'' Dette er nye Aspmyra ''

Moderators: Sulliken, Larsen

Vil du ha ny et nytt stadion?

Poll ended at Mon Jan 04, 2010 10:48 pm

1. Ja gjerne, men på samme sted
8
62%
2. Nei, jeg vil ha det slik som det er
0
No votes
3. Ja, men en annen plass
5
38%
 
Total votes: 13

Krølle
Posts: 364
Joined: Thu Dec 18, 2008 7:46 pm

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Krølle »

Loffen wrote:Ikke for å være frekk, men jeg syns i det hele tatt at tanken på å sitte inne en hel sesong virker absurd...
Det er snart 20 år siden Glimt spilte en hel hjemmesesong innendørs, så du burde jo hatt sjansen til å venne deg til tanken. På slutten av 80-tallet var det mange i idrettsmiljøet i Bodø som betraktet Nordlandshallen som absurd, men for noen går jo verden fremover.
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Knuta »

Mye av sjarmen med fotball i Bodø er jo rammen rundt, med de fantastiske fjellene i bakgrunnen, og lyse og fine sommerkvelder. Mye av det som lå til grunn for at Bodø var med i kampen om EM var jo nettopp det spektakulære med natur etc. Sånn sett er jeg veldig i tvil om det er riktig med en innendørsarena. For Stabæk er det jo greit fordi det finnes jo ikke noen form for spektakulær ramme rundt Nadderud f.eks.
Krølle
Posts: 364
Joined: Thu Dec 18, 2008 7:46 pm

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Krølle »

Knuta wrote:Mye av sjarmen med fotball i Bodø er jo rammen rundt, med de fantastiske fjellene i bakgrunnen, og lyse og fine sommerkvelder.
Det var i gamle dager, da sesongen startet i midten av mai. Nå spilles det fotball i mars, april, november og desember. Fotballen i Bodø utvikler seg ikke ved at Knut'er i Oslo mimrer om gammel sjarm.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by FSHelgeland »

Må da være mulig å lage begge deler, så kan man åpne taket på godværsdager.
Tippeliga 2015
tjongs
Posts: 2582
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by tjongs »

Det er en løsning som naturligvis er fullstendig uaktuelt, økonomisk sett. Vi kan nok ikke forvente noen prangende arena, langt mindre "avtakbart" tak, det blir nok en noe mer nøktern utgave.

Som tidligere nevnt så er jeg i tvil her, personlig vil jeg naturligvis ha en normal stadion, etter min mening hører fotball hjemme utendørs, og jeg synes tanken på å sitte inne å se fotball er trist, selv om en slik arena nok vil bli noe helt annet enn f.eks Nordlandshallen.
På den andre side er nok en innendørs stadion veien å gå for å trekke mange av tilskuerne etter å ha passert de obligatoriske 3-4000, spesielt på kalde, vindfulle regndager, og de er jo som kjent ikke noe ukjent fenomen i Bodø.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Novi
Posts: 11500
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Novi »

Det som er spennende når man bor i Bodø, er jo å følge Glimt gjennom sesongen; fra kalde vårdager, nydelige sommerdager, og fantastiske kveldskamper med flomlys om høsten. En av de fineste kampene mine på Aspmyra var når Glimt slo Brann 5-1 i flomlys. Visstnok en god fotballkamp, men også fantastisk å sitte ute en kald høstkveld og kjenne fotballen varme.

Med innendørsarena er jeg redd kampene blir veldig like, og at en del av opplevelsen blir borte. Man må jo selvsagt ta en grundig vurdering av hvordan en innendørsarena har funket for Stabæk - men da må man også huske at Stabæk har vært på en voldsom opptur siden Telenor Arena ble planlagt, og helt opp til nå. De hadde langt mindre oppmerksomhet før, samt at de har, og har har hatt, publikumsyndlinger som Alanzinho og Nannskog på laget. Man bør i det hele tatt være forsiktig med å dra en konklusjon med at man her automatisk vinner vær-prippne publikummere med en innendørs arena.
Una mas cerveza.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16606
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 780 times
Contact:

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Sulliken »

Det blir lettere for mannen i gata å gå på kamp når han vet han kan sitte godt og varmt å se på...

Tror faktisk det kan bidra til å øke tilskuertallet på vår og høstkamper.

Men personlig er jeg ikke helt for.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Sven-Rune
Posts: 3032
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 306 times
Been thanked: 168 times

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Sven-Rune »

For noen år siden var det utenkelig å:

-spille håndball innendørs
-spille ishockey innendørs
-hoppe på ski med v-stil
-skøyte i langrenn
-felles start i langrenn
-sprintlangrenn
-gå på skøyter inne
-spille fotball på kunstgress
-at ei dame skal hoppe i Holmenkollen :wink:

og vi nordmenn sto først når det skulle sies nei til dette! Personlig syns jeg nok det var estetisk sett vakrere da Wirkola hoppet, men alt i alt har vi da kommet et steg videre.

Da det regnet og blåste på Fornebu sist høst da Glimt møtte Stabæk var det nydelig å komme seg i hus. -syns nå jeg!

At fotball er best ute på godt gress og i godt vær er ikke vanskelig å være enig i, men vi bor nå en gang i et land for spesielt interesserte og med værforhold som gjør at gresset kun er bra i juli (fotballferien).
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Mendi »

Sulliken wrote:Det blir lettere for mannen i gata å gå på kamp når han vet han kan sitte godt og varmt å se på...

Tror faktisk det kan bidra til å øke tilskuertallet på vår og høstkamper.

Men personlig er jeg ikke helt for.
Dette er jeg enig i, og det tror jeg mange andre her inne også her. Det momentet ingen av oss, og aller minst Glimt, kan se bort fra er det som du nevner med tilskuertall. Hvis det å spille innendørs kan øke tilskuertallet vesentlig er valget svært enkelt. Og mest sannsynlig er det slik at mange familer og andre vil finne det mye mer interessant å dra på Glimtkamp i en innendørs topp moderne arena.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Crazy horse »

Tror nok en innendørs arena i tillegg til "fint vær" vil gi en del inntektsmuligheter som konserter, messer og lignende. Inntektsmuligheter er noe Glimt virkelig trenger.
Fotball er nesten alltid morsomt
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Loffen »

"Det er snart 20 år siden Glimt spilte en hel hjemmesesong innendørs, så du burde jo hatt sjansen til å venne deg til tanken. På slutten av 80-tallet var det mange i idrettsmiljøet i Bodø som betraktet Nordlandshallen som absurd, men for noen går jo verden fremover"

Vel, det var før min tid for å si det slik, faktum er at jeg aldri har opplevd noe slikt :wink:

Selvfølgelig er det beste alternativet uansett å spille innendørs. Det er mer komfortabelt for tilskueren og spilleren har bedre kontroll og tid til å utrette det han faktisk vil på en bane. (Slipper å ta hensyn til vind, glatt underlag osv..)

Trenger vel strengt tatt ikke å nevne at jeg selv syns fotball hører til ute fordi det har jeg vel egentlig gjort, men det kommer fra en som spiller fotball der man på dårlige værdager må ut på sjyen for å hente fotballene :blå
(Jeg himler med øynene til folk som unngår å gå på Aspmyra pga været, jeg syns at sånt burde man være vant til hvis man er oppvokst og bor i Nord-Norge, men jeg vet hvor ille været kan være om vår/høst)

Men jeg skjønner så absolutt at økonomisk og muligens tilskuermessig sett så er innendørs det beste alternativet!
Her i huse et vi torsketunge!
ingen87
Posts: 7102
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 193 times
Contact:

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by ingen87 »

Novi wrote:Det som er spennende når man bor i Bodø, er jo å følge Glimt gjennom sesongen; fra kalde vårdager, nydelige sommerdager, og fantastiske kveldskamper med flomlys om høsten. En av de fineste kampene mine på Aspmyra var når Glimt slo Brann 5-1 i flomlys. Visstnok en god fotballkamp, men også fantastisk å sitte ute en kald høstkveld og kjenne fotballen varme.
Dette må da være en av tidenes øyeblikk på Aspmyra? Ihvertfall et av de jeg husker best i vanlig seriesammenheng. Mener å huske det var en av de første kampene vi spilte under flomlys. En litt annerledes ramme rundt denne kampen enn hva man var vant med. Glimt spilte helt fantastisk!

Uansett.. Hall er nok veien å gå, dersom vi ikke skal være på stedet hvil med tanke på publikum og flerbruk. Kanskje et stadion som blir ekstremt intim, med bull åpne hjørner kan være en like god løsning.. Men likte meg i Telenor!
Førr Evig!
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Knuta »

ingen87 wrote: Uansett.. Hall er nok veien å gå, dersom vi ikke skal være på stedet hvil med tanke på publikum og flerbruk. Kanskje et stadion som blir ekstremt intim, med bull åpne hjørner kan være en like god løsning.. Men likte meg i Telenor!
Ja får vi en stadion lik Telenor er det bra. Men den kostet veldig mye. Ellers så er det jo nitrist at vi f.eks fra Alta aldri ser noe annet enn en forferdelig gymnastikksal når det vises kamper fra Altahallen. Det som er flott og fint i Alta ser vi jo ikke snurten av. Jeg tror ikke vi 'står på stedet hvil' selv om Glimt velger en intim utearena som f.eks Color Line i Ålesund hvor tribunene er helt inntil banen. Var der i fjor i stiv kuling og en merket knapt nok det dårlige været, mye p.g.a hvordan stadion er bygget. Ønsker en lignende stadion i Bodø med plass til f.eks 8-10.000.
Været er forøvrig ikke noe bedre i Ålesund enn i Bodø, heller motsatt.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Crazy horse »

http://fotball.aftenposten.no/eliteseri ... 163147.ece

Her er vel et veldig godt argument for å ordne innendørsbane med kunstgress. Tenker det er mange fortvilte banemestere rundt om nå.
Fotball er nesten alltid morsomt
Tomvern
Posts: 59
Joined: Sat Jul 05, 2008 12:08 pm
Location: bodø

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Tomvern »

Ett slikt stadion er nok desverre et luftslott. Glimt har ikke penger og næringslivet i byen kommer ikke til å bidra. Det vil også være minimalt å hente i offentlige midler.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Kesseboy »

Mulig det, men hva er alternativet? Fortsette å klatte på Aspmyra? Det vil vel bli enda dyrere.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Mendi »

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være lettere å finansiere en innendørsarena enn en ordinær utendørs fotballarena. En innendørs arena har et helt annet bruksområde enn en ordinær fotballstadion, det vil derfor være rom for flere interessenter. Det som kan være et problem i så måte er at Bodø vel er godt forspent med innendørsareal for tiden.
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by ecke »

Nordlandshallen tar kanskje 6000 tilskuere. Da har man fotballbanen og den ordinære tribunekapasiteten. Andre fasiliteter som nye garderober og andre tekniske rom kan bygges ut mot dagens parkeringsplass. Den viktigste muligheten er kanskje å "slå hull" i veggen mot Øst med tribuneanlegg bak mål. Da vil man enkelt klare 8000 tilskuere i Nordlandshallen. Betongsøyler og nye ståldragere klarer å bære en slik utvidelse.

Det er fullt mulig å tenke seg en slik utvidelse av Nordlandshallen østover mot gamle riksvei, kanskje også over gamle riksvei, ved en samordning av utbygging med det nye kjøpesenteret som kommer der.

Det var iallefall slik Bodø/Glimt tenkte da de i en kort periode forsøkte å få gehør for kjøp av Nordlandshallen istedet for utbygging av Aspmyra.
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Knuta »

ecke wrote:Nordlandshallen tar kanskje 6000 tilskuere. Da har man fotballbanen og den ordinære tribunekapasiteten.
Hvor høyt er det under taket?. Det kreves et minimum antall meter for å få godkjent dette. Altahallen f.eks er ikke godkjent for eliteserien, men har kun disp for Adecco og lavere divisjoner.Føler vel at dette blir et like stort 'lappverk' som utbygging av dagens Aspmyra.
Heltenjohn
Posts: 742
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:00 pm

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Heltenjohn »

med glimt på eiersiden i et nytt innendørs anlegg betyr at de "sparer" store summer som de idag betaler til nordlandshallen, som de istedenfor invisterer i driften av en ny hall.
User avatar
Josse
Posts: 373
Joined: Thu Jul 23, 2009 5:24 pm
Location: Bodø

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Josse »

Og der fikk TIL 200 millioner til ny innendørs stadion....
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Glimtfan »

Off topic selvfølgelig, men må nesten kommenterer. Klarer ikke å bestemme meg for om TILs planer er spennende og modige, eller naive og idiotisk. Dette er jo tenkt som mer enn en fotballhall, men hvordan i alle dager skal de klare å fylle opp en stadion til 15.000 annen hver helg ca 9 måneder i året?
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by brutus »

Hallen skal kunne ta 15000 ved konserter og tilsvarende arrangementer, ca 10000 tipper jeg ved idrettsarrangementer. Jeg tror ikke det blir noe problem å trekke 10000 tilskuere til TIL-kamper i en innendørshall i gangavstand fra sentrum i Tromsø.
DIXI
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Masinga »

15000 på hver hjemmekamp klarer vel de færreste. Det klarer i hvert fall ikke Stabæk eller Start, knapt nok Viking. Tanken med en så stor kapasitet er for å ta toppene, på kamper som har stor interesse. Og så har man konserter innimellom som fyller stadion. Jeg tror helt sikkert TIL kommer til å øke snittet på antall tilskuere betraktelig med ny arena. Bedre fasiliteter, bedre tilskuertall.
Masinga
RS2-Gti

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by RS2-Gti »

Brutus, enig med deg! Syntes det er smått utrolig at dette ikke blir diskutert som en løsning i Bodø. Litt anneledes å gå på kamp innendørs, å kunne sitte i T-skjorten å se kamp, eller om man må stå i termodress. Det blir bare ikke det samme...

Også er akustikken helt anneledes i en hall! Husker 1993 sesongen som gikk i Nordlandshallen, det var sinnsykt bra stemning fordi lyden ble mer komprimert.
Post Reply