Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
User avatar
Los-Loco
Posts: 7355
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 472 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Los-Loco »

Nå har ikke jeg informasjon om hva BTH har i lønn, men jeg vet hva EP hadde, og det er neppe grunn til å tro at den nye direktørens lønn ligger særlig mye under dette. Og det er en helt grei avlønning for denne type jobb. Hvis du påstår at tilsvarende jobber i næringslivet ligger på fire-gangen dette, så må du komme med noen eksempler på hva du kaller "tilsvarende jobber", for det nekter jeg å tro. Glimt er i kategorien mellomstor bedrift med sine 30-40 ansatte, og drøye 50 mill i omsetning. Selv med korrigering for høyt mediepress og høy vanskelighetsgrad er det svært få direktører i dette mellomsjiktet som casher inn flere millioner i året, som du antyder.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Janco
Posts: 576
Joined: Tue Mar 23, 2004 11:49 am
Location: Bodø
Has thanked: 108 times
Been thanked: 39 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Janco »

Var det bare jeg som stussa på TV2-sportens fokus på overbetalte spillere som forsøkes gitt bort??
Bl.a Start og Aalesund fortalte at de er tilbudt spillere med altfor god lønn, til gibort pris.

Det jeg reagerte på var imidlertid at den eneste klubben de viste bilder fra, var vår :?
Ble bare litt skeptisk asså......
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tomath »

Vi vet jo at Glimt kontaktet Ham-Kam angående Råstad. Det er vel ikke helt utenkelig at klubben har gjort det samme med andre for å slanke stallen for ikke-salgbare spillere.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
PEMA
Posts: 663
Joined: Tue Mar 25, 2008 8:28 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by PEMA »

Håper ikke Thiago er tenkt på i denne sammenheng.
– Det der er ikke gress – det er jo ingenting som er grønt. Å kalle det for gressbane er en fornærmelse mot gress.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tomath »

Vi har jo tre spisser i troppen, og når det da i tillegg skal komme en afrikansk spiss på prøve så kan man begynne å lure på om det er noe på gang.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
Janco
Posts: 576
Joined: Tue Mar 23, 2004 11:49 am
Location: Bodø
Has thanked: 108 times
Been thanked: 39 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Janco »

Å nei, ka antyde du her???
Skulle ikke forundre meg at vi har vært frampå å tilbydd Sakk til andre klubba :tenk

Vet ikke ka han tjene, men overbetalt er han sikkert.

Sorry Sakk om du ser dette, det var bare en spøk :wink:

Om du ikke ser det, så mente jeg det kanskje :lol:

Men lykke til i årets sesong!
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tomath »

Altså, jeg vet ikke noe dere andre ikke vet, så det trenger du ikke bekymre deg for, men faktum er jo at vi har tre spillere i troppen som alle har midtspiss som sin foretrukne posisjon. Det virker da litt overflødig med en spiss fra Liberia på prøvespill om alle disse tre skal fortsette i Glimt.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Vegard »

Los-Loco wrote:Nå har ikke jeg informasjon om hva BTH har i lønn, men jeg vet hva EP hadde.
Kr. 800 000,-
Johansen
Posts: 1336
Joined: Sat Oct 30, 2004 4:34 pm
Location: J-Felte på Aspmyra

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Johansen »

Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Mendi »

Los-Loco wrote:Nå har ikke jeg informasjon om hva BTH har i lønn, men jeg vet hva EP hadde, og det er neppe grunn til å tro at den nye direktørens lønn ligger særlig mye under dette. Og det er en helt grei avlønning for denne type jobb. Hvis du påstår at tilsvarende jobber i næringslivet ligger på fire-gangen dette, så må du komme med noen eksempler på hva du kaller "tilsvarende jobber", for det nekter jeg å tro. Glimt er i kategorien mellomstor bedrift med sine 30-40 ansatte, og drøye 50 mill i omsetning. Selv med korrigering for høyt mediepress og høy vanskelighetsgrad er det svært få direktører i dette mellomsjiktet som casher inn flere millioner i året, som du antyder.
Re Los-Loco

Jeg mener at direktørjobben i Glimt er å sammenligne med å være direktør for et børsnotert selskap. Grunnen til det er alle "interessentene" rundt klubben. Det er jo bare å se på den intense omtalen og de mange diskusjonene rundt årsregnskapet, det er jo knapt nok alle børsnoterte selskaper forunt å få så sterk oppmerksomhet rundt regnskapene sine som det Glimt har hatt i år. I Nordland fylke sliter jeg med å finne så mange i samme klasse, det nytter ikke å bare telle ansatte og kroner i omsetning. Dette handler om ansvar og "trøkk".

Når det går dårlig med Glimt så er Glimt-ledelsen inne i studio hos NRK Nordland tvert, jeg vet ikke om så mange andre bedrifter i Nordland hvor det er tilfelle. Selv adm dir i Nordtrafikk som ble dømt til fengsel for bedrageri har sluppet billigere unna i media enn det Eidissen/ Pedersen gjorde for sin jobb i Glimt.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7355
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 472 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Los-Loco »

Ser poenget ditt, men er ikke helt enig likevel.

Og dette med mediefokus går jo litt begge veier; det er mye Glimt i media når det går dårlig, men man oppnår også betydelig mer oppmerksomhet enn andre bedrifter når man gjør det bra. For en næringslivsleder er dette gull! Dermed har dette både en upside og en downside, og jeg er av den oppfatning at man ikke skal lønne ekstra fordi direktøren risikerer pes i media om han gjør en dårlig jobb!

Dersom Vegards beløp stemmer som lønn for BTH, så er det etter min mening i øvre sjikt av hva en slik jobb bør prises til, men kanskje der man må ligge for å rekruttere de beste kandidatene. Så gjenstår det å se om BTH er i kategorien "de beste kandidatene". Foreløpig har han ikke imponert meg i det hele tatt.

EDIT: Igjen, med forbehold om at Vegards opplysning stemmer, så ligger han bittelitt over Bodøs rådmann. Da snakker vi en stilling med arbeidsgiveransvar for nærmere 3500 mennesker, et budsjett på 2,75 milliarder og en uhyre komplisert organisasjon med leveranser innen gud-vet-hvor-mange tjenesteområder. Og mediepresset og er på ingen måte mindre, og det fra journalister med betydelig skarpere penn enn i sportsredaksjonen. Sånn for perspektivets skyld.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Snorreth »

Jeg er spent på hva Ørjans oppgaver vil bli nå som han er i Glimt-styret, men velkommen ombord!
http://www.an.no/glimt/article4163874.ece

EDIT.
Hva er best? Glimtstyret eller Glimt-styret? Uten bindestrek høres jo ut som rot, lissom... :tenk
Last edited by Snorreth on Mon Mar 02, 2009 2:07 pm, edited 1 time in total.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by FSHelgeland »

Nå er jo Ørjan innstilt som vara, så han får nok ikke så mange formelle oppgaver. Nå fikk jeg ikke med meg om han var første, andre eller tredje vara. Eller har Glimt personlig vara? Dette vet sikkert du noe om Loco. Hvis Glimt har ordningen med 1,2,3 vara. Møter i så tilfelle 1.vara fast i styre? Hadde sikkert funnet ut av det om jeg hadde sjekket, men dette vet vel du Loco som har vært i styret.
Tippeliga 2015
Knuta
Posts: 10048
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Los-Loco wrote: Så gjenstår det å se om BTH er i kategorien "de beste kandidatene". Foreløpig har han ikke imponert meg i det hele tatt.
Hva skulle BTH ha gjort for å imponere deg?.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7355
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 472 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Los-Loco »

FSHelgeland wrote:Nå er jo Ørjan innstilt som vara, så han får nok ikke så mange formelle oppgaver. Nå fikk jeg ikke med meg om han var første, andre eller tredje vara. Eller har Glimt personlig vara? Dette vet sikkert du noe om Loco. Hvis Glimt har ordningen med 1,2,3 vara. Møter i så tilfelle 1.vara fast i styre? Hadde sikkert funnet ut av det om jeg hadde sjekket, men dette vet vel du Loco som har vært i styret.
Tradisjonen har vært at begge varaene møter fast, og fungerer som vanlige styremedlemmer, dog uten stemmerett dersom alle de faste er tilstede. Det er 1. og 2. vara, ikke personlige. Dette med stemming er jo litt varierende fra styre til styre, men i såpass små styrer som Glimt har, er det nokså sjeldent at en sak kommer så på spissen at man stemmer over resultatet. Det diskuteres fram en løsning, som man er enige om. Varamedlemmene har derfor ganske greit med inflytelse dersom de ønsker det...

Knuta wrote:Hva skulle BTH ha gjort for å imponere deg?.
Foreløpig handler det mer om hva han IKKE skulle gjort enn hva han skulle gjort (han har jo tross alt ikke hatt så mye tid på seg til å gjøre underverker). I prioritert rekkefølge skulle jeg ønske at han hadde unngått:

1. Et budsjett som legger inn en urealistisk økning av markedsinntektene.
2. En diskusjon i media rundt innfrielse av forpliktelsene til Ranheim.
3. Krøll rundt overgangen til Olav Råstad.

Tar forbehold om at BTH allerede har landet avtaler som kan forsvare budsjettet, og at overgangskrøllet rundt Råstad stammet fra det som var avtalt FØR BTHs inntreden.

På listen over hva han KUNNE gjort, så har jeg foreløpig bare én ting, nemlig å få ut årsmøtepapirene i saklig tid. Årsmøtet er om fire dager, og foreløpig er det bare årsmelding/regnskap som er sendt ut. I god gammel Glimt-tradisjon. Hadde han klart å gjøre noe med dette, så hadde jeg blitt litt imponert. Men kanskje neste år...
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Vegard »

Los-Loco wrote:Dersom Vegards beløp stemmer som lønn for BTH, så er det etter min mening i øvre sjikt av hva en slik jobb bør prises til,
Ernst Pedersen fortalte hva han tjente under et nettmøte, kommer bare ikke på hvor...
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Vegard »

Snorreth wrote:EDIT.
Hva er best? Glimtstyret eller Glimt-styret? Uten bindestrek høres jo ut som rot, lissom... :tenk
"Glimtstyret" er i allefall rett skrivemåte :)
User avatar
Los-Loco
Posts: 7355
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 472 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Los-Loco »

Vegard wrote:
Snorreth wrote:EDIT.
Hva er best? Glimtstyret eller Glimt-styret? Uten bindestrek høres jo ut som rot, lissom... :tenk
"Glimtstyret" er i allefall rett skrivemåte :)
Men folk flest begynner vel å bli lei av alt dette Glimt-styret! :wink:
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Treningskamptråd: Bodø/Glimt-Lyn TORSDAG 26.02 kl 17.00

Post by FSHelgeland »

Ja, så at diskusjonen begynner å bli vel off-topic. Vurderte å flytte noen innlegg over i generellt-tråden. Det er greit nok at Even er skadd nå, men han kommer vel neppe å være skadet bestandig, så problematikken er jo akkurat den samme. Selv om andre en Glimt betaler ut lønnen akkurat nå.
Tippeliga 2015
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Taskeladdn »

Los-Loco wrote:3. Krøll rundt overgangen til Olav Råstad.
Krøll? Slik jeg ser det så var dem geniale i den saken der..
Fikk HamKam max intereserte, så forhandle litt slik at man faktisk får et økonomisk utbytte av det =)
(Vet ikke om di 300.000 ved opprykk er bekreftet da)

Klarte klubben å få noe penger + kvitte seg med et tredjevalg i disse tider så er det bare genialt..
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by FSHelgeland »

Har flyttet noen poster fra Lyn-glimt tråden inn i denne tråden hvor de vel egentlig hører hjemme. Ellers så gleder det meg at begge varamedlemmene møter fast i styret.
Tippeliga 2015
Knuta
Posts: 10048
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

I følge Glimt.no pr. 3.mars kl. 16.00 er siste kamp i LaManga 20.feb ikke ferdigspilt og neste kamp er åpningskampen mot FFK 15.mars.

Lør 17. jan 2009 kl. 10:00 Treningskamp Chonburi - Bodø/Glimt 0-2 (0-0) Chonburi Municipality Stadium
Lør 24. jan 2009 kl. 16:00 Treningskamp Bodø/Glimt - Mo IL 4-0 (1-0) Nordlandshallen
Fre 30. jan 2009 kl. 15:00 Treningskamp Alta IF - Bodø/Glimt 3-2 (0-2) Finnmarkshallen
Man 16. feb 2009 kl. 18:00 Treningskamp Bodø/Glimt - SK Brann 2-1 (1-0) La Manga Cup
Fre 20. feb 2009 kl. 18:00 Treningskamp Rubin Kazan - Bodø/Glimt La Manga Cup
Tor 26. feb 2009 kl. 17:00 Treningskamp Bodø/Glimt - FC Lyn Oslo Nordlandshallen
Søn 15. mar 2009 kl. 18:00 Serie Bodø/Glimt - Fredrikstad FK Aspmyra
tjongs
Posts: 2582
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tjongs »

Taskeladdn wrote:
Los-Loco wrote:3. Krøll rundt overgangen til Olav Råstad.
Krøll? Slik jeg ser det så var dem geniale i den saken der..
Fikk HamKam max intereserte, så forhandle litt slik at man faktisk får et økonomisk utbytte av det =)
(Vet ikke om di 300.000 ved opprykk er bekreftet da)

Klarte klubben å få noe penger + kvitte seg med et tredjevalg i disse tider så er det bare genialt..
Med forbehold om at saken er slik den har fremstått i avisene, så er det vel helst framgangsmåten som er krøllete, ikke salget i seg selv.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
tjongs
Posts: 2582
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Treningskamptråd: Bodø/Glimt-Lyn TORSDAG 26.02 kl 17.00

Post by tjongs »

Dette med lønning av skadde spillere har jeg fundert på hvordan fungerer.
En spiller som er skadd er jo fortsatt på jobb, med unntak av kanskje helt i begynnelsen. Derimot er de jo ikke i stand til å gjennomføre alle arbeidsoppgavene, så en kan kanskje si at de er på en aktiv sykemelding?

Greia er uansett: Betaler NAV sykepenger opp til et eller annet nivå, eller er det klubben selv som betaler hele lønna, ettersom spillerne fortsatt er på jobb, men ikke utfører alle de vanlige arbeidsoppgavene?

Sikkert noen som VET dette, hadde vært fint med et svar :)
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by FSHelgeland »

Hadde ikke fått med meg alle innleggene når jeg flyttet innlegg til denne tråden. Flere innlegg er derfor flyttet hit fra kamptråden lyn-glimt
Tippeliga 2015
Locked