Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glenn P »

Enig med deg, skal man gå fra en som har jobbet med akademi og trening av unge spillere i mange år og har den faglige kompetansen til en exspiller som ikke akkurat har noe på disse feltene å vise til. Skeptisk til sånt.

Hadde håpet man gikk for en nederlender, belgier, portugiserne etc. som kunne ta med seg noen til for å få inntrykk uten i fra som trengs. B/G bruker alt for mye ressurser på akademiet sitt til at man gir en kompis/kjenning jobben og høres ikke bra ut overhode
[/quote]

«Fotballspillets egenart i forhold til belastning, tretthet og restitusjon» & «Treningsuke-syklus i toppklubb i Norge og Europa i kampsesongen»

Har blandt annet skrevet en 67 siders "greie" om noe fotball. Tenker vi kan finne noe fakta før vi går til "fikk jobben fordi han spilte fotball i Bodø".
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tjongs »

Glenn P wrote: Thu May 26, 2022 2:41 pm Ja poenget er jo at Molde faktisk kan sette inn spillere som er på nivå med den som ble skada. De spillerne Molde setter inn fort var de beste spillerne fra andre norske klubber ganske nylig.
Ganske dårlig poeng når de som har vært/er skadet i Glimt uansett ikke hadde vært i Knutsens utvalgte startellever. Så kan man jo også stille seg spørsmålet hvorfor de nest beste, tydeligvis i motsetning til i Molde, ikke er på nivå med de beste.

For all del, kvaliteten på trening har nok helt sikkert lidd nå på våren, kanskje førstelaget har lidd av at det ikke har vært reell konkurranse om plassene. Men det skyldes ikke bare skader, og det er ikke sånn at Glimt bare har vært uheldige med skader, og derfor sliter vi.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jonsnow »

Vi kan gå igjennom stallen og se på skadehistorikken:

Fet: vært skadet siden i fjor høst, spilt 50 minutter i år og ut med skade igjen.

MÅK skadet mer eller mindre konstant siden i fjor sommer

AÅK skadet etter 5 minutter på banen når han endelig var klar dor å spille

Saltnes sliter med hofteleddsbøyeren og bli ikke frisk fra det før han oppereres

Vetti ankom klubben skadet og fortsatt ikke 100%, matches ekstremt forsiktig

Serry Larsen diverse skader som har satt han ut gang på gang akkurat som jeg sa han kom til å gjøre når han blei hentet!

Espejord har en kropp som fortsatt er under opptrening og finnes ikke match klar for hele kamper, hatt diverse småskader i tillegg som skulder ut av ledd

Hagen har slitt med smågrums i flere uker som gjør at han ikke yter 100%

Moe skadet i starten av sesongen

Wembangomo hatt flere runder med influensa/covid-19/manflu hva du vill kalle det for sammens med store deler av troppen

Ask Tjærandsen Skau har akkurat kommet seg fra skaden han pådro seg på utlån

Solbakken opperert for en skade som har plaget han i årevis, forhåpentligvis klar etter landslagspausen

Pellegrino har vært ute med skade etter Sandefjord kampen

Sørli akkurat tilbake etter 1 år på sidelinjen

Boniface tilbake etter atter 1 år med skade og matches ekstremt forsiktig

Kvile skadet etter 10 minutter i første kamp på utlån hos KBK, opperert.

Veit det er litt til, men kom ikke på mere. I hvertfall ekstremt mye skader og sykdom i år og derfor jeg var ekstremt skeptisk til at vi henter 4 skadeplagede spillere før sesongen startet og ingen av dem har bevist at de er gode nokk per dags dato pga. skader og sykdom. Håper man går for spillere med bedre helse framover og rullere litt mere for å unngå slitasjeskader som vi har hatt mere enn nokk av siste året.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jonsnow »

Men han har aldri jobbet med et akademi. At han har vært en altmuligmann i hjemmbyen Sandnessjøen kvalifiserer ingenting.

Skal man få et bra akademi så man ha folk som kan dette og ikke bare noen NFF kurs uten å ha erfaringen som trengs.

Ja jeg er skuffet av denne retningen å gå i, og ekstremt skeptisk til at man går for x-spillere i så viltige posisjoner som aldri har hatt en lignende jobb før. Når man går ut på den måten man gjorde med Broughton så forventer man ikke 10 steg ned.
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glenn P »

Molde har kunnet hente de beste norske spillerne over mange år, Glimt henter de som kaaaaanskje blir gode (Vetti, Nordås, Espejord, for å nevne noen). Glimt kan jo aldri drømme om å hente en spiller som Martin Linnes, det er som om Nordmann eller Sørloth skulle komme hjem etter fire-fem år på toppnivå i en alder av 29/30. Fortsatt ganske sjukt at Linnes dro fra Galatasaray til Molde, men hadde vel hjemlengsel.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tjongs »

Slettet grunnet uenighet angående moderering, og jeg gidder ikke legge inn alt på nytt. Konklusjonen er at jeg er uenig i fremstillingen av skadesituasjonen :lol:
Last edited by tjongs on Fri May 27, 2022 12:26 pm, edited 1 time in total.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Mariasha
Posts: 2704
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 65 times
Been thanked: 35 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Mariasha »

Det at folk ikke er i garantert førsteellever betyr jo ikke at laget ikke påvirkes av at de er skadet (treningskvalitet, for det første, og valgmuligheter ifbm skader eller spillere som er ute av andre grunner), ei heller at de var kjøpt skadet eller skadeplaget. Man kjøpte vel ikke akkurat Sery Larsen med antakelse om at han kom til å være ute i mange, mange uker pga hjernerystelse etter sin første kamp, for eksempel. Og folk som ikke er nær førsteelleveren blir i alle fall ikke noe nærmere av å være skadet…

Fet var dessuten fast i hele 2020 og store deler av fjoråret, så jeg ser ikke helt hvorfor han skulle være uaktuell for førsteelleveren om han var skadefri. Ja, Vetlesen har slått gjennom, men konkurranse om plassene både på trening og i kamp er en fordel, og Fet har vært veldig viktig for laget. Ser ingen grunn til å anta at f.eks. han og Sery Larsen ikke hadde vært nært førsteelleveren om de hadde vært skadefri.

Morten Ågnes Konradsen spilte en god del i fjor og er en potet som nok hadde fått spilt litt her og der mtp de andre skadene våre, om han var klar.

Edit: Sørli var skadet i fjor, ja, men har ikke vært matchet fullstendig før nå nylig.
Last edited by Mariasha on Thu May 26, 2022 4:35 pm, edited 2 times in total.
Ketild
Posts: 16
Joined: Sun Jan 28, 2018 6:27 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Ketild »

Jeg er glad for at det verken er jeg eller Jonsnow som skal gjøre denne ansettelsen.
Men det vil jo være tullete om det skulle være diskvalifiserende å ha vært spiller.
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

I Skeid snakkes det fortsatt om Theting som var en ledertype og var en veldig spiller. Tror det er en flott ansettelse.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jonsnow »

At han har vært spiller før er ikke det punktet jeg klager på! Men det faktum at han aldri har jobbet med dette før. 0 erfaring med akademi og bare vært i en klubb i de nedre divisjoner med diverse arbeide er ikke gode kvalifikasjoner for toppjobben i et top 3 akademi som B/G skryter av at vårt skal være her til lands. Da går man for folk som har arbeidet med akademi før og har relevant utdanning til det og ikke en ex spiller som ikke har jobbet med det!
User avatar
Nordlys
Posts: 3371
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 567 times
Been thanked: 646 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nordlys »

Ser ut som Theting har en del ballast som kan gjøre ham til en spennende mann! Leser av artikkelen i AN at han har jobbet med å bygge klubb i Sandnessjøen de siste årene. Det er nå ganske relevant erfaring selv om det er i et annet miljø med andre forutsetninger og standarder. Alle kommende dyktige akademiledere kan ikke ha bred akademibakgrunn når de kommer inn i jobben. Et sted må de jo bygge erfaring! Var ikke klar over at han hadde UEFA A-lisens. Sånt er jo tillitsvekkende!
Forumets mest middelmådige ekspert.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Har slettet en Haug med siteringer og doble siteringer. Sitatknappen er ikke for å svare. Lesbarheten på forumet skal opp, og da må alle bidra til mindre sitater, og MÅ du sitere, så vær kritisk og rediger bort det uvesentlige.

Eksempler her er når Theting er diskutert, så trenger man ikke å sitere for å ha ett poeng om Stian, man kan skrive jeg mener Stian er en god/dårlig kandidat. Dette selv om du fikk ideen av en annen som hadde skrevet noe tidligere.

Les innleggene i sin helhet og kommenter når du er oppdatert. Veldig ofte er det noen. Andre som har skrevet akkurat det samme som du skal, da bruker vi liker knappen.

Dette er ikke innlegg til debatt. Nå over til tråden!
@liverglimt
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glenn P »

Kanskje ikke ha en tråd som heter "Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt" hvor det går innlegg om forskjellige tema om en annen. Flytt de til en ny eller allerede oppretta tråd er bedre.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Tenkte bare stikke innom en snartur for å minne dere om at det gode arbeidet klubben har lagt ned de siste årene, fortsatt bærer frukter. Sola kommer fortsatt til å stå opp i morra, vi venter i spenning på ny stadion, og klubben er fortsatt for VAR og Qatar så det gjenstår noe arbeid.

Men det er greeenser for hvor negative man skal bli av litt motgang. Dette handler om identitet og tilhørighet, ikke resultater. Koz og klemz.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Nordlys
Posts: 3371
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 567 times
Been thanked: 646 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nordlys »

Vi kan trøste oss med at flere gamle Glimt-gutter var med for Junkeren og slo Byåsen i Trondheim i dag. Leder sin 3. divisjonsavdeling med 4 poeng nå.

Glimt 2 tapte 3-4 mot Orkla borte etter å ha ledet 3-0 et stykke inn i andreomgang.
Forumets mest middelmådige ekspert.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tjongs »

Kesseboy wrote: Sun May 29, 2022 7:27 pm klubben er fortsatt for VAR og Qatar
Er Glimt egentlig "for Qatar"? Kan man være "for" eller "mot" et land? Glimt er vel såvidt meg bekjent hverken "for Qatar" eller for VM i Qatar, så ikke skjønner jeg hvorfor det skrives.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Er Glimt egentlig Bodø/Glimt, eller er det faktisk Sørøy/Glimt vi snakker om?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tjongs »

Bodø/Glimt. Så spørsmålet står stadig.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Ah, godt å få det avklart. Ja, vi snakker om FIFA-arrangementet fotball-VM for herrer år 2022 etter Kristi fødsel, etter den gregorianske kalenderen, som skal avholdes i emiratet Qatar. Er det klart nok definert, eller trengs det lenker?

Såvidt meg bekjent måtte det til et ekstraordinært årsmøte for å instruere landsmøtedelegatene i stemmegiving; for at man skulle ta et standpunkt for menneskerettigheter og mot sportsvasking. Da kan man vanskelig si noe annet enn at klubben i bunn og grunn er for at VM skal avholdes som normalt i Qatar, ting skal gå sin vanlige gang, og at klubben har tillit til UEFA og FIFA som styringsorganer i dette spørsmålet.

Var det klart nok?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tjongs »

Nå er det jo sånn at klubben gjennom det ekstraordinære årsmøtet nettopp valgte å stemme for boikott av VM i Qatar såvidt jeg husker, så da kan det vel vanskelig sies at klubben er FOR VM i Qatar?

Da må det være sånn at styret i klubben er det som blir definert som klubben. Styrets innstilling var å gå imot boikott på det daværende tidspunkt. Det er jo ikke det samme som å være "for Qatar"?

Å være imot boikott sier jo ingenting om hva man synes hverken om Qatar eller tildelingen av VM, det sier noe om hvilke virkemidler som anses som mest effektive (forutsatt at man faktisk ikke synes noe om tildelingen, det finnes helt sikkert de som synes VM i Qatar er en kjempegod ide).

Å sette likhetstegn mellom nei til boikott og "for Qatar" er en gigantisk stråmann som (for å gjøre akkurat det samme selv) er på linje med Listhaugs "AP mener terroristenes rettigheter er viktigere enn nasjonens sikkerhet". Sylvi hadde nok vært stolt av den.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Pondus »

Altså, det tar tid å bygge lag og stabilitet. 2010-ish så hadde Runar Berg en uoffisiell kronerulling, ikke på eget initiativ i kebabkøa på torvet i Bodø. 200 lappene rulla inn til en klubb som var omtrent bankerott. Mye har skjedd siden da, nedrykk og fantastiske prestasjoner i inn og utland. 3-4 årsplaner med strategier etc ble laget og blant annet "vårres måte" ble direktivet hvordan klubben skulle drives.
Så sitter vi her nå etter en ganske lunken seriestart, men er vi egentlig misfornøyd? Glimt har bygd opp en fantastisk klubb med solid økonomi uten rike onkler i ryggen omtrent som har spydd inn midler I klubben. Bygd klubben sten for sten. Vi klaget på overgangsvinduet, men har vi noe å klage på? Noen som husker overgangsvinduene våre før 2020? Byttehandel kaltes de i beste fall.
Gauseth med sin gullfisk hukommelse sier vi er avslørt. Pisspreik mener jeg. Hvor er vi avslørt? Han glemmer glatt at vi har takla høyt.press før, senest i Europakampene. Norske trenere har ikke funnet opp kruttet, det er bare Glimt som ikke har klart å levere de prestasjonene og kvaliteten som tidligere.
Tåler vi ikke en mellomsesong? Seriøst, er det ikke mellomsesonger vi har hatt mest av? Jeg mener dette laget med det mannskapet vi har har et ekstremt høyt potensiale til tross for at de ikke leverer max I dag.
Så er det helsvart? Absolutt ikke...
Vi har spilt 30% av serien til nå. Ifjor scoret vi 59 mål og slapp inn 25.
I år har vi scoret 18 og sluppet inn 14 mål.
Altså vi har scoret 30,5% av målene i forhold til i fjor. Den store forskjellen er at vi har sluppet inn 56% mål i forhold til i fjor. Som sagt når 30% av serien er spilt. Konkludert så scorer vi ikke noe mindre enn i fjor, men vi slipper inn ekstremt mye mer mål.
Litt enkel matte, jeg vet. Dette problemet har vi jo sett. Målene renner inn og de kampene som bikka i vår favør ender i uavgjort eller worst case tap. Så hva er feil? Hva har endra seg så sykt fra Europa kampene til nå? Vi snakker noen måneder?
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Gvandreassen »

Gauseth var en særs begrenset fotballspiller og er likeså en særs begrenset synser. Pleier som oftest å koble ut når han slenger med leppa, ikke all verdens kunnskap han besitter. Helt enig med analysen, Pondus. Dette blir et mellomår, vi kan kanskje ta en tredjeplass hvis vi får stumpen i gir. Har ikke mistet troen på laget, vi har bygget et solid fundament og status som porten til utlandet for unge talenter. Alt dette er ting som tar tid å bygge opp. Vi skal være stolte, så må vi heller bare akseptere at vi ikke kan vinne gull hvert år.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Fint og sette det litt i perspektiv ja! Og selv om det er langt opp til gullplate er det fortsatt urutinerte LSK vi snakker om. Og vi har absolutt heng på medalje.

Det sureste for min del er om vi er i denne formen når CL starter. Da blir det mange tanker om hva som kunne ha blitt. Kanskje gjør turen til Danmark underverker?
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Jeg skal gå en liten tur på en planke, så får vi se hvor kort den er.

Flere av oss har vært småirritert på slapt spill, relasjoner som ikke sitter, og så videre. Og en del av det stemmer nok, det er en del dårlig samhandling og sånt. Men her er min lille brannfakkel: Glimt har ikke egentlig spilt så dårlig.

Hvis vi tar for oss poengtapene, og kommenterer dem, kan det fort se slik ut:
Rosenborg hjemme, uavgjort 2-2. Ballbesittelse 74%-26%. Skudd 23-11. xG 2.37-0.80.
Kommentar: For det meste eide man kampen, men vant likevel ikke mot et RBK som solgte sjela si fullstendig og parkerte bussen seigere enn rushtida på Gløshaugen. Slapp inn to langskudd. RBK hadde noen store sjanser, men det hadde Glimt også. Arkiverer denne under sånt som skjer.

Viking borte, tap 0-2. Ballbesittelse 63%-37%. Skudd 8-16. xG 0.59-1.76.
Kommentar: Viking nøytraliserte Glimt i begge endene av banen. Viking skåra to mål på to situasjoner som egentlig er ganske tilfeldige. Glimt hadde mye banespill uten å skape noe særlig. Årets eneste virkelig dårlige prestasjon i serien.

Lillestrøm hjemme, uavgjort 1-1. 58%-42%, 20-11, 2.35-1.08.
Kommentar: LSK fikk et mål som burde vært annullert for offside, Glimt bomma på straffespark. LSK er i skrivende stund serieleder ni poeng foran Glimt, med én kamp mer spilt. Det kan nok vise seg at dette var en av de tøffere hjemmekampene for året (LSK slo f.eks. Molde i Molde).

Tromsø hjemme, uavgjort 1-1. 63%-37%. 17-7. 0.99-0.67.
Kommentar: Typisk intenst "lokal"oppgjør, som er en type kamper som litt lever sitt eget liv. Glimt med forholdsvis mange avslutningsforsøk fra dårlige posisjoner fra 20+ meter, en konsekvens av at TIL på mange måter prøvde seg på en Rosenborg. Glimt hadde 566 nøyaktige pasninger, sammenlikna med 399 i Stavanger. Man kan så klart hevde at utlikningsmålet tre minutt på overtid var heldig, men Glimt-presset kunne gitt resultater både før og etter. TIL har i etterkant spilt uavgjort mot Viking og TIL, og er nok i bedre forfatning enn de fleste tenker.

Strømsgodset hjemme, uavgjort 2-2. 59%-41%. 14-11. 0.93-1.17.
Kommentar: En skikkelig pussig kamp der Glimt skåra ett mål litt ut av ingenting og ett på corner, og deretter ga bort to mål ved slurv og hodemist. I skrivende stund er Strømsgodset på 4. plass, har en uavgjort og en seier mot Viking, i tillegg til 3-0-overhøvlinga av Rosenborg. Men mot Glimt måtte de ha hjelp for å få poeng.

Molde borte, tap 1-3.54%-46%. 18-9. 2.26-1.02.
Kommentar: En kamp der Glimt faktisk var ganske produktive framover, og hadde noen gode tilbud. Denne runden hadde Glimt høyest xG av alle lagene, fra åpent spill (mener kun Viking var høyere med dødball inkludert). Glimt ble felt av en sløv start (1-0), en dårlig kollektiv risikovurdering (2-0) og et selvmål (3-1). Molde hadde faktisk problemer med å spille seg til særlig store sjanser uten å få litt hjelp av Glimt, og skårer pussig nok tre mål i en kamp der de egentlig skaper kun to store sjanser (og skårer kun på én av de). Etter mitt syn en ok prestasjon (kanskje ikke god nok til å slå Molde uansett, menmen) der man får skikkelig dårlig betalt. Molde er for tiden nummer to på tabellen.

Min diagnose er: Manglende samspill og marginer mot.

Det manglende samspillet fører til to ting; man blir for lite solide bakover, og man klarer ikke omsette banedominans i gode tilbud foran mål i andre enden. Nå høres kanskje det litt flåsete ut, all den tid fotball handler om å skåre mål og helst unngå å slippe inn, men hear me out. Hvis Glimt fortsetter å gjøre det de gjør nå, vil de få betalt for det. Vi har et par usexy poengtap mot LSK og Strømsgodset, men disse lagene er i gang med svært gode sesonger.

Marginene mot handler om straffebom, selvmål, feilpasninger i forsvar og risikovurderinger rett ut av det russiske militæret. I to sesonger har man stort sett vært så gode at man ikke har blitt straffa for disse, enten fordi man har hatt spillere med ekstremt tempo, har skåra så mange mål at vi har ignorert det, eller rett og slett bare vært kollektivt bedre plassert slik at det man har gitt bort, har vært litt mindre gullkanta.

Hva det vil si å være god til noe, er jo egentlig å være så dyktig at man ikke straffes når marginene går en imot. Så sånn sett kan man argumentere at nei, Glimt har ikke vært bedre enn det tabellen så langt viser. Men jeg tror mye av forklaringa på dette ligger i treningsarbeidet som ikke har fått skje på våren. Jeg tror spillere som f.eks. Hagen og Vetlesen har vært nødt til å spille Berg- og Fet-rollene, og ikke kunnet gjøre rollene til sine egne, fordi man ikke har hatt tid til å gjøre spillerne vant til hverandre. Slik laget var satt opp mot Molde mangla det åpenbart komplementære ferdigheter. Jeg mener f.eks. at (kjepphestvarsel) antallet feilfota spillere er et problem, og jeg har i en anna post beskrevet hvordan Hagen får problemer i posisjoneringa som følge av de øvrige spillernes instrukser. Vi ser også mange tilfeller av løp som misforstås, pasninger som ikke kommer, og så videre. Men alt i alt mener jeg at Glimt fortsatt holder, og for det meste har holdt, rimelig høy ES-kvalitet, og det på tross av de elendige betingelsene man har hatt på trening, og på tross av at man har sett passe blodfattige og seige ut.

For meg virker det rimelig tullete å skulle ut og handle midtstopper, sentral midtbane og spiss og ving og hva det nå enn ropes etter. Det er enormt med kvalitet i stallen, og det kommer til å vises. Det eneste jeg synes vi trenger å handle inn er en venstre back, det er litt prekært, og evt. høyre back og keeper som framtidige erstatninger for Sampsted og Haikin dersom disse skulle bestemme seg for å dra. Det vil i hvert fall være dumt å endre driftsmodell fordi man spiller uavgjort mot nr. 1 og nr. 4 på tabellen, og taper mot nr. 2 og nr. 3.

Jeg ønsker meg litt kessa fram og haka opp fra folka i klubben -- vil helst ikke at Saltnes og Knutsen skal snakke for mye om skuffelser og dårlige prestasjoner. Jeg vil ikke at de skal unnskylde seg med skader og lite treningstid, men det er ingen grunn til å by G****th opp til dans heller. Jeg vil ha mer av noe av det Knutsen byr på, at man må like å stå i det, at man må fortsette å utvikle kultur og kontinuerlig gjenskape seg sjøl.

Og så vil jeg at vi, supporterne, finner mer stolthet i de tre foregående årene, og aksepterer at det av og til er nødt til å være litt oppoverbakke for å få nedoverbakke igjen.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Gvandreassen »

Gode poenger, Kesse. Spesielt det med at flere av spillerne nok ikke helt har hatt tiden som trengs for å gjøre rollene til sine egne. Husker hvordan Zinckernagel, Bjørkan, Berg, Lode, Haikin, JPH mfl. fomla før de fant ut av det. Det kommer til å løsne og jeg tror noen uker fri er godt for alle mann nå. Masse arbeid på det relasjonelle, masse terping på spillmønstre og timing og masse masse Mannsverk.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
Locked