Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by FSHelgeland »

Å av de tre nevnte er det bare 2 som hever lønn. Stig inngikk ny kontrakt i fjor og tror ikke han er den som tynger lønnsbudsjettet mest. Trond hadde nok sikkert rimelig bra lønn med tanke på at han inngikk ny 5-årskontrakt forrige sesong. Vi har vel også rimelig mange spillere i troppen og litt kan kanskje spares på å selge noen av de som neppe blir brukt særlig mye. En spiller som f.eks Even Iversen kan vi sikkert selge til en adecco-klubb. Vi vil jo ikke få særlig mye for han, men et par hundre kanskje og slipper litt lønnsutgifter. Dette er sikkert tanker de tenker og satser på at de begynner å få kontroll nå.
Tippeliga 2015
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Boombadila wrote:Et lite spørsmål, må ikke vi uansett bygge nytt stadion for å få være i eliteserien? Slik klubbens økonomiske situasjon er nå, hvor skal vi hente de pengene? Blir det uansett en tur ned?
Vet at NFF ser på dette akkurat nå, og det som sies er at p.g.a av den økonomiske krisen, vil det fires på kravene når det gjelder standard og kvalitet på arenaene.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

I de siste dagene har jeg lest på dette forumet f.eks:

Glimt bør kutte ut NB som sponsor.
Glimt må ikke selge Trond.
Glimt må hente inn nye spillere.

Da er det bare et lite paradoks: Hvor skal pengene hentes fra?.

Gode forslag tas i mot med glede både for meg og sikkert for hele ledelse, admininstrasjon og styret i Glimt.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

Kan jo prøve å gi svar på spørsmålene dine ut fra hvor jeg står.

Glimt bør kutte ut NB som sponsor.
Ja, det mener jeg. Jeg har også lansert at man her i landet har en betydelig våpenproduksjon, og at det burde være muligheter for å hente inn noen sponsorkroner her. Som for eksempel Nammo.
NAMMO IN BRIEF

NAMMO AS is a leading developer and manufacturer of ammunition systems and missile & space propulsion products. The company has also become a world leader within environmentally friendly demilitarisation services.

Nammo has about 1700 employees and a turnover of approximately 2,8 Billion NOK.

Nammo was founded in 1998 from a merger of ammunition activities of three major Nordic defence companies; Celsius AB, Patria Industries Oyj and Raufoss ASA.

Nammo's shareholders are the Norwegian State represented by the Norwegian Ministry of Trade and Industry (MoTI) and the Finnish Aerospace and Defence Group, Patria Oyj, with 50/50 shared ownership.

The Nammo Group has subsidiaries in Finland, Germany, Norway, Sweden, Switzerland and the USA.

The Group's operational activitiy is divided into five business units; Small Caliber Division, Medium & Large Caliber Division, Missile Products Division, Demil Division and Nammo Talley.
Jeg antar at det sikkert er mange som hadde fått spasmer om vi hadde fått de til hovedsponsor, men la oss bare innse det først som sist, en av de få industriene som kommer til å klare seg fremover er våpenindustrien, hvorvidt man liker det eller ei. Nå skal det sies at jeg vet ikke om administrasjonen har forsøkt seg i denne retningen, men jeg synes at den burde prøves. Jeg er i det store og hele skeptisk til å ha en bank som hovedsponsor samtidig som den er kredittor.

Glimt må ikke selge Trond.

For all del, glimt må bare selge, og det har de jo forsåvidt gjort. Det eneste med dette er at jeg føler at vi (igjen) har pisset i buksa for å holde oss varme, og det føler naturlig nok til at jeg er skeptisk til salget. Vi klarer sikkert å erstatte han på ett eller annet vis, det er vel strengt tatt bare et spørsmål om tid. Men mer om dette vil jeg egentlig ikke si før etter årsmøte, hvor vi forhåpentligvis får litt mer info og konkret tallmateriale og jobbe med for de spekuasjonene vi gjør.

Glimt må hente inn nye spillere.

Dette mener jeg er et naturlig punkt, dog kanskje under visse forutsetninger. Jeg mener at glimt til en hver tid bør etterstrebe seg å ha oversikt over hva som finnes av spillere i markedet og i egne avdelinger, slik at ved et gitt tidspunkt hvor det måtte være behov for en forsterkning. og man har middler til det, så blir ny(e) spillere hentet inn. Hvorvidt det er behov for glimt å hente inn nye spillere nå vet jeg ikke, men jeg håper at de ansvarlige har en oversikt her.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Nammo som generalsponsor? Du skal høre mye...
Una mas cerveza.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tjongs »

Hva får deg til å tro at Nammo skulle være til mer hjelp enn NB er? Og hva i all verden får deg til å tro at Nammo i det hele tatt skulle være interessert i å sponse Glimt?
Hva får de igjen av å sponse Glimt?

Og så kan du jo se deg litt rundt, da oppdager du at de fleste lag har en sponsor med lokal tilknytning. Tilfeldig? Neppe.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

Nammo er for min del bedre enn NB.
Hva skulle tilsi at bodø ikke var interesant?
Og hva får NB igjen av å sponse glimt?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tjongs »

Hvorfor er det bedre? Og hvorfor skulle de være interessert i å sponse Glimt?

Det er ingenting som tilsier at Bodø skulle være mindre interessant enn de fleste andre plasser, men kanskje hadde Raufoss vært mer interessant. Sliter med å helt se HVORFOR Nammo skulle sponse Glimt, tror du det blir kjøpt flere missiler av den grunn?

Nordlandsbanken har bl.a kunder igjen for å sponse Glimt. I tillegg kunne de med fordel vært flinkere å benytte Glimt i egen markedsføring. Et Glimt som gjør det bra er positivt for næringslivet i området, det igjen er bra for NB.
Naturligvis har de noe igjen for det, det er ikke bare for å være snill at de er sponsor.

Hva kan Nammo få igjen for et samarbeid med Glimt?
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Snorreth »

Millitær og fotball hører svært lite sammen.
Blir akkurat som å stille opp med 150 soldater som prøver å få opp stemninga.
User avatar
bg72
Posts: 185
Joined: Wed Feb 23, 2005 12:44 am
Location: Nord Salten

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bg72 »

Først må folk gidde å gå på kamp! Hadde jeg bodd under en halv dags reise fra Bodø hadde jeg vært å finne på alle hjemmekamper, på de dyreste sitteplassene.
Fatter ikke at interessen er så lav. Jeg river meg i håret fordi jeg bor så langt unna, og det er mange med meg her ute på landet!
Bodø Gint....mine første ord:-)
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Snorreth »

Jeg er med deg, jeg.
Nå klager riktignok jeg over avgangstidene på toget. :roll:
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Det går jo på sympatier og antipatier, så klart, men Nammo? Kanskje vi like gjerne skal bytte til hvite drakter med blå detaljer og ha IDF som generalsponsor? Benjamin Nethanyahu som æresgjest og Tzipi Livni som maskot?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

For de som bor et stykke unna, så burde Bodø/Glimt i samarbeid med hotellnæringen i byen kunne sy sammen hotellpakker inkludert kampbillett. Gjerne også med tilbud om andre aktiviteter i tillegg. Gjerne også med mulighet til å inkluder fly også? Norwegian samarbeider f.ex med Colorline og gir 10% ekstra rabatt til de som bestiller gjennom en link på "bestillingsbekreftelsen". En slik rabatt burde være mulig når folk bestiller hotell/kamp-pakke også. Evt. at Faste lave priser på flybilletten kan gis. Muligheten til å inkludere Leiebil bør også være tilstede. Utnytt goodwill som oppstår etter Glimts sine turer rundtomkring i Nordland.

Disse pakkene burde ikke bare være rettet mot egne tilhengere men også mot tilhengere/supportere av andre lag. Det er ikke gitt at det er supportere fra andre lag som har økonomi til å ta seg en langhelg i Bodø. Det kan likegjerne være sesongkortinnehaveren på Fredrikstad stadion som vil benytte anledningen til å ta seg en tur nordover. Disse vil ikke ønske å stå på langsiden, men vil gjerne ha de beste plassene når de først kommer nordover. Bodø vil være perfekt for en weekend-tur. Folk er oppdratt til å kjøpe hotellpakke med kampbillett når de reiser over til Storbritania, så hvorfor ikke til Bodø? Kan vi få se slike tilbud på Glimt.no? Kan vi få se et slikt tilbud som Banner-annonse på motstanderklubbene sin nettside? Utveksle gjerne annonse slik at nordlændinger kan reise motsatt vei og støtte Glimt også på bortebane (selv om du da helst bør sjekke hva GIM og GLIS har å tilby deg). Kanskje kan disse folkene også være aktuell for et VIP-tilbud sammen med "pakken sin"?

Kanskje kan Ingebrigt Steen Jensen brukes i markedsføringen mot Stabæk-folket? Gi han et opphold i rorbuene i Tårnvik slik at han og sønnen kan dra ut å fiske - mot at han fronter en kamptur til Bodø. Et sidesprang - men Stabæk og Glimt er faktisk også i en sammenlignbar situasjon for øyeblikket med tanke på at de har solgt 2 av sine 3 største profiler. Fordelen de har er sin nye hall. Likevel - Hvordan løser de "skuffelsen" av å miste profilene sine?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Taskeladdn »

Burde være fullt mulig å ordne en pakke for helgelendinger med tog-kamp-overnatting-tog for en rimelig penge..
Trur det er noe mange ville benyttet seg av og..

Men nå er minuset slik at man helst skal være hjemme og klar til arbeid dagen etter kamp..
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

http://www.an.no/glimt/article4085600.ece




Det jeg reagerer på i artikkelen er at formann Hansen sier 'at Glimt trenger ikke flere salg før sesongstart'.
I det ligger det vel at Glimt fortsatt budsjetterer med salg i løpet av 2009.
Jeg hadde vel vært litt mer beroliget dersom det klart ble sagt at Glimt ikke trenger flere salg i 2009.
User avatar
bg72
Posts: 185
Joined: Wed Feb 23, 2005 12:44 am
Location: Nord Salten

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bg72 »

Tror at en kan tjene mye på en kampanje for å dra inn fans fra resten av fylket til Bodø. Kampene skulle gått på lørdag, dog. En hotellpakke er ikke dumt.
Hovedpoenget må likevel være å dra flere Bodøfolk ut av godstolen. Blitt en ukultur det der... Mange av mine kompiser i Bodø har havna i samme fella.... sitter heller hjemme. Dette er innflyttere, men med et visst hjerte for Glimt. Bodø burde dra 6-7 tusen på hjemmekampene, mener jeg!
Bodø Gint....mine første ord:-)
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Hvis vi gikk med 10 millioner i underskudd i 2008 og Olsen-salget dekket opp dette, og vi forutsetter samme inntekter og kostnader i 2009, da vil vi gå med 10 mill i minus i 2009.

Et nytt salg må da til for å dekke opp dette.
Alternativt må inntektene økes eller kostnader reduseres nok til at vi kan gå i balanse uten spillersalg.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Re BG72
Fans fra resten av fylket kan da komme inn på Lørdag selv om kampen går Søndag? Så kan de reise hjem etter at kampen er ferdig.

Hvordan er det med egne kampbusser fra Ørnes, Mo, Saltdal, Fauske?
Eksisterer det noen gode "Tog-pakker" med tog tur retur og kampbillett, evt. også med overnatting?

Gjør det enkklest mulig for utenbys folk å kjøpe en pakke. Billettluka?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by FSHelgeland »

Widerøe hadde for noen år siden hyggelige weekend-tilbud inkludert hotell i Bodø fra flyplasser på Helgeland. En slik pakke inkludert kampbillett kunne jo vært en ide.
Tippeliga 2015
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Boombadila wrote:Nammo er for min del bedre enn NB.
Hva skulle tilsi at bodø ikke var interesant?
Og hva får NB igjen av å sponse glimt?
Har forhørt meg litt rundt Nammo. Takk forresten for innspillet Boombadila.

I Raufoss fotball er Toten Sparebank hovedsponsor. Nammo, Oppland Arbeiderblad osv er delsponsorer med forholdsvis små beløp til klubben.

I følge Raufoss fotball er Nammo ikke interessert i sponsing generelt sett(selv om flere klubber har prøvd seg), men de har bidratt med noe penger i forbindelse med nye Raufoss stadion.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Bodø er norges fremste flyby og etterhvert norges viktsigste flyforsvarsby. Jeg har sagt det før, men repeterer gjerne det: Velkommen til Eurofighter stadium. 8)

Eller en random utbytting av navnet med ett annet passende merke.
@liverglimt
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Vegard »

liverglimt wrote:Bodø er norges fremste flyby og etterhvert norges viktsigste flyforsvarsby. Jeg har sagt det før, men repeterer gjerne det: Velkommen til Eurofighter stadium. 8)

Eller en random utbytting av navnet med ett annet passende merke.
Joint Fight Striker Arena :wink:
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Mendi »

At Glimt må selge igjen tror jeg vi bare skal være klar over. Fordelen nå er at man kan bestemme tidspunktet selv, da kan man vente på det riktige budet på f.eks. Hamoud.

Det kan være attraktivt for Glimt å være en klubb som selger hele tiden. Det kan føre til at kjøpende klubber følger med på hva som skjer der og det kan føre til at store talenter tar turen til Bodø. Hvis vi i fremtiden kan fortsette med å signere spillere som Lædre Bjørdal, Hamoud, Olsen, Ludvigsen, T. Rønning, PV Rønning osv så vil vi forbli et topplag. Så kan de samme spillerne komme tilbake (i likhet med R. Berg, Sørensen, Johansen osv) og bidra med rutine når karrieren er på hell.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

Knuta wrote:
Boombadila wrote:Nammo er for min del bedre enn NB.
Hva skulle tilsi at bodø ikke var interesant?
Og hva får NB igjen av å sponse glimt?
Har forhørt meg litt rundt Nammo. Takk forresten for innspillet Boombadila.
.
Bare hyggelig, si ifra om du vil ha flere innspill.

Men over til det du sa om stadion, er det slik å forstå at NFF tenker på å lempe på kravene både når det gjelder fasiliteter og økonomi, eller kun stadion?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Først Runar Berg og nå disse to. Fantastisk. Et eksempel til oss alle, som f.eks ønsker å komme seg inn på Aspmyra billigst mulig. Støtt opp klubben, jeg har gitt min skjerv i dag.

Tord Kolstad og Even Carlsen sier fra seg nesten hele avkastningen de hadde krav på ved salget av Trond Olsen til Rosenborg. Samtidig forholder den tredje investoren seg til den opprinnelige avtalen, og skal ha ca.1,1 millioner kroner av salgssummen på 8,5 millioner.
Locked