Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

2733 i 2013 mot 3668 i år. Årets tall er jo litt "oppblåste" mtp disse rekordforsøkene, og ei kjapp regning sier ca 3075 i snitt bortsett fra disse kampene. Føler meg uansett ganske sikker på at snittet i 2017 blir lavere enn i 2013. Hadde ikke budsjettert med mer enn 2500 i snitt for neste år, om det var min oppgave.
Last edited by mortsto on Mon Nov 07, 2016 3:46 pm, edited 1 time in total.
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Wendigo »

ecke wrote:B/G bør umiddelbart gi beskjed til "alle" - klubben skal opp på første forsøk, og spillerne i kontrakt, blir her!
Min klare forventning er at noen skal reise seg opp på Asmpyra og si at vi skal rett opp igjen. Og det burde skje idag!
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Direktøren sier vel faktisk det i dagens AN.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Hallelujah!
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Synes det er dumt av AN å fokusere på et skikkelig lønnskutt nå. Det er vel ikke dette spillerne ønsker å forholde seg til akkurat nå når de har fått et nedrykk midt i fleisen. Det går helt ok å forhandle om lønn når en ser budsjettet for 2017 og når leiesoldatene er ute av lønnsbudsjettet. Hvis man på liv og død ønsker spillere bort fra Glimt er dette riktig måte å gjøre det på. Takk for den AN.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Dette er realitetene at det blir lønnskutt. An fokuserer på flere ting, blant annet at styreleder sier vi skal rett opp og freding av trener. Selv på en mørk dag kan vi se Glimt av sol og eliteserie .
@liverglimt
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Det er jo ikke AN som kjører lønnskutt. Det står svart på hvitt i spillernes kontrakter.
Det antydes opp mot 10 millioner kroner i tapte inntekter ved et nedrykk. Klubben kan selvsagt ikke late som om det ikke skjer.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Jeg vet at det står i kontraktene, men jeg mener det kan løses på en annen måte. Tror at Sandefjord beholdt lønnen selv om laget gikk ned i fjor uten at jeg skal være skråsikker. Det har også medført at klubben beholdt så og si hele stammen og rykker opp igjen. Det går an å være pragmatisk av og til, særlig fordi Glimt ligger lavt i terrenget når det gjelder lønn. En annen sak jeg liker ikke sutringen og primadonna nykkene til Normann. Fortsetter han med det blir han ingen stor fotballspiller.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Knuta wrote:Jeg vet at det står i kontraktene, men jeg mener det kan løses på en annen måte.
Klart det kan løses på en annen måte. Men 5-10 millioner kroner forsvinner på inntektssiden. Kan man kompensere for dette, så kan man selvsagt også opprettholde lønnsnivået. Det kan jo feks. skje ved hjelp av et spillersalg eller to. Eller at solide resultater i oppdrettsnæringen sørger for nye gullkantede avtaler for klubben.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Taper altså mellom 5-10 millioner kun i TV-penger. Men å kvalitetssikre signeringer gjennom speiding og sportsdirektør har de ikke råd til,er det fotballklubbens svar på å spare seg til fant vi ser her? Ja det var ett retorisk spørsmål
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

La oss se på et speidernavn som har vært ønsket til Glimt i ulike roller: Lars Tjærnås. Han har det siste halvannet året vært Brann-speider. Han hentet inn følgende spillere før sesongstart/i sommer:
Torgeir Børven
Daniel Braaten
Devyer Vega
Remi Johansen
Gilli Rólantsson

Hvor mange kan sies å ha vært en suksess? Braaten og til en viss grad Vega. Speidere kan ruinere klubber på samme måte som fraværet av en kan gjøre det. Det er ikke slik at så kjapt man har en mann med stillingstittelen "speider" så treffer man på alle kjøp. Som Lars Tjærnås ettertrykkelig har bevist denne sesongen.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Enig i at det ikke garanterer noe,men å ha en sportsdirektør som jobber fulltid med dette ville hjulpet mye. Forøvrig,vent å se,Tjærnåsgreia kommer til å bære frukter etterhvert :)

Braathen og Vega har vært meget bra for Brann.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Av fem ervervelser er det rimelig elendig treffprosent å treffe på 1.5 av disse. Når du har et menneske som reiser Skandinavia rundt på jakt etter spillere vel vitende om hvilke posisjoner man trenger oppdekning? Hvor mye mer frukter skal man da egentlig få lov til å høste? Han har jo truffet dårligere enn Glimt - og enkelte forumister klarer jo ikke slakte Glimts spillerlogistikk hardt og kraftig nok.

Brann tok sølv på tross av Lars Tjærnås sitt speidervirke denne sesongen. Ikke pågrunn av.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Neivel,så du mener:

1. Vi skal fortsette på samme måte som nå,mao store utskiftninger hvert år og dårlig planlegging av stall.

2. Vi skal hente spillere som agenter anbefaler(de samme agentene som sitter igjen med masse cash om klienten signerer for oss).

3. Vi skal trekke Bjørkans oppmerksomhet bort fra feltet for å sitte å se på signeringer.

4. Vi skal hente spillere som har tidenes treningsuke på prøvespill her.

??
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Prøver bare å tømme litt luft ut av "ANSETT SPEIDER SÅ BOMMER VI ALDRI PÅ SPILLERKJØP"-sannheten du maser om. For det er ikke så enkelt. Det heller.

1. At spillerne har korte kontrakter har jo absolutt NULL med speiderspørsmålet å gjøre.
2. Gjerne det så lenge det er kvalitet av typen Jevtovic, Mockenhaupt. At man har god kontakt med agenter ser jeg på som utelukkende positivt. Seff lyssky virksomhet, men se Solskjær&Jimbo
3. Med knappe tre timer i forbindelse med en treningsøkt har jeg ingen problemer med at Bjørkan . Du tror kanskje trenere i klubber med speidere ikke ser noe som helst form for video? De sitter kun på feltet med kjeglene sine?
4. Og dette har skjedd nøyaktig hvor mange ganger de siste 20 årene? Én gang: Alexander Nissen.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Jeg snakket om sportsdirektør ovenfor,modellen Sarsborg 08 kjører. Ser egentlig på det som viktigere enn speider per nu. I Sarsborg og FKH jobber sportsdirektøren med å finne spillere å. De traff vel mildt sagt bra i år på overgangsmarkedet.

Bjørkan sa i sommer at de hadde jobbet natt og dag for å finsikte signeringene.
Du kan legge Babenko,Stafsula m.fl på den lista med nissen.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Jeg er forøvrig veldig spent på hvordan du klarer å garantere at Tjærnås-prosjektet kommer til å høste frukter?
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Garanterer det ikke,men det vil nok minimere risikoen for at Brann bommer like mye. Men klart en speider kan bomme han også
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Fortsetter han å treffe på 25% av signeringene sine er han nok ledig for Glimt på null komma niks, skal du se!
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Å hvor mange prosent mener du Glimt traff med?
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Sakser listen fra ovenfra her:
Pogo - Helt OK, verken mer eller mindre
Hannes - Treff
Thomas - Visste hva vi fikk - kan bli god på sikt
Jonassen - Visste hva vi fikk - kan bli bra på sikt
Sasha - Treff
A.Jakobsen - Tidvis treff - kan bli meget bra neste år
Babenko - Bom
Halvorsen - Treff
Jevtovic - Treff
Manzon - Bom, men fikset tre poeng mot S08
Osvold - Fått lite muligheter, men heller mot en bom
Wiig - Bom

Bedre enn Tjærnås'en imo all den tid han hentet etablerte spillere med et mye større lønnsbudsjett.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Men du ser hvor mange som ble hentet? Blir vanskelig å sammenligne.

Hadde vi planlagt stallen bedre hadde det ikke vært nødvendig å hente inn en hel 11er i løpet av en sesong :)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Vanskelig å vurdere Tjærnås bare etter hva Brann har kjøpt. Vet vi hvor mange forslag fra salgskåte agenter Brann har gitt faen i etter råd fra Tjærnås? Det hører også med til en sånn jobb. Bare antallet spillere som har gått ut og inn av Aspmyra det siste året viser at alt ikke er helt i vater der oppe.
Last edited by Trapattoni on Mon Nov 07, 2016 4:36 pm, edited 1 time in total.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Hvis det er vanskelig å vurdere speidere ut fra hvilke spillere som er hentet inn, skjønner jeg ikke helt hvordan en skal kunne måle dem. Blir som at selgere ikke skal vurderes fra salgstall, men spekulering i hvor mye vedkommende KUNNE solgt for. Jeg vil ha en slik jobb:-(
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Og vet ikke hva de hentet før han startet jobben :) eneste jeg vet 100% er at Vega ble sett av Tjærnås på Costa Rica og anbefalt videre.

De andre signeringene kan være spillere trener kjenner til,man trenger ikke speider for å finne D.Braathen f.eks.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Locked