Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

an sponser vel Glimt fremdeles? Er det da naturlig at de er kritiske til klubben i hvordan de forvalter sponsorkronene, eller er det riktigere av dem å holde en litt beskyttende hånd over dem? Og ikke minst...hva er klubben mest tjent med?
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Frodo Baggins »

Med tanke på den tannløse journalistikken som AN presterer kontra Glimt, så spiller det nok en veldig stor rolle at AN er sponsor.

Desverre får man si, en avis som ikke fremstår som uavhengig i forhold til omgivelsene har ett stort problem.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Forhåpentligvis kan Bodø NU ta litt ansvar i år. De satser friskt på nettavisen sin og Glimt-stoff burde generere en del trykk.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by FSHelgeland »

Er på ingen måte uenig i kommentaren til Børre, men jeg er litt forundret over timingen i det hele. Alle rapporter og tilbakemeldinger som har "lekker" ut etter at JHH og AaB tok over tyder på at de er i ferd med å snu opp ned på dette. Hva med å faktisk ta en prat med de nye kostene, snakke med de om dette og spørre hva de gjør for å snu på dette. Det kan se ut som om JHH og AaB kan klare å endre mye i både klubb og spillergruppe og burde ikke AN bygge opp under dette og være med til å skape en positivitet rundt klubben frem mot seriestart? Ja jeg bare spør...
Tippeliga 2015
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

Dårlige trenere kan levere dersom kulturen er god nok, men selv gode trenere kan mislykkes der kulturen er dårlig. Nå har klubben trolig fått det beste trenerparet de har hatt på lenge, og har alle forutsetninger for å kunne lykkes. Det krever at B/G får den totale strukturen, ansvarsdelingen og faglige kvaliteten på plass. Det er denne mangelen som har vært over mange år som BørreA peker på. Det må ryddes, systematiseres og styres i den totale organisasjonen. Dersom noen tror at det er nok med et par nye trenere, da kan det fort gå galt igjen, og dette er BørreAs poeng.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by FSHelgeland »

Poenget mitt er vel at slik jeg ser det utenfra så er denne jobben i gang. Det sittende styret viser mine øyne profesjonalitet, ikke bare økonomisk, men nå også ved ansettelsen av JHH og AaB. Denne kommentaren fra Børre kommer i mine øyne trekvart år for sent og er kanksje ikke helt riktig å slippe nå. Hvis derimot kommentaren flges opp av en dypere reportasje så kan han redde seg inn. Jeg ser alle Børres poeng og har forfektet de selv som mange andre her inne, men som sagt i mine øyne kommer den for sent og kan fort gjøre mer skade en nytte.
Tippeliga 2015
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Taskeladdn »

Dønn enig med FSHelgeland her..
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Den saken kan jo være noe JHH/AaB kan bruke for å slå i bordet overfor resten av klubben, dersom det er slik at de to aleine fører en vindmøllekamp mot et useriøst resten. Jeg tror ikke det helt er slik, og tror klubben for det meste ikke bryr seg. Erfaring tilsier at klubben drives slik klubben sjøl føler den bør drives. Håper og tror at det over tid kan bli "profesjonelt".
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Taskeladdn »

Nå er det jo faktisk slik at hele støtteapparatet er mere involvert enn noensinne. Glimt har gjort en totaltforandring på di fleste punkter, blandt annet ukentlige møter med støtteapparatet og trenere for å kvalitetssikre jobben mest mulig.

En slik kommentar fører bare til at det nye systemet blir sett negativt på, fordi det gamle ikke fungerte.
Hadde vært et snev av seriøsitet over innleggene hans hvis han heller tok turen til Myra og spurte hva slags endringer som er gjort, og hvordan man jobber nå for å sikre talentarbeidet fremover.

Men er vel å be om for mye at man skal spre litt positivitet over hva som faktisk foregår innad i klubben vår, hvorfor snakke om positivitet når man kan leve på gammel eder og galle.
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

Taskeladdn: "En slik kommentar fører bare til at det nye systemet blir sett negativt på, fordi det gamle ikke fungerte.
Hadde vært et snev av seriøsitet over innleggene hans hvis han heller tok turen til Myra og spurte hva slags endringer som er gjort, og hvordan man jobber nå for å sikre talentarbeidet fremover."
Problemet er at det ikke finnes noe system! Jeg vet hvilke tanker som kan være på vei, hvilke endringer som er i ferd med å settes i verk, hvilken systematikk noen ser for seg. Dessverre, BørreAs kommentar er velplassert. Hvordan noen kan tro at de samme personene som gjennom mange år representerte en mangel på treningskultur
ved hjelp av en Messias (JHH), etter en måned plutselig har sett lyset og veien, er forunderlig. Jeg kan ikke se at det er noen grunnleggende forandringer overhodet annet enn at JHH er kommet!
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Taskeladdn »

ecke wrote:Jeg kan ikke se at det er noen grunnleggende forandringer overhodet annet enn at JHH er kommet!
For å ta en rask oppsummering slik at du blir litt oppdatert da: Etter disse spillerene det snakkes om har forlatt klubben og fortsatt utviklingen sin andre plasser så har Nordlandsglimt kommet inn i klubben og økonomien er sikret.
Dette har igjen ført til at vi har ansatt flere spillerutviklere som har fokus på å ivareta nettopp slike talenter, og sørge for at utviklingen deres i Glimt er best mulig.
Det har og blitt mere samarbeid i hele støtteapparatet hvor blandt annet fysio'er har ukentlige møter med trenere, slik at man samarbeider over hele linja for å kvalitets sikre jobben.

Og dette er bare starten, man behøver ikke å slakte dette fordi ting ikke fungerte i det hele tatt før. Det tar tid å bygge opp en skikkelig grunnmur, men det er nettopp det som klubben jobber med nå.
Da er det faktisk mye bedre om man faktisk går ut med info om hvordan ting er blitt og hvordan planene fremover er, enn å med vilje skape negativitet ved å fortelle om hvor dårlig stellt det var med talentutvikling den tiden klubben var på tur i skifteretten.
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

Jeg skal ikke frata enkeltpersoners ønsker om forbedring, og at det gjøres med stor innsats, men det å skape en kultur for forbedring, krever langt mer enn det. Det er bare to måneder siden at betydelig krefter i styret og i administrasjonen mente at TKS var det beste trenervalget for framtida. Hadde omgivelsene bare lyttet, ville dette også vært et faktum. Det forteller alt om hvor kort klubben er kommet med å stille krav til seg selv. :)
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Taskeladdn »

Jeg forstår godt at TKS var ansett som det beste valget for fremtia. Han ville satse på talentene som det klages på at har forsvunnet tidligere fordi dem ikke ble satset på. Klubben ville så bruke pengene som ble til overs på lønns budsjettet til å styrke støtteapparatet enda mere slik at man sto godt rustet til å ta vare på framtidens tippeligaspillere. Jeg lever ikke i trua på at en trener messias er tingen for å berge klubben, men at det trengs et godt støtteapparat som jobber sammen og målrettet for å bygge noe slagkraftig. Nå dukket JHH opp som et alternativ etterhvært, og han har endel av samme tankegangen rundt ungdomssatsingen, samtidig ble litt bedre rom i lønnsbudsjettet slik at man kunne bytte ut trenerteamet og samtidig styrke støtteapparatet, så da gikk man for den løsningen heller. Synes det forteller mye om hvilke krav klubben stiller, hadde dem tenkt kortsiktig så hadde man gått for andre alternativer.
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

Ja, ja, det er vel bare å oppsummere. Du er veldig forståelsesfull, mens BørreA og jeg, og kanskje noen flere, er fortsatt usikker på hvor langt klubben er kommet og hvor langt det rekker. Du misforstå veldig dersom du tror at det beror på at BørreA og jeg ikke vet hva som foregår internt i klubben. Det vet vi vi nok veldig mye om.
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Taskeladdn »

Når du utaler deg om at eneste forandringen siden di nevnte talentene forlot klubben, er at vi har byttet hovedtrener.
Så skal jeg ærlig innrømme at jeg iallefall har mine store tvil om at du fortsatt vet så mye ang hva som skjer internt som det du prøver å gi utrykk for.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8383
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

Skal vi se, er det stort sett de samme i administrasjonen? Ja, så vidt jeg vet. I støtteapparat? I styre og stell generellt?

Det hjelper ikke å si at man kanskje har gjort en god jobb på et felt, når det er tydelig at andre områder i beste tilfelle er forsømt.

Desutten bør enhver organisasjon tåle kritikk, for det er det orgen utvikler seg av. Ingen kritikk, og ingenting blir gjort for å rette eventuelt feilnavigering før man står i livbåten....
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

:D Du skal få lov å tvile på mine kunnskaper, og da kan jeg kanskje få lov å tvile på at du vet hva du snakker om.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Jeg vet veldig lite om hva som skjer innad i klubben for tida. Jeg vet litt om hva som skjer i forhold til de av klubbens unge spillere som går på videregående, men taushetsplikten min forhindrer meg i å si så mye om det. Og så har jeg lest Frank Rizzos tweets med stor interesse. Ut over det er jeg blank. Likevel ser jeg at Børres kommentar kan/bør være noe å bygge på. Jeg tror ikke den gjør folk mer skeptiske til Glimt, folk har allerede rimelig negative oppfatninger av Glimt-spillere og denslags, men den bereder grunnen for en forventning om endring. Endringer som har gode forutsetninger for å gjennomføres nå.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by FSHelgeland »

Ecke og Taskeladdn, dere er voksne mennesker begge to, da trenger dere ikke komme med antydninger om det ene og det andre når argumentene ikke strekker til. Selv vet jeg at dere begge to sitter med info om hva som skjer innad i klubben, denne debatten er høyst interessant og jeg håper vi alle kan forholde oss saklige i den. Når det er sagt så er jeg som dere har sett veldig enig med taskeladdn og jeg føler som nevnt tidligere at Børre er alt for sent ute. Ja det er mange av de samme personene som sitter i styre og stell, men hvis man ikke ser at det har skjedd store ting i klubben over de siste 2-3 sesongene så må man kanskje se etter en gang til?

Vi fikk for en tid tilbake inn en ny styreleder som skjønte seg på økonomi. Når han kom på plass så ble hovedfokus å få økonomien på rett kjøl. Det ble gjort og jobben ble utført tilnærmet prikfritt. Glimt er vel nå den klubben med sunnest økonomi i de to øverste divisjone. Når den jobben var gjort så startet de jobben med å få klubben på plass sportslig. Det ble da sagt at økonomien tilsier at vi må utvikle egne talenter og at vi ikke kan basere oss på å kjøpe etablerte spillere. Det ble tatt noen grep, spillerutviklere ble ansatt for å ta seg av talentene. Nå har vi profesjonelle trenere som jobber heltid med talentene. Klubben har videre fått på plass et sportslig utvalg som vi også har sett tør ta de interne diskusjonene, noe som førte til at vi nå sitter med JHH og AaB istedet for Staurvik eller Hansen. Jeg vet at mange er uenige i modellen med et sportslig utvalg og at de heller vil ha en sterk mann som sitter med det sportslige utvalget. Jeg er uenig i den modellen igjen, men er veldig enig i en modell som innehar nettopp et sportslig utvalg. Klubben satser også utover i Nordland nå, blant annet reiser de rundt og har talentsamlinger rundt omkring. De kan jeg love dere at de diskuteres i lunsjen her nede på Helgeland hvertfall, det er mange mange år siden jeg har hørt så mange ord og hvertfall mange år siden jeg har hørt så mange positive ord om Glimt som det jeg hører nå om dagen.

Alt i alt så synes jeg det er gjort svært mye for å styrke talentenes muligheter i klubben, det har bare manglet at vi hadde trenere som turte slippe de til, det har vi nå fått gjennom JHH og Aab. Hvis man påstår at det eneste som har blitt gjort er å ansette et nytt trenerteam og at man landet på de ved en tilfeldighet sp mener jeg altså at man må se etter en gang til. Klubben er i mine øyne absolutt på vei i riktig retning og de har etablert en modell hvor de tar de diskusjonen som man må ta og de diskusjonene som også vil være utviklende for klubben på lang sikt. De har tatt noen meget viktige grep og de kommer nok til å ta flere. Skal vi bli gode på dette så må vi skynde oss langsomt, det finnes ingen quickfix. Jeg føler at Børre med sin kommentar påstår at det ikke er noen fokus på problematikken han tar opp og at han etterlyser nettopp en quickfix. På bakgrunn av dette så mener jeg altså at han kommer med kritikken sin alt for sent. Jeg vil oppfordre Børre til å ta med seg pennen sin og dra på Myra å snakke med folk og så komme tilbake med en grundig reportasje om tingenes tilstand.
Tippeliga 2015
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

Det er da en lang rekke forhold i klubben som har blitt bedre. Det er heller ingen som har tvilt på, ikke styreleders, men BTHs evne til økonomisk kontroll og styring. Vi har alle vært vitne til en imponerende økonomisk og faglig satsing på de yngre talentene. Vi glemmer imidlertid heller ikke de åpenbare svakhetene som vi ser på andre sider av driften i klubben. BørreAs kommentar går ikke på arbeidet med de yngre talentene, men når talentene er i ferd med å ta steget opp på A-laget og til nasjonalt toppnivå:
BørreA: Mangler fotballklubben Bodø/Glimt toppidrettskultur? Overlates vesentlige forhold som kosthold, generell livsstil, restitusjon, individualisert oppfølging til tilfeldighetene?
Det gjelder altså i første rekke arbeidet i og rundt A-og B-laget. Verken Høgli, Konradsen, Karlsen, Johansen hadde blitt så god i løpet av kort tid etter at de forlot klubben, dersom ikke mye av det som har vært gjort opp til et visst nivå i klubben, var fornuftig og bra. Plattformen for spillerne er lagt i Bodø. Midt i fjor gikk Tommy Knarvik offentlig ut og kritiserte treningskulturen i klubben, og slik vi kjenner sammensetningen av treningsuka og metodene, er det ikke vanskelig å se hvorfor spillerne sakte, men sikkert, ble dårligere i løpet av året. På dette området skjedde det altså ingen forbedring i løpet av 2012 i forhold til BørreAs spørsmålstegn. Fraværet av toppidrettskultur var like framtredende i 2012 som i årene forut for dette, og jeg regner med at testene etter sesongavslutning kan bekrefte dette, til tross for at økonomien var under kontroll og at veldig mye var bra overfor de yngste talentene. En toppidrettskultur bygges ikke på kort tid, og 2012 bekrefter at B/G har en lang vei å gå. Den toppfotballkulturen som manglet 31.12.2012 er ikke på plass en måned senere. Derfor er BørreAs spørsmål høyst relevante og påkrevet. Boombadilla stiller spørsmålene:
Skal vi se, er det stort sett de samme i administrasjonen? Ja, så vidt jeg vet. I støtteapparat? I styre og stell generellt?
Alle disse er en del av den kulturen som BørreA stiller spørsmålstegn ved. Den eneste nye er nettopp hovedtreneren. Hvorfor var det slik at 2012 nok en gang demonstrerte en gjennomgående mangel på faglighet i og rundt A-laget? Hvem var ansvarlig, eller er det ingen? Var det bare Cato H? Jeg håper at det er ferd med å vokse fram mer grunnleggende forandringer i krav til kompetanse og faglighet, men det å skape kultur trenger gjennomgripende forandringer, ofte nye ansatte og nye organisasjonsmåter, og ofte krever det tid. For meg er etableringen av et sportslig utvalg slik det framstår, den store viljen til å ansette TKS, og ikke minst det mangelfulle arbeidet inn mot 2013 et signal om at det er et stykke vei å gå til at kunnskap, kompetanse, faglighet og dermed kvalitet er blitt en gjennomgående kultur i klubben.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by FSHelgeland »

ecke wrote:BørreAs kommentar går ikke på arbeidet med de yngre talentene, men når talentene er i ferd med å ta steget opp på A-laget og til nasjonalt toppnivå:
BørreA: Mangler fotballklubben Bodø/Glimt toppidrettskultur? Overlates vesentlige forhold som kosthold, generell livsstil, restitusjon, individualisert oppfølging til tilfeldighetene?
Det gjelder altså i første rekke arbeidet i og rundt A-og B-laget. Verken Høgli, Konradsen, Karlsen, Johansen hadde blitt så god i løpet av kort tid etter at de forlot klubben, dersom ikke mye av det som har vært gjort opp til et visst nivå i klubben, var fornuftig og bra. Plattformen for spillerne er lagt i Bodø. Midt i fjor gikk Tommy Knarvik offentlig ut og kritiserte treningskulturen i klubben, og slik vi kjenner sammensetningen av treningsuka og metodene, er det ikke vanskelig å se hvorfor spillerne sakte, men sikkert, ble dårligere i løpet av året. På dette området skjedde det altså ingen forbedring i løpet av 2012 i forhold til BørreAs spørsmålstegn. Fraværet av toppidrettskultur var like framtredende i 2012 som i årene forut for dette, og jeg regner med at testene etter sesongavslutning kan bekrefte dette, til tross for at økonomien var under kontroll og at veldig mye var bra overfor de yngste talentene. En toppidrettskultur bygges ikke på kort tid, og 2012 bekrefter at B/G har en lang vei å gå. Den toppfotballkulturen som manglet 31.12.2012 er ikke på plass en måned senere. Derfor er BørreAs spørsmål høyst relevante og påkrevet.
Skal vi se, er det stort sett de samme i administrasjonen? Ja, så vidt jeg vet. I støtteapparat? I styre og stell generellt?
Alle disse er en del av den kulturen som BørreA stiller spørsmålstegn ved. Den eneste nye er nettopp hovedtreneren. Hvorfor var det slik at 2012 nok en gang demonstrerte en gjennomgående mangel på faglighet i og rundt A-laget? Hvem var ansvarlig, eller er det ingen? Var det bare Cato H? Jeg håper at det er ferd med å vokse fram mer grunnleggende forandringer i krav til kompetanse og faglighet, men det å skape kultur trenger gjennomgripende forandringer, ofte nye ansatte og nye organisasjonsmåter, og ofte krever det tid. For meg er etableringen av et sportslig utvalg slik det framstår, den store viljen til å ansette TKS, og ikke minst det mangelfulle arbeidet inn mot 2013 et signal om at det er et stykke vei å gå til at kunnskap, kompetanse, faglighet og dermed kvalitet er blitt en gjennomgående kultur i klubben.
Her føler jeg igjen at dere ikke tar det nødvendige steget tilbake og ser på dette med nye øyne, rett og slett se på det med et litt annet perspektiv. Når alle de nevnte spillerne forlot Glimt så var klubben i en økonomisk vanskelig situasjon. Etter den tid har det som sagt skjedd mye, jeg har tidligere nevnt de stegene som er tatt med tanke på fremtiden. Satsing på talentutviklere, Glimtextra, treningssamlinger i hele fylket med de største talentene der hvor også A-lagstrenerne er med å bidrar. Det neste trinnet på stigen kulminerte med ansettelsen av JHH og AaB. Hvis dette er bare å bytte hovedtrenere, så må dere kanskje pusse brillene? Det kan være greit å se på hva disse " bare hovedtrenerne" bidrar med. Vi har altså fått på plass et team som satser på unge spillere, et team som stiller store krav til spillerne. Tror dere virkelig at de kun stiller krav til spillerne på trening?

I tillegg så kommer det masse feedback fra spillere og støtteapparat om at trenerne er tydelige, gir klare direktiver, samarbeider og de har fokus. Hva skulle klubben gjort? Kjørt videre med de trenerne vi hadde? Jeg mener at det er gjort klare og tydelige grep og det kommer nok flere også. Sitter med en følelse av at noen ikke er fornøyd før de ansatte i administrasjonen har fått sparken og nye er ansatt. NEI, nå synes jeg at flere en meg skal nullstille litt. Hva med å glemme gammel gruff og se på hva som faktisk skjer og hvordan klubben fremstår. Det er masse positivt som skjer og klubben har tatt en hel rekke med grepm for en stor del de riktige grepene (tror jeg) La oss nå la det få virke og ikke ødelegge alt sammen med sure oppgulp!
Tippeliga 2015
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

ecke » Lørdag 09 Februar 2013, 19:05: Nå har klubben trolig fått det beste trenerparet de har hatt på lenge, og har alle forutsetninger for å kunne lykkes. Det krever at B/G får den totale strukturen, ansvarsdelingen og faglige kvaliteten på plass.
Det er vel bare å avrunde med det jeg startet med!
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

"Satsing på talentutviklere, Glimtextra, treningssamlinger i hele fylket med de største talentene der hvor også A-lagstrenerne er med å bidrar."

Dette har jo pågått i et par år allerede, Glimtextra ble vel opprettet i fjor. Glimts satsning på talenter er vel ikke det Børre kritiserer, men hvordan de blir forvaltet på A-laget. Hvis det ikke er vilje for å se på hva som er blitt gjort feil de siste fem årene bare fordi det er kommet inn ett nytt fjes, da kan man jo virkelig spørre seg hvor viljen er.

Selv tror jeg at JHH er en mann som kan renske opp og få alle til å dra i samme retning, men det skader absolutt ikke å evaluere hva som har blitt gjort feil i klubben tidligere. Det vil garantert gagne Halvorsen også, ingen klubber er like og kulturen i Glimt er i tillegg ganske særegen.

Ellers burde man vel kanskje være litt forsiktig som moderator å stemple andres innlegg som surt oppgulp. :wink:
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by FSHelgeland »

Selv om jeg er moderator så forbeholder jeg meg retten å delta i debatten på lik linje med alle andre her inne.

Jeg føler at det blir mye surt oppgulp når det til stadighet kritiseres og det ikke er vilje til å se på hvilke grep klubben tar for å komme ut av situasjonen og videre. Alle grep som klubben har tatt de siste sesongene viser jo at de har sett problemet og at de har lagt en plan for å komme videre slik at talentene våre kan ta det siste steget og spille A-lags fotball for klubben. Det viktige her i mine øyne er at klubben har begynt å bygge i bunn, ikke på topp slik som det virker som flertallet her inne ønsker at de skal. De har fått på plass en enda bedre satsing på talentene en det som har vært tidligere. De er ute i klubbene og har treninger, men ikke bare treninger de foreleser også og snakker mye om holdninger og hva som skal til for å bli fotballspiller på toppnivå. Dette for at talentene i regionen allerede skal ha lagt grunnlaget når de kommer til klubben. Det er proffesjonelle trenere på alle nivå i klubben nå, de har neppe fokus på bare trening. Når dette var på plass så ble det ansatt trenere som man håpet kunne ta dette videre også på A-lagsnivå. Dessverre så ble det bom i første forsøk, heldigvis så var de klar over at de gamblet og hadde således satt seg i en posisjon som gjorde at de kunne gjøre noe med det allerede etter en sesong og vi fikk inn JHH og AaB. Nå er klubben i en slik posisjon at dette med kosthold, holdninger, treninger osv følger en rød tråd i alle klubbens avdelinger, ja sågar ut i klubbene i distriktet. Cato er jo sågar blitt ansatt i en rolle som tilsier at han har et særlig ansvar ut i distriktet. Cato fikk forøvrig masse ros fra folk jeg kjenner som har unger som har deltatt på Glimtextra-samlingene. I tillegg til dette så har vi altså fått på plass et sportslig utvalg, et utvalg hvor hvertfall to av medlemmene har gått veien selv fra talent til Glimts A-lag og så videre til andre klubber etter det. De vet hva som skal til.

Nå er det endelig og for gang på mange sesonger et plan på hva klubben foretar seg ikke bare innad i klubben men også i mot hva som skjer i fylket forøvrig. Det er forferdelig lettvint da å kritisere hva som har vært galt uten å ha vilje til å faktisk se på hva klubben gjør for å løse problemet. Klubben har begynt med å fundamentere godt, dette er et byggverk som skal stå i mange år, og det er eneste veien gå. En quickfix på a-lags nivå vil ikke holde særlig lenge...
Tippeliga 2015
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2857
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 459 times
Been thanked: 159 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Gvandreassen »

En ting som er klart og tydelig er at en ny trener kan ikke forandre klubben hvis ikke den generelle klubbkulturen er med på det. En forandring av talentforvaltning betyr en forandring av hele tankegangen, og en slik jobb kan ikke være en enmannsjobb. Det vil gi magesår på magesåret. Spørsmålet jeg ønsker å stille er, er det noe som konkret viser endring? Jeg ser positivt på denne sesongen da jeg føler at ting blir gjort, men tenker samtidig: Er dette realistisk positivisme? Er dette kun fordi støtteapparatet har blitt aktive på twitter? Hvilke konkrete endringer har blitt gjort?

Jeg har vært musiker i flere år nå, og er veldig forsiktig med noe jeg liker å kalle "band-incest". Dette er egentlig bare en klengenavn jeg har slengt på det klassiske fenomenet som ofte kan oppstå hvis alle sammen tenker det samme og aldri stiller seg på utsiden for å se hva de faktisk gjør. Det er positivt at alle drar i samme retning, men da må man være bevisst på hvilken retning man faktisk drar i, og sjekke at dette fører til det ønskede målet. Kameraderiet i Glimt har vært diskutert opp og ned, og jeg undrer meg om denne kulturen vil forandre seg. Hvis man i tillegg slenger på at man ikke har vært så seriøse i Glimt når det gjelder kosthold og sene kvelder på glasshuset så spør jeg, har noe av dette endret seg og er det realistisk at det vil det under en ny trener?

Jeg er en veldig stor fan av at Glimt nå satser i mye større grad på talentoppfostring. Det er med spenning og en barnslig lyst jeg følger med på twitteroppdateringer fra støtteapparatet. Jeg liker at Barlow er i kikkerten til Glimt. Jeg liker at Julian Madsen og Frank Rizzo sitter med litt halvfrekke skråblikk på ting som skjer rundt omkring i fotballnorge, jeg liker at det stadig snakkes om nye Berg-gutter, og jeg liker at andre store talenter man aldri har hørt om før stadig dukker opp i Glimtsystemet. Jeg liker at man nå er svært forsiktige med å satse på uskrevne blad fra det store utland, og at man ikke bruker mye penger på spillerkjøp. Det ser ut som om klubben har gjort endringer, og tar et steg av gangen. Men har noe forandret seg? Vil det bli skuffelse igjen? Vil det bli satset på Saltnes, Berglann og Viljar Nordberg, eller vil disse bli solgt for så å bli storprofilerte spillere om et år eller to? Dette innlegget ble bare et stort spørsmål, men jeg er så redd for at man igjen skal være naiv for så å bli skuffet.
Locked