Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16632
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 998 times
Been thanked: 786 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

http://www.an.no/glimt/article4155636.ece

Ser at de har budjettert med spillersalg.. Er ikke det slikt som man skal ta i Bonus? Å budsjettere spillersalg er jo ren gambling.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Taskeladdn »

Alternativet nå er jo da eventuellt å frigjøre noen av spillerene slik at budsjettet går opp...
Thiago iallefall gå, han er vel spilleren med mest inntekt... Hvem ellers?
Må vel fjerne en 5-6 av di med best lønn...
Heltenjohn
Posts: 742
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:00 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Heltenjohn »

Stig er vel på lønnstoppen...
Knuta
Posts: 10060
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

I prasis betyr det vel at klubben må bygges noe ned, redusere spillerstallen til max. 22, kutte ut 2.laget, og ha et egen junioravdeling, redusere lønn med 10% på gjenværende spillere, kutte ut 1 årsverk i lønn til ansatte, prøve å få solgt enten Thiago, Mounir, PVR eller Londak.

Det er vel det formann Hansen ser for seg, alternativ er konkurs fra sommeren-2009.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tomath »

Tre millioner høyere enn forventet i personalkostnader, hvordan har de klart det? Det burde jo være en forholdsvis forutsigbar post, er det bonuser og sluttpakker til folk som har måttet gå som er årsaken?
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10806
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2318 times
Been thanked: 385 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Flisespikk, men Hansen er ikke forman, han er Administrerende Direktør. :)
@liverglimt
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Her er det altså om å gjøre å holde seg på beina lengst mulig slik at andre klubber går overende før vi gjør det.

Det som må skje innen Mai er øyeblikkelig sportslig suksess med kamper hvor Bodø/Glimt utklasser alle motstandere - hjemme som borte - med blendende spill - slik at både folket og de nasjonale TV-selskapene strømmer tilbake til Aspmyra. Da får vi nok likviditet til å overleve ut Juli hvor vi selger PVR til Rosenborg og Londak til Herenveen. Siden vi toppet tabellen før ferien, så overlever vi i divisjonen sesongen ut - selv med Jonas i mål.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Sebulba
Posts: 540
Joined: Thu May 18, 2006 8:35 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sebulba »

Høres ut som en glimrende plan :skål
«Fotball er en sport der 22 spillere løper etter en ball, og til slutt vinner Tyskland!». Gary Lineker
Knuta
Posts: 10060
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Sulliken wrote: Ser at de har budjettert med spillersalg.. Er ikke det slikt som man skal ta i Bonus? Å budsjettere spillersalg er jo ren gambling.
Glimt har budsjettert med spillersalg i 2009 og det er salget av Trond. Ellers så er det ingen budsjettpost med spillersalg utover dette. Virker som en utrolig ryddig og fin fyr adm.dir Hansen.
En aldeles flott reportasje og langt mer utfyllende enn AN sin.
Hansen er faktisk optimistisk og jeg synes det er utrolig mye bra i det han sier.

http://www.ab24.no/default.asp?page=534 ... 6,1&lang=1
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Taskeladdn »

Ah.. Positiv lesing =) Veldig positiv lesing =)
Beste jeg har lest siden sesongslutt ifjor =)
G-s-enz
Posts: 5434
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 212 times
Been thanked: 281 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Endelig noe som kan gi grobunn til noe positivt,ble litt mer beroliga av det intevjuet der :)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

En grundig reportasje fra AB24 og fornuft fra Bjørn Tore.

:klapp :klapp :klapp
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tomath »

Holdningen om at et seriøst budsjett ikke skal basere seg på spillesalg var deilig lesning selv om det egentlig bare skulle mangle. Håper denne holdningen vedvarer for all fremtid om klubben overlever denne smellen. Jeg synes forsåvidt man kunne droppet å budsjettere inn de siste 500k for Trond Olsen også, men la gå, det er et solid steg i riktig retning i alle fall.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
Los-Loco
Posts: 7366
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 480 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Los-Loco »

Ikke spillersalg i budsjettet
- Vi budsjetterer med et overskudd for 2009 på halvannen millioner kroner. Men det er viktig for meg å få vekk posten for inntekter av eventuelle spillersalg fra budsjettet. Etter mine begreper hører ikke en slik usikker post hjemme i et seriøst budsjett, sier Hansen som likevel har med spillersalg på vel sju millioner kroner på budsjettet for 2009.
Her scorer du poeng hos meg Hansen, selv om du strengt tatt ikke sier annet enn hva enhver med gjennomsnittlig økonomiforståelse vet (hvilket resier spørsmålet hvordan en presumtivt svært oppegående fyr som Paul Martin Strand kunne gå med på spillersalg i budsjettet i 2008, for ikke å snakke om årsmøtet!).
2009-budsjettet for Bodø/Glimt er foreslått til rundt 53 millioner kroner noe som er ca fire millioner kroner mindre enn klubbens driftskostnader i 2008.
Hvilket betyr kostnadskutt og beinhard økonomistyring. I like. So far so good.
For 2009 øker vi markedsinntektene fra årets 15,5 millioner kroner til omlag 20 millioner kroner. Det er tøft, men det er fullt mulig. Spesielt de siste tre millionene av disse 20 blir utfordrende, men vi har dyktige folk i markedsavdelingen og ikke minst mange som ønsker å samarbeide med klubben på ett eller annet nivå, sier Hansen.
Men der mistet du meg, Hansen! En økning opp til 20 mill i markedsinntekter, og det i et år hvor økonomien er ventet å nå all time low og Glimt har alle odds i mot seg for å gjøre en god sesong sportslig, det er rene galematias. Med mindre Hansen allerede sitter på avtaler som utgjør de ekstra fem millionene utover Glimts vanlige markedsområde, så er dette rent luftslott. Jeg legger glatt en tusing i potten på at det aldri i verden går!

- Prislappen er 55 millioner kroner
- Utgangspunktet mitt er at det koster ca 55 millioner kroner å holde en klubb i Bodø i Tippeligaen i 2009-kroner. Målet mitt over tid er å skaffe sikre inntekter utenom spillersalg som dekker disse utgiftene. På den måten kan vi bruke eventuelle inntekter på salg av spillere på fremtiden, det vil si opplegg for talentutvikling, legge forholdene til rette og så videre, i stedet for å bruke spillersalg-inntekter på gammel moro. Det er i alle fall et mål for oss, sier Bjørn Tore Hansen.
Det er fornuftige tanker, men igjen; på ingen måte revolusjonerende økonomisk tenking men fingern-i-jorda-realisme som burde ha vært iverksatt i klubben for lenge siden. Men så var det dette med teori og praksis da...
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Knuta
Posts: 10060
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Ångående budsjettering av spillersalg:

Lyn gikk med 26 mill underskudd i fjor, og har i 2009 budsjettert med 20 mill i spillersalg i følge Aftenposten.
Laget blir nøye fulgt opp av NFF, men frykter ikke konkurs selv om hovedsponsor ikke er på plass, men jeg spør meg så hva skjer dersom de ikke får solgt noen?, da er det nok kroken på døra.

Sånn sett ser det jo mye bedre ut for Glimt, som i følge Hansen kun mangler 3 -5 mill for å klare budsjett for 2009.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10806
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2318 times
Been thanked: 385 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Hvis antagelsene om en nedgang totalt på 300 millioner per år for eliten og adecco, så begyr det ivhertfall ned 5 mill på glimt. Det betyr opp 9,5 mill i markedsinntekter. Hvis ikke dette er usikkert så vet ikke jeg.

Hvis de har signerte avtaler for 15,5 mill så mangler det "bare" 4,5 millioner. Det er mye penger, og vi vet ikke hva de har budsjettert med av publikumsinntekter. Det er fort gjort å feilbudsjettere i år når Glimt skal omsette for 3 millioner mer enn de noensinne har gjort.

De som synes at dette ser bra ut har ikke begreper om markedsarbeid og økonomi. Nå blir vi likevel alltid holdt for narr gjennom pressen siden vi aldri får alle faktorer.

Ja de gir signal om at de prøver å ta det seriøst, men nei dette klarer de ikke – desverre. :(
@liverglimt
Knuta
Posts: 10060
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

liverglimt wrote:

Ja de gir signal om at de prøver å ta det seriøst, men nei dette klarer de ikke – desverre. :(
Hvem er de, er det ikke alle Bodø-folk som har et lite ansvar for å fylle opp stadion f.eks som er en del av de. De som du henviser til er folk som har tatt på seg en urias-post som ingen andre vil ha, og for første gang i historien er det ukentlig oppfølging av inntekter/utgifter.
Her har man et budsjett som fullt ut er mulig å oppnå, hva skal man budsjettere med i publikum?, vet at det er budsjettert med ca. 4500-5000 i snitt, hvis det snittet ikke oppnås, fortjener ikke Bodø noe topplag desverre.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10806
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2318 times
Been thanked: 385 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Glimt hadde snitt i fjor på 5500 tilskuere. Det var i en sesong hvor de hang med hele veien.

Så jeg er spent på hvor lista er lagt i år. Venter i spenning på papirene. :)
Knuta wrote: De som du henviser til er folk som har tatt på seg en urias-post som ingen andre vil ha, og for første gang i historien er det ukentlig oppfølging av inntekter/utgifter.
Jeg anser deg som er særdeles seriøs fyr Knuta, men når du slenger dette inn i poster så faller det til lavmål. BTH har ingen uriaspost, han er Administrerende Direktør og har betalt for å gjøre jobben.

Styret har stillt seg til disposisjon for de valgte vervene. De har i utgangspunktet frihet til å bevilge seg honorar for den jobben de gjør. Når de har vært så udugelig som de har vært de siste årene så har de sagt fra seg honorarene. Litt som en selger som jobber på provisjon, ingen salg, ingen lønn. Dårlig økonomi og minus gir lite honorarer.

Jeg unner alle DE som du refererer til å lykkes med det de gjør. Problemet er at de har utvist dårlig styring gjennom sitt styrearbeid i flere år. Hvordan skal man da ha tillit til at DE klarer dette?
@liverglimt
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Snorreth »

Leste en artikkel her om dagen hvor Kåfjord sier noe litt beroligende hvertfall.
http://www.tv2sporten.no/fotball/tippel ... 588054.ece
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Mendi »

Klart det er en uriaspost å være direktør i Glimt. Man setter seg i en særdeles sårbar posisjon hvor man kan risikere å få kolossal pepper fra media og lokalmiljø, gjerne fra folk som ikke nødvendgvis har den ringeste anelse om hva de prater om. Man kan komme usedvanlig dårlig ut selv om man i realiteten har gjort en kjempejobb.

Å sitte ved roret på et konkursbo som Bodø/Glimt kan i verste fall være ødeleggende for videre karrieremuliugheter for de som vil opp og frem i næringslivet.

En av grunnene til "gjenbruket" av personer i Glimtledelsen kan vel fort være at det er svært få utenfor klubben som er villige til å ta på seg disse posisjonene. Det koster mer enn det smaker.

Liverglimt savner begreper, men jeg er fristet til å returnere det stempelet. Det kan finnes meget gode grunner for å øke budsjettet for markedsinntekter fra 15,5 til 20 MNOK. Det er f.eks. slik at Glimt ikke økte markedsinntektene fra 2007 til 2008 om jeg har lest riktig. Det må etter mitt syn bety at det finnes et potensial som man ikke lyktes med å utnytte i 2008.

Så langt har jeg svært vanskelig for å se at det finnes grunnlag for å kritisere Hansen, det som er levert hittil er helt glimrende. For meg virker det som enkelte personer her er forutinntatt og bare venter på en anledning til å kritisere alt som kommer fra Glimt-miljøet. Kritikk er bra og viktig, spesielt når det er på sin plass, men hvis man blir forutsigbart negativ og angriper uten å komme opp med gode alternativer så blir det bare surmaget oppgulp.
Knuta
Posts: 10060
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Godt sagt Mendi. Så vidt jeg vet stod ikke folk i kø for å ta på seg jobben som Adm.dir. Flott at Hansen tok jobben, ellers så kunne Glimt risikert å stå uten ledelse og styring, et scenario som vel de fleste vet ville endt med at Glimt pr.dato var degradert til 2.div.

Tillegg: I følge de som kjenner Hansen har han etter at han overtok jobben nesten jobbet 12 timer daglig for å forsøke å få Glimt-skuta på rett kjøl.
Knuta
Posts: 10060
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Meget god artikkel. Likte spesielt dette:
' Anført av Runar som frasier seg all lønn i år har samtlige spillere meldt at de avstår fra bonusutbetalinger for å hjelpe på situasjonen. Og når spillerne viser veien burde folk her i området ikke være dårligere. Mange sytpeiser har ofte beklaget seg over hvor late og giddalause de overbetalte Glimtspillerne var. Nå har spillerne bevist en gang for alle at de har både hjerte og følelser for klubben. Da få fanden fortære meg også vi som skal fylle opp tribunene våkne opp og følge etter. Hvis antallet sesongkort hadde blitt fordoblet i løpet de neste ukene ville det hjulpet betraktelig på klubbens likviditet. Og etter min ringe mening burde det være publikumsgrunnlag for minst 3.000 faste tilskuere med sesongkort på Aspmyra.'

http://www.glimt.no/wips/189056497/modu ... 0artikkel/
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Den gode Knut Eide skyter hardt, men er ikke spesielt treffsikker. La meg presisere:
Knut Eide wrote:Pr. dags dato har den Gule Horde kun kjøpt rundt 50 sesongkort for inneværende år. Det er for dårlig.
Den Gule Horde har, pr. dags dato, under hundre betalende medlemmer. Som organisasjon har altså over 50% av de betalende medlemmene kjøpt sesongkort. Vi forventer at antall solgte sesongkort vil øke etterhvert som folk får kresta seg til å melde seg inn i DGH.
Knut Eide wrote:Her har Den Gule Horde mye å lære. Og her burde hele byens befolkning kjenne sin besøkelsestid.
Det smerter meg å skrive dette, iom. mine følelser for Glimt, men det er faktisk engang slik at det ikke er noen menneskeplikt å støtte opp om Glimt. At Glimt ikke har solgt flere sesongkort er langt på veg klubbens egen feil. Jeg skjønner godt at folk ikke har lyst til å betale ei tidels månedslønn når de er usikre på om det vil spilles fotball på Aspmyra i det hele tatt denne sesongen. Og den anklagende tonen som mange tar, som de moralsk forhøiede Vogtere av Glimts Ve og Vel (Eide er unntatt fra denne misjonen, dette er ikke en kritikk av ham) vinner ikke flere venner! Det er for stemninga sin del tross alt bedre å ha 3000 tilskuere som vil være til stede, enn å ha 4000 tilskuere der halvparten egentlig ikke har lyst til å være der. Men Glimt foretrekker kanskje mynt foran stemning i år?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7366
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 480 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Los-Loco »

Knuta wrote:Godt sagt Mendi. Så vidt jeg vet stod ikke folk i kø for å ta på seg jobben som Adm.dir. Flott at Hansen tok jobben, ellers så kunne Glimt risikert å stå uten ledelse og styring, et scenario som vel de fleste vet ville endt med at Glimt pr.dato var degradert til 2.div.
Nå var det nå strengt tatt ikke noen kø å stå i, ettersom stillingen aldri ble lyst ut. Det ble rekruttert direkte inn fra det miljøet som kjenner Glimt fra før.

Med andre ord kan vi si fint lite om interessen for denne stillingen i markedet.

Mendi har nok rett ved å kalle stiilingen en Urias-post, i betydningen høy eksponering og potensielt mye pepper, i kombinasjon med lite økonomisk handlefirhet til å forme den organisasjonen man ønsker. Men jobben er tålig bra betalt, og har et tilsvarende potensiale for "heltestatus" dersom man makter å få skuta på kjøl igjen.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Mendi »

Los-Loco wrote:Men jobben er tålig bra betalt
Er den jobben bra betalt? Det tror jeg man kan si mye om. Jeg er ikke tilhenger av at jobben skal være like godt betalt som tilsvarende stillinger i andre bedrifter, fordi et ønske om å jobbe for akkurat Glimt må ligge i bunnen. Men det er klart at tilsvarende stillinger i næringslivet betales med fire-gangeren og oppover. I forhold til innsats, vanskelighetsgrad, press, eksponering osv er ikke denne jobben godt betalt. Tvert i mot.

Det som imidlertid skal sies er at det man får betalt i form av opplevelser ikke kan innregnes i kroner, jeg mener som sagt ikke at jobben er for dårlig betalt.
Locked