Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Den gleder jeg meg til å høre. Alt dette som skjer her er jo helt spinnvilt.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
tjongs
Posts: 2582
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tjongs »

VG wrote:Definitivt, svarer Knutsen på VGs spørsmål om han vil rotere mer enn før.
https://www.vg.no/sport/fotball/i/WjEGO ... sen-rotere

Det er jo såklart temmelig nært definisjonen på etterklokskap å dra frem denne i dag, det eneste som kan toppe det er vel om vi ryker på onsdag og klager på slitne bein og lite sprut.

Men; det er jo en god anledning til å diskutere (manglende) rotasjon i elleveren til Glimt. Knutsens hang til å benytte en fast startellever har jo nesten gjort seg selv uangripelig gjennom de resultatene vi har hatt de siste årene, men kan vi bli enda bedre?

Relasjoner, og mangel på relasjoner, blir jo dratt frem som et argument for å kjøre samme ellever gang på gang på gang. Når man har blitt tvunget til å gjøre uønskede endringer har det jo også tidvist vist seg at det ikke har stemt helt på banen.
Motsatt har de som har slått til (Mwuka, Amundsen) fått nettopp det gjennombruddet tildels fordi vi har vært nødt til å la de få det.

Det er klart at vi er ikke store nok, rike nok, gode nok, eller attraktive nok til å ha 22 spillere som alle holder topp klasse og når som helst kan komme inn uten å svekke laget.
Det er heller ikke mulig å på en fornuftig måte argumentere mot de resultatene vi har hatt de siste sesongene.
Men vi må hele tiden sikte oppover, og skal vi bli enda bedre totalt sett på alle fronter tror jeg vi er tjent med noe mer rotering, både for å kunne spare spillere som trenger det, men aller mest for å la flere få muligheten til å bygge relasjoner slik at det blir mindre merkbart om vi må bytte 3-4 spillere fra en kamp til neste.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Nordlys
Posts: 3486
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 602 times
Been thanked: 661 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nordlys »

Amen. Jeg tror Knutsen overvurderer viktigheten av at de foretrukne spiller sammen hver eneste gang. Slik rigiditet straffer seg når man blir tvunget til å bytte spillere grunnet skader/suspensjon.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Det med rullering er en slags fotballens «har De sluttet å slå Deres kone?».

Dårlig kamp etter å ikke ha rullert? Burde rullert mer! Dårlig kamp etter å ha rullert? Burde ikke rullert så mye!
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Nordlys
Posts: 3486
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 602 times
Been thanked: 661 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nordlys »

Men det er jo ikke veldig relevant på dette forumet for Glimt rullerer jo ikke med mindre det tvinger seg frem så den konklusjonen har vi jo ikke empirisk grunnlag til å gjøre.

Synes vi har sett mange nok kamper med foretrukket XI hvor det har lugga kraftig til at det umulig kan skade å forsøke andre spillere innimellom. Det legges voldsom vekt på relasjoner og veldig lite vekt på de individuelle bidragene. Noen ganger kan andre spillere endre kampens dynamikk gjennom sitt ferdighetssett/sin innsats. Så så enkelt er det nok ikke.
Forumets mest middelmådige ekspert.
tjongs
Posts: 2582
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tjongs »

Ja; selvsagt dukker spørsmålet om rotasjon opp når Glimt overraskende (eller egentlig ikke overraskende) stiller med den faste elleveren nok en gang, etter at det har blitt uttalt tidligere at nå skal det roteres mer.
Om det hadde innvirkning på kampen i går? Har ikke peiling.
Får det innvirkning på kampen til onsdag? Akkurat like lite peiling.

Men det kan jo være greit å løfte blikket litt, og diskutere hva man er mest tjent med i lengden. Selv om Knutsen og teamet har uendelig mye bedre oversikt over status i spillergruppen enn jeg og alle andre her inne har, betyr det jo ikke at de alltid velger rett strategi.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Nordlys
Posts: 3486
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 602 times
Been thanked: 661 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nordlys »

Det er utvilsomt en styrke om man greier å ha litt rullering på troppen og prestere godt likevel. Til å være så utviklingsfokusert som KK er så er han usedvanlig lite fleksibel på det området.

Man kan argumentere for at den måten å gjøre det på øker konkurransen på trening fordi folk må være utrolig gode på trening for å få sjansen, men synes vi ser i kampene at tildels slette prestasjoner over flere kamper ofte ikke får noen konsekvens. Det siste har ikke vært et problem i det seneste, men var det tidligere i sesongen.
Forumets mest middelmådige ekspert.
tjongs
Posts: 2582
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tjongs »

Jeg synes det viktigste argumentet for mer rotasjon er å få relasjonene til å sitte for flere spillere, slik at vi på den måten har mulighet til å gjøre endringer uten at det er "krise". Egentlig skulle man jo tro at det var lettere å rotere i et lag med et utpreget system, enn i et lag mer preget av individualister?
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Chris »

Etter en kamp Glimt burde og skulle vunnet, så er det ikke tid for å trekke konklusjoner om mer rulering. Hadde kampen vært spilt 100 ganger, så hadde nok Glimt vunnet 75, 20 uavgjorte og 5 tap.

Det folk synes å ha vanskelig å forstå er at det er samspillet og samhandlingen som gjør Glimt til et godt lag. Enkeltspillerne er ikke all verden. Det ser en veldig godt når spillere selges fra Glimt. Mange faller gjennom. Og nei. Det handler ikke bare om å slenge opp et system: 4-3-3, og tro at det er gjort. Samspillet og samhandlinga er så mye mye mer. Bytter en over 2-3 mann, så rammer det samspillet mye.

Se på L'Pool. De rullerer knapt. Og de spiller langt langt flere kamper enn Glimt. Man C. har langt flere bedre spillere og har rullert mye mer. Tross langt svakere spillere og kanskje pga. mindre rullering har kløpperen Klopp fått mye mer ut av et dårligere lag enn en oppskrytt Pep.

Knudsen og Co har levert resultater. Mitt ankepunkt er at de kan bytte mer - tidligere i kampene. Og kanskje bør det også skapes flere avslutninger. Og mindre balltrilling på tvers. Så lenge Glimt er det beste laget, så vil jo flere avsluttede angrep gjøre at de store talls lov trekker i Glimts retning. En har f.eks. nok mindre sannsynlighet for å ha uflaks om sjansestatistikken viser 30-10 vs. 9-3.
tjongs
Posts: 2582
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tjongs »

Chris wrote: Sun Aug 21, 2022 3:58 pm Det folk synes å ha vanskelig å forstå er at det er samspillet og samhandlingen som gjør Glimt til et godt lag. Enkeltspillerne er ikke all verden.
Nettopp derfor tenker jeg at det er ekstra viktig at vi har mer enn 11 spillere som har fått øvd på samspill og samhandling, og dette får de øvd i kamp.
Ikke når vi og motstander har byttet 5 spillere, det er 4-0 og kampen har gått i oppløsning.

Hadde vi hatt 11 top-notch spillere og resten crap så hadde vi jo ikke kunne rotere. Vi er derimot ekstremt opptatt av å dyrke frem rollespillere (heldigvis), og jeg synes det er et argument for rotering.

Jeg skjønner at det sitter langt inne for Knutsen å gjøre endringer så lenge det flyter, men jeg tror det hadde gavnet oss på sikt.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Og som referer tidligere, han sa selv før sesongen at det var noe vi skal bli bedre på. Skjønner argumentet med å la spillerne få mer trening sammen før kampen mot Zagreb, men man startet med spillere som har spilt mye sammen nå, minus Salvesen. Vi får se om de er slitne på Onsdag eller ikke. Skal ikke være besserwisser, men enig med andre om at rullering hadde vært sunt. Og bunnivået vårt er lavere enn to tidligere år, og vi treffer det også oftere. Noe som gir enda mer grunn til rullering imo.
Una mas cerveza.
G-s-enz
Posts: 5432
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Chris wrote: Sun Aug 21, 2022 3:58 pm
Se på L'Pool. De rullerer knapt. Og de spiller langt langt flere kamper enn Glimt. Man C. har langt flere bedre spillere og har rullert mye mer. Tross langt svakere spillere og kanskje pga. mindre rullering har kløpperen Klopp fått mye mer ut av et dårligere lag enn en oppskrytt Pep.
Hvordan si at du holder med Liverpool uten å si at du holder med Liverpool. Pep oppskrytt altså :tenk
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Chris »

Til: Tjongs

Jeg synes det er ok å starte med de beste om de er helt uthvilte og skadefrie, også sett i lys av at det var 4 dager til neste kamp.

Så kan en godt bytte tidligere.

Det å bytte etter hvert er noe helt annet enn å starte med 4-5 nye. Gjør en det som rammer en samspillet mye. Og de som kommer inn får ikke en like god mulighet til å fungere i en godt samspilt enhet.
tjongs
Posts: 2582
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tjongs »

Konkluderer med at jeg er uenig i at det lettere å komme inn i samspillet etter 65 minutter, i en avgjort kamp hvor halve laget er byttet, enn om man er den ene av kanskje to endringer fra start. Og det er jo ikke snakk om 4-5 nye, men kanskje 2. Og så 2 igjen neste kamp.
Jeg vet jo selvfølgelig ikke, men jeg tror det altså.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Chris »

Hvordan si at du holder med Liverpool uten å si at du holder med Liverpool. Pep oppskrytt altså :tenk
Holder ikke med L'Pool. For meg er det Bodø/Glimt. Og litt Onsdagslaget i England. Og et lag i Skottland.
Jeg mener imidlertid at L'Pool spiller bedre fotball med mindre ressurser og mindre gode enkeltspillere enn City. Glimt og L'Pool er gode som lag, og langt langt bedre enn enkeltspillerne.

Grunnen til at jeg trakk fram L'Pool og M. City er at de for meg har en parallel til Glimt og Molde.

M. City har klart best spillere. Du kan f.eks. sammenligne INNKJØPSPRISEN på City vs. L'Pool. Da vil du nok se at City har kjøpt mye dyrere (og også dårligere). Du vil også se at spillerne i L'Pool har steget veldig mye i verdi jevnt over. City rullerer mye på spillerne. Det gjør ikke L'Pool. City rulerer også på system. Det har slik jeg ser det kostet dem å komme lengre i CL. Konklusjonen er Klopp får langt mer ut av mindre enn Pep. Og skaper verdier, i betydning videreutvikler spillere og klubb. Legg også til at City uten KdB er langt dårligere enn med. Legg også til at Pep synes å kun ville kjøpe midtbanespillere. Han synes å ville ha et lag av kun midtbanespillere. Han ønsket egentlig ikke Haaland. Men nå stiller han med Haaland uten at han blir særlig involvert i spillet. I stedet trilles ballen mellom midtbanespillere. Ser en hvilke spillere og ressurser Pep har hatt så er ikke prestasjonene all verden. Motsatt se på Klopp. Han har bygget klubber og spillere fra svakere grunnlag. Bl.a. Dortmund og L'Pool.

Parallellen til Glimt vs. Molde er:
- Glimt har "billigere" spillere. Og de har steget mer i verdi.
- Glimt rullerer lite på spillerne. Molde mye. Glimt rullerer ikke på system. Molde tuller og tøyser.
- Glimt avhenger ikke kritisk at en enkeltspiller for å få laget til å fungere. Molde avhenger helt av MWE.
- Knudsen og Co får mer ut av mindre enn dem gjør i Molde, og er en klart klart klart bedre trenere. Trenerne ER grunnen til Glimts suksess, selvfølgelig sammen med spillerne.

Håper folk tar poengene.
Glimt (og L-Pool) gjør mye rett. Molde (og M. City) gjør mye feil.
Så vil flere gjøre mer som Molde.
Forstå det den som kan.

Stoler på Knudsen og Co.

PS! Der ligger City under 2-3 for Newcastle.
Last edited by Sulliken on Sun Aug 21, 2022 8:10 pm, edited 1 time in total.
Reason: Fikset siteringskode
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Vegard »

Jeg er så lei Liverpool og opphenget til bodøfans
Knuta
Posts: 10049
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Takk til moderatorene som gjør at det å lese forumet blir en hyggeligere opplevelse. Moderatorene vet nok hva jeg mener.
User avatar
Nordlys
Posts: 3486
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 602 times
Been thanked: 661 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nordlys »

I fjor og i forfjor hadde jeg ikke tenkt to ganger før jeg hadde dratt til Glimt om muligheten bød seg som norsk fotballspiller. Etter hvert som det blir mer og mer tydelig hvor vanskelig det er å få spille i Glimt så tror jeg jeg ville tenkt meg om en gang til om jeg hadde hørt om interesse nå. Selv med ekstrembelastning i beina så byttes det altså ikke før etter 80 minutter.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

I dette vinduet har man signert mange spillere for mye penger, og til og med nå levert bud på Wahlstedt, ifølge VG. Det er jo ikke sånn at det ikke er litt gøy at noen spiller real-life CM med klubben, men ... hvordan er utviklingstempoet her? Hva er risikoen for at man har forlatt suksessformlene litt for ivrig og tidlig?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Hugo, Isak og Joel viser at med tålmodighet og dedikasjon så kan det der gå helt bra.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5654
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 357 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by poteten »

Jeg ser på Lode og Perg som egenproduserte jeg :P
Kritisk
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Garrincha »

Det er selvsagt som at man blir svimmel av summene som har blitt brukt i sommer, for dette er ikke noe noen har kunne forestilt seg. Men jeg tror at Glimt tenker at i akkurat dette vinduet så har timingen vært optimal for å reinvestere endel av pengene klubben har tjent de siste årene.

De ønsker nok å optimalisere sjansene for å vinne seriegullet, og om ikke det går så i allefall få en plassering som gir gode sjanser til europacupspill også neste år, og i tillegg styrke laget til serien 23 sesongen.

De tenker nok også at det ikke er umulig at Hugo skal selges etter sesongen. Likeså er det sikkert et ønske om å styrke kvaliteten i bredden i stallen. At Glimt hadde til slutt for lite kvalitet på benken tilgjengelig i Zagreb hadde nok noe å si i forhold til at Glimt gikk glipp av CL.

Kjøpene er på papiret egentlig ganske veloverveide. Og når Glimt plutselig har havnet på denne hyllen på innkjøp kan Glimt også sannsynligvis selge spillere dyrere til utlandet. Albert, Patrick og Nino er unge spillere som potensielt kan selges videre med god fortjeneste senere. Til og med Salvesen kan teoretisk selges videre hvis han slår til.

Patrick vet vi alle den enorme betydningen av for klubben både sportslig og helhetlig og Albert G Erlykke har vi allerede sett at er en meget spennende spiller som passer veldig godt inn i måten Glimt spiller på. Nino ser de vel et potensiale i, og er et litt mer langsiktig prosjekt muligens.

Glimt har med disse signeringene gitt et veldig tydelig signal at klubben nå benytter momentumet de har opparbeidet seg til å bite seg fast i toppen på både kort og lengre sikt. Glimt har forandret strategi, de har innsett at for å opprettholde momentumet så holder det ikke lenger med å basere seg bare på rimelige spillere som trenger endel tid før de når nivået. De kan gjøre det på deler av spillerkjøpene, men de trenger samtidig noen kvalitetspillere som kan gå rett inn å gjøre en forskjell raskt.

Det er en viss risiko selvsagt, men jeg synes den risikoen ser høvelig velkalkulert ut selv om det er snakk om veldig mye penger.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Liker hvordan klubben snakker om taktskifte. Man hiver ikke ut penger for og ta igjen Molde, men klubben har tatt et videre steg. Dette er hyllen vi er på nå, og vi godtar at fra nå av vil det koste Glimt mer og hente spillere.

Spent på hvor mye lønnsposten er endret. Antakelig tatt et løft der også, og er vel akkurat den biten som minsker det gunstige forholdet mellom faste kostnader og Europa-inntekter. Tror likevel ikke det er satset over evne, eller hva vi er dekning for innenfor akseptabel risiko, kan man vel si!
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10049
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Novi wrote: Wed Aug 31, 2022 2:49 pm Dette er hyllen vi er på nå, og vi godtar at fra nå av vil det koste Glimt mer og hente spillere.
Gotar vi det?. Jeg sitter med en litt uggen følelse. Det er veldig lett å bli revet med, men på meg virker det som vi på liv og død skal overgå Molde. Ta en pust i bakken kjære Bodø/Glimt.
Larsson
Posts: 1634
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 234 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Det som beroliger meg er at Aspmyra er fullt av folk som opplevde høsten 2009 og de ti årene etterpå, inkludert personer i viktige posisjoner.

Men jeg får unektelig en «all in»-feeling av dette. Og jeg liker det. Det er nå man har sjansen!
Locked