'' Dette er nye Aspmyra ''

Moderators: Sulliken, Larsen

Vil du ha ny et nytt stadion?

Poll ended at Mon Jan 04, 2010 10:48 pm

1. Ja gjerne, men på samme sted
8
62%
2. Nei, jeg vil ha det slik som det er
0
No votes
3. Ja, men en annen plass
5
38%
 
Total votes: 13

User avatar
Josse
Posts: 373
Joined: Thu Jul 23, 2009 5:24 pm
Location: Bodø

'' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Josse »

I dag fant jeg noen gamle aviser i en kasse med blomster min mor hadde bestilt til julen.

Image

Der var en eksklusiv avis fra Bodø/Glimt fra 1998, det var en liten avis om hvordan Aspmyra Stadion snart skulle se ut.

Image

Vel.. så langt er vi ikke kommet enda.

Image


(Noe av bildene kom litt utenfor artikkelen)

Nå er det rundt 10 år siden at disse planene skulle være et faktum. Men enda er det mye som gjenstår.
Diadora tribunen er jo oppe, og Toyota tribunen.

Men Toyota tribunen mangler taket, og Rimi-bygget skulle vært en tribune nå.
Dessuten må snart NB-tribuna rives/renoveres.

Nå taler jeg til det gule folk, burde ikke Aspmyra fikses snart?
User avatar
XuliX
Posts: 1328
Joined: Sun Apr 03, 2005 2:36 pm
Location: Mørkved city
Been thanked: 1 time

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by XuliX »

Josse. Først trenger glimt penger.
"It's not the fart that kills you, it's the smell" - Petter Solberg
User avatar
Josse
Posts: 373
Joined: Thu Jul 23, 2009 5:24 pm
Location: Bodø

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Josse »

Ja, mener de skal begynne å prøve å få inn flere sponsorer, og forhåpentligvis støtte fra kommunen selvsagt.

En ny stadion kommer jo ikke av seg selv. Selvfølgelig trenges det sponsormidler for å utføre noe slikt.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Kesseboy »

:!: Tribuna på Rimi-sida vil "aldri" bli noe av.
:!: Taket over Toyota-tribuna er vel ferdig planlagt, men avventer midler.
:!: Gammeltribuna må rives i løpet av to år, og der må det tenkes helt nytt.

De planene der var fine, men kan nok plasseres i historiebøkene som noe som aldri ble noe av.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Knuta »

XuliX wrote:Josse. Først trenger glimt penger.
Et nytt stadion eller oppussing av dette har vel lite å si for Glimt sitt driftsbudsjett. Her må det kommunale midler, sponsormidler og langsiktige lån på plass og som skal finansiere dette. Det er vel f.eks ikke VIF fotball som betaler for nye Valle Stadion til flere 100-talls millioner.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Masinga »

Knuta wrote:Et nytt stadion eller oppussing av dette har vel lite å si for Glimt sitt driftsbudsjett. Her må det kommunale midler, sponsormidler og langsiktige lån på plass og som skal finansiere dette. Det er vel f.eks ikke VIF fotball som betaler for nye Valle Stadion til flere 100-talls millioner.
Foreløpig er planene for VIF Stadion høyst i det blå! Området på Valle er på reguleringsstadiet. I tillegg til selve arenabygget skal prosjektet også inneholde næringsbygg på inntill 100.000 kvm, en videregående skole med idrettslinje, en barnehage osv. Hvem som er byggherre for alt som ikke har med arenaen å gjøre er for meg uklart og ikke helt lett å bli klok på når man leser om planene. Det store stridstemaet for andre lag i Oslo er at VIF fikk tomten til kr. 1. Da vil selvfølgelig Lyn, Skeid og andre ha lignende tomter til kr. 1,-. LSK har sågar antydet at de gjerne gir kr. 2,- for en ny tomt på Romerike! Det synes klart at bygging av et nytt VIF stadion krever at det bygges næringsbygg etc. som finansiering av det som virker som et rådyrt stadion. Noen snakker t.o.m. om tak!

Hittil har man også vært uklare på hvilket underlag det skal spilles på. Kunstgress eller naturlig gress? Det heller mot kunstgress. Bakgrunnen for dette ligger først og fremst i det forventede bruksmønsteret den nye stadion vil få. Ettersom tomten den nye arenaen skal bygges på er en gave fra Oslo Kommune til VIF, vil et av kravene være at stadion ikke bare skal brukes som hjemmebane for A-laget, men også være tilgjengelig for alle nivåer i klubben. Dette vil føre til at den nye banen vil bli flittig brukt og som derfor klart favoriserer legging av kunstgress.

Det hører også med til historien at VIF har forlenget leieavtalen med Ullevål til 2015, med ett års oppsigelsestid underveis.

Hvis en klubb generelt skal være byggherre og betale hele gildet for ny stadion, er det fort gjort å havne på fattigkassa! Jfr. Start. Planene må være klinkende klare på forhånd og stram prosjektstyring gjennomføres underveis. Her nytter det ikke med halvkvedede viser, en sponsor her og en sponsor der, kamerater her og kamerater der, et par ihuga supportere sentralt i politikken, et par supportere ikke sentralt i politikken, ildsjeler her og der osv. Sånn vi kjenner klubbfotball på godt og vondt. Finansieringer og regler må kort sagt være lagt på forhånd og uten til å misforstå. Jeg kan for øvrig nevne at jeg var i Skien i helga. Skagerak Arena så på lang avstand ut til å være en spøkelsesarena. Banen og tribunen er vel stort sett OK. Men fra utsiden ser den ut som et kråkeslott. Her er ingen forretninger etc. Bare råbygg. Hva fortsettelsen blir, vet ikke jeg. Men det er tydelig at "noe" har stoppet brått! Og det hele er bare kokkelimonke.
Masinga
User avatar
Josse
Posts: 373
Joined: Thu Jul 23, 2009 5:24 pm
Location: Bodø

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Josse »

Hva med å ha en kopi av Diadora tribunen der NB-tribuna er, og lage Rimi-bygget til noe pent på stadionsiden. Det kan bli ganske fint.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by MhepA »

Dette står opplyst i "Historien om Aspmyra - Fra første spadetak". De fikk vel ikke de nødvendige millionene hos kommunen og fotballforbundet.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Loffen »

MhepA wrote:Dette står opplyst i "Historien om Aspmyra - Fra første spadetak". De fikk vel ikke de nødvendige millionene hos kommunen og fotballforbundet.
Hvor finner jeg den, Mhepa?
Her i huse et vi torsketunge!
mortsto
Posts: 7430
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by mortsto »

I de stadionplanene som ble presentert tidligere i år, var det jo en "EM-arena" og en oppgradering av dagens stadion. Sistnevnte inneholder jo en ny hovedtribune som ser litt større enn Diadora, samt en minitribune der betongveggen er nå. Hvordan er forresten Glimts forhold til de leilighetene som bygges på Aspmyra nå? Er dette "tomter" som er kjøpt av utbyggere, eller tjener Glimt penger etterhvert som de selges?
Image
ecke
Posts: 2637
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by ecke »

Bodø/Glimt klarte så vidt å få vedtatt en reguleringsplan for utbyggingen av Aspmyra stadion. I denne måtte klubben akseptere at det bare ble 2 etasjer mot Vest (Rimi), og ingen utbygging mot Nord (NB-tribunen) og friidrettsbanen. Ved salget av boligtomt til BBL mot Øst ligger det en 10 års klausul mot tak over Toyota-tribunen.

Dersom det hadde blitt akseptert en reguleringsplan slik den senere er blitt godkjent, ville stadion kanskje sett annerledes ut, og bygningsmassen kanskje heller ikke solgt ut til eksterne investorer, men fortsatt eid av Glimt-systemet. Det var mot Nord og leilighetene i Vest at pengene evt lå. Dette er den "tragiske" oppsummering av prosessene rundt Aspmyra.

Bodø kommune krevde 8 mill for Aspmyra stadion(+5,5 mill som et langsiktig lån som skulle betales tilbake ved overskudd på anlegget; senere ettergitt). BBL betalte 4 mill for boligtomten, og Bodø/Glimt startet dermed med minus 4 mill. og en tribune mot Nord som skulle holde kun i 10 år.
User avatar
Neko
Posts: 430
Joined: Tue Jul 28, 2009 9:10 am
Location: Oslo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Neko »

En liten ståtribune på Rimi-sida til bortesupportere (dersom det er plass) kunne jo vært noe hvis gamletribunen skal rives. Da vil det ikke bare være en tom vegg der, men da må formodentlig Horden flyttes fra J-feltet til motsatt side.

Man kan vel innvende at det vil gjøre det enda lettere for bortesupporterne å endre dagens tips, men en kan vel ikke påstå at det har vært direkte vanskelig i år. ;)
bonitao
Posts: 381
Joined: Thu Mar 27, 2008 1:15 am

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by bonitao »

De mørke skyene er borte ! Thanks ! www.glimt.no
:klapp
énoisqueirois !
User avatar
Josse
Posts: 373
Joined: Thu Jul 23, 2009 5:24 pm
Location: Bodø

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Josse »

bonitao wrote:De mørke skyene er borte ! Thanks ! http://www.glimt.no
:klapp
Jaaaaa :D kanskje det var derfor vi rykket ned i fjor! :lol:
bonitao
Posts: 381
Joined: Thu Mar 27, 2008 1:15 am

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by bonitao »

Jeg er ikke sikker.
Men det var i svært dårlig smak!
énoisqueirois !
Stibern
Posts: 1590
Joined: Wed Mar 24, 2004 11:00 am
Location: Bodø

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Stibern »

I AN kan man i dag lese om at Glimt ønsker en innendørs arena med plass mellom 10-12000 tilskuere. Man ser for seg en flerbruksarena til glede for hele Nordland. At Glimt satser på en innendørs løsning på sikt framfor å klatte på Aspmyra er i mine øyne svært gledelig. Er det noen plasser i dette landet man har behov for en innendørsarena, så er det nettopp i Bodø. Derfor er det bare tull å bruke flere millioner på en løsning som aldri vil bli optimal (Aspmyra).
L.U*H.G
ingen87
Posts: 7118
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 128 times
Been thanked: 197 times
Contact:

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by ingen87 »

Etter å ha besøkt Telenor Arena i høst så mener jeg at dette er absolutt ei løsning Glimt burde vurdere!
Førr Evig!
tjongs
Posts: 2583
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 99 times
Been thanked: 184 times

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by tjongs »

Rent personlig håper jeg heller vi velger en normal stadion utendørs, der hvor fotball hører hjemme.

Når det er sagt, så er kanskje en hall fremtiden for Glimt, tilskuerstrømmen vil nok bli betydelig bedre dersom folk kan sitte innendørs i en behagelig temperatur, skjermet for vær og vind.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Mendi »

Jeg kan forsåvidt forstå Tjongs sitt standpunkt, men jeg kan heller ikke unngå å bemerke at det er litt klassisk at vi sier det. "Fotball hører hjemme på naturgress", "fotball hører hjemme utendørs", dette er det vi sier. Men verden går fremover og det viser seg at kunstgress er like ok som naturgress. Etter å ha vært i Telenor Arena og sett fotball på kunstgress innendørs må jeg bare si, jeg også, at det er å anbefale! Dette er definitivt veien å gå for Glimt, det vil kunne revolusjonere tilskuertilstrømmingen, det er jeg ikke i tvil om. Med de fasilitetene man har i Telenor Arena åpner det seg også helt andre muligheter for pauseunderholdning og show. Man kan også bruke arenaen til masse andre arrangementer, så det vil være lettere å forsvare det økonomiske regnestykket enn ved en utendørs arena.
User avatar
Thomas Andersen
Posts: 464
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:31 pm
Location: Oslo
Has thanked: 48 times
Been thanked: 26 times

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Thomas Andersen »

Da kan vi bare flytte kampene til Nordlandshallen...?
Gult er kult!
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Snorreth »

Langt i fra godkjent på alle fasilitetskrav :)
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Mendi »

Nordlandshallen er faktisk noe helt annet enn Telenor Arena. Kan ikke sammenlignes. Om Glimt skal bygge en ny arena bør Telenor Arena være forbildet.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8313
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 155 times
Been thanked: 233 times

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Crazy horse »

Jeg er iallfall i mot at man skal klatte på Aspmyra og jeg er enig i at det åpner seg mange muligheter med en innendørs arena, men kommer likevel til å savne sola litt.
Fotball er nesten alltid morsomt
Krølle
Posts: 364
Joined: Thu Dec 18, 2008 7:46 pm

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Krølle »

Den dagen det blir bygget et nytt fotballstadion i Bodø, er det selvsagt ikke annet enn et innendørs flerbruksanlegg som er aktuelt. Å i det hele tatt tenke tanken på en utendørsvariant er helt absurd.
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: '' Dette er nye Aspmyra ''

Post by Loffen »

Ikke for å være frekk, men jeg syns i det hele tatt at tanken på å sitte inne en hel sesong virker absurd...
Her i huse et vi torsketunge!
Post Reply