Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Det nåværende styret blir sittende videre
- Vi ser ingen grunn til å skifte ut noe som helst når klubben leverer i forhold til sine mål både sportslig og økonomisk, sier valgkomitéens leder Benn Eidissen til an.no.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Nytt fra treningene

Post by ecke »

- I dag kom Diadora med ny ball, den første egne på mange år. Spillerne var åpenbart spent på å teste egenskapene. Førsteinntrykket fra tribunen var positivt, men ....

- Chatto og Badou var gledelig tilbake på balløktene. Sane og Valentin var ikke på treningen i dag, og Martin er fortsatt ikke med for fullt. Konradsen er på samling.

- Ibba, nybakt far, periodevis glitrende, Sørloth tar god plass, Olsen hadde en god dag, og ellers fine prestasjoner!
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Zero »

norsk fotball får nok en knyttnevne i mellomgolvet - til høsten. Da kommer konklusjonen på de nye kriteriene for klubbdrift, som akkurat er tredd i kraft

http://www.vg.no/sport/fotball/vaaleren ... /23398727/

- Se til Bodø. De har snudd det ved hardt arbeid. Det er et strålende eksempel på hvordan ting kan løses i norsk fotball, mener Vålerenga-direktør Stig-Ove Sandnes. :glimt
Stian Sommerheim
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Hardt arbeid. Masse jævlig hardt arbeid, en moderat motvillig kommuneadministrasjon og en totalt gouranga bananas fylkeskommune villig til å dumpe DA-midler inn i hva som helst.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Jeg sliter litt med at det ikke skal være lov med prosenter ved videresalg. Hva mener NFF med det? Jeg ser rett og slett ikke noen god hensikt, og ihvertfall ikke for en liten klubb som Glimt. Noen som ser det annerledes og som kan opplyse meg?
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

For finansiell soliditet i overgangsmarkedet gir det vel mening å ta ut kompliserende faktorer som videresalgsprosenter. Ser for meg at de kan være tricky å regnskapsføre, avskrive og så videre. Men for det markedsmessige er det jo et verdiutviklingsincentiv (æsj) som forsvinner. Og det øker jo potensielt kjøpers risiko i en overgangsavtale.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Er ikke videresalgsprosenter alltid en forhandlingsgreie? Det er vel ikke pålagt, så fullt innafor å forhandle det bort, vel?
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Nå skjønte jeg ikke. Poenget er jo at det ikke bli tillatt?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

I praksis ser jeg for meg følgende: Klubb A har en jævlig god spiller, som mange klubber sikler etter.
- Klubb B kommer på banen og ønsker et kjøp. Med videresalgsprosent ville klubb B "sluppet unna" med en litt mindre sum akkurat nå, men den totale summen kunne blitt bra. Vi har et salg.
-Uten videresalgsprosent vil spilleren bli litt dyrere akkurat nå, men litt billigere totalt sett. Men klubb B har ikke råd å betale litt mer akkurat nå. Vi har ikke et salg.
-Klubb A må slippe spilleren som Bosman.....
Fotball er nesten alltid morsomt
Glimt1916
Posts: 5640
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Et tredje alternativ er vel at klubb A senker sin urealistiske pris og selger til klubb B uten videresalgsprosent? Så får klubb A mer penger der og da, og kan bruke de på å erstatte spilleren uten å måtte vente på mulige ekstra penger om fks tre år?
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Kesseboy wrote:Nå skjønte jeg ikke. Poenget er jo at det ikke bli tillatt?
Oh, bare kommenterte på bakgrunn av Crazy's kommentar, jeg :) Men da ser jeg ikke helt poenget med at denne blir forbudt, nei.
Una mas cerveza.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Glimt1916 wrote:Et tredje alternativ er vel at klubb A senker sin urealistiske pris og selger til klubb B uten videresalgsprosent? Så får klubb A mer penger der og da, og kan bruke de på å erstatte spilleren uten å måtte vente på mulige ekstra penger om fks tre år?
Det er jo et godt poeng. Så da kan vi vel forberede et billigsalg av Badou og Sane og andre glimtspillere framover? Det mener jeg Glimt taper på. De attraktive klubbene tjener på å kunne hente attraktive spillere til en billigere penge.
Fotball er nesten alltid morsomt
G-s-enz
Posts: 5432
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Ser Brann har ansatt Lars Tjærnås som speider!

Hva Glimt gjør på samme område:INGENTING.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Glimt1916
Posts: 5640
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Crazy horse wrote: Det er jo et godt poeng. Så da kan vi vel forberede et billigsalg av Badou og Sane og andre glimtspillere framover? Det mener jeg Glimt taper på. De attraktive klubbene tjener på å kunne hente attraktive spillere til en billigere penge.
Ja om markedet er sånn at de må selges på billigsalg så må nok forberede oss på det. Jeg ser ingen grunn til at fotballen for evig og alltid skal være helt ulik alle andre type markeder. Har ikke klubber nok penger til å betale det vi mener er rett pris, så har de ikke det. Dette kan vel kanskje regulere seg selv etter hvert? Det blir jo forhåpentligvis billigere for Glimt å hente spillere også?
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Zero »

G-s-enz wrote:Ser Brann har ansatt Lars Tjærnås som speider!

Hva Glimt gjør på samme område:INGENTING.

Mener du at vi burde bruke 300 000 - 900 000 på en speider? hvor skal vi sende denne karen? og hva blir kostnadene?

Mener heller at vi burde få inn en klassestopper for den lønnsummen...

Hva mener dere andre? er det flere klubber som har rene speidere?
Stian Sommerheim
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by eidurgud »

RBK har vel speidere? Hadde ihvertfall han der superspeideren..

Å ha speidere er i og for seg ikke noe negativt, men for Glimt sin del går nok vinninga opp i spinninga. JHH har et ekstremt nettverk og får nok tak i de spillerene han ønsker uten (mer) ekstern hjelp.

Forøvrig enig i at vi trenger en stopper. Moe er ikke god nok, og hvem vet hvor lenge Sané blir.
G-s-enz
Posts: 5432
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Ja det mener jeg,hvor mange bomkjøp gjøres det fordi man ikke har oversikt over spilleren man henter? Hvor mange har man på prøvespill som hentes basert på ett par ukers innsats? Ved å bruke en speider vil man redusere risikoen ved feilkjøp og man kan sikte seg inn på forskjellige markeder. Vi ville også f.eks kunne ha 3-4 potensielle kandidater til å erstatte en spiller samme dag som spilleren drar. I tillegg må man tenke videresalg,hvor mye kan man tjene ved å hente spillere med potensiale som man vet kan utvikles videre og selges med profitt? Hvor mange overganger settes i gang ved at trenere stoler på agenter(skremmende mange) Tipper den speiderens årslønn vil tjenes inn veldig fort :)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Knuta
Posts: 10048
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Vel RBK er vel det laget i Norge som har hatt flere speidere i mange år blant annet Liverød. Men det finnes vel ikke noen klubb med så mange feilkjøp som RB, mange etter 'gode' råd fra speidere
Bruk heller gode kontaktnett noe som flere i Glimtsystemet allerede har. Bortkastede penge.
G-s-enz
Posts: 5432
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Feil,Rosenborg hadde vel Torbjørnsen som speider i ett år. Problemet til Rosenborg ligger i den sportslige ledelsen som gjør mildt sagt merkelige valg.

Molde,Brann, Follo(!) er blant lagene som har skaffet seg speider forran denne sesongen.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Knuta
Posts: 10048
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Feil. RBK hadde Liverød som speider i Sør-Amerika i flere år og hentet inn 2 spillere derfra som nesten ikke spilte på laget. Det er riktig at Torbjørnsen har vært speider de siste årene og ingen kjøp etter forslag fra Torbjørnsen har vært noen suksess. At Brann som er lag som ingenting fungerer for både sportslig og administrativt henter inn en speider forteller vel mer om Brann og deres problemer. At de har råd til det beror kun på Mohn's penger til klubben.
Glimt1916
Posts: 5640
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Thorbjørnsen sto vel bak kjøpene av bla. Sapara og Annan?
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tomath »

Det føler jeg er svartmaling av RBK sine erfaringer med speidere. For det første tror jeg ikke Liverød var ansatt av RBK (men skal ikke si det helt sikkert). Sebastian Eguren floppet i RBK, men spilte senere for bl.a. Villarreal i Spania, så det var neppe noe feil på kvaliteten til spilleren selv om han åpenbart ikke passet i RBK. Når det gjelder Alejandro Lago så var vel han mange år i RBK og fikk også en del spilletid, selv om heller ikke han var noen suksess.

Av Torbjørnsens anbefalinger så gjorde vel Didier Konan Ya det godt, og ble solgt til Bundesliga. Traore husker jeg ikke hvordan det gikk med. I tillegg hadde de Yssouf Kone som vel også ble solgt for en grei sum. Husker ikke om han var en av Torbjørnsen sine, men han var der i hvert fall i samme periode.

Jeg tror det kan komme mye godt ut av å ha en dyktig speider i klubben, selv om vi i Glimt har kommet greit fra det de siste sesongene på grunn av Halvorsens kontaktnett.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Forbinder det mer med klubber som har økonomi til å ta den risikoen med økte kostnader. Glimt er uten tvil ikke i den kategorien, så her tror jeg ikke oppsiden er like stor som nedsiden. Hvertfall så lenge vi klarer greit å hente spillere, og ikke er helt rådløse og signerer basert på YouTube-filmer eller tøffe navn.
Una mas cerveza.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Garrincha »

Synes vi heller skal sette alle krefter på å bli best på utvikling.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Glimt1916 wrote:Thorbjørnsen sto vel bak kjøpene av bla. Sapara og Annan?
Og Konan Ya, Youssuf Koné, Dockal... Det er vel mange faktorer som spiller inn når spillere ikke lykkes i en klubb. RBKs stadige trenerbytter med påfølgende taktiske forandringer er en av de mest åpenbare.

Jeg tror nok allikevel Glimt har stort nok nettverk som koster mindre enn en fast ansatt speider, og de bør heller bruke pengene på spillere og utvikling.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Locked