Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by poteten »

De ble gode. Horn var vel, om vi skal prøve å være nogenlunde objektiv, ikke noe mer enn en middelmådig +. Stabiliteten hans var vel hans fremste styrke?
Kjølner var avdanket og tregere enn en beruset Stjerno på vei hjem etter en fuktig kveld. CHansen var vel også relativt stabil og helt klart en trygghet i forsvaret. Vatshaug ble veldig god i løpet av sesongen. Runar Berg var jo krumtappen som vanlig, mens både Råstad og AHansen "slo" gjennom i denne sesongen. De var vel ikke akkurat beskrevet som lagbærere i forkant av sesongen. Bjørkan var vel ikke like kvass som han var i 93-97, mens Stig Johansen hostet ut i de siste målene i krampetak denne sesongen og "slo" gjennom på nytt. TOlsen var jo selvsagt en åpenbaring.

Point beeing, det er vel ikke noe som ligger an til krise ennå. Med det tenker jeg at man må jo flytte frem de unge man har og la dem få sjansen til å blomstre, på samme måte som i 93 og i 2003.

Jeg har trua, men vi trenger inn en ny midtbanespiller og en ny back. Hurtighet må være stikkordet.
Kritisk
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

Du må nok huske litt feil. I 2003 sier Gåre: "- Horn er en av Norges beste keepere. Dette dreier seg ikke om en god kamp, men om stabilitet over tid. Vi ser jo at et par andre kandidater tabber seg ut for tida, og derfor bør Horn slippe til allerede mot Skottland. Han er moden for oppgaven, sier Glimt-trener Øystein Gåre til Dagbladet".

Vatshaug var landslagspiller(U21) da han kom tre år tidligere. Andre Hanssen slo giennom i 1999, ved siden av Ørjan og Arild, og spilte alle kamper siden da. I 2004 dro han til Herenveen. Råstad ble hentet fra Tromsø foran 2002, også U21-kaptein, for å være den nye sentrale midtbanespilleren.

Fram til 2003 var målet å hente "alle" unge landslagspillere fra landsdelen til B/G: Ludvigsen, Hanssen, Paulsen, Olsen, Sakka, Høgli, Råstad.
Last edited by ecke on Thu Nov 26, 2015 9:04 pm, edited 2 times in total.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by poteten »

Tor Egil Horn var stabil, men han oste ikke av internasjonal klasse. At treneren snakker han opp er da ikke uvanlig. Dog, Norge har jo slitt på keepersiden siden Grodås, så det ble jo etterlyst overalt.

Å være U21-spiller er ikke på meg som å se å være "et bærende element", selv om det finnes nok av eksempler på det motsatte for tiden. Men jeg er uenig i at han var så fordømt god.

Andre Hanssen spilte vel sjeldent glitrende. Selv kan jeg ikke huske at han var ekstraordinær? Glimt spilte vel fra og med 99 til og med 02 seg til 9-10-9-10 i en 26-lagsserie.
For meg virker ikke det som at det var en selvfølge at dette var et vannvittig lag som gikk inn i 2003-sesongen. Et medioker gult lag som bærte seg på kjendisen Runar Berg.

Om Hanssen hadde slått gjennom i 99 ville han nok også dratt i 2000 og ikke i 2004, etter 2003 der han i mine øyne slo gjennom.
Råstad imponerte vel ingen i 2002-sesongen? Men klart, der kan jeg huske feil. Eneste jeg husker om Råstad, var da han ble så satans god i 2003 plutselig.

Så jeg vet ikke.

Den oppstillinga du nevner imponerte neppe mange i desember 2002 heller.
Kritisk
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

Spillerne i 2003 var etablert i Tippeligaen på dette tidspunkt. Stig Johansen ble hentet i Helsingborg foran 2001, Runar hentet fra Venezia i 2002, Ludvigsen hadde proffopphold i Hertha Berlin, Horn tatt ut til vinterens landslagssamling 2004, Andre Hanssens proffkarriere året etter. Jeg synes det var mye kvalitet i laget.

Årets lag kan sikkert bli godt, men jeg synes profilen på laget i 2003 med egne utenlandsproffer, erfarne Tippeligaspillere og mange ungdommer beviselig blant landets beste, var annerledes enn dagens mulige spillerstall.
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Taskeladdn »

Horn var av mange ansett som en av norges beste keepere på den tiden, om ikke internasjonal klasse så var det iallefall høyeste nasjonal klasse.
Og Andre Hanssen spillte alltid glitrende i Glimt, han var en åpenbaring ifra første kamp. Synd at skader skulle ødelegge den guttens karriere og såklart også synd at slike arbeidsjern ikke får den skryten dem fortjener blandt enkelte.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by poteten »

Jeg har vel aldri gjort noe annet enn å skryte av AHanssen heller.

Jeg bare sier at laget var medioker. Dog er det et poeng at de hadde etablert seg og spillerne hadde en mental panne som tilsa at de skulle være i TL.

Jeg sier heller ingenting på kvalitet på enkeltspillere. Jeg bare påpeker at det ikke akkurat var diamant-laget som starta 2003-sesongen. 4 siste sesonger før 2003 endte med 2 9. plasser og 2 10. plasser.

Det er greit å ha perspektiv på ting. Ja, jeg er enig i at vi ikke mønstrer et topp 7-lag, men vi trenger ikke grave oss ned i elendighet.
Kritisk
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by RaymondEngmark »

Var jo greit å hente store navn i 2003, det var jo midt i gullalderen hvor dem brukte penger som en dritings 18-åring på byen med pappas VISA kort. I 2003 var vi jo enda inne i norsk fotballs gullalder, og tippeligaen hadde mange profiler. Selv om det i dag er stort å hente Runar fra Venezia, så husker jeg ikke at særlig mange reagerte da. Med årene er det jo også de gode minnene som sitter best igjen.

Poenget er vel at Glimt gjorde det bedre i de sesongen enn hva noen hadde trodd, og den muligheten er selvfølgelig til stede i år også. Det er ikke akkurat Messi som starter for de andre lagene heller.
Kristatistisk
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Faktum i 2003 var jo at vi hadde mistet toppscorer og lagets beste spiller året før hvor vi slåss mot nedrykk til siste slutt. Vi byttet også Christian Steen med floppen HJ Andersen. Forsterkningene var en ung Tom Høgli som fikk en kamp, og Ludde med en halv sesong. Vi kan jo være etterpåkloke og si at 2003-laget oste av kvalitet, men hadde glimtforum vært på lufta da, så hadde vi før sesongstart masa og klaga over mangelen på forsterkninger da som nå. Husker jo veldig godt at Tv2-sporten hadde en reportasje fra Bodø hvor hele poenget var at tapet av toppscoreren hadde fått frem det beste i resten av laget. Vi har jo flere spillere som ligger i vannskorpa, og fremtiden får vise om de har formkurven til Daniel Berntsen eller Erlend Robertsen. Vanskelig å spå, gitt.

For øvrig ny sak i AN om at Brix sannsynligvis er ferdig. Både han og Tønne må evt vente på tilbud før en del andre brikker er lagt. Bjørkan skal ha samtaler med Saltnes i morgen, fredag. Rart at en slik artikkel ikke også kan oppgi status på Cruz (som jeg antar er ferdig, men hvor ingenting er sagt direkte), og Valentin (som jo alle lurer på).
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by RaymondEngmark »

Syntes AN er vanskelig å forholde seg til. I StudioGlimt skinner det veldig igjennom at de sitter på mye info som aldri havner i avisene. Det ramler liksom ut små stikkere når de snakker seg litt bort innimellom. Det er sikkert fordi de vil sikre seg å være inne med folkene i Glimt hele tiden, men bruker de infoen i så liten grad som jeg tror, så er jo det å være "inne" nesten meningsløst.
Kristatistisk
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Tja. Vinner jo nyhetskrigen mot Bodø Nu - deres eneste konkurrent - ti av ti ganger. Så jeg vil tro de er brukbart fornøyd med det.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Glimt blant verstingene i klassen når det gjelder å kjøpe seg facebook-"fans" : http://hanspetter.info/2015/11/mjondale ... ign=buffer

Edit: Nå leste jeg faktisk saken, og det ser ut til at de fleste kommer fra Senegal, noe som kan bety at det faktisk er snakk om ekte folk. Fikk linken tilsendt (som tyn) og sjekket ikke nøye nok :)
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Tenk om ett par av de fra Senegal ville kjøpe seg drakt?
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tjongs »

ecke wrote:Spillerne i 2003 var etablert i Tippeligaen på dette tidspunkt. Stig Johansen ble hentet i Helsingborg foran 2001, Runar hentet fra Venezia i 2002, Ludvigsen hadde proffopphold i Hertha Berlin, Horn tatt ut til vinterens landslagssamling 2004, Andre Hanssens proffkarriere året etter. Jeg synes det var mye kvalitet i laget.

Årets lag kan sikkert bli godt, men jeg synes profilen på laget i 2003 med egne utenlandsproffer, erfarne Tippeligaspillere og mange ungdommer beviselig blant landets beste, var annerledes enn dagens mulige spillerstall.
Runar ble vel hentet fra Lyn? Eller var han utleid fra Venezia til Lyn?
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

Runar spilte med Lyn i sesongen 2001, og kom til B/G i 2002, men kom da fra Venezia.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by MhepA »

Hvordan får man tak i jubileumsdrakten, og hvordan blir den? Kan man håpe på at den dukker opp før jul?
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by eidurgud »

mortsto wrote:Rart at en slik artikkel ikke også kan oppgi status på Cruz (som jeg antar er ferdig, men hvor ingenting er sagt direkte)
Cruz var vel bare på lån i Glimt, så det er vel ikke så rart at han ikke nevnes?

På generelt grunnlag vet nok journalister mye mer enn det som kan skrives ned, men at det ikke har kommet et svar på om Valentin blir eller drar er sjokkerende. Han skulle vært resignert allerede i januar.
SH
Posts: 1864
Joined: Thu Jul 07, 2005 9:56 am
Location: Tromsø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by SH »

Zarek Valentin - denne fotballguden bare forumbrukere på Glimtforum.net evner å se. En spiller man "kan tjene millioner på om noen år", men som fortsatt ikke har arbeidsgiver om 32 dager. Og har kunnet prate med andre klubber i fem måneder.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Ja Glimt evnet ikke å se Stefan Johansen. Det finnes haugevis av eksempler på spillere som klubber ikke evner å se. Kan komme med eksempler det hvis det er interessant. Men Valentin er en spiller som er ok og som er i stadig utvikling etter et års skade. Pluss at han er en ledertype og har en attitude som er veldig bra for et lag. Men han er nok en spiller pr.dato som andre klubber vet lite om. Jeg tror at dersom han fortsetter utviklingen i Glimt blir han en god salgsvare. Tror han har en muntlig avtale om at dersom han finner seg en god arbeidsgiver i USA blir han der, hvis ikke er han tilbake i Glimt trøya ved oppstart.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

For de som følger Zarek på sosiale medier virker han som en usedvanlig hyggelig og utadvent person som virkelig bryr seg om folkene rundt seg :)
Førr Evig!
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by RaymondEngmark »

Amerikanske spillere virker ikke å ha veldig høy status i Europa, så tipper valget står i mellom MLS og Glimt for Valentin. Og mitt inntrykk av MLS er at falmende stjerner tjener masse, mens de amerikanske spillerne har en vanlig lønn, sikkert noe rundt det han har i Glimt, justert etter levekostnader. Så for Zarek må det vel rett og slett handle om hvor han ønsker å bo?
Kristatistisk
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by RaymondEngmark »

BTW, for de av dere som har Twitter, hvorfor ikke spørre Zarek om det er avgjort at han er ferdig i Glimt, rett og slett?
Kristatistisk
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Regner med kjerringa er tungen på vektskålen her. Shirley får bygge ut huset sitt slik at både Zarek og dama får plass.

Apropos Valentin som fotballgud: jeg regner sterkt med at Bjørkan vil ha han med videre.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Hvorfor ikke la de få en hyggelig leilighet i Bodø sammen i stedet for å bo på en hybel. Så kan de låne leiligheten min på Frogner i oslo når de tar en Oslo tur. Helt gratis.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by eidurgud »

SH wrote:Zarek Valentin - denne fotballguden bare forumbrukere på Glimtforum.net evner å se. En spiller man "kan tjene millioner på om noen år", men som fortsatt ikke har arbeidsgiver om 32 dager. Og har kunnet prate med andre klubber i fem måneder.
Valentin er langt fra noen fotballgud, men for Glimt er han gull verdt. Den innsatsen og gløden han viser er det få, om noen, som matcher i dagens Glimtstall. De aller fleste nevner blokkeringen hans borte mot Vålerenga når de skal beskrive snuoperasjonen Glimt gjennomførte sportslig sesongen 2015.

Det er ikke hans feil at han ikke har signert ny kontrakt med Glimt.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by MhepA »

Zarek Valentin er kanskje den spilleren med utgående kontrakt jeg aller mest har lyst å se signere ny kontrakt.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Locked