting nytt fra den første. Repeat.

Eneste forskjellen er at Soltvedts artikkel virker totalt gjennomsyret av passiv aggressivitet.

Ja, vi kommer til å få høre om den treningsleiren hele sesongen. Om vi gjør det bra så sier folk at vi har jukset. Om vi gjør det dårlig kommer de til å le av at ikke vinner selv med mer trening enn de andre. Det er bare å akseptere at det kommer til å bli slik. Det er en naturlig del av å være Norges beste lag. Hadde vi ikke vært på treningsleir og gjort det dårlig denne sesongen hadde alle kommet til å sagt at Glimt kun vant i 2020 pga corona og at de ikke permitterte spillere.
The show goes on.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

En av de mest nyanserte diskusjonene jeg har hørt om dette med treningsleiren til Glimt kommer faktisk fra podcasten "Toppfotball", og det er ca de 10 siste minuttene i denne episoden: https://open.spotify.com/episode/4oqiow ... 0HwoO_Og8A


Forsåvidt et sidespor, men treneren til Strømmen var vel ute og sa i samme podcastserie at Glimt er det eneste laget i norge som har trent seg til et seriegull.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Knuta
Posts: 10048
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Litt uheldig svar fra Schjølberg på AN.no . Tror at man heller bør fokusere på hvorfor Glimt reiste. Hadde ikje Glimt mistet 3 ukers trening på grunn av smitte i troppen og for eksempel hatt de samme trenings fasilitetene som VIF har, så hadde ikke det vært et tema å reise til Spania. Når fokuset blir at man fornærmer Glimt og Bodø og nordlendinger så blir det bare tull, og det ødelegger meg enn det gagner.
Last edited by Knuta on Sun Apr 04, 2021 5:36 pm, edited 1 time in total.
Glimt1916
Posts: 5639
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Buster wrote: Sun Apr 04, 2021 4:39 pm Kunne de andre klubbene ha gjort det samme? Ja
Jeg er ganske sikker på at ikke alle klubbene i Norge har tre millioner til overs til en spontan treningsleier. Jeg vil også tro at dette er en av få sesonger Glimt selv har hatt det.






Buster wrote: Sun Apr 04, 2021 4:39 pm Hvis ikke vi støtter klubben hvem skal gjøre det da?
Det er heldigvis ingen krav til blind lojalitet om man skal holde med en klubb.
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1291
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 11 times
Been thanked: 177 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Buster »

Jeg er enig i det, men min kommentar var ikke fra økonomiske forutsetninger, men fra hva som er lovlig. I fotballen er vel det meste økonomisk urettferdig
Last edited by Boombadila on Sun Apr 04, 2021 6:21 pm, edited 1 time in total.
Reason: Sitering av overstående innlegg
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Vi kan vel gjøre oss ferdig med å diskutere dette hver gang det er en eller annen mening om det. Og AN kan slutte og blåse opp nye pluss-artikler om det hver gang, blandet med gammelt nytt og random Twitter-poster fra hvemsomhelst.
Una mas cerveza.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Det er nok flere klubber som skulle ønske de hadde vært utenlands denne perioden, og jeg tipper noen avventet reaksjoner på Glimts tur, før de tok avgjørelsen om å droppe egen tur. Helt greit det. Mange har nok ikke 3 mill ekstra, men det er vel urettferdig det og?
Fotball er nesten alltid morsomt
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Pondus »

Mitt utgangspunkt i denne diskusjonen er ganske enkel. Glimt tar et valg da de ser at smittesituasjonen i Bodø er ekstrem. Det hersker regionalt store forskjeller i smittetrykk i Norge. Noen klubber opplever problemfri oppkjøring andre ikke. Glimt ville hatt treningsnekt fra begynnelsen av mars. Å snakke om solidaritet, fair play etc. Blir søkt da dette ikke finnes. Klubber som ikke har hatt noe problemer ville ikke sluttet å trene om Glimt har sittet med skjegget i postkassa med treningsnekt i solidaritet og fair play ånd. Treningsnekten er helt uforskyldt så Glimt gjør noe for å unngå å havne i denne situasjonen. De reiser.
Det som provoserer meg er at NFF kunne gjort tiltak for at alle klubbene hadde nogenlunde felles utgangspunkt. Eksempelvis at alle klubbene kunne fått treningsopphold i Spania under samme forutsetning som Glimt har hatt det.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Pondus »

At andre klubber som har en problemfri oppkjøring skal sette agenda for hvordan andre klubber løser sine problemer er i mine øyne frekt. Da er det enkelt å kaste argumenter som solidaritet og fair play som en del av denne kritikken mot Glimt.
Knuta
Posts: 10048
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Pondus wrote: Mon Apr 05, 2021 5:10 pm
Det som provoserer meg er at NFF kunne gjort tiltak for at alle klubbene hadde nogenlunde felles utgangspunkt. Eksempelvis at alle klubbene kunne fått treningsopphold i Spania under samme forutsetning som Glimt har hatt det.
Alle klubber kunne fått samme opplegg som Glimt i klubbens egen regi dersom de hadde økonomi til dette og hadde ønske om å gjøre dette. Ellers så har Børre en glimrende kronikk i dag.
https://www.an.no/saltvedt-slurver-og-b ... -4-1392009
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

For å sette det inn i en enda større sammenheng enn norsk eliteserie: alle ligaer som kjører både treninger og kamper nå, og som har gjort et siden i høst, vil ha en stor konkurransefordel sammenlignet med norske klubber som skal ut og konkurrere mot dem.
Det norske landslaget trenger også spillere som er i gang. Tviler på at Berg og Lode hadde blitt tatt ut om Glimt ikke var i Spania og trente men heller satt i koronakarantene i Bodø.
Fotball er nesten alltid morsomt
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Pondus »

Til noe helt annet. Er litt opptatt av sosiale media blant annet. Har Glimt noe strategi rundt dette. Synes det kunne vært mye bedre både på Insta og twitter. Mye inne på YouTube og ser på kanalen til Glimt og synes det er utrolig bra innhold.433 podcasten synes jeg er helt suveren. Får en mye mer nærhet til klubben når man blir kjent med spillere/administrasjon. Mener Glimt kunne tjent på en mer synlig og "aggressiv" tilnærming til sosiale media. Kan tjene på det i form av flere medlemmer, økt salg i glimtshoppen på nett etc. Nedslagsfeltet er jo stort. Hele Nord-Norge og det er mange fra landsdelen i sør og i det store utland. Noen andre som har noen innspill her?
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Du må være litt ny om du syns de gjør det dårlig i dag 😅 Du nevner jo kvalitetsinnhold selv, og de som styrer den skuta nå er flink til og lage godt med innhold utover bare nettsiden. Nettshoppen er også milevis bedre enn hva det var. Så sammenliknet med noen år tilbake så vil jeg ikke klage på noe :-)
Una mas cerveza.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5654
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 357 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by poteten »

Må innrømme at jeg digger Glimt mer enn jeg trodde var mulig etter at de brukte 3 millioner for å sørge for at sine ansatte fikk gode arbeidsforhold, solid arbeidsmiljø, god hms og en meningsfull arbeidshverdag.

Dette er arbeidsgiverpolitikk i verdensklasse, der hensynet til sine ansatte er prioritert i forståelsen av hvordan sørge for at arbeidstakeren får gjort sin jobb og ivareta sin kompetanse best mulig i samråd med smittelegen i Bodø og sikre best mulig mot smitte.

All kudos.
Kritisk
Sven-Rune
Posts: 3032
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 306 times
Been thanked: 168 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sven-Rune »

Enig med deg potet. Og, om de har brukt 3 mill kan det jo hende at de har spart på andre områder som de ikke har behøvd å drifte på Aspmyra disse ukene.
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by MhepA »

Intelligensen her er jo på sitt laveste. Kritikken fortsetter å gå på solidaritet. Går det virkelig ann? Selv de mest kritiske har vendt om av de jeg har snakket med. Det er jo fordi fornuften til slutt synker inn, sakte men sikkert. Men her velger jo enkelte journalister å blottlegge sin egen uvitenhet for hele landet. Tenk at han også velger å si brorparten av landet. Det er vel fint lite vits for en som støttet reisen å uttrykke noe i offentligheten. På tross av dette har faktisk en god del valgt å gjøre nettopp dette.

Det blir fort stilt når de får holdbare argumenter mot seg, men nå har jeg gått lei av å stilne disse typene, så nå gidder jeg ikke si mer enn at en revurdering av egen vurderingsevne er på sin plass 🙄
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Glimt1916
Posts: 5639
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Jeg kjenner ingen, ikke én person, utover Glimtsupportere som støtter Glimt i denne saken.
JHA
Posts: 952
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 105 times
Been thanked: 141 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by JHA »

Og det er kun to "Ikke Glimt supportere" som jeg kjenner, som ikke støtter Glimt i dette.
De fleste synes at Glimt har gjort et smart og klokt valg samtidig som at de er litt irriterte over at egen klubb ikke har gjort det samme. De to som er uenig har begge noe til felles, de er Enga fans. Jeg har en mistanke om at de pisser samme vei som Fagermo selv om det skulle være rett opp :lol:
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2309 times
Been thanked: 384 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Jeg kjenner mange som mener Glimt har vært smart og de er både i VIF og andre klubber. Så her er det delte meninger.
@liverglimt
Knuta
Posts: 10048
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Glimt1916 wrote: Tue Apr 06, 2021 8:41 pm Jeg kjenner ingen, ikke én person, utover Glimtsupportere som støtter Glimt i denne saken.
Er Nils Arne Eggen Glimt supporter?. Flertallet av de jeg snakker med her i Oslo som er interessert i fotball og ikke har noe forhold til Glimt, mener at laget har gjort det eneste riktige. Så og si alle trenerne jeg kjenner mener det samme. Her er det snakk om sunn fornuft, men det skal man helst ikke bruke i dag. Hadde Glimt reist uten å ha hatt smitte i troppen og mistet 3 ukers trening og Bodø var en by uten smitte ville jeg sagt det var en unødvendig reise og hadde da forstått kritikken. Når man ser på kronikker som kritiserer så hopper man bukk over årsaken til turen, det nevnes ikke. Hvorfor?. Så MP som rett og slett gjør narr av smittevernlegen i Bodø (forresten en av de dyktigste i landet) fordi han ikke passer inn i hans resonnement synes jeg er råttent spill.
Last edited by Knuta on Tue Apr 06, 2021 10:12 pm, edited 2 times in total.
Glimt1916
Posts: 5639
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Jeg kjenner ikke Nils Arne Eggen.
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1291
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 11 times
Been thanked: 177 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Buster »

Det var et nyansert innslag i TV2 - sporten 2125 i kveld, hvor det ble vist til at idrettsutøvere fra en lang rekke idretter trener i utlandet. UnoX ble intervjuet fra sin boble i Belgia. De takket sponsor for denne muligheten til å holde seg smittefri i Belgia av alle land.
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
Locked