Cupen 2010 : Slik blir 4. runde i NM

Moderators: Sulliken, Larsen

Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Cupen 2010 : Stålkam- Bodø/Glimt 0-4, Brann&VIF UTE

Post by Mendi »

Det blir spennende å se hva slags opplegg NFF kommer opp med i oppsettet for tredje runde. Jeg kan ikke forstå at vi enda har denne ordningen, det burde vært trekning allerede nå. Det er en sjarm med disse oppgjørene i starten av cupen, ikke minst når VIF og Brann ryker ut... :lol: Men fra nå av er det alvor. Dersom Glimt f.eks. får hjemmekamp i tredje runde vil det innebære en veldig ulempe i forhold til sjansene for å vinne cupen. Da er vi nærmest sikret bortekamp i fjerde runde, hvor vi etter all sannsynlighet vil trekke et tippeligalag. De siste årene har forbundet også drevet og satt opp en del tøffe oppgjør i tredje runde, et godt eksempel er da Glimt møtte TIL hjemme i tredje runde i 2006. Ingen skal komme å si at TIL hadde samme sjanse til å vinne cupen det året som andre toppklubber som møtte svak motstand. Oppsettet i tredje runde legger opp til sportslig urettferdighet, og det ødelegger.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Cupen 2010 : Stålkam- Bodø/Glimt 0-4, Brann&VIF UTE

Post by Glimtfan »

Delvis enig. Hvis man trekker og det kommer tøffe oppgjør i tredje runde, så er det greit nok. Men å sette opp 3.runde slik at det blir svært tøffe oppgjør for noen tippeligalag og relativt "enkle" for andre, det blir helt feil.
Når det er sagt så vil jeg ikke si at det har vært spesielt ujevn fordeling i 2007, 08 og 09 for 3.runde. Det er klart noen kamper mellom adecco-tippeliga blir tøffere enn andre, rett og slett fordi noen lag i adeccoligaen er bedre enn andre. Det som derimot blir veldig skjevt, er oppsettet av hjemme/borte, dette burde uten tvil trekkes fra 3.runde. I 2009 fikk f.eks VIF hjemmebane i 3., 4. og 5. runde. LSK borte i både 1., 2., 3. og 4.runde. Det samme hadde Løv-Ham og det reagerer jeg på. Greit nok at RBK også hadde bortebane i de 3 første rundene, men når en "askeladd" kommer så langt som til 4.runde og møter RBK bør det kunne være mulig å gi Løv-Ham hjemmebane når de har hatt like mange bortekamper, spesielt når man "velger" hvem som skal spille hjemme. Hadde man trukket hadde dette vært mye enklere.

Jeg er faktisk ikke så sikker på om jeg er negativ til trekning fra 1.runde. Det gir alle like god mulighet til å vinne cup. Ja, mange lag nede i divisjonene får ikke en garantert publikumsmagnet i 1.runde, men samtidig har de større muligheter til å komme seg 1-2 runder videre.

Føler meg relativt sikker på disse kampene i alle fall (med tanke på NFFs store kreativitet):

Glimt-TUIL
TIL-Alta
Mjøndalen-SIF
Sandefjord-Tønsberg
Strømmen-Lillestrøm

Så kunne det vært naturlig med Fyllingen-Løv/Ham , men kjenner jeg NFF er det viktigere å gi tippeligalagene en "grei reise" foran et nytt lokaloppgjør.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Cupen 2010 : Stålkam- Bodø/Glimt 0-4, Brann&VIF UTE

Post by Mendi »

Enig i at hjemme-/ borte er det verste.

Om det gjennomføres trekning og man trekkes mot et sterkt lag, så synes jeg det er greit. Det er uflaks, men det er jo likt for alle. Dersom to sterke lag settes opp mot hverandre av NFF så er det jo ikke lengre rettferdig, da har noen bestemt at slik blir det. Forskjellen er vesentlig synes jeg.
User avatar
Neko
Posts: 430
Joined: Tue Jul 28, 2009 9:10 am
Location: Oslo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Cupen 2010 : Stålkam- Bodø/Glimt 0-4, Brann&VIF UTE

Post by Neko »

Ren trekning av hjemme/bortekamp kan vel også føre til urettferdighet, for eksempel ved at et lag får bare hjemmekamper hele veien til Ullevaal etter 3. runde.

Det beste ville vel vært følgende oppsett:
  • 1. - 2. runde: NFF setter opp kampene som i dag. Det er rimelig å anta at de fleste (om ikke alle) Tippeliga- og Adecco-lag får 2 bortekamper.
  • 3. runde: Seedet trekning av motstander (en fra hver av 16 "gode" og 16 "dårlige" lag). Laget med færrest hjemmekamper til nå får hjemmekamp. Har lagene samme antall hjemmekamper, avgjøres dette med mynt og kron. De fleste Tippeliga- og Adecco-lag vil følgelig få hjemmekamp.
  • 4. runde: Fri trekning av motstander. Første ball opp av hatten får hjemmekamp.
  • 5. - 6. runde: Fri trekning av motstander. Laget med færrest hjemmekamper fra og med 4. runde får hjemmekamp. Dette vil si at hjemmekamper i 1. - 3. runde er 100% irrelevant her. Har lagene samme antall hjemmekamper, er det første ball opp som får hjemmekampen.
Grunnen til å "resette" betydningen av hjemme/borte-historikk i 4. runde er at det er først da lag fra høyere divisjoner risikerer å møte hard motstand. Slik minsker man sjansen for en "bortkastet" hjemmekamp mot enkel motstand.

Selvsagt vil noen lag få bare hjemmekamper hvis hjemmelagene alltid vinner, men det slipper man jo ikke unna uansett system.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Cupen 2010 : Stålkam- Bodø/Glimt 0-4, Brann&VIF UTE

Post by J I P »

Sandefjor med en liten analyse om hvem møter hvem - og de prøver for all del å unngå en nordnorgetur.
Slik tolker jeg Deres vurdering av "korte reiseveier"

http://www.sandefjordfotball.no/default ... 77&Id=6039

Edit:
Arrangementsjef i NFF, Dag Vestlund, bekrefter at Strømsgodset har en god mulighet for hjemmekamp i neste runde. - Regelen er at Tippeliga-lagene skal spille borte i første og andre runde, men fra tredje runde er det reisebelastningen som veier for og i mot hjemmefordel. Hvilken divisjon lagene spiller i til vanlig har ingen innvirkning, sier Vestlund

Følgende 32 lag er klare for 3.runde i NM:

ELITESERIEN
Aalesund, Haugesund, Hønefoss, Kongsvinger, Lillestrøm, Molde, Odd Grenland, Rosenborg, Sandefjord, Stabæk, Start, Strømsgodset, Tromsø, Viking

ADECCOLIGAEN
Alta, Bodø/Glimt, Bryne, Lyn, Løv-Ham, Mjøndalen, Moss, Nybergsund, Ranheim, Sandnes Ulf, Sarpsborg 08, Sogndal, Strømmen, Tromsdalen, Fredrikstad, Follo

2.DIVISJON
FK Tønsberg

3.DIVISJON
Fyllingen
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Cupen 2010 : Slik blir 4. runde i NM

Post by J I P »

4. runde i NM er trukket. Herrelagene skal spille sine kamper 7. juli, mens kvinnelagene spiller 14. august.

Slik blir åttendelsfinalene for menn:
Sogndal - Løv-Ham
Sandefjord - vinneren Rosenborg - Alta *
Strømsgodset - FK Haugesund
FK Tønsberg - Follo
Odd Grenland - vinneren Sarpsborg 08 - Hønefoss **
Viking - Kongsvinger
Tromsø - Ranheim
Fredrikstad - IK Start

* Sandefjord får hjemmekamp hvis de møter Rosenborg, bortekamp hvis de møter Alta.
** Odd Grenland får hjemmekamp hvis de møter Sarpsborg 08, bortekamp hvis de møter Hønefoss
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Cupen 2010 : Slik blir 4. runde i NM

Post by brutus »

Nå får vi se om TIL takler Ranheim bedre enn Glimt gjorde. Artig gjensyn med Otto Ulseth på Alfheim. :wink:

http://fotball.itromso.no/nm/article171804.ece
DIXI
Post Reply