Kamptråd: Glimt - LøvHam 5. Mai 19:00

Moderators: Sulliken, Larsen

User avatar
Kesseboy
Posts: 15809
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Kamptråd: Glimt - LøvHam 5. Mai 19:00

Post by Kesseboy »

Chris wrote:I. Vi har også vært gode deffensivt på høyre, selv om T. Rønning alltid er et risikoelement.

II. For det tredje. Jeg mener, og har lenge ment, at T. Rønning ikke er en optimal løsning, MEN Kåre synes å ha bestemt seg.

III. For det fjerde. Noen snakker fortsatt om å bytte Runar med A. Karlsen/Haukås. Skjønner dere ikke at dette er spillere med HELT, HELT, HELT ulike ferdigheter. Dersom dere har lyst til å se planløs, gampefotball ala. førsteomgang mot Lyn og møkkakampen mot MIF, ja så lykkes dere helt sikkert med slike bytter.
Sitatet over er redigert for å lage opplistinga.

I. Hvorfor skal Thomas Rønning på død og liv stemples som et risikoelement, en spiller uten ferdigheter, en langdistanseløper? Det er greit at dere ikke lar dere blende, men det begynner virkelig å bli deprimerende. Og her er noe av årsaken:

II. Thomas Rønning er kanskje ikke en helt optimal løsning på høyrebacken, men han har løst oppgaven defensivt så langt helt kurant og enda litt mer. Offensivt har det hosta og harka litt mer, men at han skal være et risikoelement kan jeg ikke forstå. Plasseringsspillet hans er godt, han unngår f.eks. Hamouds lille dødssynd som back (sistnevntes svakeste back-punkt), å bli dratt for langt inn sentralt i banen.

III. Joda, både Haukås og Karlsen er veldig annerledes spillere enn Runar. Men å påstå at det blir gampefotball bare fordi Runar ikke er på banen, det tangerer dumskap. Å sette ut en Runar Berg som spiller bra, bare for å sette ham ut, vil være enda dummere. Men det går også an å legge opp spillet annerledes enn med høyre indreløper som playmaker; man ikke legge opp spillet rundt Runar Berg. Og hvis du mener at det ikke går an å legge en brukbar plan B -- hva i heiteste skal vi gjøre når Runar legger opp, når han til slutt legger opp? Dét er begrunnelsen for å diskutere alternativer til Runar, for med klubbens økonomi in mente er det mer enn sannsynlig at etterfølgeren vil være ei intern løsning.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Kamptråd: Glimt - LøvHam 5. Mai 19:00

Post by Chris »

Hei

Først "Er du uenig med Runar, som vil spille mer som Konradsen?! Og hvis du sammenligner Konradsen med Skjelbred i en negativ tone, da aner jeg ikke hva du tenker på...."
* Runar sa at han ville ha litt mer trøkk i spillet som Konradsen. Det betyr vel ikke at han skal legge fra seg sine beste sider.
* Mht. Skjelbred så synes jeg han er "oppskrytt". Han har et stort "talent": En stor motor kombinert med kvikkhet (det er ofte en motsetning, men Hamoud har jo det samma). Skjelbreds svakhet er at han fører altfor mye ball og er uforutsigbar for medspillere. Det gjør at løpene til de andre ikke stemmer med hans bevegelser: Laget blir ikke så godt. Skjelbred BØR jobbe med å løfte blikket, få litt mer ro i spillet (når han har ballen) og være mer distinkt og klar i bevegelsene. Jeg har vel enda ikke sett Skjelbred med en lang gjennombruddspasning og har vel heller ikke sett noen veldig gode skudd. Noen kamper har jeg sett. Konklusjon: I et land hvor mange er for opptatt av løping, løping og atter løping er Skjelbred en stor spiller. Han har i mine øyne MYE å gå på. Det blir spennede å se hva som skjer når Eggen kommer..., om det blir mer skikk på spillet til Skjelbred...

Ad I) Beklager, det var ikke meningen å være negativ til T. Rønning. Han har gjort det ok så langt, MEN motstanden har ikke vært all verden. Han har noen gode sider: Løpsstyrke og -vilje. Det er egnskaper som er viktige for en back, og kanskje i enda større grad indreløper. Jeg er - beklager å måtte være det - litt skeptisk. Han har nok ikke det som skal til å bli en topp back. Han mangler fart, trygghet med ballen og plasseringsevne (det KAN komme med tiden). Tror at Imingen har et langt større potensiale, og hvorfor blir da Imingen benket. Det å velge en, betyr ofte å ikke velge en annen. MEN T. Rønning skal ha for innsatsen. Det vil glede meg stort om han overrasker positivt fremover.

Ad II) Ja, desverre er tiden kommet til å se etter en spiller med NOEN av de ferdigheter Runar har. Helt enig det. Jeg er imidlertid ikke enig i at noen i troppen har de egenskaper som skal til for å erstatte Runar på hans plass, på en fullgod måte. Jeg er heller ikke enig i at vi har noen i troppen som fungerer godt som "playmaker" i dag, uavhengig av posisjon. Jeg TROR S. Johansen har noen av kvalitetene, og hadde jeg bestemt hadde han nok blitt dyrket i Runars rolle. En annen mulighet er å bruke ham som hengende spiss, og bruke tilsvarende formasjon som RBK ofte gjør: 4-2-3-1. Jeg synes imidlertid ikke vi skal legge om stilen. Det alternativet vi nok bør gå for nå er å lete etter noen med kvaliteter som Runar. Synes egentlig det er merkelig at dette ikke er gjort før. Glimt har hatt MANGE år på seg. Mitt råd er å hente inn 1-2 lovende spillere og la Runar lære dem rollen de neste 1 og 1/2 år. Finner vi ingen, så har vi en hel senhøst og vinter til å legge om systemet. Mht. gampefotball, så sikter jeg til kampen mot Lyn (særlig 1. omgang) og MIF. Det var INGEN spillere som hadde ro med ballen og var med på å etablere et godt samspill. Det ble MYE spark, kjemping og løping..., ikke slik fotball jeg liker. Vi trenger noen som løper ekstra mye, og også klokt, samtidig må vi ha noen som kan SPILLE dem gode med (også lange befriende) pasninger.

Kanskje en også skulle vurdert å hente Råstad tilbake: Jeg skjønner ikke hvordan en så stor og god spiller kan bli "borte" på en sånn måte. Han hadde ro med ballen, gode pasninger og et godt skudd. Han manglet imidlertid nok det Kåre setter aller høyest, dessverre hos alle spillere, løpsstyrke og atter løpsstyrke.

MEN Runar tar jo et år til...
Jeg skal NYTE hans spill så lenge det varer... :glimt
Minnene vil vare evig, i min tid. :glimt
Last edited by FSHelgeland on Wed May 05, 2010 5:03 pm, edited 1 time in total.
Reason: MINNER OM REGLENE FOR SITERING DISSE ER LAGET FOR Å FØLGES!!!! VÆR VENNLIG Å LES FORUMETS REGLER!!!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Kamptråd: Glimt - LøvHam 5. Mai 19:00

Post by Boombadila »

All den tid internasjonal fotball har blitt slik at løpsstyrke er viktig, er det nok riktig av Kåre å prioritere dette. Det er ikke lengere slik at spillerene kan sitte på pub seks dager i uka, også spille fotball den sjuende.

Råstad var i sin tid god, men han stagnerte, sad but true. Jeg ser for meg at Konradsen tar over plassen til Runar i løpet av året, og da ser neste år bra ut.

Per dags dato er nok dette den oppstillingen jeg har mest tro på for glimt:

Londak
Rønning(Mounir som innbytter)-PVR-Bjørdal-Forko
Konradsen(Berntsen fra junior)-CB-Karlsen
Mounir(Stensland som innbytter)-TM(med ludde som innbytter)-S.Johansen

Der har vi en oppstilling som evner å ta tak i kampen, og som ikke kommer til å spille det som Chris betegner som gampefotball. Her bør det være rom for kreativt spill.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
ingen87
Posts: 7104
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Kamptråd: Glimt - LøvHam 5. Mai 19:00

Post by ingen87 »

Midtbanen skal det gå greit å demme opp med folk dersom det oppstår skader/suspensjoner. Backene skal og gå greit, og til en viss grad kantene.. Leste nyheten ista om at Martins kan være ute, her er det PAIN å få skader.. Vi har et alternativ på midtspiss, og jeg mener det alternativet ikke holder mål (går sikkert an å komponere andre løsninger). Den andre posisjonen jeg helst vil unngå skade, er på stopperne. Det begynner virkelig å sette seg for Lædre og Rønning nå.. Sluppet inn 2 mål på 5 kamper, og hvis vi fortsetter å slippe inn kun to mål per femte kamp, så skal det føre til omtrent 12 baklengstmål.. Så jeg ser gjerne at det bakre ledd holder seg skadefri *bank i bordet*!
Førr Evig!
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Kamptråd: Glimt - LøvHam 5. Mai 19:00

Post by dalers »

Stemning, anyone? Skal vi forsøke? :wink:

http://glimtforum.net/viewtopic.php?f=1 ... 26#p311426
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
RS2-Gti

Re: Kamptråd: Glimt - LøvHam 5. Mai 19:00

Post by RS2-Gti »

Hopper på Mounir-diskusjonen jeg også;

Mounir kan spille back og ving. På back er han enda noe plasseringssvak, det er litt hell at han ikke har blitt avslørt mer mot raskere spillere enn hva han har blitt. I allefall våger jeg å påstå det. Som ving har han tidenes værste innleggsfot, det er det liten tvil om. Det minner jo om et Cato-Hansen-frispart.

Men kvalitet på innlegg er jo i Glimt nesten like viktig på back, som på ving. Selvfølgelig kommer en ving til fler innlegg, men backen har ofte et dårligere utgangspunkt mtp vinkel etc på innleggene. Derfor er det noe som burde være et absolutt krav på begge posisjonene uavhengig.

Det er et godt poeng at forsvaret fungerer godt for tiden uten Mounir. Så jeg ser i grunn ingen grunn (!) til å endre på det. Jeg er smånervøs hver gang Thomas Rønning har ballen, men det er mer fordi jeg vet hva han har funnet på tidligere, enn hva han har gjort denne sesongen.

Mounir gir en ekstra dimensjon på topp. Han truer bakrommet, og fikk Wallace til å se ut som en omplassert keeper i FFK kampen til tider. Han jobber godt hjemover, og dekker opp for defensive svakhetene til Runar og Thomas. Samspillet mellom han og Runar er også et poeng (det er det også forsåvidt på back). Og det at Mounir utfordrer på en slik måte at innleggene kommer når bevegelsen er der, er også et poeng. Det er definitivt noe Stefan kan bli bedre på. Heldigvis kan Stefan kompansere med presisjon (men tro med begge deler).

Stensland har stort sett like egenskaper som Mounir, og dersom han slår bedre innlegg er det ikke mye bedre. Men Stensland har utrolig mye å gå på når det gjelder bevegelse og beslutningsevne. Han tok på egen hånd livet av en stor del sjangser i 2009 sesongen.

Så min mening er å bruke Mounir, frem til noen andre banker på og overbeviser på ving. Da overtar Mounir backplassen igjen. Det er et poeng at han bør drilles på en plass, men med tanke på Mounirs kvaliteter vs nivået i Adecco, så tror jeg ikke Mounir tilegner seg noe særlig større kompetanse før vi er tilbake i tippeligaen.

Her er forresten laget jeg vil se;

Kolstad
Imingen-Lædre-Bohemen-Forko
R.Berg-USIKKER-Konradsen
Mounir-Thiago-Stefan

Skriver usikker fordi jeg egentlig er åpen for både Karlsen/Haukås/C.Berg.
Og; dersom Thiago ikke kan spille hadde det vært spennende å se Stefan i midten, Ruben på kant - for så å dytte T.Rønning ned på back som før. For det første er det en del risiko med det siden det blir et annet spillemønster, og for det andre tror jeg aldri det skjer på bekostning av Sakk.

Men morro ville det vært :)
RS2-Gti

Re: Kamptråd: Glimt - LøvHam 5. Mai 19:00

Post by RS2-Gti »

http://www.ab24.no/content.asp?page=534 ... 5,1&lang=1

Jeg quoter min egen kommentar fra dette. Syntes i grunn den var svært bra.
Flott å se at Glimt fremstår som ydmyk for en gangs skyld i media. Nord-Norge er jo opphavet til janteloven, som forsåvidt ikke er så dum likevell. Ja- lær av BHK. Ja- farg byen gul.

Nå gjør Glimt mere ting rett enn på lenge, og denne gang tror jeg rett og slett det er ting som Glimt ikke kan noe for er årsaken; været.

Halve sesongen spilles jo nå mens det er gode sjangser for at kvikksølvet ligger rundt 5+ grader. Det er en problematikk som ikke er på langt nær like stor sørpå. Det skal jo være en fin opplevelse å gå på kamp, og det er ikke det når man fryser så mye som man gjør. Og det er ikke så forferdelig koselig å kle så enormt på seg heller.

Nordlandshallen hevder at med tiltak kan man heve kapasiteten i hallen til 7500 tilskuere. (http://www.bodospektrum.no/?a_id=827) Jeg syntes det er på sin plass å heve kapasiteten i Nordlandshallen til et akseptabelt nivå, og spille kampene innendørs, men unntak av perioden 15 mai-15 September.

Det burde være ønskelig både fra forbundet og Glimts side å øke interessen hos tilskuerene til å faktisk dra på kamp. Det er ikke så vanskelig å forstå at folk gjerne vil kjøre til og fra kamp på sommerdekk. Det er en realitet som bør adresseres.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Kamptråd: Glimt - LøvHam 5. Mai 19:00

Post by Masinga »

RS2-Gti wrote:Og; dersom Thiago ikke kan spille hadde det vært spennende å se Stefan i midten, Ruben på kant - for så å dytte T.Rønning ned på back som før. For det første er det en del risiko med det siden det blir et annet spillemønster, og for det andre tror jeg aldri det skjer på bekostning av Sakk.

Men morro ville det vært :)
Enig i det. Prøv Stefan Johansen som midtspiss og spar Martins i dag. Han er halvskadet og må spares noen dager til. Jeg har sett alt for mange eksempler på at vondt blir verre når man kaster skadete spillere inn for tidlig.
Masinga
User avatar
Kesseboy
Posts: 15809
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Kamptråd: Glimt - LøvHam 5. Mai 19:00

Post by Kesseboy »

RS2-Gti wrote:Men kvalitet på innlegg er jo i Glimt nesten like viktig på back, som på ving. Selvfølgelig kommer en ving til fler innlegg, men backen har ofte et dårligere utgangspunkt mtp vinkel etc på innleggene. Derfor er det noe som burde være et absolutt krav på begge posisjonene uavhengig.
Er ikke uenig med deg, men vil bare påpeke én ting - innlegg fra back og innlegg fra ving er ofte (men ikke alltid!) litt forskjellige. Vingen slår stort sett innlegg med press, eller i høy fart. Som i Mounirs tilfelle, ofte etter gjennomløpinger. Backen slår oftere innlegg fra djupere i banen, gjerne når ballen spilles mot ham, eller ei frispilling ved overlap som gjerne foregår i lavere tempo og som resulterer i mindre press dersom frispillinga er god. Det er altså større muligheter -- grovt forenkla, klar over det -- for en back å slå innlegg med bedre tid og kontroll, selv om utgangspunktet med vinkel og spillerplasseringer er vanskeligere.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
RS2-Gti

Re: Kamptråd: Glimt - LøvHam 5. Mai 19:00

Post by RS2-Gti »

Enig. Jeg bare ville poengtere at dersom Mounir slår dårlige innlegg er ikke løsningen å flytte han ned på back, men å si han den treningen som trengs for å slå gode innlegg.
User avatar
Josse
Posts: 373
Joined: Thu Jul 23, 2009 5:24 pm
Location: Bodø

Re: Kamptråd: Glimt - LøvHam 5. Mai 19:00

Post by Josse »

Lykke til alle sammen!
Gvandreassen

Re: Kamptråd: Glimt - LøvHam 5. Mai 19:00

Post by Gvandreassen »

Har flere ganger foreslått Stefan som midtspiss, og det er godt å høre at andre er enige! Blir en god kamp dette! Håper Karlsen får mer tid på midten :)
User avatar
Mr Bean
Posts: 2716
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 36 times
Contact:

Re: Kamptråd: Glimt - LøvHam 5. Mai 19:00

Post by Mr Bean »

God Gul kamp i kveld :glimt
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Kamptråd: Glimt - LøvHam 5. Mai 19:00

Post by gavharr »

Da braker det straks løs på myra. Er litt urolig, men håper på en helgul kveld!
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Gvandreassen

Re: Kamptråd: Glimt - LøvHam 5. Mai 19:00

Post by Gvandreassen »

Dettan går veien!
GULTeKULT
Posts: 217
Joined: Wed Mar 26, 2008 4:43 pm
Location: Tromsø

Re: Kamptråd: Glimt - LøvHam 5. Mai 19:00

Post by GULTeKULT »

Vår godeste Rønning har allerede klart å skape ett par farligheter der bak.. :guns
Gvandreassen

Re: Kamptråd: Glimt - LøvHam 5. Mai 19:00

Post by Gvandreassen »

Skulle tro det var 17 mai, så mye som de vifter med flagg og blåser i fløyter.
User avatar
Mr Bean
Posts: 2716
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 36 times
Contact:

Re: Kamptråd: Glimt - LøvHam 5. Mai 19:00

Post by Mr Bean »

17 mai???? Hmmmmm .. Da sku æ ha gått på land i går :shock: :lol:
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
Gvandreassen

Re: Kamptråd: Glimt - LøvHam 5. Mai 19:00

Post by Gvandreassen »

Jaaada Runaaar!
User avatar
PEMA
Posts: 663
Joined: Tue Mar 25, 2008 8:28 pm

Re: Kamptråd: Glimt - LøvHam 5. Mai 19:00

Post by PEMA »

Runar Berg!!!!!!
– Det der er ikke gress – det er jo ingenting som er grønt. Å kalle det for gressbane er en fornærmelse mot gress.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Kamptråd: Glimt - LøvHam 5. Mai 19:00

Post by FSHelgeland »

Runar ruler jo denne sesongen...
Tippeliga 2015
K1M
Posts: 3323
Joined: Mon Jan 24, 2005 5:39 pm
Location: Bergen

Re: Kamptråd: Glimt - LøvHam 5. Mai 19:00

Post by K1M »

FAEN! Sendinga stoppa akkurat når skuddet kom! Så fikk SELVFØLGELIG ikke med mæ målet..... :evil:
I kritiske øyeblikk blir man gjerne ukritisk.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Kamptråd: Glimt - LøvHam 5. Mai 19:00

Post by gavharr »

Runar har scoret, men han er fortsatt dum som pådrar seg et kort på den måten...
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
PEMA
Posts: 663
Joined: Tue Mar 25, 2008 8:28 pm

Re: Kamptråd: Glimt - LøvHam 5. Mai 19:00

Post by PEMA »

Dommern har tatt idiotpillan i dag ja...
– Det der er ikke gress – det er jo ingenting som er grønt. Å kalle det for gressbane er en fornærmelse mot gress.
Post Reply