Eidissen trekker seg

Moderators: Sulliken, Larsen

User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Eidissen trekker seg

Post by eidurgud »

At han trakk seg nå, er bare rett og rimelig - det som er skammelig, er at han går ut og kritiserer de som har redda klubben "gjennom alle år", nemlig Generalsponsor NB!

Du, som BE, har visst problemer med å skille ting fra hverandre :wink:
User avatar
Janco
Posts: 576
Joined: Tue Mar 23, 2004 11:49 am
Location: Bodø
Has thanked: 108 times
Been thanked: 39 times

Re: Eidissen trekker seg

Post by Janco »

Tror det er mange som har det problemet :?

Å kritikken mot NB var nok på sin plass av privatpersonen B.E., ettersom klubbens tippeligaliv hadde vært over dersom han ikke trakk seg.
Derfor ser ikke jeg noe problem i den kritikken som kom etter han gikk av :wink:
Krølle
Posts: 364
Joined: Thu Dec 18, 2008 7:46 pm

Re: Eidissen trekker seg

Post by Krølle »

Janco wrote:Å kritikken mot NB var nok på sin plass av privatpersonen B.E., ettersom klubbens tippeligaliv hadde vært over dersom han ikke trakk seg.
Derfor ser ikke jeg noe problem i den kritikken som kom etter han gikk av :wink:
Da burde jo fyren vært voksen nok til å rette kritikken mot seg selv. Det var han som var ansvarlig for at det skulle være penger tilgjengelig til å betale ut lønn, ikke banken.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Eidissen trekker seg

Post by eidurgud »

Janco wrote:Å kritikken mot NB var nok på sin plass av privatpersonen B.E., (...)
Derfor ser ikke jeg noe problem i den kritikken som kom etter han gikk av :wink:

Problemet ligger i timinga på det han sa. Det kom rett etter pressekonferansen, og ble dermed sett på som at det va FK B/G's mening også - noe det selvsagt ikke er.
User avatar
Janco
Posts: 576
Joined: Tue Mar 23, 2004 11:49 am
Location: Bodø
Has thanked: 108 times
Been thanked: 39 times

Re: Eidissen trekker seg

Post by Janco »

Krølle wrote:
Janco wrote:Å kritikken mot NB var nok på sin plass av privatpersonen B.E., ettersom klubbens tippeligaliv hadde vært over dersom han ikke trakk seg.
Derfor ser ikke jeg noe problem i den kritikken som kom etter han gikk av :wink:
Da burde jo fyren vært voksen nok til å rette kritikken mot seg selv. Det var han som var ansvarlig for at det skulle være penger tilgjengelig til å betale ut lønn, ikke banken.
Når det nu engang ikke eksisterer penger til lønnskjøring, så er det vitterlig også hans ansvar å likevel prøve å få tak i penger!
Etter min lille forståelse av denne saken, så var det nettopp det han prøvde.
Som tidligere er det da naturlig å "satse" på sin nærmeste samarbeidspartner, eller hva?
BoForPres
Posts: 1169
Joined: Sun May 01, 2005 1:51 pm
Location: Bodø

Re: Eidissen trekker seg

Post by BoForPres »

Janco wrote:Hvem i all vide verden skal GIDDE å sitte som styreleder i Glimt, for deretter å bli kalt idiot, kjeltring og all verdens ting av et gjeng besserwissere??

Føler meg helt sikker på at B.E har gjort det han kunne for at Glimt-skuta skulle komme på rett kjøl.

Det at noen også sier at det er skammelig den måten Eidissen trakk seg på, er for meg helt uforståelig!?
Hva var alternativet? Jo, at NB grunnet Hr. Støvers forhold til B.E fortsatt hadde nektet å utbetale lønn til spillerne, og Glimt i tippeligaen hadde vært historie.

Hadde vært mer skammelig om Eidissen hadde tviholdt på stillingen sin og Glimt hadde blitt kjørt utfor stupet!

Stikk fingern i jorda folkens.... host opp alle kandidatene som er så himla mye bedre som styreleder. Om noen gidder, bare før å bli erklært tidenes idiot av dåkker når også han (hun) finner ut at det ikke er så enkelt å oppdrive positive økonomiske resultater!

Etter min mening (ja, min personlige mening), så mener jeg fortsatt Benn Eidissen har gjort mest positive ting for Glimt, og følgelig velger å :klapp

Mvh Janco 8)
:klapp
FORZA GLIMT!

I MEDGANG OG MOTGANG!
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Eidissen trekker seg

Post by eidurgud »

Du er ikke langt unna å bli min helt, bo... 8)
BoForPres
Posts: 1169
Joined: Sun May 01, 2005 1:51 pm
Location: Bodø

Re: Eidissen trekker seg

Post by BoForPres »

Janco wrote:
Krølle wrote: Da burde jo fyren vært voksen nok til å rette kritikken mot seg selv. Det var han som var ansvarlig for at det skulle være penger tilgjengelig til å betale ut lønn, ikke banken.
Når det nu engang ikke eksisterer penger til lønnskjøring, så er det vitterlig også hans ansvar å likevel prøve å få tak i penger!
Etter min lille forståelse av denne saken, så var det nettopp det han prøvde.
Som tidligere er det da naturlig å "satse" på sin nærmeste samarbeidspartner, eller hva?
Slik jeg har forstått det mener Benn Eidissen at ubetalte sponsormidler (fremtidige?) kunne brukes til lønn.
FORZA GLIMT!

I MEDGANG OG MOTGANG!
BoForPres
Posts: 1169
Joined: Sun May 01, 2005 1:51 pm
Location: Bodø

Re: Eidissen trekker seg

Post by BoForPres »

eidurgud wrote:Du er ikke langt unna å bli min helt, bo... 8)
Hehe hvorfor det? :D
FORZA GLIMT!

I MEDGANG OG MOTGANG!
tjongs
Posts: 2583
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Eidissen trekker seg

Post by tjongs »

Det er fortsatt latterlig å skylde på NB for at lønningene uteble. Det er Glimt som ikke har penger, er det Nordlandsbankens eller Glimts ansvar å ha penger til lønn?

For å snu litt på spørsmålet om hvem som gidder å sitte i styret i Glimt; Hvilken sponsor tror dere gidder å sponse en klubb, når takken for å bidra med sponsormidler og hjelp langt utover avtalen, er klaging over at de ikke gjør enda mer?
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Eidissen trekker seg

Post by eidurgud »

tjongs, det nytter ikke..
User avatar
Janco
Posts: 576
Joined: Tue Mar 23, 2004 11:49 am
Location: Bodø
Has thanked: 108 times
Been thanked: 39 times

Re: Eidissen trekker seg

Post by Janco »

tjongs wrote:For å snu litt på spørsmålet om hvem som gidder å sitte i styret i Glimt; Hvilken sponsor tror dere gidder å sponse en klubb, når takken for å bidra med sponsormidler og hjelp langt utover avtalen, er klaging over at de ikke gjør enda mer?
Eller, hvem skal gidde å sponse Glimt når ingen vil sitte som styreleder??

Bare snu så mange spørsmål du vil, jeg har ikke svarene på alle, bare de viktigste :lol:
BoForPres
Posts: 1169
Joined: Sun May 01, 2005 1:51 pm
Location: Bodø

Re: Eidissen trekker seg

Post by BoForPres »

Alltid så koselig stemning her inne...
FORZA GLIMT!

I MEDGANG OG MOTGANG!
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Eidissen trekker seg

Post by Glimtfan »

Måten man skylder på NB i denne saken synes jeg er stusselig. NB er en kommersiell aktør og ingen "reservepappa" for Glimt. De økonomiske problemene i Glimt skyldes helt klart mange forskjellige faktorer, det er ingen tvil om at det vanskelig å drive mindre fotballklubber økonomisk, samtidig er det mye som tyder på at ledelse/styret ikke har gjort en god nok jobb. NB er IKKE årsaken til at vi sliter økonomisk og jeg mener det er nærmest patetisk av tidligere styreleder å opptre på denne måten. At NB i en forhandlingsituasjon har lagt press på Glimt, er noe man må forvente i foretningslivet og jeg synes det blir for dumt å syte om dette.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Eidissen trekker seg

Post by Mendi »

At økonomistyringen i Glimt har vært katastrofalt dårlig må være hevet over enhver tvil. Styret sitt ansvar går lengre enn å båre stille spørsmål, styret sitter med det direkte ansvaret for at dette fungerer. Hvis Nordlandsbanken stopper sin ekstraordinære innsats, ekstraordinær i forstand av utenfor avtalte betingelser, pga manglende tillit til sittende styreleder, så er det i så fall helt forståelig og på sin plass. Nordlandsbanken er en profesjonell aktør som forholder seg profesjonelt til at folk gjør en dårlig jobb.
tjongs
Posts: 2583
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Eidissen trekker seg

Post by tjongs »

Janco wrote:
Eller, hvem skal gidde å sponse Glimt når ingen vil sitte som styreleder??

Bare snu så mange spørsmål du vil, jeg har ikke svarene på alle, bare de viktigste :lol:
Ok, hva konkret mener du NB har gjort feil i denne saken?

Hva mener du de burde gjort annerledes/istedet?

Hvorfor (hvis du gjør det) mener du det var rett av Benn Eidissen å skjelle ut NB?

Hvorfor tror du Glimt var lynraskt ute med en pressemelding for å ta avstand fra det Eidissen hadde uttalt?
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Janco
Posts: 576
Joined: Tue Mar 23, 2004 11:49 am
Location: Bodø
Has thanked: 108 times
Been thanked: 39 times

Re: Eidissen trekker seg

Post by Janco »

Ok, hva konkret mener du NB har gjort feil i denne saken?
-Påstår ikke de har gjort noen feil, men når det blir gamblet med eksistensen til B/G fordi de ikke forskutterer lønn, så mener jeg det er feil! De kunne likså godt sagt at hvis B.E går av, så hjelper vi dere. For i praksis så var det det som skjedde.

Hva mener du de burde gjort annerledes/istedet?
-Sagt rett ut at så lenge B.E er styreleder, så blir det ikke betalt ut lønn. (eller noe slikt)

Hvorfor (hvis du gjør det) mener du det var rett av Benn Eidissen å skjelle ut NB?
-Om jeg mener det er så sin sak, men han selv mener nok at det var på sin plass fordi at dette gikk på person.... tipper jeg.

Hvorfor tror du Glimt var lynraskt ute med en pressemelding for å ta avstand fra det Eidissen hadde uttalt?
-Fordi at Benn Eidissen sa det som privatperson, og at det var hans egen mening!

Vet ikke om jeg satte svarene på riktig plass, er litt for opptatt med fotball på tv 8)
tjongs
Posts: 2583
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Eidissen trekker seg

Post by tjongs »

Janco wrote:Ok, hva konkret mener du NB har gjort feil i denne saken?
-Påstår ikke de har gjort noen feil, men når det blir gamblet med eksistensen til B/G fordi de ikke forskutterer lønn, så mener jeg det er feil! De kunne likså godt sagt at hvis B.E går av, så hjelper vi dere. For i praksis så var det det som skjedde.
Jeg mener fortsatt at det ikke er Nordlandsbankens ansvar å drifte klubben, det er Glimts ansvar. NB har bidratt med det som er avtalen, og mer til. Er det noen som har gamblet med Glimts eksistens er det Glimt selv, ikke NB.
Janco wrote:Hva mener du de burde gjort annerledes/istedet?
-Sagt rett ut at så lenge B.E er styreleder, så blir det ikke betalt ut lønn. (eller noe slikt)
Er jo mye mulig det har blitt gjort. Uansett var det vel ikke en slik beskjed Eidissen har etterlyst i sitt angrep på NB.
Janco wrote:Hvorfor (hvis du gjør det) mener du det var rett av Benn Eidissen å skjelle ut NB?
-Om jeg mener det er så sin sak, men han selv mener nok at det var på sin plass fordi at dette gikk på person.... tipper jeg.
Mulig, men kan ikke se at det gir han grunn til å skjelle NB ut på den måten. Forøvrig klagde han på at NB ikke har gjort nok, de har bare vært en vanlig sponsor i år. Vel, det er sånn de fleste har det i forhold til sin sponsor. Vil de ha mer, får de få det inn i sponsoravtalen.
Janco wrote:Hvorfor tror du Glimt var lynraskt ute med en pressemelding for å ta avstand fra det Eidissen hadde uttalt?
-Fordi at Benn Eidissen sa det som privatperson, og at det var hans egen mening!
Eller fordi at Glimt vet at uten støtten fra NB er det takk og farvel?
Janco wrote:Vet ikke om jeg satte svarene på riktig plass, er litt for opptatt med fotball på tv 8)
Samme her 8)

Btw, nå siterer jeg, men det er nødvendig for sammenhengen.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Eidissen trekker seg

Post by Kesseboy »

tjongs wrote:Btw, nå siterer jeg, men det er nødvendig for sammenhengen.
Dette er å anse som korrekt bruk av sitatfunksjonen.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Eidissen trekker seg

Post by eidurgud »

Hør her, av Børre Arntzen.


Er det bare meg, eller har BA blitt litt mykere i kantene når han snakker om Glimt, etter at EP og BE nå er borte..? :tenk
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Eidissen trekker seg

Post by Boombadila »

Dette er opprinnelig et innlegg jeg postet på min blogg, men tar det med her og siden jeg synes at det passer.

I går begynnte jeg å tenkte virkelig hardt på noe, etter at jeg sånn smått hadde spekulert litt på det i dagene forut. Disse tankene kan kort og godt oppsummers slik: Er det i det hele tatt vits i å tørre og ta på seg posisjoner i dette landet? Uansett hvilken stilling dette skulle være sitter det jo gribber klare og sier at dette var som forventet. Prøver man derimot å få gribbene til å selv stille opp, tør de ikke. Eller sagt på en annen måte, det er mye lettere å være i oppsosisjon hvor man kan kritisere heftig, enn å være i posisjon hvor man faktisk må tenke konstruktivt og blir målt på resultater.

Om man kaller dette jantelov eller hva man nå kaller dette, er ikke så vesentlig. Det tydelige er at det derimot skiller seg ut et mønster. Nå har jeg ikke akkurat dyp empirisk begrunnelse for denne påstanden, jeg får dermed ta det forbeholdet at kvalitative undersøkelser kan vise til at jeg tar feil. Men åkke som, det er noe råttent i hvordan folks mentalitet er i forhold til andre. Enkelte vil si at det er bygdedyret eller janteloven, men jeg tror at det er mer snakk om å se gorillaen. Dette begrepet har jeg hentet fra en bok med samme navnet, og den kan anbefales. Men i korte trekk, å se gorillaen handler om og se på de små tingene vi gjør i hverdagen, på jobb eller i fritiden, og se på, er dette egentlig en god praksis. Kan jeg etisk begrunne måten dette blir gjort på, kan jeg moralsk forsvare og stå inne for arbeidsmetodene? Eller sagt på en annen måte, er det greit av meg å kritisere noe bare for å kritisere? Det er det siste spørsmålet jeg skal skrive litt om her, fordi at det er det som er mest interessant. Ikke det at at de andre spørsmålene er uinteressante, men de ligger utenfor det teamet jeg behandler her, og vil bli tatt opp i et senere innlegg.

Når det gjelder kritkk, så kommer denne i mange former og varianter, men det som synes felles for all kritikk er at den går ut på å påpeke forhold ved en sak som kanskje kunne ha vært utført på en annen måte, dvs mer effektivt for eksempel. Om denne kritikken blir overrekt på en positiv måte, og faktisk viser seg å stemme, kan man kalle det for konstruktiv kritikk. Dette kjennetegnes med at avsenderen som oftest har som hensikt å hjelpe deg til å bli bedre.

Negativ, eller mer korrekt, destruktiv kritikk, er bare beregnet på å vise mottaker at han er en idiot, selv om det aktuelle forholdet han kritiseres for ikke viser seg å være noe som kunne kritiseres. Med dette mener jeg at om man kritiserer på noe som ikke kan bli gjort bedre, og mener at det kan bli gjort bedre, så er man bare ute etter å ta den aktuelle personen. Dette kalles av enkelte, som tidligere nevnt, bygdedyret eller janteloven. Denne praksisen er faktisk svært lite etisk plausibel. Eller sagt på en annen måte, ønsker du en annen øddelagt, må du selv tilatte at dette skjer med deg. Om du ikke tillatter dette, betyr det at du er umoralsk. Og om du er umoralsk, hvordan kan du da kreve at andre skal forbedre seg? Som det heter i det gamle ordtaket: Gjør som jeg sier, men ikke som jeg selv gjør.

På bunnlinja tyder dette egentlig bare på en ting, forutsatt at min påstand stemmer, at vi mennesker er umoralske vesener. Om dette igjen viser å stemme trenger vi ikke lenger å snakke om ondskapens problem, men heller om det godes problem. Hvordan kan noe som er ondt skape noe godt?

Knuta var det vel som spurte meg etter alternativer til sponsorer, og her vil jeg henge meg på tråden til liverglimt. Norge er en av verdens største våpenprodusenter, vi snakker her om firmaer som omsetter for store verdier. Hvorfor ikke knytte til seg for eksempel en ammo-produsent til seg? Det finnes mange jegere i norge, og disse har jo et behov for ammo, dermed burde det være muligheter for å få sponsorer derifra(jeg sier dette uten å sjekket om det eksisterer noe lovforbud mot dette, så dette forbeholdet må jeg ta). Vi har jo et potensialle til å nå mange seere i det ganske land, og som tidligere hevdet, en del av disse er jegere, andre er sportsskyttere osv. Dette kan jo også være interessant i forhold til promotører som vil reklamere ovenfor forsvaret, nå som det nye hovedkvarteret skal etableres på reitan. Her bør det finnes muligheter er ihvertfall min påstand.

Så over til min kritkk av DNBnor, jeg synes at det er skammelig av banken å ikke forskuttere sponsormiddler slik at glimt får betalt lønnen sin. Dette er virkelig skammelig av en sponsor, og en proffesjonel bankforbindelse som har påtatt seg igjennom kontrakt å gi glimt disse middlene. Kan det være at grunnen til at DNBnor satte foten ned, er at de og er konk snart? Dette ville ikke forundre meg. Forøvrig mener jeg at det er skadelig at det synes som om at forholdet mellom glimt og DNBnor er hellig. Ja visst har de reddet oss før, men vil de gjøre det igjen? Bare fordi at noe har skjedd før, vil det skje igjen? Det er en av grunnene til at jeg mener at vi bør finne oss en ny sponsor.

Og så over til styreleder og administrasjon; Ja visst har styreleder ikke helt gjort den jobben man skulle forvente når klubben plutselig får et slik underskudd. Men på den annen side, å ikke kritisere administrasjonen finner jeg urimmelig. Det er jo tross alt noe som heter å varlse. Jeg personlig mener at enkelte i administrasjonen burde ha fulgt med Edissen ut av døra, siden disse helt klart ikke har gjort det man kan forvente av dem. For den eneste fellesfaktoren jeg finner på de siste underskuddene som har vært i klubben i de siste tjue år, er adminstrasjonen. Og når det bare er det som er fellesfaktoren, synes jeg at det bør gjennomføres en ekstern revisjon av den jobbet som har blitt gjort, og det som ikke har blitt gjort, men som burde ha blitt gjort.

Det er nå ihvertfall min menning om saken slik den står nå.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Krølle
Posts: 364
Joined: Thu Dec 18, 2008 7:46 pm

Re: Eidissen trekker seg

Post by Krølle »

Boombadila wrote:Så over til min kritkk av DNBnor, jeg synes at det er skammelig av banken å ikke forskuttere sponsormiddler slik at glimt får betalt lønnen sin. Dette er virkelig skammelig av en sponsor, og en proffesjonel bankforbindelse som har påtatt seg igjennom kontrakt å gi glimt disse middlene.
Et så langt innlegg, så skulle det bare et lite avsnitt til før du selv avslører at du ikke aner hva du snakker om.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Eidissen trekker seg

Post by Boombadila »

Lyst til å utdype hvorfor jeg ikke har peiling?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Krølle
Posts: 364
Joined: Thu Dec 18, 2008 7:46 pm

Re: Eidissen trekker seg

Post by Krølle »

Boombadila wrote:Lyst til å utdype hvorfor jeg ikke har peiling?
Du skriver jo rett ut at NB har misligholdt en kontrakt med Glimt. Det er vel overveiende sannsynlig at Eidissen hadde nevnt dette i sin "avskjedstale" om så hadde vært tilfelle? Faktum er jo at Eidissen er forbannet fordi NB faktisk ville holde seg til den inngåtte avtalen.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Eidissen trekker seg

Post by Boombadila »

Tja, han sier jo at han er skuffet over hvordan DNBnor har oppført seg. Jeg velger å tolke det slik jeg har gjort, så får andre tolke det slik de vil.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Post Reply