Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Veldig fornuftig og riktig. Fred og ro og gode treningsforhold. Glimt fortsetter å gjøre det riktige. Så slipper man FHI sin av og på bryter.
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Buster »

Hadde jeg hatt muligheten skulle jeg gjerne gjort det samme selv.
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Merkelig avgjørelse. Dette blir det nok bråk av.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Det blir vel litt både og, tenker jeg. Noen få som lager mye bråk, noen som støtter fullt ut og en stor del som ikke bryr seg så mye. Jeg er en av dem som ikke er overrasket, men som heller ikke fordømmer.
Fotball er nesten alltid morsomt
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Pondus »

Morsomt med leserkommentarene på AN. Kan jo lure på om man har lest artikkelen. Ser overhode ikke problemet med dette. De ber ikke om noe unntak fra noe regler heller. Skal leve totalt isolert på et hotell. Risikoen her er vel at de ansatte på hotellet ikke lever isolert etter samme stramme regime antar jeg. De tar jo karantene når de kommer hjem og alt er gjort i samråd med alle berørte instanser. Men om smitte skulle oppstå så blir det syk kritikk. Hvor lurt dette er i forhold til omdømme, goodwill etc. Er jo en annen diskusjon.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Omdømmemessig viser det jo en handlekraftig klubb som tør tenke selv. Likeså som med å fortsette og lønne spillere i fjor vår, istedet for og sutre og tapt inntekt. For min del bare positivt.
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Noen ville ha hyla og bært seg nærmest uansett. Terskelen er fryktelig lav for å fordømme noen for å være uansvarlige/usolidariske/hva det enn måtte være, uten tanke for realitetene i smittesammenhengen.

PR-messig? Ikke kjempegreit. Men om det ikke etterfølges av en smitteskandale, så blir det fort glemt.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Farligere å oppholde seg i Bodø enn å være på en lukket fotball leir i Spania. Landslaget skal jo være 2 uker i La Manga og Gibraltar. Helt riktig av Glimt. Regner også med at karantene reglene er endret før 16 mars.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Jeg har ingen problemer med å se saken fra flere sider. Men for Glimts del håper jeg ikke det blir positive tester mens man er der nede. Da har man det dessverre fort gående med folk som skal være etterpåkloke. Et sjansespill.
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glenn P »

Blir de syke der så er de jo ferdigisolert, så saken er biff :D
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Larsson wrote: Tue Feb 23, 2021 3:27 pm Et sjansespill.
Nå tok Glimt sjansen på å være i Bodø med det resultat at 2-3 uker forsvant i avbrutt trening. Jeg har ingen motforestillinger. Dette blir fantastisk.
User avatar
Vix
Posts: 744
Joined: Thu Aug 20, 2015 9:48 am
Location: Vigevano
Has thanked: 121 times
Been thanked: 119 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Vix »

Godt poeng. Men det blir selvsagt baluba likevel siden de er så usolidariske. Blir spennende å se om andre klubber tør å ta et så upopulært valg. Kanskje andre klubber med tilsvarende vanskelige treningsforhold?
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Glenn P wrote: Tue Feb 23, 2021 3:52 pm Blir de syke der så er de jo ferdigisolert, så saken er biff :D
Og hvis sykdommen slår til som den tidligere har gjort hvor intensiv behandling er nødvendig? Selv forholdsvis unge maratonløpere har fått behandling i respirator pga dette viruset. Det er ikke alle som er frisk og rask tre uker etterpå...
Sniken
Posts: 776
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 126 times
Been thanked: 193 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sniken »

Sykdommen blir vel ikke farligere om man smittes i Spania?
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Tror dette er ett smart trekk kortsiktig, og opplegget virker veldig bra. De lever i praksis under mye strengere forhold enn de ville gjort her hjemme.

Samtidig er det jo ett åpenbart mageplask omdømmemessig og verdens enkleste sak for andre å fordømme uansett hvilke motiver de måtte ha. Ser jo f.eks at avisene i Tromsø og Fagermo hiver seg på med en gang.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Elsker at Fagermo og Welhaven blir sure. Ser ikke bort fra at RBK tar samme turen. Glimt har fått full støtte fra en av de beste eksperter på smittevern nemlig smittevern overlegen i Bodø. For Junker blir dette en fin opplevelse og kanskje det gir han en restart. Regner med god motstand i treningskampene der nede.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Sniken wrote: Tue Feb 23, 2021 5:44 pm Sykdommen blir vel ikke farligere om man smittes i Spania?
Leter febrilsk i egne notater, men klarer ikke finne at jeg har skrevet det noe sted.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jonsnow »

I følge NFF er ikke B/G den eneste klubben som har forhørt seg om å reise utenlands for å trene og spille kamper så ser ikke bort i fra at flere kommer etter. Når man så at Welhaven blei sur så tenker jeg klubben har truffet blink på sin avgjørelse her.
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glenn P »

Larsson wrote: Tue Feb 23, 2021 5:33 pm
Glenn P wrote: Tue Feb 23, 2021 3:52 pm Blir de syke der så er de jo ferdigisolert, så saken er biff :D
Og hvis sykdommen slår til som den tidligere har gjort hvor intensiv behandling er nødvendig? Selv forholdsvis unge maratonløpere har fått behandling i respirator pga dette viruset. Det er ikke alle som er frisk og rask tre uker etterpå...
Da må man begynne å nekte å la folk gå på topptur på fjell i Norge. Bruker mye ressurser og helikopterturer hvor folk som har hjertestans/hjerneslag eller lignende kanskje må vente (dø). Farlig å leve
Glimterfrem
Posts: 818
Joined: Tue Jan 12, 2021 3:17 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 118 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimterfrem »

Noen som er overrasket over at det kommer sterke reaksjoner? Ikke jeg i hvert fall. Welhaven bruker enhver anledning han kan til å bruke sitt moralske kompass, selv om han unnlater å kritisere en haug med andre norske idrettsutøvere som er rundt omkring i verden og trener/konkurrerer. Ser at mange bruker argumentet om at "Ja, men de kan jo bare trene i Norge?". "Det er ikke en nødvendig reise".

Det er jobben til spillerne å være best mulig forberedt til seriestart. Man blir ikke best mulig forberedt av å løpe på Aspmyra i full snøstorm uten å få spilt fotballkamper, kombinert med karantener fra tid og annen. Hvorfor er det så vanskelig å skjønne Glimts beslutning? Kjenner jeg blir smått irritert over at det pekes en finger på at Glimt "må gjøre som alle andre". De gjorde ikke som alle andre fra før av. Hvis man leser Thomassens begrunnelse så påpeker han viktigheten av en optimal treningshverdag og benyttelse av bedre fasiliteter. Litt enklere for Fagermo og co å svelge beskjeden om å trene i Norge når man har topp moderne fasiliteter i hovedstaden kombinert med plussgrader.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Glenn P wrote: Wed Feb 24, 2021 1:26 amDa må man begynne å nekte å la folk gå på topptur på fjell i Norge. Bruker mye ressurser og helikopterturer hvor folk som har hjertestans/hjerneslag eller lignende kanskje må vente (dø). Farlig å leve
Jeg vet ikke om du misforstår meg med vilje, men poenget mitt er altså at hvis en spiller eller annen i reisefølget trenger respiratorhjelp vil dette a) være svært kostbart ettersom man er i utlandet, men kanskje aller viktigst b) kapasiteten på sykehus/intensivplassee i lokalområdet er ikke like god som i Bodø/Nord-Norge. Man vil da kreve en sykeplass som strengt tatt burde tilhøre en i lokalområdet, og derfor gå ut over lokalbefolkningen. Det er jo dette som er hele essensen ved hytteforbudet som den gang da var aktuell. Problemstillingen gjør seg like gjeldende i Marbella som på Hafjell. At man oppfordres til å være hjemme er jo at det lokale sykehuset i utgangspunktet har best kapasitet til å ta vare på deg ettersom disse er skodd etter befolkningsantall i kommune og nærområde.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by poteten »

Det eneste momentet som gjør at dette kan stilles spørsmålstegn ved, er signalet det sender ut.

Utover det, er det ikke mer skandaløst opplegg enn når hopplandslaget, ski-landslaget, skiskytterlandslaget og skøytelandslaget turnerer rundt omkring.

Nå er tilogmed Molde i Spania siden de spiller Europacup.

Alt dette defineres jo sikkert som nødvendig reise.

Her har Glimt ment at det er nødvendig med reise for å være best mulig rigget til sesongstart.

Nei, kjør på, så lenge man følger de smittevernprotokollene man kan. Det er dessverre ikke slik at man unngår å bli smittet av å sitte hjemme i en by som just nylig oppdaget munnbind.
Kritisk
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Å være pop mer enn en liten stund av gangen, er svært usannsynlig i Norge, virker det som. Nå har Glimt høstet en god del negativt i media, etter å hatt store oppturer og fått mange kreative superlativer i 2020.
Nødvendig reise? Strengt tatt er vel ikke noen idrettsreiser nødvendige. Ikke Moldes europaligakamper. Ikke alpinlandslagets, ikke skiskytternes og heller ikke skilandslagets reiser.
Hvor har lederen i Nordlys, og de andre vært inntil Glimt annonserte sin treningsleir?
Skal Glimt ha noe håp i Champions League-kvaliken, så kan dette vise seg å være en nødvendig reise.
Fotball er nesten alltid morsomt
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Det er imo STOR forskjell på å reise utenlands for delta i verdenscuprenn, VM eller gjennomføre Europa League-kamper kontra en treningsleir. Du skal ha ganske mange Runar Berg-plakater på soverommet for ikke å ense disse nyansene...
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Joda, men poenget var at ingen av dem er nødvendige. Og hvilke reiser er egentlig nødvendige?
Fotball er nesten alltid morsomt
Locked