Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Har prøvd å se litt tilbake på fjoråret. Etter tap for Odd og Sandefjord, var det få som trodde på medalje. Da som nå var det Saltnes som fikk tyn og mange mente han burde fått en pause fra laget. Vi var vel 5-7 poeng bak Molde og hang i tauene. Etter seieren borte mot LSK så Glimt seg ikke tilbake og vi opplevde en formidabel høst. Vi er fortsatt bare i starten på mai. Glimt har hatt en beintøff preseason og det merkes vel nå. Nå får vi kun en kamp i uken og laget kan begynne å få opp intensiteten på treningen. Flott at laget ikke fokuserte på en billig straffe i går men på egne manglende prestasjoner. Det lover bra.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

Men for meg virker det som at resten av lagene i serien har funnet formelen for å ta oss. 3-5-2 eller 3-4-3 med høyt press der de låser av backene og sentral midt. Når de lykkes med det, ja da blir Elias og Ulrik usynlige, Brice blir tvunget hjem eller finne på noe "spektakulært". Pga det får ikke Pelle noe å jobbe med. Hele venstresiden blir lammet.
Noe bedre på høyresiden med Alfons (høyrebent høyreback), en kreativ Hugo og en Sol som et uromoment. Men når venstresiden er lammet, så blir alt for forutsigbart for motstander. (Nå skal det jo sies at de to siste målpoengene til Sol kom jo da han var på venstre, så ingen fasit).

Glimt må fort som pokker finne en løsning på dette. Som for eksempel en midtstopper eller to som driver igjennom ledd slik at Ulrik og Elias plutselig er spillbare de også. Det har jeg savnet de tre siste kampene.

Å bare bytte en haug med spillere i hytt og vær pga "formsvikt" tror jeg ikke er noen løsning. Da får man jo bare enda mindre samspilt lag.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Det er ikke så lett for midtstoppere når motstanderen spiller 5-3-2. Da blir det ingen ledd å drive gjennom. Det er nettopp det som har skjedd de 3 siste kampene. Hadde Molde spilt mer offensivt hadde det selvfølgelig vært lettere for Moe/Høibråten å forsere et ledd. Det var håpløst i går. Det er en del av taktikken som RBK og Molde og Viking hadde. Det må Glimt ta hensyn til og finne en måte å bryte ned lag med den formasjonen. Jeg har ikke noe godt forslag hvordan det skal løses da jeg ikke er kompetent nok. Det eneste jeg kan si som Solbakken sa. Glimt må være ekstrem tålmodig når de har ballen og ikke ta sjansen på brudd som vi opplevde i går. I går var laget for utålmodig og tok for stor risk med upresise pasninger over en lav sko. Hovedårsaken til Glimts dårlige spill var motspillet til Molde.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

Knuta wrote: Mon May 02, 2022 4:49 pm Hovedårsaken til Glimts dårlige spill var motspillet til Molde.
Nettopp! Eller Vikings motspill for den saks skyld, dog litt mer grisete enn Molde.

Om resten av lagene i ligaen prøver på det samme, så tror jeg likevel at poengene kommer. Ikke alle lagene har så godt mannskap som Viking og Molde, og like kontringssterke. Vi brøyt ned Sandefjord og feide VIF av banen. Spent hvordan LSK kommer. Samme oppskrift?
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
geirminator
Posts: 230
Joined: Sat Oct 17, 2020 10:47 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 48 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by geirminator »

LSK hadde vel trebacklinje mot Glimt i kvartfinalen. Gikk ikke så veldig bra da. De må gjerne prøve igjen.
Artig at Morten P mener at løsninga på å stoppe Glimt er dette, og at RBK skisserte det for resten av lagene i første serierunde.
Ser man på statsen så gjorde RBK anno 2021, med Hareide og 4-3-3, det bedre i fjorårets 2-2-kamp enn The Rekdals gjorde det i årets serieåpning.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

Morten P skriver jo litt av det samme som diskuteres her. Spørsmålet er bare om de andre lagene har nok kvalitet i seg til å gjennomføre det i 90 min.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Glimt finner nok en løsning på disse formasjonsgreiene, men personlig synes jeg det virker som det mangler like mye mentalt som spillemessig for tiden. Enkelte spillere har et utrolig lite tillitsvekkende kroppsspråk for eksempel. Synes det var merkelig at Hugo ble byttet av i går, da han var den ene i midtbaneleddet som klarte å lage litt "liv og røre" (Vetti også med noen gode tendenser). I tillegg synes jeg Amahl gjorde mer med det lille han fikk av ball i går enn Sol. Og apropos Sol og den situasjonen med Boni, så kan jeg ikke fatte hvorfor han går på en finte fra egen spiller, og spesielt ikke hvis denne ofte dras frem på trening. Sol bør løpe blindt i sånne situasjoner, og stole på at pasningslegger sender ballen til riktig tidspunkt. Driver du som ving, å avventer løp for å se om ballen kommer, så kan du like godt la være. Tror både Solbakkenog kanskje spesielt Ulrik har godt av en liten pust i bakken, og det trenger ikke slå negativt ut for Glimt.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Buster »

Jeg føler meg helt sikker på at Glimt ikke planlegger store endringer i formasjoner eller måte å spille på. Som flere andre kommenterer blir løsningen å gjøre det samme som før - bare bedre.
- Midtstoppere og backer sammen med defensiv midtbane må bli bedre på å spille av høyt press, og forsere ledd.
- Sideforskyvningen må gå raskere i etablert angrep
- Intensiteten i gjennvinningen må bli bedre
- Vi trenger flere løp inn i motstanderens felt når vi skal bryte gjennom

Jeg tror det er tre hovedfaktorer som gjør at det er vanskeligere for laget nå sammenlignet med tidligere:
1) Motstandere som RBK, Molde og Viking har sett at de har vært for dårlig trent, og har satset enormt på å utligne forskjellen fra tidligere.
2) Bodø/Glimt har hatt et sinnsykeprogram på en tid av året hvor vi de foregående sesongene kunne ha trent knallhardt. Det har ført til at skader og kampbelastning senker vår intensitet.
3) Vi har et lag som ikke er like innspilt som tidligere, og hvor de nye ikke har lang fartstid med den intensiteten som ønskes. Berg, Bjørkan, Botheim og Lode vil bli erstattet, men at det tar litt tid med ny sentrallinje er kanskje ikke så overaskende.

Skader har kanskje ikke svekket startoppstillingen så veldig, men vi hadde 6 E-cupkamper nå hvor vi ikke hadde noen mulige bytter på midtbanen. At alle måtte stå løpet tror jeg har vært medvirkende til at midtbanen virker sliten.
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Det er greit at andre vinner og gjør det bedre enn Glimt. Det som er synd er at de satser alt på å ødelegge Glimts spill, ikke spille bedre fotball. Tror ikke det er med og gjør norsk fotball bedre. Skal Viking ut i Europa og spile samme typen spill der? Går det bra da?
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
helsvhe
Posts: 1498
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:08 pm
Location: Oslo
Has thanked: 327 times
Been thanked: 81 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by helsvhe »

Var det ikke litt sånn Viking spiller vi ble møtt av fra Legia Warsava også?
Men det er vel ikke den type fotball som man husker tilbake på, men mer Glimt-ball med flotte angrep med mange trekk og flott teknikk (mine tanker om det:))
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Los-Loco »

Tja, fotball handler nå til syvende og sist om resultater. Drillos ble massivt kritisert for sin kjedelige spillestil i sin tid, men det vi husker er at vi slo Brasil og at vi var nr 2 i verden på FIFAs ranking hele to ganger. Hvordan vi kom dit var ganske underordnet, og at Danmark mente det var neanderthalerfotball gjorde egentlig bare gleden større.

Det vil alltid være slik i fotball at noen lag er bedre enn andre, og når et lag skal møte et som åpenbart er bedre enn dem, så nytter det ikke å forvente at kampplanen deres skal være å bestemme seg for å likevel spille bedre enn motstanderen. Det er spill og det er motspill, og hvis Glimt som et av de beste lagene i Norge ikke klarer å takle at motstanderne kommer med motspill som har som mål å hindre oss å gjøre det vi er gode på, ja, da er vi ganske fort ikke lenger blant de beste lagene i Norge.

Det Glimt har gjort de siste par årene er jo helt unikt i fotballsammenheng - de har funnet en modell og en måte å spille på som har passet temmelig bra nesten uavhengig hvem som sto på motsatt halvdel. Endringer i kampplan tilpasset motstanderen har vært nesten ikke-eksisterende, og i alle fall ikke noe som har vært tydelig for den gjennomsnittlige tilskuer. Så kunne man sikkert ønske seg at alle lag hadde like stor tro på egne ferdigheter og forsøkte å spille sitt eget spill samme f**, men jeg tror at det er en litt naiv tilnærming, og ikke minst innebærer det en undervurdering av hvor spesielt det Glimt har fått til faktisk er.

Så håper jeg jo at Glimt velger å fortsette å spille sitt spill, men det er åpenbart at registeret må utvides slik at man ikke så "enkelt" kan blokkere det.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Joda, men et viktig spørsmål fra meg var hvordan Vikings spill (om de ikke legger helt om) vil fungere i europacupen.
Ser at de andre klubbene i Norge må utvikle et motspill for å vinne mot Glimt, men det er ikke Glimt de møter i europakvlifiseringen i sommer. Glimts suksess forrige sesong var å være veldig dyktig på eget spill.
Fotball er nesten alltid morsomt
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jonsnow »

Viking, RBK, LSK vill slite i Europa med det spillet de viser i ES. Molde har vist at de kan ri av å ligge bakpå i Europa før, men har ikke spydspissen som scorer mål på bestilling og tror ikke de vill komme langt med å ligge bakpå heller. Skal man gjøre det bra i ecup må en ha et eget spill eller spillere som er så mye bedre enn de andre sine at de kan avgjøre på egen hånd. Ikke har man tid til å finne den optimale taktikken mot hver motstander heller. Så det de norske "top" lagene driver på med nå gangner ikke norsk fotball, men trekker den heller ned og gjør produktet es mindre severdig og senker verdien. Hadde håpet flere gikk for å spille offansivfotball og utvikle sitt spill, men vi får desverre motsatt vei.
User avatar
Nordlys
Posts: 3368
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 567 times
Been thanked: 645 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nordlys »

Nordlys wrote: Wed Apr 20, 2022 7:13 pm Glimt får mye velfortjent hyllest og noe mer eller mindre forholdsmessig kritikk rettet mot seg. De gjør stort sett det meste etter boka, men nå har jeg lyst til å rante litt.

HVOR MENER GLIMT AT BODØS BEFOLKNING SKAL FÅ MED SEG AT DET ER SEMIFINALE I CUPEN I MORGEN?

[...]
Når man leverer krass kritikk må man også skryte når ting gjøres bra. Denne lå ute på AN rett under hovedsaken(e) i dag fredag:

Image

Håper de jobber like godt med SoMe!
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
helsvhe
Posts: 1498
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:08 pm
Location: Oslo
Has thanked: 327 times
Been thanked: 81 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by helsvhe »

De er veldig aktiv på Twitter og de nærmer seg 4200 solgte billetter i går.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Ugunstig å ha en billettlink som ikke fungerer når en driver pushing i sosiale medier. Jeg får ikke opp tribunekart akkurat nå. Mot TIL, men ikke LSK.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Pondus »

Mangt og meget er skrevet om Glimt de siste ukene både i riksmedia og sosiale media.
Vil trekke frem 2 saker som jeg kommer på her.

1. Storhetstiden til Glimt er over.....
Det er noe av det latterligste påstanden jeg hører. Hva er vi og hva forventer vi av Glimt egentlig. Vi har hatt 3 enorme år der resten av ES ikke har vært i nærheten tidvis å tukte oss. Santidig har vi hatt en enorm prestasjon internasjonalt. Kan vi forvente dette som en kontinuitet, som en vane????Ville vært helt latterlig om man skulle forvente det...Sier det igjen at jeg håper vi oppnår stabilitet slik at vi kan bygge klubb ved å oppnå topp 3 og samtidig ha ekstra økonomisk utbytte av å oppnå anstendige resultater I Europa. Europa anser jeg som en bonus. Vi har kvalitet i laget pr. Idag tilnærming oppnå mange glade stunder for Glimtsupportere i år.

2. Man har knekt koden til hvordan Glimt skal slås etc.....
Da spør jeg hvilken kode. Som nevnt har Glimt levert topp resultater 3 sesonger på rad. 3 år har det isåfall tatt???Har vi verdens dårligste trenere i dette landet? Vi har tidligere spilt mot lag som presser både høyt og lavt og lykkes. Vi lykkes når det legges press på midtbanen vår. Vi har lykkes når lag ligger med hele laget fra 20meter og inn. Så hva er galt nå???

Jeg er ikke noen ekspert, men i mine øyne så er savnet etter Berg større enn jeg vil innrømme. Hagen er ikke Berg, enda. Han kan bli like god da Berg ikke ble god på en sesong så Hagen har stort potensiale. I dag fungerer ikke det å spille seg ut bakfra like bra da Hagen ofte i mine øyne er alt for stasjonær. Vandrer ikke like mye som Berg og blir ikke det bindeleddet offensivt som Berg var. Er heller ikke like god I det defensive arbeidet med å kvele brudd hos motstanderne. Mangler autoriteten som kreves.

Pelle er god til mye, men jeg fatter ikke at han hele tiden skal ha ball på fot. Har sett det i kamp etter kamp at når Brice fører ballen opp i banen så står Pelle og sniffer langs linja for å få en nærmest rett ball ut istedenfor å ta løpet bak back/midtstopper for å komme til innlegg. Hele angrepsrytmen stopper opp og dermed får man ikke effekt av at man fyller folk i boks.

I tillegg så har vi ikke bare skader og utestengelse, men også spillere som ikke er i form. Det er helt tydelig. Uansett så er jeg meget positiv. Vi skapte enorme sjanser mot LSK i dag. Til tross for våre problemer. Når ting løsner da blir dette fyrverkeri. Håper vi klarer å spisse "formen" til Europa kampene. Da kan dette bli sykt morsomt....
Last edited by Pondus on Mon May 09, 2022 7:42 am, edited 1 time in total.
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Vegard »

Bra skrevet, Pondus! Men, kan du dele teksten opp i avsnitt? Vanskelig å lese så mye samlet tekst.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Pondus »

Det er gjort. Ble litt emosjonell og ivrig når jeg skrev dette. Derfor litt uoversiktlig.
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glenn P »

Pondus wrote: Sun May 08, 2022 8:55 pm I tillegg så har vi ikke bare skader og utestengelse, men også spillere som ikke er i form. Det er helt tydelig. Uansett så er jeg meget positiv. Vi skapte enorme sjanser mot LSK i dag. Til tross for våre problemer. Når ting løsner da blir dette fyrverkeri. Håper vi klarer å spisse "formen" til Europa kampene. Da kan dette bli sykt morsomt....
Mistet først halve startelleveren fra 2021, og manglet nå halve laget fra forrige Eliteseriekamp. Det har vært ekstreme forandringer i Glimtlaget, og det vil ta tid før "den nye elleveren" er satt. Og det som var Glimt styrke var nettopp det at de ikke bytta på laget fra kamp til kamp. Den dårlige perioden i fjor rundt Legia-tiden kom vel da Bjørkan, Solbakken og Sørli var skada? Husker ikke om det var noen andre med skader/skavank, men såklart var det en av grunnene.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Vi får mest sannsynlig (presumptivt) enklere motstand enn Legia Warszawa i første runden denne gangen. Og klarer vi å komme oss inn i conference skal vi være fornøyde, Europa League, veldig fornøyde, Champions League, vel....
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Wendigo »

Pondus wrote: Sun May 08, 2022 8:55 pm Pelle er god til mye, men jeg fatter ikke at han hele tiden skal ha ball på fot. Har sett det i kamp etter kamp at når Brice fører ballen opp i banen så står Pelle og sniffer langs linja for å få en nærmest rett ball ut istedenfor å ta løpet bak back/midtstopper for å komme til innlegg. Hele angrepsrytmen stopper opp og dermed får man ikke effekt av at man fyller folk i boks.
Enig i dette, og mener vi så bedring noen kamper ifjor da MK gikk en del rundt på utsiden av Pelle, og det skjedde ting. Vet ikke hvorfor man ikke bruker dette mer.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

At Pelle holder seg "der ute" er vel ganske sikkert for å strekke ut mostander slik at Brice kan vandre innover i banen.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tomath »

Jeg ser at Roma har tilbudt gratis finalebillett til kampen i Tirana til de supporterne som opplevde 1-6 mot Glimt. Hadde det ikke vært bra trolling om Glimt gjorde noe tilsvarende for kampen mot Rana for de Glimt-supporterne som var i Roma?
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Det hadde vært helt nydelig 😅
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Locked