Trenerteamet - hvor er evalueringen? - tilby N.A. Eggen jobb

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Trenerteamet - hvor er evalueringen? - tilby N.A. Eggen jobb

Post by Chris »

Hei

Jeg har ikke sett noe til den bebudede evalueringen av trenerteamet. Jeg synes de gjorde mye merkverdig i sesongen 2009 bl.a.:
* Merkelige laguttak. Jeg tror at det at Runar Berg ikke spilte mot Strømsgodset kostet oss plassen. Runar hadde rutinen, evnen og viljen til å redde Glimt. Det så vi i kampen mot Stabæk m.m.
* Merkelige disposisjoner under kamper. Tenker bl.a. på kampen mot LSK på Åråsen og hjemme mot Enga?

Noe burde vært gjort. Jeg tror mye av grunnen til at Glimt gjorde det bra i 2008 var Bjørn Hansen. Tilsvarende tror jeg at mye av grunnen til at Glimt gjorde det dårlig i 2009 var at Bjørn Hansen hadde en mindre rolle.

Noe kan og bør gjøres med dette NÅ. Mitt råd er å UMIDDELBART spørre Nils Arne Eggen om han ønsker seg en rolle. Helst som hovedtrener, da dagens trener i mine øyne har mye å lære, sekundært som mentor. Nils Arne Eggen vil tilbake, og han ER 4-3-3...

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/ ... 802269.ece
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Trenerteamet - hvor er evalueringen? - tilby N.A. Eggen jobb

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg vil ikke at Kåre skal forsvinne, men hvis han og Eggen hadde samarbeidet hadde Glimt fått både umiddelbar og langsiktig (hvis Kåre skulle bli i Glimt i årene fremover) kjempegevinst. Hvis Bjørn Hansen kan jobbe med Glimt må da Eggen også kunne det.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Trenerteamet - hvor er evalueringen? - tilby N.A. Eggen jobb

Post by Glimtfan »

Ikke en dum tanke. Mitt største ankepunkt er nok at jeg mener det "Bruttern" har vært dårligst til, er å satse ungt (det har han også sagt indirekte selv). Eggen var god på mye, men ikke til å satse spesielt ungt for å si det forsiktig.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7350
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 468 times
Been thanked: 902 times
Contact:

Re: Trenerteamet - hvor er evalueringen? - tilby N.A. Eggen jobb

Post by Los-Loco »

Chris wrote:Jeg tror at det at Runar Berg ikke spilte mot Strømsgodset kostet oss plassen. Runar hadde rutinen, evnen og viljen til å redde Glimt. Det så vi i kampen mot Stabæk m.m.
Hvis Runar hadde hatt "rutinen, evnen og viljen" til å redde Glimt, så hadde han evig nok av sjanser i løpet av sesongen til å gjøre det. Plassen ble ikke tapt mot Strømsgodset!
Chris wrote:Noe kan og bør gjøres med dette NÅ. Mitt råd er å UMIDDELBART spørre Nils Arne Eggen om han ønsker seg en rolle. Helst som hovedtrener, da dagens trener i mine øyne har mye å lære, sekundært som mentor. Nils Arne Eggen vil tilbake, og han ER 4-3-3...
Her er vi mer enige, dersom RBK klarer å fyre Nils Arne tilstrekkelig til at han ønsker å bevise for dem at han fremdeles kan, så hadde det vært knall! Men sannsynlig? Dessverre ikke!

Ellers er jeg enig i at det ble gjort mye rart i 2009 (hvem er ikke det?), men evaluering er ikke Glimts sterkeste side. Og jeg tror neppe at offentligheten uansett får noen del i den evalueringen som eventuelt er foretatt.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Trenerteamet - hvor er evalueringen? - tilby N.A. Eggen jobb

Post by brutus »

Det hadde vært strålende for Glimt om Eggen tok på seg en tilsvarende rolle som Bjørn Hansen hadde. Eggen signaliserer i dag at han kan tenke seg et engasjement i andre klubben enn RBK, og hvilken klubb er nærmere RBK enn Glimt?
Heltenjohn
Posts: 742
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:00 pm

Re: Trenerteamet - hvor er evalueringen? - tilby N.A. Eggen jobb

Post by Heltenjohn »

skal man engasjere noen, så må man legge alle kluter til for å re-engasjere Bjørn Hansen.
Å hente inn Eggen tror jeg, med all respekt, er en dårlig løsning!
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Trenerteamet - hvor er evalueringen? - tilby N.A. Eggen jobb

Post by Snorreth »

Eggen vil hvert fall skape mye engasjement i byen, tror jeg.
Syntes det kunne vært spennende med ham, men dessverre tror jeg ikke Eggen vil like å være "under" Kåre.
Men han er hjertelig velkommen hvis han vil engasjere seg i Bodø/Glimt. :)

EDIT: Eggen er ingen mirakelmann. Vi mangler fortsatt de rette spillerne som skal føre vår klubb til stabil topplag i Tippeligaen.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15804
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Trenerteamet - hvor er evalueringen? - tilby N.A. Eggen jobb

Post by Kesseboy »

Eggen som hovedtrener er vel mer enn bare rimelig usannsynlig, all den tid vi har Kåre, som nettopp har signert ny kontrakt, og neppe er interessert i å pakke sakene og dra en annen plass. Da er det vel mer sannsynlig med en type konsulentrolle a la Bjørn Hansen, som det snakkes om. Dersom Glimt kunne klare å skaffe seg et par brukbare unge spillere framover -- 18-19 år eller så? -- så ville nok noen Eggen-forelesninger om offensiv samhandling være knall for både klubb og spillere.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Trenerteamet - hvor er evalueringen? - tilby N.A. Eggen jobb

Post by Glimtfan »

Noe annet enn en konsulentrolle anser jeg som urealistisk, men Glimt hadde hatt bruk for å koble til seg en type som Eggen. Vi er ELENDIGE fremover på banen og har dessverre vært det i 2-3 år, det tror jeg har mye å gjøre med at vi har gått litt vekk fra "RBK-stilen", uten at jeg tror det har vært en ønsket retning fra trenerne, jeg tror rett og slett ikke de har hatt ressursene eller kompetansen til å fokusere godt nok på det offensive spillet.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15804
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Trenerteamet - hvor er evalueringen? - tilby N.A. Eggen jobb

Post by Kesseboy »

Det offensive spillet var grusomt under Haldorsen, men jeg mener at jeg så ei ytterligere forverring da Hoftun og Bergersen satte i gang sitt 4-2-3-1-eksperiment. Noen symptomer er f.eks. Oduros fullstendig manglende evne til å spille kant -- og kantrollen i Glimt er kanskje ikke den enkleste, men vanskelighetsgraden ligger ikke i at rollen er kompleks, bare at oppgavene er krevende. Det talte sikkert ikke til Glimts fordel at angrepsspillet i 2008 stort sett var Trond Olsen, og heller ikke at Trond Fredrik Ludvigsens inntreden viste at han hadde glemt det meste om hvordan være en framoverretta ving.

Vanskelig for oss utenfra å si noe om hvor mye det har vært jobba med ting, men vi så jo i 2008 eksempler på at terping på bevegelser i forsvaret ga gode resultater. Da lurer man jo på om man har terpa på bevegelser offensivt i det hele tatt de siste to-tre åra.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Trenerteamet - hvor er evalueringen? - tilby N.A. Eggen jobb

Post by Chris »

Hei

Dersom det er noen her som har kontakt med administrasjonen, styret, investorer (som kan betale lønn) eller andre som har innflytelse i Glimt, ja så oppfordrer jeg dere på det sterkeste til å kontakte dem og høre om de vil kontakte N.A. Eggen for å høre om han er interessert i en "rolle" i Glimt: Dette er kanskje noe av det viktigste, flotteste og mest avgjørende dere kan gjøre for Glimt nå.

Dersom det er noen her som kan ta kontakt med media i Bodø om det samme, så er det topp.

N.A. Eggen har enormt mye å tilføre Glimt. Det offensive spillet, som har vært Glimts kjennetegn, har hanglet lenge, lenge, lenge. Eggen kan få fart på det. Det betyr også mer underholdene gladfotball til glede for alle som er glade i Glimt og fotball.

Er Eggen interessert, så er det i mine øyne underordnet hva Kåre mener. Han har åpenbart mye å lære av Eggen. Han har vært trener i to år og vi har ikke sett konturen av godt offensivt 4-3-3 spill enda. Han trenger mao. å lære mer. Det er ingen han kan lære mer av enn Eggen.

Spør dere meg så bør Stig Johansen også inn i trenerteamet, f.eks. for 2-laget. Han er slu, klok og har gått foran med gode holdninger. Han er i mine øyne et klart trenertalent, mye større enn Kåre. Får han lære av Eggen vil han nå langt. Det samme tror jeg gjelder Runar, men han vil jeg se på banen så lenge han kan og ønsker.

Synes også det er på tide å rette oppmerksomhet rundt trenertalenter og kontinuiet. Glimt burde sikre seg Eggen og så la to-tre trenertalenter følge ham. Det vil også gi kontinutet, videreføre 4-3-3 arven (slik at den ikke settes over styr som i RBK) og det kan godt tenkes at en trener finner det svært inspirerende å videreutvikle talenter. I mine øye er det alt, alt, alt for lite oppmerksomhet rundt dette i fotballen. Trenernes rolle er undervurdert. I næringslivet jobber man intenst for å få gode ledere (selv om det ikke alltid ser slik ut og heller ikke som om de allid lykkes). I fotballen går klubbene på AETAT. Se også hva klubber betaler for spiller. Sats mer på trenerne.

Mange her er bekymret for N.A. Eggens alder. Alder er et tall. En kan ikke regne med at en skal ha alle trenere/spillere i mer enn 2-3 år, særlig ikke i Glimt hvor vi må selge når noen blir gode. Det har mao. lite å si at Eggen er 68. Det samme gjelder i og for seg Runar. Altfor mange er opptatt av alderen hans. Så lenge han er god nok, blir han aldri for gammel.

Til Loco: "Hvis Runar hadde hatt "rutinen, evnen og viljen" til å redde Glimt, så hadde han evig nok av sjanser i løpet av sesongen til å gjøre det. Plassen ble ikke tapt mot Strømsgodset!" Jeg kom med ETT eksempel på ETT svært, svært avgjørende øyeblikk, i mine øyne det mest avgjørende øyeblikk for Glimt i fjor. Hadde Glimt vunnet denne kampen, så hadde vi hatt veldig, veldig gode sjanser for å klare oss. Det blit tullete, tøvete mv. å si at det fantes andre anledninger: Dette var den viktigste kampen på slutten av en lang sesong. De som så Runar mot Stabæk, så hva han kunne. Han var i mine øyne lagets klart, klart, ja banens, beste spiller. Outstanding. Mot Godset hadde han kommet enda, enda, enda bedre til sin rett.

:glimt
User avatar
Kesseboy
Posts: 15804
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Trenerteamet - hvor er evalueringen? - tilby N.A. Eggen jobb

Post by Kesseboy »

Chris wrote:Spør dere meg så bør Stig Johansen også inn i trenerteamet (...). Han er i mine øyne et klart trenertalent, mye større enn Kåre.
Dette baserer du på hva?
Chris wrote:De som så Runar mot Stabæk, så hva han kunne. Han var i mine øyne lagets klart, klart, ja banens, beste spiller. Outstanding. Mot Godset hadde han kommet enda, enda, enda bedre til sin rett.
Enkelte av oss kunne spekulert i at trenerteamet hadde en bunnsolid og helt konkret begrunnelse for å benke den aktuelle spilleren i den aktuelle kampen. Men siden det bare blir spekulasjoner, om spilleren som vant MOT-prisen for sine gode holdninger, lar vi være.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Trenerteamet - hvor er evalueringen? - tilby N.A. Eggen jobb

Post by Glimtfan »

Det største problemet med Glimt de siste 4-5 sesongene er etter mit syn, det offensive samhandlingsmønsteret. Dette problemet har også RBK hatt de siste årene (selv om vi har sett positive tendenser fra tid til annen). NAE er den treneren i Norge som har fått frem mest når det gjelder offensiv fotball. Når RBK presterte i Europa så var det ikke ved å legge seg bakpå for så å kontre inn mål, RBK spilte offensivt, faktisk så offensivt at de til tider var naive på bortebane og dermed fikk en del stygge smeller. Men denne positive og offensive stilen er mye av grunnen til at RBK faktisk har et navn i Europa og andre deler av verden. Glimt kopierte i sin tid mye av tankene til Eggen, men av en eller annen grunn virker det som om man har glemt dette både i Glimt og RBK.

Kunne Glimt ha knyttet til seg Eggen som en slags "syvende far i huset-konsulent", så tror jeg det kunne virket svært positivt. Etter mit syn har vi ikke et godt nok spillermateriale fremover på banen, men jeg tror Eggen er den rette person til å få mest mulig ut av de spillerne vi har og det trengs om vi skal ha mulighet på opprykk.

En annen ting er at jeg tror kostnadene man vil få ved å bruke Eggen lett kan tas inn ved hjelp av sponsorer og økt publikumsinteresse. Eggen skaper medieomtale og interesse på en helt annen måte enn det f.eks Bjørn Hansen gjør.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Trenerteamet - hvor er evalueringen? - tilby N.A. Eggen jobb

Post by eidurgud »

Kesseboy wrote:siden det bare blir spekulasjoner


:lol:
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Trenerteamet - hvor er evalueringen? - tilby N.A. Eggen jobb

Post by brutus »

Eggen er faktisk på lønningslista til RBK som konsulent. Men det er kanskje ikke til hinder for at man hjelper en farmerklubb? :wink:
Knuta
Posts: 10044
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Trenerteamet - hvor er evalueringen? - tilby N.A. Eggen jobb

Post by Knuta »

Eggen har gått ut på dato. Stortsett mest prat, og det er vel derfor RBK er totalt uinteressert i fyren.
Skal Glimt hente inn noen på sikt så må det bli Bjørkan.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10477
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Trenerteamet - hvor er evalueringen? - tilby N.A. Eggen jobb

Post by MhepA »

Jeg tviler på at Eggen har gått ut på dato. Han blir nok ikke den samme som han var i glanstidene, men selvfølgelig vil han mest sannsynlig være en veldig god trener. Han har mer erfaring og kunnskap enn alle trenerne i Tippeligaen til sammen.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7350
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 468 times
Been thanked: 902 times
Contact:

Re: Trenerteamet - hvor er evalueringen? - tilby N.A. Eggen jobb

Post by Los-Loco »

Tull og tøys at Eggen har gått ut på dato! Det sa man om Drillo også, før han gakket hen og banket Tyskland med et landslag som i året før hadde spilt på nivå med Swaziland og Lichtenstein!

Tror at de fleste klubber, og Glimt spesielt, har godt av en trener som faktisk er mer meritert enn de spillerne han skal trene, som aldri har spilt sammen med dem og er "buddies", og som med en solid porsjon autoritet kan fortelle spillere som Runar, Jan Derek og andre gamle stjerner at de spiller som gamle kjærringer dersom det er det som er faktum.


(Ja, jeg vet at JD har lagt opp, før noen begynner å mase, kun for eksempelets skyld)
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Trenerteamet - hvor er evalueringen? - tilby N.A. Eggen jobb

Post by Snorreth »

Eggen var hjernen bak Rosenborgs gode sesong i CL 07-08? Han var hvert fall innblandet på treningene.

Utgått på dato er han da ikke.
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Trenerteamet - hvor er evalueringen? - tilby N.A. Eggen jobb

Post by Chris »

ÅRETS gladnyhet: Bjørn Hansen blir med Glimt i 2010 på samme måte som han var i 2008. Dette er den nest beste nyheten vi kunne fått. Den beste hadde vært om Eggen/Hansen tok over som hovedtrener. Dette er mer enn GULL. :skål

Nå handler det om å få inn unge lovende talentfulle spillere. Jeg ser gjerne at vi henter Hødds store sterke raske spiss. Passer perfekt i Glimt.

Nå handler det også om å få inn "unge" lovende talentfulle treneremner som kan lære av Hansen. Jeg synes Stig skal få sjansen. Han kan godt gå noen runder med angrepsspillerne, og de andre. Jeg tror at han er et godt treneremne fordi:
1) Han var en slu god spiller med masser av rutine. Han var ikke rask, han var ikke stor, allikevel fikk han maks ut av talentet sitt ved å bruke hodet og plassere seg godt og være kald. I tillegg hadde han tilegnet seg et godt treff og en god skudfot. Det kan læres bort.
2) Han har gode holdninger. Han stod alltid på, MAKS.
3) Han hadde som oftest et godt inntrykk av kamper og kampforløp. Han sa ikke at vi hadde full kontroll når vi lå bakpå og prøvde å "safe inn". Som regel hadde vi null kontroll og det endte som oftest med poengtap.
4) Stig har hjerte i Bodø: Det er viktig for en trener.
5) Stig er ambisiøs.

Hent Stig inn i trenerteamet, f.eks. for 2-laget, NÅ.
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Trenerteamet - hvor er evalueringen? - tilby N.A. Eggen jobb

Post by Chris »

En ting til:

Er det noen som tar opp det med evalueringen av trenerteamet på årsmøtet. Jeg skulle gjerne ha gjort det, men bor sørpå.
Jeg vil gjerne vite hva evalueringa sa.
User avatar
Novi
Posts: 11499
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 619 times
Been thanked: 822 times

Re: Trenerteamet - hvor er evalueringen? - tilby N.A. Eggen jobb

Post by Novi »

Stig har andre planer enn å bare være "et eller annet sted" i trenerteamet til Glimt. Tror nok heller ikke at han nødvendigvis er noe treneremne bare pga at han er en likanes kar og fotballspiller. Om det hadde blitt slik at han tok et år til som spiller, så ville jeg jublet. Utover det ønsker jeg ham lykke til med hva enn han måtte finne på å gjøre.
Una mas cerveza.
Post Reply