Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

Det er et poeng som jeg nok tror kan understrekes: Glimt er ikke de eneste toppidrettsutøverne som har tatt seg ut av landet for å trene. Men de er, bortsett fra Molde, det eneste fotballaget.

Dette er jo kanskje en av de tingene man kan se nærmere på, hva var egentlig alternativet til Glimt da avgjørelsen ble tatt? Gjøre om Ola Haldorsen og løpe fra Aspmyra til Mørkved, rundt Soløyvatn og ned til Jernbanestasjonen for en middag?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

RO landslaget har ligget i flere uker i en treningsleir i Sveits. Friidrettsutøvere ligger flere måneder i Afrika på treningsleir under pandemien. Bare for å nevne noe. Det synes jeg er helt ok. Merkelig det temaet vi diskuterer er ikje noe tema i andre land.
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glenn P »

Har ikke Belgia vært et av de landene i Europa som har hatt mest smitte og hele sulamitten? Ikke unaturlig når de er et så sentralt land, men dog.
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sven-Rune »

Ser at noen lagene i Viken og Vestfold og Telemark har bedt om utsettelse av sine to første runder fordi de ikke får trent som normalt for tiden. Jeg har sett en del folk som mener det var unødvendig av Glimt å sørge for at man får trene. :roll:
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Vi påstår hardnakket at Glimt ville ha fått treningsforbud i Bodø fra lørdag 27. februar men jeg sliter litt med å finne dette dokumentert.
I den lokale forskriften fra 26/2 så står det
§ 6. Stenging av virksomheter
Følgende virksomheter og steder skal holde stengt:
a. Idrettshaller og treningssentre, likevel slik at følgende tilbud kan holde åpent:
1. Rehabilitering og opptrening som tilbys individuelt eller i mindre grupper med arrangør.
2. Individuell trening og behandling som det kan bestilles time til.
3. Utetrening i grupper tillates med minimum 2 meter avstand og deltagerlister.
Idrettshaller og treningssentre skal sørge for at alle som er til stede skal kunne holde minst to
meters avstand til andre.
b. Svømmehaller, badeland, spaanlegg og lignende, likevel slik at følgende tilbud kan
holde åpent:
1. Skolesvømming for de under 20 år, svømmekurs og svømmetrening for barn i barneskole eller
yngre og svømming for toppidrettsutøvere.
2. Rehabilitering og opptrening som tilbys individuelt eller i mindre grupper med arrangør.
3. Annen individuell behandling som det kan bestilles time til og hvor bad er en del av
behandlingen.
c. Innendørs fornøyelsesparker, bingohaller, spillehaller, lekeland, bowlinghaller og tilsvarende steder
der det pågår underholdnings- og fritidsaktiviteter.
Det står ingenting om utendørs idrettsanlegg som Aspmyra.

Bodø Spektrum har på sine nettsider skrevet at Nordlandshallen ble stengt fra 27/2 men den skulle Glimt i utgangspunktet ikke ha brukt uansett. Jeg ser jo at Bodø spektrum skriver at "Bodø kommune har iverksatt stenging av idrettsanlegg" og sånn sett kan man tolke Aspmyra inn der. Men jeg sliter med å finne dette offisielt dokumentert fra kommunen.

Beveger vi oss ut i Mars så iverksatte Regjeringen 5A-tiltak i Bodø fra Lørdag 13. Mars. Og 5A er Viken tiltak som også inkluderer toppidretten.
Når Glimt så valgte å forlenge sitt opphold så var de klar over dette treningsforbudet som gjaldt i Bodø og de valgte så å bli i Marbella.

Fordelen Glimt har fått i Marbella er muligheten til å spille treningskamper noe som ingen andre har fått. Glimt spilte vel 2 internkamper og 5? treningskamper mot Linense (2 ganger), Altetico sanluqueno, Europa FC (Gibraltar) og Marbella FC.

Utsatt oppstart av seriespillet gir Glimt en redusert fordel sammenlignet med hvis opprinnelig terminliste hadde blitt fulgt. Og det var med tanke på opprinnelig terminliste og treningskampforbudet Glimt tok valget om å reise ut. Og i tillegg 5A når de valgte å forlenge oppholdet.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Etter at Glimt opplevelser sportslig i Spania har vært veldig bra i følge alle involverte, tror jeg at det kan bli en treningsleir man tar hvert år dersom økonomien tillater det. Som sagt nordlandshallen har veldig dårlige treningsforhold, og jan/feb i Bodø utendørs er vel ikke noe å trakte etter. Så må jeg jo le litt av de som stadig snakker om fordeler i forhold til andre lag. Lag som RBK,Molde,Brann,VIF og delvis LSK så har jo disse lag i mange år hatt en stor fordel økonomisk og sportslig i forhold til Glimt. Det gjelder også treningsmessig, lønnsforhold, stadion forhold osv. Det snakkes det lite om for tiden. Tror det er derfor lag som f.eks Mjøndalen finner det helt naturlig å godta det som om Glimt gjorde. Verre er det nok med de som har vært storebror i alle år, og ser at en liten klubb 'tar seg til rette' som flere skriver sinte innlegg om. Hadde f.eks Sarpsborg eller Haugesund tatt den turen som Glimt gjorde, hadde det nok ikke vært et tema å diskutere en gang. Vi er så utrolig opptatt at alle skal gjøre det samme. Jeg er for solidaritet og dugnad, men en dugnad betyr at alle bidrar omtrent likt. Ikke som i dag hvor pandemien gjør at de som sliter fra før, er de som mister jobbene sine, fattighus køen øker, mens de rike blir enda rikere. Politikere, helsetopper, byråkrater har øket sin lønn kraftig de siste 2 årene, men de med lav utdannelse mister jobbene sine og sliter med å betale utgifter. Der jeg bor dessverre i et litt 'fint' strøk i Oslo, her reiser en haug på ferie til Dubai hvor de betaler for vaksinepass, slipper karantene når de kommer hjem fordi de har gode advokater som gjør at de unngår dette. Dugnadsbegrepet i disse dager kan man for min del bare putte en vist sted.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

https://www.itromso.no/sport/i/oA2gva/s ... himSLb4KUg

Deilig lesning ang farmerlag-tendensene i nord. :skål :glimt
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Fin lesning :D vi får håpe klubben mener det er like lite å lære av Glimt som journalisten gjør.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

Så litt oppgulp nordfra. Har egentlig ventet litt på det.

Kanskje de kan være ferdig med det og heller konsentrere seg om bråket i Drammen?

https://www.nordnorskdebatt.no/sydentur ... 124-115808
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Den kommentaren der var jo helt grei. Det går på daglig leder og han har oppført seg og sagt ting litt uheldig
@liverglimt
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Pondus »

Etter å ha lest denne artikkelen kan man jo spørre seg om man har forventet noe annet. Det som er beklagelig er jo at total inkompetanse får et talerør. Dette er jo så full av personlig synsing, antagelser og faktafeil at man kan kan sammenligne med åndenes makt på tv Norge. At glimt får til og med spesialbehandling for at de slipper karentenehotell var jo komisk å lese. Men for å konkludere så illustrerer denne artikkelen problemstillingen i denne saken. Alle har sin definisjon på nødvendigheten av å reise, solidaritet, smittevern og fair play og diskusjonen foregår på kryss og tvers av disse temaene med forskjellig vektlegging.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Pondus »

Men at Frode har vært arrogant og fremstilt alle andre som idioter er direkte løgn i mine øyne. Han har forklart hvorfor reisen ble gjort. At andre ikke vil høre med det øret er en annen sak. Frode har ikke noe beviskrav om dette var riktig eller ikke. Er jo ikke en rettssak, men er blitt en offentlig gapestokk. Synes det er et tragisk skue. Ja, jeg vet at alle glimt supportere på langt nær er enig i reisen. Skulle bare mangle. Jeg ville være redd om så var tilfelle. Det beviser at man kan tenke selv. Personlig skulle jeg sett at de ble hjemme, men ikke for enhver pris.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

For allmenheten så er det å si at vi hadde gjort det igjen veldig arrogant.
@liverglimt
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by MhepA »

Glimt1916 wrote: Tue Apr 06, 2021 8:41 pm Jeg kjenner ingen, ikke én person, utover Glimtsupportere som støtter Glimt i denne saken.
Jeg kjenner mange, de fleste av dem mener enten at Glimt har gjort det rette, mange bryr seg ikke, men er enig i at de ikke har gjort noe direkte feil. De få jeg har snakket med som var i mot, har snudd. Mao. kjenner jeg få som faktisk er imot Glimt, og det er ikke snakk om Glimtsupportere, tvert i mot.

Det er de som er i mot som roper høyest, resten kunne egentlig ikke brydd seg mindre, hvorfor skal de gidde å hive seg inn i en lang rekke diskusjoner fylt med inkompetanse?
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Tror du muligens det argumentet slår andre veien også? Siden jeg kjenner mange også i Bodø som var mot dette så er det jo rart at de som er så veldig for det ikke virker å ha truffet noen.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by MhepA »

Hvilket argument? Inkompetanse?
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Det har kanskje noe med tonen man føler man blir møtt med.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Det engasjerer vel ikke så veldig mange egentlig? Hardcore Glimt-fans og hardcore fans for enkelte andre ES-lag. Og så er det Bodø-folk som klager på alt Glimt gjør, men de er jo sure uansett. At det fortsatt dekkes i media etter at de er kommet hjem syns jeg er imponerende.
Una mas cerveza.
Sniken
Posts: 776
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 126 times
Been thanked: 193 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sniken »

Asbjørn Myhre i podkasten "Indre Bane" i går: - Det er fair å ikke like treningsleiren i Spania, men jeg blir mer og mer Team Glimt for hver eneste kronikk som publiseres om saken.

Der tror jeg han har flere med seg. Folk som Saltvedt og MP har rett og slett dratt kritikken for langt. Totalt blendet for enhver liten nyanse i saken. Det tror jeg mange forstår.

Nå skal vi aldri ta kommentarfelt på FB som noen fullgod indikasjon, men jeg merker meg at flere kjente fjes i breddefotballen i Tromsø og andre deler av fylket der gir sin fulle støtte til Glimt i denne saken. (I disse sakene Nordlys har publisert i det siste). Dette gjelder også folk jeg vet er sesongkortinnehavere på Alfheim. Det er langt fra slik at "hele Norge" fordømmer Glimt her.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Novi wrote: Wed Apr 07, 2021 10:54 pm Og så er det Bodø-folk som klager på alt Glimt gjør, men de er jo sure uansett.
Ja men de soler seg i glansen når Glimt gjør det bra og blir seriemestere. Men vi skal også være oppmerksom på at flere her reagerte sterkt da Asker i mai i fjor begynte å sende pasninger til hverandre på treningene, og reaksjonene var sterke også på dette forumet, nettopp fordi ingen andre 2.div gjorde det på samme tidspunkt og mange mente at de burde straffes. Vi er blitt et navlebeskuende og kontrollerende folkeslag.
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Buster »

Sannelig bra at Glimt ikke sendte pasninger til hverandre, da hadde de virkelig fått en fordel.
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

Dette er på mange måter en diskusjon uten fasit, annet enn hvordan tabellen ser ut når sesongen er ferdig. Og det er jo et stort spørsmål når dette blir. Jeg så at tentativ dato for siste kamp i eliteserien er 12. desember.

Det kan med andre ord fort bli kamp søndag-midtuke-søndag for Glimt i år, og da tenker jeg vi får bruk for hele stallen.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Vi trenger ikke vente på noen sportslig fasit, selvfølgelig er det en sportslig fordel, og laget er bedre nå enn før de dro.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Glimt får ikke bare motbør i hovedstadspressen:

Aftenposten.no: En nødvendig reise til den spanske solkysten
Bodø/Glimts kyniske valg har vakt reaksjoner. Men toppidretten skal være kynisk.
.

Litt om LSK-Simon sin reaksjon fra artikkelen
Samtidig visste de at Bodø/Glimt både trente og spilte treningskamper i Spania. Men Lillestrøm trengte ikke se lengre enn til nabokommunen for å få øye på pandemiens urettferdighet. Der fikk Vålerenga fortsette treningene.
Tillegg: Artikkelen fikk 3 sider i dagens Aftenposten - fredag 9. april
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

Her har man mulighet til å bidra hver gang Glimt scorer:

https://www.glimt.no/nyheter/malklubben-2021
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Locked