Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

5.5Mill for de kan nok stemme. Mener Tore Reginiussen var lønnsleder før han la opp, med ca 4 mill. I Glimt er vel lønnsleder på ca 1.2 ellerno? At vi bør opp er rimelig klart. Byttet nettopp selv jobb og gikk opp 30%+, og vet hvor motiverende det i seg selv kan være. Om noen gav meg 3-4* for samme jobb (les: fortsette i Eliteserien) så skal det mye til for og si nei.
Una mas cerveza.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8277
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Tja.. Klubbspillerne, de som et der over mange år, som Saltnes, Moe og Lode, kan godt/bør gis ekstra god lønn, eller en slags lojalitetsbonus.
Tenker de som kommer innom, som Junker og Botis, har fått sin store lønnsøkning i sin nye klubb, og det mye takket være Glimt og det de har oppnådd der.
Ellers er jeg for fortsatt nøktern drift, og dyrking av talenter, som hovedvei å gå.
Fotball er nesten alltid morsomt
Sniken
Posts: 766
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 125 times
Been thanked: 192 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sniken »

Den største økningen i lønninger bør være relatert til bonuser for oppnådde prestasjoner/ecup, samt en form for lojalitetsbonus som skissert over her. Å lokke til oss spillere der høy lønn fra dag 1 er fremste motivasjon, er en farlig vei å gå.
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Man har vel motivasjon i høy lønn, samt demotivasjon i at lønnen er for lav/under et visst forventet nivå. Med generell inflasjon og lønnsøkning i fotball-Europa for øvrig tror jeg man får flere tilfeller av sistnevnte. Vi skal ikke signere spillere på 3 mill i året om de ikke er verdt det, men det er mye og bite over for spillere og gå NED i lønn eller stå på stedet hvil. Og vi leter vel nå på en hylle over der vi har vært før, hvor spillerens lønning per d.d. kanskje er på Glimt-nivå eller høyere.
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Kan bekrefte at flere års reallønnsnedgang gjør noe med iveren.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Pondus »

Kk må jo ha fått noen svar når han møtte espejord i Bodø. Forutsetter at han er i form.
Ellers en meget interessant diskusjon på Twitter om Glimt sin logistikkpolitikk av spillere på
https://mobile.twitter.com/AvGlimt

Av Jonas Aune Sundet som mener Glimt sin nevnte politikk begynner mer og mer å ligne RBK sin for noen år siden. Der vi fjerner oss fra lokalt produserte unggutter, kjøper eldre mer etablerte spillere og kjøper talenter som ikke er lokale. Vi er blitt et kjøpelag er påstanden så det vi kritiserte rbk for er blitt oss selv. Mener selv han har noen poenger, vi har fått en eldre stall, høyere gjennomsnittsalder enn rbk. Resultatet er jo dårligere videresalgspotensiale på spillere. Er dette et bevisst skifte der lokale unggutter har meget lang vei til førstelaget og isåfall er det klokt? Er det et resultat av at vi har en trener rullerer veldig lite på spillere? Om det er manglende nivå på unggutta, hvordan skal dette bedres? Jeg ser tegnene jeg også, men hva mener folka her inne.
Tar opp dette i denne tråden da det går direkte på logistikk og hvem vi ønsker å være. At ikke akademispillere utvikler seg videre til a-laget vil jo.påvirke vurdering av akademiet.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by tomath »

Nå vet jeg ikke helt hvordan det var under Helstrup, men under Valakari så hadde jeg inntrykk av at Espejord nesten ble kastet ut på banen før han var fullt restituert p.g.a. manglende alternativer. Med Boniface og muligens Nordås (regner nesten med utlån her) i bakhånd så blir han forhåpentligvis bedre ivaretatt i Glimt enn det han til tider har blitt så langt i karrieren.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by jonsnow »

@Pondus burde vel tas under generell tråden, men er meget ening at vi holder på å gå en vei som kan bli et problem. Nå har vi desverre mistet nesten alt av lokale gutter de siste sesongene og for å få opp ungutter må må de satses på og der er ikke klubben lengre, bare spillere som er villige til å sitte på benken og vente ekstremt tålmodig får en sjangse av de unge, og da bare hvis alt av andre blir solgt og man ikke får handlet inn noe nytt som går foran i køen. En smålig uheldig utvikling, spesielt når det som hentes inn ikke egentlig er kvalitet, men folk som ikke har fått det helt til andre plasser og nå har vi startet med folk som har såpass dårlig helse at det hele blir en smule useriøst. Akademiet er det nå ingen behov for, man bruker masse ressuser uten å få noe tilbake for det, de som kan bli gode nokk drar utenlands uten å ha prøvd seg på A-laget og resten får ikke en sjangse og dermed er poenget med akademiet borte desverre. Liker ikke den delen av utviklingen. Kan være at absolutt ingen er gode nokk, men da må man se på hvordan man får til det elller så må man satse på de unge for å få dem fram. Hadde vært greit å få opp 1-3 per år som får en sjangse, rart når store klubber klarer det, da burde vi også gjøre det. Hadde også hjulpet på om man fikk flere lokale lag lengre opp i divisjonene slik at man har muligheten for å få flere spillere opp på et høyere nivå tidligere.
Sniken
Posts: 766
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 125 times
Been thanked: 192 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Sniken »

Pondus wrote: Tue Jan 11, 2022 10:36 am Av Jonas Aune Sundet som mener Glimt sin nevnte politikk begynner mer og mer å ligne RBK sin for noen år siden. Der vi fjerner oss fra lokalt produserte unggutter, kjøper eldre mer etablerte spillere og kjøper talenter som ikke er lokale.
Interessant, men er dette noe nytt? Sjekk feks. lagoppstillinga fra 1. serierunde i 2013. Hvor mange lokale spillere var det der?
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5565
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by poteten »

Dette blir å koke suppe på spiker. Akademiet fungerer slik at man prøver å slipe frem diamanter. Men for en 15-åring som blir 20 år og får "gjennombrudd" i Glimt, da har vært i Glimt i hele 5 år allerede og ser for seg selv å kanskje prøve noe nytt. En 19-åring som kommer til oss, vil ikke tenke slik slitasje i en alder av 21.

Det er mange gode unggutter i Glimt-systemet, men det handler vel så mye om mentaliteten. Er de villig til å akseptere at veien er lengre eller ikke? Når Glimt taper typ 6 kamper på to år ellerno, så skjønner nok de fleste at veien inn i et sånt lag er bittelitt lengre enn det var i 2007.

Vi har jo vært bortskjemt siste 5 årene med Hauge, Evjen, Bjørkan, Berg-generasjonen som har blitt satset på og samtidig vært lokale unggutter.

At dette skal gjenta seg hvert eneste 5. år, er som å tro på julenissen eller har for mange spilte timer på FM som bakgrunn for å mene noe sånt.
Kritisk
mortsto
Posts: 7347
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Enig i siste resonnement av @poteten. Det er nesten naturstridig i at vi på så kort tid får opp spillere som JP, Berg, Bjørkan og Evjen, som ikke bare er lokale gutter som spiller og uttaler seg smart mtp videre karrierer, men som også blir så gode at de får landskamper.

På samme måte som RBK ikke kunne fortsette å vinne serien og delta i Europa hvert år med en overvekt trøndere på laget, så kan en ikke vente at det kommer opp mange gode nok spillere fra Bodø/Nordland til at Glimt skal fortsette å være et topplag.

Jeg satser på at ledelsen vet hva de gjør, og tror det også jobbes godt i U-avdelingene.
Last edited by mortsto on Tue Jan 11, 2022 12:55 pm, edited 1 time in total.
Glimterfrem
Posts: 818
Joined: Tue Jan 12, 2021 3:17 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 118 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Glimterfrem »

De som mener vi ikke har nok lokale unggutter, hvor mener de at vi skal hente de fra? Skal vi bare kaste noen tilfeldige unggutter inn i troppen fordi vi må oppnå en kvote? Det jobbes selvfølgelig i akademiet for å få frem best mulige fotballspillere, men ikke alle år høster like gode frukter. Vi har jo fostret frem landslagsspillere de siste årene, og likevel klages det? Schjelderup kunne vært i a-lagstroppen nå, men han mistet vi, men det var ikke noe klubben kunne gjøre noe med. Corona ødela alt der. Selvfølgelig må klubben se andre steder etter spillere når det per dags dato ikke er noen som er gode nok i regionen vår til å gå rett inn på a-laget vårt.

Jeg føler meg rimelig sikker på at de 150 millionene vi har tjent inn kommer til å bli brukt godt, både på videreutvikling av akademiet men også på utvikling av nordlandsregionen som helhet.
User avatar
helsvhe
Posts: 1495
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:08 pm
Location: Oslo
Has thanked: 325 times
Been thanked: 81 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by helsvhe »

Det er jo også en ulempe for Glimt at 2. laget ligger i 3. divisjon og derfor heller ikke har en god nok matching av de unge lovende. I tillegg så har covid gjort at disse har fått trent enda mindre enn de burde.
Det er vel heller ingen av de andre topplagen i eliteserien som pumper ut den ene talentet etter det andre?
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Til de som mener at Glimt ligner på RBK og kjøper gamle etablerte spillere. Hallo i luken. Melkersen er ung men fikk dra fordi han ønsker det. Vi har hentet inn Nordås, Sjøvold, Mvuka, Vetti, Tounekti, Hagen osv. Bare unggutter. Pellegrino ble hentet som en nødløsning da både Solbakken og Sørlie ble skadet. Espejord er bare 25 år og har ikke fått tid til å bli frisk fordi TIL kaster han inn på banen stadig halvskadet. Greit at vi akkurat nå ikke har gode lokale spillere men de kommer med jevne mellomrom.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Pondus »

Må bare presisere det jeg skrev angående om Glimt og deres spillelogistikk. "Er vi blitt RBK"? Dette vinduet viser i klartekst at vi har tatt flere steg opp I forhold til tidligere år. Glimt har vel aldri vært i en slik situasjon heller. Vi har penger, men vi er fortsatt edru i bruken.
Frode sa at vi følger plan A. Vi ser jo nu at vi jakter spillere som har vært på blokka en god stund. Det er gjennomtenkt det som gjøres. Vi har videresalgspotensiale i spillertroppen slik det er nå uansett. Vi har masse unggutter som er tilbake fra låneopphold som kan få en sjanse. Så til nå er jeg så imponert, helt sykt.
Plestil som det ryktes om virker ufattelig lovende og vært på blokka før. Stigende stjerne og erfaring fra europaspill. Tror dette blir bra.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10461
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 175 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by MhepA »

Laget slik jeg ser for meg nå er:

Haikin
Sampsted - Moe - Høibråten - Wembangomo
Vetlesen - Vetti - Saltnes
Solbakken - Espejord - Pellegrino

Reservelag:

Smits
Johnsplass - Amundsen - Kvile - Konradsen
Fet - Hagen - Skau
Komsoon/Sørli - Boniface/Nordås - Mvuka


Føler det fortsatt er ganske tydelig at vi behøver et alternativ på venstreback + en stopper (om Lode ikke forlenger).
En gang Glimt, alltid GLIMT!
ecke
Posts: 2620
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 140 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

Mhepa: Du ser helt bort fra det KK uttalte om Sørli som v.back. Plestil inn, virker det som, gjør vel at Sørli må flyttes på?
JHA
Posts: 949
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by JHA »

Veldig usikker på backene, men kommer Plestil inn så trur jeg Brice er en bedre match.
Plestil blir å holde mere bredde enn hva Solbakken har gjort, da trenger vi en Brice som er vanvittig god på å trekke inn i banen.

Synes Pelle virker litt ukomfortabel når han hadde backer som går inn i banen, så helst en venstrebent som kan holde bredden slik at Pelle kan trekker mer inn i banen.
(Sørli eller ny signering)

Med Berg ute så tror jeg og Saltnes og Fet blir foretrukket på midten.
Ingen kan erstatte den defensive jobben som Berg gjorde, så her må de største motorene hjelpe til.

Så tror jeg at Boniface bli førstevalget på topp. Espejord blir å få trenings sjokk uansett, så spørs det om han klarer det uten skader.
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Saltnes er absolutt bankers, mens resten av plassene vil nok sette seg ila oppkjøringen. Hagen får nok hard konkurranse av Vetti, og Hugo vil garantert gjøre det han kan for og holde Fet ute. Og fortsetter Hugo der han slapp så ser jeg ikke hvordan man kan fortsatt satse på Fet.
Una mas cerveza.
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Litt OT, men påminnelse til de som ønsker et avbrekk i hverdagen: Extended highlights fra Glimt - Roma - https://www.youtube.com/watch?v=Hh-Km9fjl3A

Tror jeg ser denne ca en gang i måneden, og får frysninger på 5-1 hver gang: 'It keeps getting better, and better, and BETTER!'
Una mas cerveza.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Pondus »

Nå er ikke transfermarkt helt å stole på, men står oppført noen spillere jeg vet er/ikke er. Unggutter snakker vi om der noen har vært på utlån. Hussein, Halsøy, Hauge, Tjærandsen-Skau, Sundsvåg, Johnsplass og Amundsen. Noen som vet om noen av disse kan være en del av A laget i år eller er de for lette?
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

@novi jeg får bare at videoen er utilgjengelig?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
G-s-enz
Posts: 5394
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 204 times
Been thanked: 270 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Svaret er vel at det er tvilsomt,isåfall Hauge og Skau.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Boombadila wrote: Wed Jan 12, 2022 8:13 pm @novi jeg får bare at videoen er utilgjengelig?
Oh crap. Jeg er i USA og videoen kommer fra Paramount+ som har rettighetene her. Har sett den linket av nordmenn før, så antok den funket også derfra.
Una mas cerveza.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

Aha, den er amerikansk ja. Det forklarer alt.

For øvrig ser jeg på denne når jeg trenger å muntre meg opp etter årets sesong: https://www.youtube.com/watch?v=br0LF9m4tV0

Men det har vært mange høydepunkter de siste årene. Jeg trodde målet til Evjen skulle være på toppen lenge, men nå er jeg usikker!
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Locked