Kamptråd: Sogndal - Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Josse
Posts: 373
Joined: Thu Jul 23, 2009 5:24 pm
Location: Bodø

Kamptråd: Sogndal - Glimt

Post by Josse »

Glimt gjester saftbygda neste mandag, 2. pinsedag.

Kampen spilles 18:00 og sendes gratis på NRK.no

Dette blir et toppoppgjør i 1.divisjon, og det er nå Glimt må vise at de kan spille på bortebane også. Foreløpig har Glimt kun spilt på naturgress på bortebane: Mjøndalen, Fredrikstad og Moss som tilsammen har resultert seg i bare 1 poeng.

I Sogndal nå på mandag og den neste bortekampene mot og Sandnes Ulf skal det også spilles på gress. Men det kan være positivt og få unnagjort de fleste gresskampene nå, for da kan vi iallefall glede oss over at i høstsesongen, spilles 13 av de 15 kampene på kunstgress!

Men selv om vi får en rekke kamper med fordel til høsten, må vi lære oss og vinne på vanlig gress også, eller i det hele tatt på bortebane..

Diskuter kampen her! LYKKE TIL!
Last edited by Josse on Tue May 18, 2010 10:33 am, edited 1 time in total.
ingen87
Posts: 7117
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 128 times
Been thanked: 197 times
Contact:

Re: Kamptråd: Sogndal - Glimt

Post by ingen87 »

Sarpsborg har og kunstgress..

Glimt har brukt å slitt på den tunge gressmatta på Fosshaugane. Så man får se, frykter mye av det samme som vi har sett mot Lyn og Mjøndalen. Da er det opp til guttene å vise at jeg tar feil! :)
Førr Evig!
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Kamptråd: Sogndal - Glimt

Post by Glimtfan »

Dette blir en kamp hvor Sogndal er favoritt. Klarer vi poeng her, er det bra. Sogndal har hatt en habil start hittil og henger godt med i toppen. Blir spennende.
User avatar
Josse
Posts: 373
Joined: Thu Jul 23, 2009 5:24 pm
Location: Bodø

Re: Kamptråd: Sogndal - Glimt

Post by Josse »

ingen87 wrote:      
Valg

Slå av BBKode
ingen87 wrote:Sarpsborg har og kunstgress..

Glimt har brukt å slitt på den tunge gressmatta på Fosshaugane. Så man får se, frykter mye av det samme som vi har sett mot Lyn og Mjøndalen. Da er det opp til guttene å vise at jeg tar feil! :)
Åja, det var jeg ikke klar over. Fikset :)
Gjerden
Posts: 26
Joined: Sun Jun 28, 2009 2:14 pm
Location: Bergen

Re: Kamptråd: Sogndal - Glimt

Post by Gjerden »

Jeg gleder meg til den dagen vi kan fokusere på en fotballkamp i norge UTEN å nevne hvilket type gress banen består av. Det er alt for mye fokus på gress/kunstgress som gir rom for alskens rare myter. Ja, en fin kunstgress-bane på vårsesongen eller på høsten er fint, men i det store og det hele blir som oftest gressbanene spillbare rundt mai-juni
"jasså, kast DEN veien? Optikeren neste dommer?"
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Kamptråd: Sogndal - Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Gjerden wrote:Ja, en fin kunstgress-bane på vårsesongen eller på høsten er fint, men i det store og det hele blir som oftest gressbanene spillbare rundt mai-juni
Spillbare, ja. Men som man så i Bergen så er det jo ikke en bra bane allikevel.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Gjerden
Posts: 26
Joined: Sun Jun 28, 2009 2:14 pm
Location: Bergen

Re: Kamptråd: Sogndal - Glimt

Post by Gjerden »

Sant nok, er nok en del oppe på stadion som plutselig skjønte hva begrepet "spare seg til fant" betyr i praksis. Poenget mitt var at diskusjonen gress/kunstgress i seg selv er ganske meningsløs fordi det er en liten variabel i forhold til helheten. Kampene lever sitt eget liv uansett om de går på gress eller kunstgress. Thiago kunna ha satt 1-0 til Glimt i første omgang mot Mjøndalen men keeper reddet. De fikk første målet og resten er historie
"jasså, kast DEN veien? Optikeren neste dommer?"
User avatar
Crazy horse
Posts: 8312
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 155 times
Been thanked: 232 times

Re: Kamptråd: Sogndal - Glimt

Post by Crazy horse »

Josse wrote: I Sogndal nå på mandag og den neste bortekampene mot og Sandnes Ulf skal det også spilles på gress. Men det kan være positivt og få unnagjort de fleste gresskampene nå, for da kan vi iallefall glede oss over at i høstsesongen, spilles 13 av de 15 kampene på kunstgress!
Synes Glimt er maks uheldig med terminlista, når det gjelder bortekampene. Ville ha hatt de fleste gresskampene til høsten, helt klart.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: Kamptråd: Sogndal - Glimt

Post by Novi »

Man kan være enig der, Crazy, men syns ikke banene forsvarer dårlig innsats. Terminlista er ikke urettferdig per se - det eneste man kan si er uheldig med terminlista, er om man etter sesongen ser at man møtte flere lag mens de var i den såkalte "flytsonen". F.eks. er det dritbra å møte på Brann tidlig i år, mens ikke fullt så bra om man møter Ålesund og Tromsø.
Una mas cerveza.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Kamptråd: Sogndal - Glimt

Post by Glimtfan »

Dette fokuset på underlaget gjør meg neste flau. Man har da spilt på gressbaner i "ualminnelige" tider, at dette plutselig skulle være et enormt problem for Glimt fordi vi spiller på kunstgress til vanlig, høres ut som dårlig bortforklaring. Gode lag, vinner uansett underlag. Dette mener jeg handler veldig mye om psykologi og på det feltet har trenerne i Glimt ikke imponert.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Kamptråd: Sogndal - Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Lag som vinner på dårlige underlag spiller ofte muskelfotball hvor det er viktigst å slå så langt som mulig. Så lenge Glimt ikke har en slik spillestil blir det naturligvis vanskelig å omstille seg fra kunstgress til potetåker. Men jeg forventer selvfølgelig at trenerapparatet kommer opp med en løsning på hvordan spillerne skal spille fotballen sin på dårlige gressbaner.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Crazy horse
Posts: 8312
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 155 times
Been thanked: 232 times

Re: Kamptråd: Sogndal - Glimt

Post by Crazy horse »

Det er selvfølgelig mange faktorer som spiller inn når det gjelder dårlige borteresultater, deriblant dårlig innsats og andre lags formtopper, men også dårlige vårbaner. Klager ikke over urettferdighet i forhold til terminlista, men mener likevel Glimt er maks uheldige med at de møter så mange gressbanelag på våren og spesielt et par lag med elendige baner. Vet ikke i hvilken forfatning Fosshaugane Campus er, men forventer bedre spill der enn mot Moss og Mjøndalen. Og bedre innsats.
Fotball er nesten alltid morsomt
Sven-Rune
Posts: 3032
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 306 times
Been thanked: 168 times

Re: Kamptråd: Sogndal - Glimt

Post by Sven-Rune »

Glimtfan wrote:Dette fokuset på underlaget gjør meg neste flau. Man har da spilt på gressbaner i "ualminnelige" tider, ......
Og i de samme ualminnelige tider har Glimt sjelden imponert i mai (når gressbanene har vært i dårlig forfatning!
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Kamptråd: Sogndal - Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Glimtfan wrote:Dette fokuset på underlaget gjør meg neste flau. Man har da spilt på gressbaner i "ualminnelige" tider, at dette plutselig skulle være et enormt problem for Glimt fordi vi spiller på kunstgress til vanlig, høres ut som dårlig bortforklaring. Gode lag, vinner uansett underlag.
http://fotball.aftenposten.no/vm/article170155.ece
Fabio Capello wrote:- England er et av de beste lagene i verden, og vi kan slå hvem som helst. Når vi kommer til Sør-Afrika er man interessert i å vite kvaliteten på banene, men det er også viktig at spillerne holder seg skadefrie og er klar
Blir du like flau når du hører Fabio? Og her snakker vi ikke om baner som ligner på ei myr...
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Stibern
Posts: 1590
Joined: Wed Mar 24, 2004 11:00 am
Location: Bodø

Re: Kamptråd: Sogndal - Glimt

Post by Stibern »

Har god magefølelse for kampen. Vi har to borteseiere på rad nå, og det vel slik at alle gode ting er tre. Tror vi for alvor kvitter oss med bortekomplekset på mandag...
L.U*H.G
User avatar
Josse
Posts: 373
Joined: Thu Jul 23, 2009 5:24 pm
Location: Bodø

Re: Kamptråd: Sogndal - Glimt

Post by Josse »

Dutte wrote:Har god magefølelse for kampen. Vi har to borteseiere på rad nå, og det vel slik at alle gode ting er tre. Tror vi for alvor kvitter oss med bortekomplekset på mandag...
Nå er nok de to siste bortemotstanderne relativt mye enklere enn et topplag i 1.divisjon. Men har samme som deg, en god magefølelse, og jeg tror spillerne våre er veldig tente før denne kampen. Tror det bare er å glede seg :)
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Kamptråd: Sogndal - Glimt

Post by Glimtfan »

Re cheese

Ja, det blir jeg. Banen er lik for begge lag som spiller, det er lite heldig med et slikt fokus. Når det gjelder Glimt så har "bruttern" snakket om baneforholdene foran minst 3 av 4 kamper hittil, slikt er med på å skape et negativt fokus hos spillertroppen og kan fort være medvirkende faktor til tap. Et slikt fokus på underlag vil jeg påstå er syting og en dårlig unnskyldning for manglende resultat. Fokuset hos Glimt bør være på hvordan laget skal spille for å får flere mål enn motstanderen, ikke på underlaget dette skal skje på.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Kamptråd: Sogndal - Glimt

Post by Shredd »

Banen er selvfølgelig lik for begge lag, men hjemmelaget er jo vant til underlaget. Enig i at det er tøv å drive å ha negativt fokus på underlaget foran hver bortekamp, men det er likevel ikke til å stikke under en stol at det å spille på gress og kunstgress er to forskjellige ting. Størst forskjell er det hvis det er vått. En våt gressbane suger krefter og kan være tung å løpe på. Når kroppen er vant til perfekte forhold på kunstgress da, så skal det mye mindre til for at musklene i bena blir utslitt og man vil kunne spillere som vanligvis løper utrettelig på kunstgress slite på gress, samt oppleve kramper relativt tidlig. Personlig synes jeg at fotball spilles best på kunstgress, men det har nok mye med at jeg selv er oppvokst på kunstgressbaner og kroppen trives best med det. Jeg synes det er merkelig å se fotballspillere gå ut å påstå at spill på gress er så forbanna mye bedre enn kunstgress. Spesielt med tanke på dagens standard på kunstgress. Og å komme med at fotballen skal spille på gress fordi sånn har det alltid vært kjøper jeg heller ikke. Fotball ble opprinnelig spilt på grus (i hvertfall i Norge), og jeg skulle likt å sett den spilleren i eliteserien/adeccoligaen som var villig til å gå tilbake på grusbaner. Og med tanke på hvor mye tid fotballspillere bruker på tredemøller både til restitusjon og diverse testing, så er det merkelig at kunstgress skal være så stort problem fordi det er hardere underlag enn gress.

Tilbake til Glimt så er jeg enig med de som sier at Glimt har et mentalt problem, det ser jo ut som at laget er helt paralisert på bortebane. Hvor er tempoet og intensiteten i spillet som man har på bortebane? Selv om man er ukomfortabel på naturgress så går det likevel ann å vise innsats. Arbeidskapasiteten er jo der, selv om man kan bli fortere sliten på uvant underlag så er jo ikke kapasiteten dårligere. Går man ut i bortekampene mot disse "krigelagene" som gir alt når de møter topplag slik som man gjorde i andre omgangen mot Follo sist så er jeg sikker på Glimt vil ta poeng mot Sogndal. Da tenker jeg først og fremst på arbeidsmoralen og presse som et lag. I starten av andre omgang mot Follo var Follo spillerne livredde for å ha ballen i bena, da de alltid fikk en gul spiller i seg med engang.
tjongs
Posts: 2583
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Kamptråd: Sogndal - Glimt

Post by tjongs »

Vi får iallefall ingen hjelp av Moss denne runden.

I morgen er det på tide å rettferdiggjøre stempelet som opprykkskandidat, på hjemmebane har vi strålende uttelling, nå er det på tide å plukke poeng borte og.
Sogndal borte er nok en av de vanskeligste kampene gjennom sesongen, men om vi taper så forventer jeg om ikke annet at vi gjør et ærlig forsøk, det er det minste man kan forlange. Og....jeg forventer at det ikke kommer noe sutring om banen etter kampen.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Kamptråd: Sogndal - Glimt

Post by Glimtfan »

Det blir en svært vanskelig kamp og det er ingen grunn til å forvente seier, men det vi må kunne forvente er et lag som kjemper i 90 minutter og som faktisk har en plan fremover på banen, det har vi sett svært lite av hittil på bortebane.
GULTeKULT
Posts: 217
Joined: Wed Mar 26, 2008 4:43 pm
Location: Tromsø

Re: Kamptråd: Sogndal - Glimt

Post by GULTeKULT »

Kanskje naivt, men jeg forventer poeng i morgen. Hvis Glimt skal opp i år må de begynne å plukke poeng borte igjen. Songdal bør være overkommelig og ikke noe verre enn FFK-kampen. Med Londak tilbake bør vi se ett glimtlag med deffensiv trygghet. På midten må det kriges i 94 minutter og vi får håpe at Martins begynner å score på bortebane. Laget slik jeg ser det bør være:

Londak

Mounir Brørndal Rønning Forko

Karlsen C. Berg Konradsen

Stensland Martins Johansen

Dette bør være godt nok til å ihvertfall ett poeng mot saftlaget.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Kamptråd: Sogndal - Glimt

Post by MhepA »

Jeg vet nå ikke helt om Stensland er riktig å satse på fra start, men skjønner veldig godt. Tror jeg selv ville gått for Stensland. Håper han snart kan briljere på kanten. De gangene han har turt å utfordre har det ikke gått fullt så bra. Det skal nevnes at jeg ikke så kampen mot Løv-Ham! :wink:
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Crazy horse
Posts: 8312
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 155 times
Been thanked: 232 times

Re: Kamptråd: Sogndal - Glimt

Post by Crazy horse »

Denne Morten Johannesen, kan han kun spille midtstopper? Mente han var back før han kom til Glimt, men mulig jeg tar helt feil. Mon tro hvor i løypa han ligger for å få prøve seg på laget?
Jeg vil gjerne fortsette med Hamoud på topp, så mitt lag ser slik ut, med masse alternativer på backplass:

Londak
(Johannesen/ - Bjørdal - Rønning - Forko
Rønning/Alo?)

Haukås/Karlsen - Berg - Konradsen

Hamoud - Thiago - Stefan


Stensland kommer i siste 25 min.
Fotball er nesten alltid morsomt
Aspmyra
Posts: 142
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:33 pm

Re: Kamptråd: Sogndal - Glimt

Post by Aspmyra »

Og Runar Berg og Ludde er fortsatt ikke klare ?
ingen87
Posts: 7117
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 128 times
Been thanked: 197 times
Contact:

Re: Kamptråd: Sogndal - Glimt

Post by ingen87 »

Har satt 10,- på 0-4 i denne kampen! Men egentlig hadde jeg trodd 1-4 men det fantes ikke spill på det resultatet på Unibet..
Førr Evig!
Post Reply