Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
Sniken
Posts: 776
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 126 times
Been thanked: 193 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sniken »

Larsson wrote: Thu Feb 25, 2021 9:52 am Om fagmyndighetene vurderer det til 1% sannsynlighet for at ei dame på 70 på Konnerud kan dø hvis verdenscupen kommer til Drammen og sørger for et smitteutbrudd synes jeg ingen forbund, og aller minst utenlandske, skal problematisere dette.
Men la oss for all del ikke reagere når 6500 fremmedarbeidere i Qatar har mistet livet i slavearbeid på vegne av fotballen. Man kan jo risikere å sage ned greina vi sitter på. :roll:
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

Slik jeg ser dette er det jo først og fremst en etisk debatt. Da er det kanskje ikke rart at det smeller fra skyttergravene og frontene er steile.

Time Will show hvordan dette slår ut til sist.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Du må gjerne tro og innbille deg at jeg ikke synes greiene som foregår og har foregått i Qatar ikke er forkastelig, men det er fryktelig langt unna sannheten, Sniken. Og hvis jeg har vært utydelig på det beklager jeg naturligvis det.

For the record: a) Jeg synes hele prosessen rundt VM 2022 er forferdelig og det har jeg ment hele veien. Den har igrunn vært forferdelig i mange tiår, og senest i dag slapp Franz Beckenbauer ut av æren med behold etter VM 2006 med sterke korrupsjonsanklager. Jeg prøver bare å forklare hvorfor fotballverdenen ikke kommer til å gjøre noe med det. Og hvorfor JEG vil oppfatte et varsku fra Glimt hult og som et rendyrka mediestunt.
B) Jeg synes norske helsemyndigheter har vært ALTFOR restriktive i sin coronahåndtering. De tallene man har 11 måneder er helt ELLEVILLE og uten sidestykke. Og jeg hadde forholdsvis enkelt tatt noen litt svakere tall for at kultur- idrett- og næringslivet hadde hatt bedre levekår.

Men føler debatten blir litt for mye hjerte og følelser i denne debatten. Det er helt ålreit å forholde seg til fakta, regler, føringer og å se saken fra flere sider.
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

TIL vil ha boikott av Qatar vm.
Landet henter fremmedarbeidere. Plasserer dem i brakker med opptil 10 personer i samme rom med elendige sanitære forhold. Alle blir fratatt passene sine slik at de ikke kan returnere før myndighetene bestemmer det. Jobber opptil 12 timer hver dag. Blir fraktet som kveg i stengte kjøretøy fra brakkene til arenaene med strengt oppsyn slik at de ikke kan møte journalister osv. Selvfølgelig burde alle klubber i Norge boikotte VM som første steg. Om det hjelper er tvilsomt men det er noe som heter prinsipper. Likegyldighet har vi nok av.

https://direkte.vg.no/fotball/news/til- ... tent=row-5
Sniken
Posts: 776
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 126 times
Been thanked: 193 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sniken »

Larsson wrote: Thu Feb 25, 2021 10:01 pm Jeg prøver bare å forklare hvorfor fotballverdenen ikke kommer til å gjøre noe med det. Og hvorfor JEG vil oppfatte et varsku fra Glimt hult og som et rendyrka mediestunt.
Tror du mangler litt luktesans for hva som rører seg rundt i fotballverdenen nå. VM i Qatar 2022 kommer ikke til å bli avviklet som planlagt. Det er nokså opplagt.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Knuta wrote: Fri Feb 26, 2021 10:07 am TIL vil ha boikott av Qatar vm.
Typisk naive og blåøyde TIL. Mediestunt.

EDIT:
https://www.dagsavisen.no/sport/tromso- ... -1.1836422
Strømsgodset støtter Tromsø i kravet om en boikott av fotball-VM i Qatar og ber Norges Fotballforbund komme på banen.
(...)
Rosenborg, Odd og Stabæk opplyser til NTB at spørsmålet om boikott skal opp til behandling på klubbenes årsmøter i mars.
Hva sier dere? Hvordan skal klubben med Action Now på ryggen forholde seg til dette?

https://www.fn.no/om-fn/fns-baerekrafts ... misk-vekst
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jonsnow »

Holde seg helt rolige og utenfor alt som har med politikk å gjøre. Nå er jeg personlig ikke akkurat en fan av at man skal blande politikk og idrett og derav ikke spesielt glad i action now som jeg personlig ikke vill ha hadd i klubben. B/G skal bedrive fotball og ikke alt mulig annet tøv. Men om TIL har så lyst så la dem holde på.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Om action now-prosjektet skal være verdt noe som helst må selvfølgelig Glimt på banen og støtte TIL.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Sniken wrote: Fri Feb 26, 2021 10:50 am
Larsson wrote: Thu Feb 25, 2021 10:01 pm Jeg prøver bare å forklare hvorfor fotballverdenen ikke kommer til å gjøre noe med det. Og hvorfor JEG vil oppfatte et varsku fra Glimt hult og som et rendyrka mediestunt.
Tror du mangler litt luktesans for hva som rører seg rundt i fotballverdenen nå. VM i Qatar 2022 kommer ikke til å bli avviklet som planlagt. Det er nokså opplagt.
Haha. Ok!
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

jonsnow wrote: Fri Feb 26, 2021 12:19 pm Holde seg helt rolige og utenfor alt som har med politikk å gjøre.
Vel politikk og politikk. Det er jo aparteid som Qatar driver på linje med ting Glimt tar avstand fra som rasisme, homohets osv. Flott at flere klubber reagerer. Vi er bare i startfasen. Regner med når The Guardian artikkelen blir BBC dokumentar så får vi reaksjoner fra klubber som Man U og Liverpool.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jonsnow »

Personlig kan du gjøre akkurat som du vill, men å blande en idrettsklubb inn i din sak blir helt feil. Dere som mener at klubben skal være med på en boikott av VM kan gjøre dette på egenhånd. Lage en underskriftskampanje, lenke dere fast der nede eller hva dere vill, men å klage på at andre ikke vill være med på dette blir for dumt! Mye urett i verden og om man skal blikotte alt så blir det ikke mye man kan gjøre lengre. Men at idrettsklubber skal boikotte slikt er ikke hva dem er for. De er til for idretten og ikke sosialistiske tiltake for å redde verden for all urett, slikt må tas politisk og ikke bruke idretten alla det sovjet gjorde.
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Er det sosialistiske tiltak å hindre arbeidsleire og 12 timers slave arbeid pr dag og hindre at slavene får snakke med utenforstående og hindre at de blir fratatt passene sine og nektes hjemreise?. I min naivitet trodde jeg det var grunnleggende menneske rettigheter.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jonsnow »

12 timers arbeidsdag har man i mange land ja til og med i enkelte yrker her til lands alla sesongarbeide innenfor fiskeindustrien så der bommer du kraftig.

Sier heller ikke at det et rett det som skjer, men at dere skal ha en idrettsklubb til å kjøre en boikott av et idrettsaregement er jo så sosialistisk som man kan bli og helt feil for meg. Da får man heller gjøre det på andre måter. Jeg er prinsipielt i mot at idretten skal brukes politisk uansett hva det skulle være for eller i mot! Mens sosialister/kommunister og lignende elsker å bruke alt for å fremme sin sak!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Ting du blir pent nødt til å leve med:
:!: Idretten er ikke apolitisk, og har som hovedregel ikke vært det heller.
:!: Det er flere enn sosialister som "bruker alt for å fremme sin sak".
:!: Så lenge Glimt kjører Action Now-greia må de nesten følge den opp eller se helt idiotisk ut.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jonsnow »

Sier det bare helt enkelt jeg er i mot dette forslaget så får de som er for være det. Så kan vi heller gå over til å diskutere klubben og fotball som denne siden er ment for!

Og ja jeg er motstander av Action Now også, noe jeg mener ikke har noe som helst med en fotballklubb å gjøre. Og andre er for og det er helt greit
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Enig i den siste fra Kesse; så lenge de fronter Action Now så aktivt som de gjør, så har det egentlig ikke noe valg. Jeg er heller ingen fan av hele greia, men vi er der vi er, det har fått en del interesse fra sponsorer og media, og vi er kommet dit at man må "put your money where your mouth is". Er lett å være fotallklubb og si at planeten må bli grønnere (null sammenheng, så kun et moralsk utspill), mens Qatar-opplegget kan man gjøre noe med, og det er vel direkte knyttet til en del av FNs prinsipper.
Una mas cerveza.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Sosialisme og kommunisme :lol:
Sniken
Posts: 776
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 126 times
Been thanked: 193 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sniken »

Glimt som klubb er underlagt et ganske rigid regelverk fra FIFA. Det skulle selvsagt bare mangle at ikke klubbene skal kunne uttale seg om ting den samme organisasjonen holder på med.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

At det er sosialistisk å forholde seg til menneskerettigheter er helt riktig. Og slik SKAL det være. På lik linje om du er konservativ, sosialliberal, nasjonalkonservativ, sosialdemokrat, liberalist, kristendemokrat, kristenkonservativ, eller hva enn nå du synes er "rett" politisk retning. Menneskerettighetene ligger i grunnen i nesten all vestlig tenkning.

Å sammenligne slaveriet i Qatar med 12-timersskift i helsesektoren er jævlig drøy.

Det er helt innafor å være uenig i at en klubb skal blande seg inn i politikk, men et standpunkt bør være basert på riktig grunnlag.

Å begynne å rope sosialistkommunist er bare en blindvei i debatten.


Edit: rettet skrivefeil og grammatikk
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Nå klarer jeg ikke la være... grammatikk skrives vel med to m'er? Sorry!
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

Petimeter
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

:LFC
Fotball er nesten alltid morsomt
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Synes jo forholdsvis gjennomgående det har skortet på kommunikasjon på Aspmyra, men to grep den siste uka som kommunikasjonsfaglig må hylles:
A) Få med smittevernoverlegens vurdering og uttalelser i pressemeldingen som ble sendt ut. Da tok man brodden ut av mye kritikk.
B) Invitere AN med på turen som dokumenterer og rapporterer de strenge tiltakene som spillerne må under, og hvordan disse følges opp.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Samtidig,er kun lokalt de får lest det. Om man ser på Twitter bombes jo Glimt ned med hat uansett hva de skriver omtrent.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Locked