Mental trening NÅ!

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Mental trening NÅ!

Post by Kesseboy »

Snakk om krise og fantasier om restrukturering av spillerstallen til side -- det første er åpenbart og det andre er urealistisk. Det som etter mitt legmannsskjønn MÅ være tema i klubben nå, er hvordan den siste tidas dårlige resultater kan forklares. Det er ikke nok å forklare 0-12 på tre kamper med at spillere er ute av form, at det ble gjort feil i sesonginnledninga eller at en kantspiller går ut med skade hver førsteomgang. De første ti kampene var nemlig ikke like dårlige som de tre siste. Og svaret ligger for mange av oss tindrende klart: Mental trening.

Fotballen sitter like mye i hodet som i beina, og i kampen mot Odd var det helt tydelig at et flertall av spillerne hadde tapt kampen på forhånd. Christian Berg ser ut som om han helst ikke vil være på banen, Jan Derek Sørensen ser såvidt opp fra gresset, Runar Berg finleser reklameskiltene rundt banen, mens Thiago Martins myser olmt rundt seg i nitti minutter.

Der er ikke noe humør.

Det er omtrent ingen kommunikasjon mellom spillerne.

Det er ingen klapp på ryggen eller applaus til hverandre.

Vi har sett Glimt ramle sammen som vindskeive korthus på bortebane siden 2004, sjøl i fjorårets jubelsesong, så det er helt åpenbart at det er noe feil med inngangen til bortekamper. Vi har sett både spillere og utgaver av laget som har et nær bunnløst minstenivå sjøl om de holder et godt høyeste nivå. Det er få spillere som over tid presterer på et jamnt nivå. Så det slår oss at dagsformen spiller inn mer enn noe annet. Vi har sett Glimt-laget variere så sterkt i prestasjon innad i kamp at man ikke kan skjønne at det er ett lag man ser på. Det lyser sjelden eller aldri innsats og guts av spillere.

Alt dette kan langt på veg forklares med mentale prosesser. Nå er det vel sånn at både motivatorer og idrettspsykologer koster dugelig med penger, så det er vel like lite realistisk som spillerforsterkninger. Men det er på tide at Glimt setter et fokus på målretta arbeid med spillernes mentalitet. Det er om å gjøre å dra inn de siste tjenestene man kan dra inn, og søke bidrag fra de som er interessert i å bidra. Snakk med mennesker som kan seg på prestasjonsangst, kontinuitet og relasjoner.

Treningshverdagen til spillerne begynner i spillerens hode før det forlater puta om morran. Jeg må så klart ta forbehold om at Glimt jobber hardt med dette allerede, men det har jeg utrolig vanskelig for å tro. Det er på tide at denne delen av spillet tas seriøst.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Mental trening NÅ!

Post by Snorreth »

1# Gi dem en klekkelig bonus hvis de redder oss fra nedrykk og få tilbake former for bonus?
2# Sjenke spillerne før kamp. :wink: (Fylladiskusjon her inne ungås - takk!)
3# Reservert plass til neste idé.

Prestasjonsbonus er det beste som finnes.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Mental trening NÅ!

Post by Kesseboy »

Det finnes ikke den prestasjonsbonus i verden som kan rette opp disse prestasjonene.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 622 times
Been thanked: 824 times

Re: Mental trening NÅ!

Post by Novi »

Er enig her ja, det må jo ligge noe mentalt. Er lite vinnervilje når kampen starter, og etter 50 min og 3-0 gav de jo HELT opp. Er fullt mulig å score 3 mål på 40 minutter, selv om det ikke skal spille noen rolle. Vi skal kunne kreve at det gis kamp til siste slutt, og at man ser at spillerne VIL.

Spillemessig er det også ting som absolutt kan gjøres ifht taktikk og hvilke spillere som benyttes, men det kan vi ta i en annen mer passende tråd :)
Una mas cerveza.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Mental trening NÅ!

Post by eidurgud »

Bent Inge sa jo rett ut at de dårlige kampene den siste tiden har tært på selvtillitten til spillergruppa.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Mental trening NÅ!

Post by Kesseboy »

Han sa det, og han sa at de hadde hatt ei god uke. Begge tingene er alarmerende.

Det er så klart forståelig at det går ut over sjøltilliten til spillerne når man ryker på sånne resultater. Men det må man jobbe med, og prøve å unngå at det preger en. Man må skaffe seg et bevisst forhold til egen (manglende) sjøltillit, bryte ned arbeidsoppgavene og rekonstruere forventninger som man kan leve opp til innafor rammene av ens egne opplevde ferdigheter. Da vil resultatene komme etterhvert.

Dessuten lurer jeg på når Glimt sist hadde ei dårlig treningsuke. Hva er det som kjennetegner ei god uke eller ei god treningsuke? Hva er det som gjør at disse treningsukene blir gode? Det høres jo ut som om det er et fravær av motgang og utfordringer. Trenes det feil? Er det lite utvikling undervegs? Gjør man bare det samme om og om igjen, holder seg til det trygge på tross av at det kanskje ikke fungerer? Trenger man gjøre noe nytt? Kanskje man skulle gå tilbake til mer grunnleggende ting for å skape trygghet i det som er helt basic for fotballspillere? Jeg er drittlei av gode treningsuker, de fungerer jo tydeligvis ikke. Jeg vil høre at de har slitt på trening og har hatt problemer og alt mulig.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 622 times
Been thanked: 824 times

Re: Mental trening NÅ!

Post by Novi »

Kanskje det går på den evige mangelen av åpenhet? Fotballlag skal liksom på død og liv holde fasaden, og se ut som de har full kontroll. Etter 3 kamper med 4-0 er det liksom ingen manlurer her. Man har ikke prestert meget godt i noen kamper i år - selv i Stabæk-kampen var vi heldige, og flere stangskudd tidlige i kampen kunne godt inn, og ville nok gjort det til nok et 4-0 tap.

Og den der med å ta med seg det gode fra en 4-0 kamp er for teit. I dag var det like ille i begge omgangene, og vi hadde ikke en enkelt målsjans (foruten det som førte til kontringen som ble 3-0).
Una mas cerveza.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Mental trening NÅ!

Post by MhepA »

De vet ikke hva de skal gjøre fordi det virker som at det ikke er noen klar plan på hvordan de skal spille fremover. Dette resulterer i at man mister ballen i håpløse posisjoner slik at man ofte får en kontring i mot, da jogger Runar og Thomas tilbake og jeg har sjeldent sett at Runar har klart å holde markeringen sin. Jeg inbiller meg at det var han som glippet på 1-0 og 2-0 idag. Mental hjelp kan hjelpe. Men jeg tror den beste mentale hjelpen vil være å vinne neste kamp og score mål, og da må Kåre og co. komme frem til en skikkelig plan om hvordan man skal score mål. Dette funker ikke, og la dem for all del ikke gi opp når det er 0-1 imot. Kampen er ikke tapt!
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Mental trening NÅ!

Post by Kesseboy »

Det er jo vanlig å overse en enkelt dårlig prestasjon dersom den forekommer i ei rekke av mer normale prestasjoner. Man har sikkert hørt fraser som "dette trenger vi ikke bruke tid på" eller "dette skal vi glemme fortest mulig". Noen ganger er det riktig å bruke disse, men ikke etter tre katastrofetilfeller. Da er man virkelig nødt til å sette seg ned og tenke gjennom alt som skjer, sjøl om det gjør vondt. Det høres kanskje for homsete ut for toppfotballen, men er nødt til å snakke ut om de dårlige opplevelsene som gruppe. Man er nødt til å skaffe seg ei felles referanseramme, gjennom å vurdere de forskjellige måtene de forskjellige aktørene (her: Spillerne) ser virkeligheta, sånn at man kan skaffe seg en kollektiv forståelse (mange store ord her nå) man kan bruke som utgangspunkt for ei positiv utvikling. Man må kjefte på hverandre, man må skylde på folk rund seg og forsøke å snike seg unna eget ansvar, og det hele må skje i et klima av forståelse og lagånd. På den måten kan man ha en styrt prosess tilbake til vedvarende stabile prestasjoner som avhenger mer av treningsarbeidet man legger ned enn om man spiller hjemme eller borte, om man leder eller ligger under, osv.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glenn P
Posts: 2843
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 214 times

Re: Mental trening NÅ!

Post by Glenn P »

Det er tre "små" forskjeller på 0-4 tapet mot RBK i år, og 3-1 seieren på Lerkendal i fjor:

1. Utfallet
2. Olsen (08) >> Konradsen (09)
3. Sakariassen (08) >> Martins (09)

Det virker som enkelte på forumet mener det må bygges et nytt lag, ved bla. å selge/kjøpe spillere. Når de to bakerste rekkene (forsvar og midtbane +keeper) er identisk fra seieren i fjor, er det ikke da det mentale som skorter? Eller blir spillerene dårligere/gamlere?
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Mental trening NÅ!

Post by dalers »

Jeg stod rett bak Jonas på en av cornerne han skulle dirigere. Han snakket nesten ikke til spillerne og slet virkelig med å få fram at han manglet en mann på fremste stolpe. Ingen rop, ingen kommandoer, ingen som lyste vinnervilje. Da gikk jeg heller på do....
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Mental trening NÅ!

Post by Kesseboy »

Når jeg ser Glimt spille, så får et inntrykk av at det ikke er aksept for sånt i laget. Var det noen som så hvordan Strømsgodsets Moldskred reagerte da RBK skåra? Det har jeg vanskelig for å se for meg noen Glimt-keeper gjøre.

Dette er ett av aspektene jeg mener det er virkelig påtrengende at Glimt jobber med, hvordan man forsterker og styrer hverandre under kamp. Nå leser jeg i dagens AN at Glimt-spillerne skal snakke om opplevelsen, og det synes ejg er bra. Men spørsmålet blir hva som kommer ut av den praten.

Noen i laget burde være opprørt nå, etter de tre kampene. Det burde være misnøye med hverandre. PV. Rønning burde være misfornøyd med å aldri få stille med samme folk rundt seg, Christian Berg burde være misfornøyd med bevegelsen framover når han blir gitt ballen fra forsvaret, indreløperne burde være misfornøyd med støtten fra backene og bevegelsen fra kantene, kantspillerne burde være misfornøyd med hvordan de settes opp og bevegelsen i boksen, osv. Dette må det jo røskes opp i, og ikke ties ihjel med ei stille satsing på at det går over.

Jeg vil gå så langt som å si at Jonas ikke gjør jobben sin om han lar laget luske rundt på cornere, uten å påtale dem. Han skal skrike og herje, hvis han vil ha en mann på stolpen så skal han rope ut om det, og hvis han ikke får det, så skal han regelrett gå ut og røske en mann inn til stolpen. Han skal brøle ut at spillerne skal være på tærne, og de skal høre på det. Men det er som nevnt nesten så jeg mistenker at sånt er det ikke aksept for ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Sven-Rune
Posts: 3032
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 306 times
Been thanked: 168 times

Re: Mental trening NÅ!

Post by Sven-Rune »

Kesseboy wrote: Det høres kanskje for homsete ut for toppfotballen, men er nødt til å snakke ut om de dårlige opplevelsene som gruppe.
Nå høres du ut som en psykolog!
Og, beklager men det der med å snakke ut om ting som ikke fungerer har jeg liten tru på! Det er akkurat som i skolen nåe lille Per sliter med matematikk, hva gjør skolen? Jo, lille Per får mer matematikk! -og mer av det folk er dårlige på.....

Vi kan si hva vi vil om Ivar Hoff, men han tok over som trener for et Eik-lag i krise (mens de var i daværende 1.divisjon). Han startet med et spillermøte som det går gjetord om ennå, og alt var framtidsrettet. Da noen ymtet frampå med at "jammen det har vi gjort, eller det har vi aldri gjort" ble de avbrutt og avfeid som bare Ivar Hoff kan, vi snur oss ikke tilbake nå, vi ser framover. Deretter gikk han gjennom kamp for kamp og nær sagt beordret hva slags resultat disse kampene skulle ha. Det neste var å presentere en plan for hvordan Eik skulle greie det. Spillerne fikk trua, kun én kamp avvek fra planen, Eik vant en kamp mer enn Hoff sjøl hadde beregnet og plassen ble berget med god margin.

Glimt trenger en plan fremover, og den må Kåre ta tak i og bestemme hvem som gjør hva når og hvordan.

Drillo er også kjent for å legge planer for hva som skjer dersom vi scorer, motstander scorer osv. Dette gir spillerne forutsigbarhet og trygghet.
Kom med en plan Kåre!

Jeg vil se et Glimt som spiller fotball som er morsom å se på og som sender Lillestrøm hjem i skam neste søndag når jeg er på myra :glimt
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
User avatar
Skriket
Posts: 3428
Joined: Fri May 06, 2005 12:27 pm

Re: Mental trening NÅ!

Post by Skriket »

Sven-Rune wrote:Og, beklager men det der med å snakke ut om ting som ikke fungerer har jeg liten tru på! Det er akkurat som i skolen nåe lille Per sliter med matematikk, hva gjør skolen? Jo, lille Per får mer matematikk! -og mer av det folk er dårlige på.....
Klart det må terpes på banen også, men når vi vet at mye av det med selvtilliten til spillerne sitter i hodet, så MÅ det snakkes om.. Veldig enig med Kesseboy i at den situasjon Glimt nå er i ikke kan ties ihjel.. noe må forandres, og det må skje så snart som mulig, ellers kommer vi nok bare til å fortsette å gå på tap..
Ækte nordnorsk stolthet!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Mental trening NÅ!

Post by Kesseboy »

Det er jo ikke meninga at man skal prate sammen for å ha en koselig prat og finne ut at alle er glade i hverandre. Det er snakk om å finne ut av hvilke inntrykk spillerne sitter igjen med, og hva de har til felles, og dermed kunne gi spillerne ei enda bedre innsikt i hva de må gjøre bedre, hver og én.

Jeg tror ikke spillerne kan kommanderes til å vinne, men de kan kommanderes til å gjøre en jobb slik at man vinner. Da vil jo problemet være løst. (Angående kommentaren om skolen, så kjenner jeg meg for øvrig ikke igjen, men jeg tar eksempelet for det jeg tror det var ment som :wink: ). Det jeg imidlertid mener å se, er at det ikke lar seg så lett gjøre å kommandere spillerne -- det er ingen som har oppklart rollene tilstrekkelig for spillerne så langt. Det er mange måter å gi spillerne trua på at de kan greie dette, men å kjefte trua inn i dem er ikke noe jeg nødvendigvis ser for meg vil fungere.

Hele poenget med å jobbe med det mentale er jo at det skal være framtidsretta. Man skal ikke trekke med seg dårlig sjøltillit på grunn av tap i forrige runde, man må nullstille seg helt fra gang til gang og være bevisst på det man skal gjøre fra uke til uke. Og så gjøre det.

Jeg er nesten litt redd for seier i LSK-kampen. Det ville være et kjærkomment poengpusterom i tabellhverdagen, men hvis den seieren kommer av seg sjøl, kanskje litt tilfeldig, og ikke som en konsekvens av hard og målretta jobbing for å rette opp problemene vi har sett i de tre siste kampene, da har ikke laget egentlig løst noenting, og har heller labre forutsetninger for de to påfølgende kampene.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Sven-Rune
Posts: 3032
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 306 times
Been thanked: 168 times

Re: Mental trening NÅ!

Post by Sven-Rune »

Til skriket.

Selvtillit får du gjennom gode opplevelser, og ved å få til ting. Derfor gir det ikke selvtillit å gå tilbake for å analysere 3 kamper med 0-4. Der er det ikke noe å hente!
Derfor må man "glemme" disse kampene og trene på det man er gode på (selv om det er usynlig akkurat nå) og gjøre dette bedre. Det er her Kåre må selge inn en plan som spillerne trur på. I det siste har det sett ut som om spillerne har gått ut på banen uten å tru på annet enn at dette blir vanskelig og hvis jeg gjør noe kommer jeg til å bli sliten! Unntaket var faktisk 1.omgang mot RBK, men der gikk man på banen i 2. omgang og var sikre på at nå taper vi..

Til Kesseboy.

Heter du Per? :D Eksemplet fra skolen skulle ikke du personlig kjenne deg igjen i, men alle har vel opplevd at svake elever får ekstraundervisning i det de er svake i, og gjerne ikke liker! Det er derfor jeg tenker at man ikke må dvele ved det dårlige, men ta tak i det som er bra, og forsterke det.
Egentlig er vi nok ganske enige i saken her, og selvsagt kan ingen kommanderes til å vinne, men eksemplet fra Eik er ikke tull, og spillerne kjøpte budskapet.
Uansett om det er lett eller vanskelig, Kåre må si hva han vil, forlange at spillerne er lojale og de som ikke er det får heller gå hjem og spille Yatzy eller no..

Tør Kåre å utfordre de etablerte mot Alta? Satse på de unge fremadstormende?

Hard målretta jobbing og seier mot Alta og LSK, og så videre hard jobbing fremover!
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
User avatar
dr.mojo
Posts: 281
Joined: Mon Mar 28, 2005 7:25 pm
Location: Bodø
Contact:

Re: Mental trening NÅ!

Post by dr.mojo »

Mental trening ja, løsningen heter Egil Søby. Han kan sitt fag. "du må være før du begynner og begynne før du blir".
Ble tipset om et foredrag han skulle holde i en nabokommune, samme dag som cl-finalen. Jeg priorterte Søby og det angrer jeg ikke på. Hans innlegg dreier seg om motivsjon og tankens kraft. Det er ikke tilfeldig hvem som lykkes, og han har "oppskriften". Dette underbygger han ved å dra fram stort sett det som finnes av norske medaljører i OL,EM og VM. Fellesnevneren er at alle har integrert deler av hans filosofi.
Byråkratiets formål er å kompensere for inkompetanse og manglende disiplin. Et problem som forsvinner av seg selv hvis man har de rette personene om bord.
supahman
Posts: 477
Joined: Wed Mar 26, 2008 2:20 am

Re: Mental trening NÅ!

Post by supahman »

Kan vel vurdere å gjøre som Barcelona før CL-finalen. Sette sammen en video av fantastiske prestasjoner.... 8) La gutta få trua og kjenne seg stolt over laget de spiller på...
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Mental trening NÅ!

Post by eidurgud »

Fant ingen andre passende tråder, så legger dette inn her:
(..) utvidet det sportslige støtteapparatet og det medisinske støtteapparatet. Vi har ansatt en mental trener, en kostholdsekspert og en spillerkoordinator, samt en kokk på deltid.

Han mener resultatene forsvarer utgiftene:

- Vi har vunnet serien og halvert antall skader. Det er ingen tvil om at investeringene har båret frukter, konstaterer Hoftun.

Kanskje dette er noe for Glimt?

forøvrig er sitatet hentet fra herfra
User avatar
Los-Loco
Posts: 7366
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 480 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Mental trening NÅ!

Post by Los-Loco »

Ikke bare kanskje, helt sikkert. Og det er så åpenbart at selv vi supportere som verken har D-trenerkurs eller annen fotballedererfaring har sett det og etterlyst det for lenge siden!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Post Reply