Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
User avatar
Vix
Posts: 744
Joined: Thu Aug 20, 2015 9:48 am
Location: Vigevano
Has thanked: 121 times
Been thanked: 119 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Vix »

Greit å høre at Kåre mener ingen på Glimt er gode nok til å spille seg inn på RBKs midtbane. Det skjønner man jo, men det er godt mulig Normann selv mener han er god nok... Og på oppfordring, i hvertfall, mener han også at Normann (og resten av de unge) kan ha godt av et utviklingsår i OBOS. La oss håpe det. Interessant å høre det de sier om treningskulturen, også.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Jeg er mer opptatt av at de trener riktig,altså at timer + kvalitet blir perfekt.

Mao om man har maaange timer med dårlig trening kontra færre med veldig god trening så må de finne balansegangen. Det virker det ikke som de har gjort i år,de har trent lite med med mye dårlig kvalitet :) om det Ecke har beskrevet gjennom året stemmer,noe jeg ikke tviler på
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

B/G har ei treningsuke i sesong med 5 økter a 1 1/2 time + kamp. Jeg er ikke tvil om at mengde og intensitetsstyring, blir viktige parameter i evalueringen som kommer nå.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Det høres jo sykt lite ut. Hva gjør man resten av tiden?. PlayStation?. Vet at i Spania trenes det 3 timer 5 dager i uken. Dag før kamp lett trening 2 timer. Ingen dager fri. Tyskland kanskje enda mer.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Playmaker »

Toppidrettsutøvere som trener så lite... jesus.

Regner med at en type som Normann ikke nøyer seg med bare det.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Glimt har denne gangen råd til å beholde de beste spillerne for å gå rett opp. Ingen grunn til å la spillere under kontrakt forsvinne for småpenger. Tipper Fitim er den heteste på overgangsmarkedet. Tror ikke Normann er så ettertraktet som vi tror. På Glimtmagasinet sa Kåre at ingen på Glimts midtbane er i nærheten av de spillerne han selv råder over. Det ble også poengtert at Normann har et fattig assist og ingen mål i år. Hvis ikke RBK er villig til å bla opp 5+ mill for det som tross alt er en ganske uferdig og variabel spiller, så er det vel heller ingen andre som kommer til å gjøre det. Patrick vil neppe tape noe på et år i Obos. Han har vært direkte svak i en rekke kamper, men jeg tror fortsatt han kan bli god. Morten K har vært skadet nesten hele sesongen, og jeg tror ikke klubbene står i kø før han har mer å vise til. Han har dog bare kontrakt til sommeren, så hvis ikke Glimt forlenger, kan en middels TL-klubb hente ham etter en god vårsesong.
Håper klubben ganske kjapt går ut med informasjon om at det satses på å gjøre oppholdet så kort som mulig. Havner vi i en ny periode som 2010-2013, så begynner jeg å fingerhekle istedet for å se fotball.
dagobert
Posts: 1018
Joined: Fri Sep 02, 2005 7:37 pm
Location: Harstad
Has thanked: 29 times
Been thanked: 2 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by dagobert »

jendoriluka wrote:K.I sier det direkte ut: Glimt har underprestert, og vi har ikke noe offensivt grunnspill mot etablert.
Hør hør. KI har så rett rett. Og jeg og flere har sett det samme.
Mitt forslag er å hente Bjørn Hansen slik som KI hadde i Glimt. Tror han lærte mye av han. Kunnskap som RBK nå nyter godt av.

Mener egentlig at Bjørkan må gå!!!
Glimt selvfølgelig!
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Ang Glimt og trening, fra Adressas portrettintervju med Kåre:

Bruttern skal ha ønsket et generasjonsskifte [i Bodø/Glimt] – i et landskap preget av resultater. Og slik Adresseavisen har forstått fra flere hold, skal også Bruttern ha ønsket seg duoen Vieux Sané og Papa Badou til klubben - uten at det ble noe av overgangene i hans tid. Da Ingebrigtsen hadde reist fra Bodø, og Cato Hansen hadde overtatt, ble duoen hentet – og begge ble kjempesuksesser.

- Ledelsen ville gjøre det på sin måte, og jeg skjønte tidlig med den nye sammensetningen (da Cato Hansen kom inn som assistent) at jeg ikke var en del av den. De sparket assistenten min (Bent Inge Johnsen), og skulle tvinge på meg deres assistent. Allerede da startet det litt sånn uggent, og det ble aldri bra, sier Bruttern om de siste seks månedene i Glimt-tida.
(...)
- Jeg hadde fine år i Glimt, og ble glad i Bodø. Jeg synes det var en fantastisk plass å bo, men så var vi uenige om en del av innholdet. De var ikke så interesserte i å trene like mye som jeg ville. Vi hadde ulikt syn på ting, og får jeg det ikke som jeg vil ha det, kan det bare være. Det er ikke sårt, men skuffende. Samtidig lærer du vanvittig mye av det. Det er en erfaring jeg ikke ville vært foruten, sier Bruttern.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Skulle gjerne vært flue på veggen i møterommene på Aspmyra fremover. Jakobsen med mye på hjertet som ikke slapp ut i Studio Glimt, samme med ANs journalister. Bruttern den som snakket mest fornuftig der, selv om han var veldig diplomatisk, også da Freddy T lokket han ut på spørsmål om treninger og spillestil. Han kom med en interessant bemerkning om at det er en trend i norsk fotball at man skal hvile seg til suksess, mens RBK er de som går mot strømmen og trener mest av alle. Ellers befriende at Jakobsen ikke ville ha noe dommerprat. De har ingenting å gjøre med at vi rykket ned.

En annen sjokkerende opplysning er at i 6 av hjemmekampene våre har vi ikke klart å score. Jeg trodde ikke det var så ille, på tross av at dette er den dårligste sesongen jeg kan huske å ha sett oss levere på hjemmebane, kanskje med unntak av noen bekmørke øyeblikk fra 2005-sesongen. Som det pekes på i Studio Glimt skapes det altfor lite sjanser, vi har en midtbane som er vaksinert mot å score mål og Azemi/Olsen har stått for nesten alt vi har levert offensivt i år. Det er vanvittig svakt. Åpenbart at lagene vi har spilt mot har knekt Glimt-koden (i motsetning til Åssa) og skjønt at dersom de ligger lavt og forsvarer seg mot oss vil de få de to-tre sjansene de trenger for å vinne mens vi ikke får til noe som helst.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

MhepA wrote:Da får du f*** meg gjøre som Huseklepp og Demidov og sende klubben opp igjen.
jeg liker ikke noen av de spillerne eller Brann, men du treffer spikeren på hodet.

Spillerne må tenke litt med hjertet i tillegg til hodet.

Men desverre blir det vanskelig å holde på Tim. Han er mestscorende nordmann i TL i år, og det er naturlig at h
Glimt får bud på han som de må godta. Jeg tror ikke vi er tjent med en Tim som er demotivert i Obos.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Playmaker »

Mos Abdellaoue er norsk sulliken... ;)

Det med lite målscoring på hjemmebane, og midtbanen nesten ikke putter. Vi har ikke flere strenger å spille på. Kun kontringer og kantspill. Det fungerer ikke i lengden. Alt blir så lett å lese og forutsigbart. Vi må tørre å spille ball, og tillate kreativ frihet i siste tredel. Vi må ta litt risiko offensivt, ikke kun sleive en ball i bakrom til Trond.


Ellers er det inspirerende og særdeles interessant å høre Thierry Henry fortelle litt om Guardiola og hans tanker om kreativ frihet. https://www.youtube.com/watch?v=fB9jpteTgH0

"Min jobb er å få dere opp til den siste tredelen, deres jobb er å avslutte det"
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

Re Playmaker. Ja selvfølgelig. Jeg hadde bare ikke fått med meg at Mos har gått forbi Tim.

Men jeg tror ikke akkurat det har noe å si. At en spiller putter 11 mål for et lag som rykker ned sier mer om spilleren enn laget.. Hvis Tim får tillitten og muligheten på et GODT norsk lag, så vil jeg ikke bli overrasket om han nærmer seg 20-tallet.

Jeg håper dog at vi greier å beholde han, og at han blir større scoringsGud i Obos enn Ulf's Engblom med sine 26.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Baltus
Posts: 236
Joined: Sat Apr 17, 2004 1:52 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Baltus »

ecke wrote:B/G har ei treningsuke i sesong med 5 økter a 1 1/2 time + kamp. Jeg er ikke tvil om at mengde og intensitetsstyring, blir viktige parameter i evalueringen som kommer nå.
Det høres veldig lite ut, og er kanskje en av grunnene til at ting har gått som det har
En annen ting som bør bekymre er den totale mangelen på en god utviklingsarena for de som ikke spiller fast for a-laget. Fotballen i Nordland er i total krise med Glimt i Obos (nivå 2) og Glimt 2 på nivå 5!! Når man i tillegg ikke har en eneste klubb i fylket som er i nærheten av å være på anstendig nivå så blir det tungt. Mo var nummer 2 klubben i år, de var skalt offer på nivå 3. I 2017 så er de nest beste klubbene i fylket alle på nivå 4 (Mo, Junkeren, Sortland, Mjølner og Mosjøen), resten er på nivå 5.
Hvor spillere som ikke spiller nok for a-laget skal gjøre av seg blir et spørsmål som må diskuteres, Alta og Finnsnes er vel nærliggende å tro vil kunne ha spillere på utlån hvis de er interessert. For en spiller som f.eks William Arne Hansen vil det være totalt bortkaster å ha Glimt 2 som kamparena neste sesong, hvis han ikke får spille mer på a-laget

Hvordan stallen blir til neste år er jo alt for tidlig å si, men jeg regner med at de fleste av lånespillerne forsvinner, også er det vel nærliggende å tro at Babenko og Osvold forsvinner, i hvert fall bør de gjøre det.
_________________________

6 måneder med snø og is uten
Tippeligafotball er alt for lang tid...
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Hva med en samarbeidsklubb i Nordland, på Mo eller i Narvik? Har noe sånt vært diskutert? Eller tror disse lagene/byene at de er konkurrenter av Glimt, og at de skal overta hegemoniet i fylket?
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Baltus wrote:...er det vel nærliggende å tro at Babenko og Osvold forsvinner, i hvert fall bør de gjøre det.
Jeg skal være så tøff å foreslå at Babenko har kvaliteter som Bjørkan ikke klarer benytte, all den tid man slenger innpå en MÅK som ikke leverer, starter med TJ når man må score mål, setter Azemi på ving gang etter gang, ikke klarer starte igang Olsen ila en hel sesong, osv osv.

Så evalueringen må gjøres på et høyere nivå enn at man tupper ut spillere man ikke syns leverer (fra benken...), for da blir det tynt i rekkene.
Una mas cerveza.
User avatar
Baltus
Posts: 236
Joined: Sat Apr 17, 2004 1:52 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Baltus »

Kan hende at Babenko blomstrer hvem vet? Men spillerlogistikken denne sesongen har ikke vært betryggende. Eksternt har vi hentet 12 spillere:

Pogo
Hannes
Thomas
Jonassen
Sasha
A.Jakobsen
Babenko
Halvorsen
Jevtovic
Manzon
Osvold
Wiig
De aller flest av disse har ikke vært i nærheten av å løfte laget nevneverdig. Det er ikke bra i det hele tatt, og jeg ser at Joacim Jønsson på Twitter bruker Glimt som eksempel på elendig spillerlogistikk. Og det er vrient å være uenig med han i det.
_________________________

6 måneder med snø og is uten
Tippeligafotball er alt for lang tid...
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Klart det - en del var rare navn å signere, og har ikke overrasket heller. Likevel er ikke alt ille - keeperene har vært OK (Hannes MEGET bra), Sasha solid, Halvorsen rutine i front, og Jevtovic med noen viktige mål. Wiig, Osvold og Manzon var rare signeringer til å begynne med, og hittil ikke overbevist.

Men så har man spillere som A.Jakobsen - den eneste ved siden av Normann som klarte holde på ballen i går, og faktisk vende spillet. En av få som klarer slå gode passninger, og være offensive. Hva får Bjørkan og Glimt ut av det? Jo, man ser for lite fysikk og setter innpå MÅK (!!). Dette har skjedd flere kamper.
Una mas cerveza.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Ja, det er rimelig pussig det der. Jakobsen blir bra han, om han ikke blir tatt ut etter 60 min. hver bidige kamp.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Jeg vet hva jeg ville gjort hadde jeg vært leder i Glimt. Ansatt en ny trener som bringer masse energi til klubben og får endret treningskulturen og som er tøff mot ledelsen og er pedagog. Har to navn på blokka, den ene tør jeg nesten ikke nevne, den andre er treneren Pimenta til Kongsvinger. Han kom til Konsgvinger for 2 år siden. Plutselig ser du et helt annet lag, de trener mye(mer enn Glimt), han er litt på kant med ledelsen(det er veldig bra), krever disiplin og tøffhet av spillerne(noen liker ikke det). De vant 2.div med 15 poeng i fjor. I år er de i cupfinalen og spiller kvalik om opprykk. Jeg hadde tro på Bjørkan, men har nå innsett at det går ikke og at Glimt trenger en helt ny treningskultur og masse ny energi inn i klubben. I Glimt er det et vennegjeng. Ikke noe galt med det, men det bringer ikke klubben videre.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Ironisk nok, slik kampene har vært der Glimt ligger lavt og presser til vi ligger under 1-0, så hadde det vært bedre å ha Jakobsen på benken og heller putte han inn son boksåpner når vi jager skåring i det 60 min og ut.
Førr Evig!
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

http://www.arntzen.info/2016/11/06/grat ... e-nedrykk/
Børre A pirker borti masse av det vi har diskutert her allerede.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

AN+ melder om at Mangersnes (som ikke har egen trenertråd her inne?) er aktuell for RBK. Så spørs det hvor stort tap det er?
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Jeg har for lite kjennskap til Mangersnes. Men jeg synes Glimt skal være forsiktig med lønnskutt, Glimt ligger i dag med lønnskostnader på linje med f.eks Sandefjord, og hvis vi skal beholde stammen og rykke rett opp bør lønnsreduksjon være siste utvei. Men vi må la de dyre leiesoldatene gå, de er vel med på å forkludre lønnskostnadene i Glimt. Ellers så kjenner jeg mye smerte i dag.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Alle spillere med langtidskontrakter har kontraktsfestet 20% nedgang i lønn ved nedrykk. Så vidt jeg vet er dette noe de fleste klubbene i TL opererer med.
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Vegard »

Forventet tilskuerbesøk har jo mye å si for budsjett for kommende sesong. Etter å ha gått svært raskt gjennom hjemmekampene i opprykksesongen 2013 varierer oppmøtet på Aspmyra fra ca. 2200 til ca. 3900 (mot Vard Haugesund). Har ikke regnet på snittet fra 2013, men det kan da ikke ligge langt fra årets?
Locked