Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Netto betyr salg-kjøp=16 mill. Som nevnt så skal nordlandsglimt ha sitt. Dette er ett bra resultat. Samtidig som publikumsinntektene gikk ned så økte det meste på de andre kontoene. Omsetning over 100 millioner, så nå er vi ingen fattig liten klubb.

3 millioner på supporterutstyr. En ting å si: Imponerende.
@liverglimt
Glimterfrem
Posts: 818
Joined: Tue Jan 12, 2021 3:17 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 118 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimterfrem »

Nå er årsrapporten for 2020 klar, og det er ikke uventet hyggelig lesning. Overrasker meg litt at klubben viser et netto salg på spillere som bare er 1 million mer enn i 2019? Hauge ble jo solgt for dobbelt så mye som Evjen? Men det er vel Layouni-salget + kjøpet av Vetlesen som gjør utslag her regner jeg med. Kanskje det mest gledelige med hele rapporten er økningen på 3 mill i supporterutstyr enn hva som var budsjettert. Positivt å se at styret fremstår ydmykt i forhold til den økonomiske driften, og at klubben ikke skal måtte basere seg på kun spillersalg for å være driftig.

Nå har jeg ikke særlig peiling på dette, men med tanke på hvor populær Glimt ble i hele landet i løpet av fjorårssesongen så bør jo klubben klare å få forhandlet frem noen lukrative sponsoravtaler fremover? Tipper at en del selskaper har siklet etter å få navnet sitt på drakta. Viktig at klubben bygger på den entusiasmen som er rundt klubben nå!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

https://www.an.no/glimt/fotball/sport/g ... -4-1377601
Vi gjør en god jobb med å prøve å hvitvaske Molde, synes jeg.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Herregud så de driter seg ut her!
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

Får se hva som blir gjort på årsmøtet.

Men.
Noe mer "alvorlig".

Nå skal skråstreken til pers igjen..
https://www.an.no/glimt-styret-apner-fo ... -4-1377600

Var det ikke full krig og steile fronter om det for en 10-15 år siden også? Mener til og med DGH hadde en periode en spalte de kalte "Skråstreken"...
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Sniken
Posts: 776
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 126 times
Been thanked: 193 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sniken »

Bør bli plass til nye sponsorer nå ja. For "Action Now" bør røskes av den drakten fort som faen.
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Nei. Action now er glimrende og fremtidsrettet.
Sniken
Posts: 776
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 126 times
Been thanked: 193 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sniken »

Årsmøtet kan redde «Action Now» fra å bli det pinligste i norsk fotball noensinne. Veldig spent på hva klubbens medlemmer klarer å få til der. RBKs medlemmer reddet klubben sin i kveld. Glimt kan blir stående igjen som Qatars store beskytter i norsk fotball. I så tilfelle går det to sesongkort rett i dass herfra.
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Action now boikott Qatar.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Jeg har snart 14.000 innlegg på dette forumet, over snart 17 år. Greit at mesteparten er av tvilsom kvalitet, men det sier noe om tida jeg har brukt på å tenke på og om klubben.

2020 var magisk for meg, fotballmessig. Akkurat nå er det likevel ikke mye stolthet å spore. Dersom dette tafatte mølet får bli stående, er jeg redd jeg vil få problemer med å fortsette å engasjere meg. Noen av dere vil være glade for det. Men så djupt stikker dette, faktisk.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glenn P »

Skjønner ikke helt at det er katastrofe at de venter seks dager til årsmøtet? Men om det ikke blir samlet enighet om boikott da, ja da snakker vi
Glimterfrem
Posts: 818
Joined: Tue Jan 12, 2021 3:17 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 118 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimterfrem »

Enig, de har adressert at de skal ta opp saken på årsmøtet, og det var ikke ventet at det skulle komme noe standpunkt i årsrapporten, så skjønner ikke helt hvorfor så mange reagerer så sterkt akkurat nå. Jeg er overhodet ingen fan av at VM arrangeres i Qatar, det tror jeg ingen er, men hvis dere leser rapporten til Amnesty så har de gjort en rekke tiltak for å forbedre arbeidsforholdene i landet. Amnesty sier selv at "Når vi nå nærmer oss avspark har Qatar tidenes mulighet til å vise verden at de er seriøse rundt arbeideres rettigheter". Det er heller ikke 6500 mennesker som har dødd av selve byggingen av stadion, som de fleste mediene virker å tro. Betyr det at det er gode arbeidsforhold i Qatar? Absolutt ikke, men det betyr også at rapporten fra TheGuardian, som gjorde at Tromsø boikottet, ikke heller viser hele bildet.

Diskusjonen rundt boikott er absolutt på sin plass, men at folk her snakker om å kaste sesongkortet sitt fordi klubben velger å vente en uke til årsmøtet blir for dumt.
Sniken
Posts: 776
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 126 times
Been thanked: 193 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sniken »

Glimterfrem wrote: Fri Mar 05, 2021 12:43 am Diskusjonen rundt boikott er absolutt på sin plass, men at folk her snakker om å kaste sesongkortet sitt fordi klubben velger å vente en uke til årsmøtet blir for dumt.
Sliter du med lesevansker?
Glimterfrem
Posts: 818
Joined: Tue Jan 12, 2021 3:17 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 118 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimterfrem »

Hehe, gikk litt fort i svingende her. Men du mener virkelig at dersom ikke styret går inn for boikott så kastes sesongkortene?
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Buster »

Jeg gleder meg til sesongen starter!
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

Amnesty gir ikke noe råd om boikott eller ikke boikott, men de ber oss om å holde øynene på ballen, dvs fokusere slik jeg oppfatter det, på det som kan bidra til at folk får det bedre på kort og lang sikt.
(https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/oA ... paa-ballen

"NFF må få med seg større forbund enn de nordiske i en allianse som legger press på FIFA. FIFA må presses til å bruke sin innflytelse aktivt til å fortelle myndighetene i Qatar hva som forventes av en VM-arrangør. Menneskerettigheter bør stå sentralt i det budskapet. Kvalifiseringskampene og den oppmerksomheten de gir er en anledning til å sette Qatar under lupen.

NFF må vise at forbundet er villig til å bruke alle redskaper i verktøykassa. Vi bidrar gjerne sammen med NFF, men det trengs et taktskifte nå."

For meg ser det ut til at Amnesty ønsker at vi skal spille kvalifisering, skaffe maksimal oppmerksomhet, inngå i allianser for press på FIFA, og deretter som "redskap i verktøykassa", evt gå for boikott.
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Wendigo »

Mennesker dør pga. dårlige arbeidsforhold. Da er det underlig at vi skal vente til etter kvalifisering. Vi er sent ute allerede, det er ingen grunn til å utsette beslutningen, vi bør handle nå.

(Eller som det heter på det andre målføret: Action Now)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Glimt sarver bort hele omdømmet sitt dersom de ikke ender opp med å gå for boikott. Det e så ufattelig,treningsleiren påvirket nok omdømme noengang ikke helt krise. Det her e bare kaste på havet alt av omdømme fordi styret er unnskyld språket en gjeng med feige rævsleikera som er redd for hva nff vil si.

«Vi har egentlig ikke kompetanse på å mene noe». Man trenger ikke en holocaustekspert for å mene at konsentrasjonsleirene var helt feil. Vi snakker om så mange døde at man kan sammenligne det med at hele Fauske kommune skulle bli deportert inn i en dødsleir. At man da ikke klarer å gå for en boikott for å vise avsky er helt ufattelig.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Det må ikke være sånn at man blodig roper på en tankeløs boikott. Men man må ta et klart og tydelig standpunkt, og kommunisere verdier på en helt anna måte. Det mest formålstjenlige i så måte er å bli med de andre klubbene. Det må årsmøtet fikse.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jonsnow »

Omg! Kan noen sende meg en pm når det er ferdige med dette svadaet!
Politikk kan man ta andre steder enn et fotballforum!!!
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Wendigo »

VM til Qatar er politikk.

Jeg hadde helst sett at vi hadde styrende organer på toppnivå i fotballen som sørget for at man unngikk slikt, det har vi dessverre ikke. Da blir det opp til grasrota.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

jonsnow wrote: Fri Mar 05, 2021 12:01 pm Omg! Kan noen sende meg en pm når det er ferdige med dette svadaet!
Politikk kan man ta andre steder enn et fotballforum!!!

Dette er på vegne av meg personlig, ikke som rollen moderator. Så dette er ikke forsøk på "sensur" av deg fra mod. Du står selvfølgelig fritt til å mene akkurat det du vil og uttrykke det.


Å påpeke menneskerettigheter og brudd på disse er ikke "politikk". Det er snakk om at Glimt som klubb vil bidra til legimitet av slaveri og brudd på menneskerettighetene, og støtte til korrupsjon.

Det har ingenting med Høyre-Venstreakse å gjøre. Det handler om å være for eller i mot menneskerettigheter. Helt svart hvitt.

At Glimt går ut å sier at de ikke har noen mening er rett og slett flaut. Dette er faktisk flauere enn bortetapene mot Follo og Asker i 2006.

Jeg håper at årsmøtet irettesetter styret her. Styret har gjort masse bra de siste årene, men her bommer de.

Edit: kodeleif.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Slik jeg oppfatter det sier ikke Amnesty klart nei eller ja, fordi det vel ikke er åpenbart hva som fører til færrest dødsfall utover de 6500 som til nå er rapportert. VM i Qatar er en skandale og viser hvor ekstremt korrupt dette systemet er. Jeg har ingen tro på at videre "dialog" endrer noe vesentlig. Slavearbeidere har dødd som fluer i ti år, og alle har visst om dette.
https://www.vg.no/sport/fotball/i/awawn ... t-fengslet
Å påstå fotballen skal holde seg unna "politikk" i denne sammenheng er det reneste vissvass. Vi snakker her om helt basale menneskerettigheter, og hvordan korrupte pamper og Qatar rævkjører det aller største innen fotballen. Bare så synd dette skjer så seint. Drillo gikk ut med støtte for fem år siden, da de første rapportene om de forferdelige forholdene begynte å komme.

Glimt har utvilsomt satt seg i en vrien situasjon. Action Now forplikter, og selv om den jevne Aspmyra-farer neppe bryr seg om det tåpelige i at bærekraft pryder draktene sammen med oppdrettsnæring og Cola, så vil jeg tro kritiske saker vil boble opp etterhvert. Nå er jo klubben i norsk sammenheng rik, og klarer ikke å balansere miljøengasjement og sponsorer på en god måte. Det blir enda verre hvis det kommer noen magre økonomiske år.

Pluss i boka til TIL som var først ute. Feigt av Glimt, selv om jeg kan skjønne at en sitter litt rolig i båten til en ser hvilken vei det blåser. Det er jo litt uvant å være fan av en klubb som alle plutselig har sterke meninger om, men statusen Glimt har opparbeidet seg de siste to sesongene, kombinert med miljøprofil, gir også visse forpliktelser. Syntes det var greit at de dro til Spania når smittevernleger var konsultert, og tillatelse var fått, men når alle andre får treningskampene sine avlyst, så gir jo dette et sportslig forsprang som flere reagerer på.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jonsnow »

Hvis dere skal diskutere temaet så burde man faktisk gå nærmere inn på temaet og ikke bare se på hva som blir sagt i vestlig media spesielt fra Britisk side som tapte valget og er en smule småsure. Om forholdene er så forferdelig og så mange dør, så kan man da sammenligne med feks samme arbeidsstillinger i Storbritannia vs Qatar
I Storbritania dør det 300 ut av 500 000 i Qatar 250. 500 000 av Disse fremmedarbeiderne er fra India og i india dør det 1000-1200 per år ut av samme gruppen arbeidere av tallet 500 000 så at det er så fryktelig galt i Qatar i forhold til andre land er svada! Om man ser på hvor arbeiderne kommer i fra så er det fra fattige land i sørøstasia og om dere tror levestandarden der er bedre enn i Qatar så har man ikke vært mye rundt i verden for å si det mildt. Philippinene er det andre landet etter India hvor brorparten av arbeiderne kommer i fra og for dem så vil det å jobbe 12-14 dage i Qatar tilsi 1 årslønn. Sånn da var en litt anen side av saken belyst. Blir bare jævelsk irritert over søat man overhode skal diskutere slike ting her, og man dessuten uten at man overhode belyser det fra mere enn 1 side. Så kan dere kalle meg kynisk eller hva dere vill, men når man ikke klarer å legge tilside temaer som ikke har en dritt med B/G å gjøre så må en regne med litt motstand også. Å jo dette er så politisk som det går ann å skulle naile et land fordi man har hørt litt av sannheten men ikke hele. Og ja Qatar kan bli mye bedre, men at de er så mye værre enn de fleste andre er bare ikke sannheten.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Morgenbladet/Josimar var på befaring der nede i 2018. Dette er en litt lengre artikkel som tar litt lenger tid å lese enn en twitterpost:

Morgenbladet.no: Kampen om Qatar
Qatar lurer verden til å tro at fremmedarbeiderne har det bra. Flere tusen har mistet livet siden landet ble tildelt fotball-VM i 2022.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Locked