Bortebaneproblemet

Moderators: Sulliken, Larsen

- COYS -
Posts: 617
Joined: Sat Feb 21, 2004 3:31 pm
Location: Myre

Bortebaneproblemet

Post by - COYS - »

Glimt har vel ikke vunnet på bortebane denne sesongen noe som vel er litt merkelig. Det er mere bekymringsverdig enn merkelig i grunn. Hva er det som skjer med gutta siden de ikke klarer denne 'bragden' i Adecco? Glimt har jo null å gjøre i TL om de ikke klarer å slå de fleste Adecco laga, og da er man og nødt å vinne på bortebane.
Bodø Glimt, Norges stolthet. Image
User avatar
Josse
Posts: 373
Joined: Thu Jul 23, 2009 5:24 pm
Location: Bodø

Re: Bortebane problemet

Post by Josse »

Huff, det er begredelig å se Glimt på bortebane i år. Men det positive for øyeblikket er jo at vi etter en halvspilt sesong har spilt mot alle de 4 beste lagene fremfor oss borte.

Det betyr at vi får ''lettere'' motstand i de neste kampene. Men for all del, hvis vi skal fortsette å spille godt og sette inn ledermål som i går men så kollapse totalt etterpå, jo da nytter det jo ikke uansett hvilken motstand vi får.

Neste bortekamp er forøvrig Follo, en vi burde gjøre alt for å vinne. Hvis ikke henger Bruttern på en tynn tråd, forøvrig hele Glimt.


Vi satser og venter på en fortsatt gul høst-sesong
Høstsesongen hittil:
2 seire
2 uavgjort
1 tap

7-4 i målforskjell.

Heia glimt :glimt
Glimtisør
Posts: 372
Joined: Wed Mar 26, 2008 12:19 pm
Location: Hele Østlandet
Contact:

Re: Bortebane problemet

Post by Glimtisør »

I medlemsbladet til GLIS (på vei i posten til medlemmene i disse dager) har GLIS stilt følgende spørsmål til Stjerno.
*******
Spørsmål: Vi har 5 bortekamper igjen på Østlandet, Sarpsborg i Juli, Follo og Nybergsund i August, Lyn i September og til slutt Strømmen i Oktober. Kan du love oss en eller flere borteseiere på disse kampene? (Spørsmålet ble stilt før Lyn gikk konkurs)

Svar fra Stjerno: Jeg kan love dere flere seire på bortebane utover sesongen, det er noe vi jobber knallhardt med for å forbedre.
********
Så, da får vi tro at årets første borteseier kommer allerede mot Follo
--- http://www.facebook.com/Glimtisor -------
På Østlandet? Bli med oss på tur til Glimts bortekamper
------ http://www.glimtsupporter.com --------
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 622 times
Been thanked: 824 times

Re: Bortebane problemet

Post by Novi »

Blir helt feil å si at Glimt ikke har noe å gjøre i TL om man ikke kan slå alle Adecco-lag. Blir som å si at TIL ikke har noe å gjøre i TL pga Ranheim slo dem (TIL har absolutt ikke noe å gjøre i TL, men det av andre grunner).

Om Glimt skulle rykke opp blir det helt garantert en ny giv både i laget og folk rundt, og samtlige spillere vil heve seg mange hakk. At de da skal klare å være på linje med hvertfall halve TL er jeg rimelig sikker på.
Una mas cerveza.
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Bortebane problemet

Post by Snorreth »

TIL ville trolig vunnet eller klart uavgjort i minst halvparten av bortekampene i Adeccoligaen med dagens mannskap.
Den ene kampen TIL hadde mot Ranheim bare engangstilfelle og dårlig dag på jobben. Glimt skal visstnok ha bare dårlige dager på jobben. Noe som også vises.

Derfor er det mer korrekt at storlaget Bodø/Glimt ikke hører hjemme i Tippeligaen hvis vi ikke tar flere poeng på bortebane.
Noe tiden trolig også vil vise. :roll:
ingen87
Posts: 7119
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 128 times
Been thanked: 198 times
Contact:

Re: Bortebane problemet

Post by ingen87 »

Josse wrote: Neste bortekamp er forøvrig Follo, en vi burde gjøre alt for å vinne. Hvis ikke henger Bruttern på en tynn tråd, forøvrig hele Glimt.
Dette er adeccos dårligste gressmatte (tatt med i betraktningen at vi skriver august før denne kampen). Det må for guds skyld ikke Kåre få teften i..
Førr Evig!
User avatar
Josse
Posts: 373
Joined: Thu Jul 23, 2009 5:24 pm
Location: Bodø

Re: Bortebane problemet

Post by Josse »

Åh, det var jeg ikke klar over, men dårlig gressmatte eller ei, poeng MÅ vi ta i denne kampen eller så er løpet kjørt.
Last edited by liverglimt on Mon Jul 26, 2010 8:35 pm, edited 1 time in total.
Reason: Sitering!
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 622 times
Been thanked: 824 times

Re: Bortebane problemet

Post by Novi »

Nei, det er det ikke. Man kan jo vinne alle resterende kamper osv.

Økonomisk sett, så graver Glimt sin egen grav ved at man gang på gang presterer så dårlig på bortebane (og hjemmebane, for den saks skyld), og ikke klarer å uttrykke uttad at man er skuffet, og at man jobber med konkrete ting for å snu trenden. Inntill nå har jo alle tap vært arbeidsulykker og uhell og dårlige gressmatter og skader - i går sa Kåre at laget ikke er godt nok.

Alt er selvsagt bare tøys. Laget blir ikke pushet nok, og det jobbes ikke riktig. Er ikke værre enn at man spiller i 90 minutter slik de spilte frem til scoringen. Det er lagførers, aka Kåres, feil.

EDIT: Man kan jo bare se for seg hvordan en trener som Nordlie ville stått på sidelinjen og jaget, fremfor Kåre som resignert ser på laget kollapse.
Una mas cerveza.
User avatar
Josse
Posts: 373
Joined: Thu Jul 23, 2009 5:24 pm
Location: Bodø

Re: Bortebane problemet

Post by Josse »

Ja, få inn Nordlie!

Men uansett, hvis Kåre blir sparket (noe jeg virkelig håper skjer snart), blir det en dyr konsekvens?
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 622 times
Been thanked: 824 times

Re: Bortebane problemet

Post by Novi »

Var ikke et forsøk på å dra inn Nordlie, men han er et eksempel på en trener som tar tak og gir av seg selv når laget trenger det. Kåre står og lener seg på innbytterburet og murrer. Er jo helt åpenbart for alle som ser på kampen at Glimt-laget trenger noen som kommanderer og pisker frem aggressiviteten i spillerne, og da er det utrolig frustrerende at det aldri taes tak i. Faktisk så frustrerende at folk ikke gidder dra på kamp, og folk ikke gidder sponse laget, gitt.

Sier seg selv at Kåre er dyr å sparke - men vi har da et trenerteam og en ledelse som også kan holdes ansvarlig i det hele.
Una mas cerveza.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Bortebane problemet

Post by Boombadila »

Og en kaptein som ikke tar tak i laget sitt?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 622 times
Been thanked: 824 times

Re: Bortebane problemet

Post by Novi »

Vanskelig å si når man ser kampen på tv, men syns da jeg så og hørte flere ganger at Bjørdal ropte på de andre spillerne?
Una mas cerveza.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Bortebane problemet

Post by Boombadila »

Tja, jeg synes nå, ut fra de kampene jeg har sett, at kapteinsemene i dette laget ikke har tatt i kampen slik som de burde ha gjort. Ikke det at det fritar Kåre for ansvar, men jeg hadde nå forventet mer av dem(hvilket jeg gjorde av Jan Derek i fjor).
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 622 times
Been thanked: 824 times

Re: Bortebane problemet

Post by Novi »

Enig i det med Jan Derek, men vil ikke kommentere noe om Bjørdal. Jeg vet han har "sunne" verdier, og det er nok mye av det som skjer på treningsfeltet som avgjør hvem som er kaptein. Må vel nesten følge ham mer hver kamp for å si noe om hvordan han opptrer som kaptein, og det går ikke når man ser alle kamper på tv/nett.
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Bortebane problemet

Post by Kesseboy »

Kommentatorene på NRK omtalte da flere ganger Kåres instrukser til spillerne?

Jeg tror at én av grunnene til at man spilte som man gjorde i en halv omgang, og så reduserte intensiteten, er at man ikke har kapasitet til å holde det samme trøkket oppe en hel kamp igjennom, kanskje ei heller en hel omgang. Det er dumt å brenne seg helt ut i første omgang, og man må kjenne sine egne begrensninger. Få inn Nordlie hur kvikt som helst, så skal vi virkelig se et lag kollapse ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 622 times
Been thanked: 824 times

Re: Bortebane problemet

Post by Novi »

Oh pliz, vi var bedre enn Ranheim de første 25, men vi sprang dem ikke ihjel heller. Det må dem tåle!
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Bortebane problemet

Post by Kesseboy »

Vel, kollapsen kom jo. Tviler på at det var noen som ga spillerne beskjeden "nå legger vi oss ned og taper, gutter!"
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimt1916
Posts: 5660
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 443 times
Been thanked: 447 times

Re: Bortebane problemet

Post by Glimt1916 »

Vi diskuterte faktisk det at man sjelden hør nokka fra Bjørdal på bana på tribunen på søndag. Den man hørte opp på tribuna av spilleran mot Ranheim va Runar Berg som ropte og kommanderte. Synes forøvrig det e pussig at det virka som om så få hør at Ingebrigtsen gir beskjeda under kamp. Æ for min del har hørt det fleire ganga selv når æ har stått på andre sida av bana. Men det e vel sånn at noen mein at det eineste som virka på fotballspillera e en frådende, illsint tulling som skrem folk til innsats.
RS2-Gti

Re: Bortebane problemet

Post by RS2-Gti »

Kesseboy, du har som regel vært en optimistisk, realistisk og ikke minst en sindig bauta. Men nå begynner det å bli mye som ligner på en dårlig bibelhistorie, hvor man alltid skal tilgi og være optimistiske og støttende. Den trenden har forsåvidt økt med Glimts dårlige tendenser, og du høres mer og mer ut som en forståelsesfull BP sjef som forstår folks fortvilelse, men at vi må være sindige å ha troen. Nok om det.

Nå bor jeg i Australia, og får ikke sett noen av kampene, men dersom det stemmer at Glimt er best frem til scoringen, som etter hva jeg forstår kom i ca 25 minuttet, og ikke presterer etter det så... vel, 90-25 = 65 minutter hvor Ranheim var minst like gode tydeligvis. Og dersom Glimt fører under 1/3 av kampen, så skjønner jeg ikke hvorfor vi skal vinne. Ja, utenom det at vi vil det skal være slik.

Det har blitt sagt mange ganger at vinner vi ikke nå, så kan vi glemme opprykk. Det har vært sagt i mange måneder. Jeg var mye enig i det allerede første gang det ble nevnt, fordi grunnen til mine tvil er ikke mangelen på antall kamper og poeng vi kan kjempe om, men det havner om hvor god tro jeg har på at vi skal snu tendensen, og igjen begynne å kapre poeng. Vi har vært på et synkende skip i over ett år, og halve fjorårssesongen ble hvert halmstrå strippet for fibre mens Glimtsupportere klynget seg fast med våte blå øyne. Hele tiden var det tro, men uten grunn og uten resultat.

Situasjonen som er nå er ikke ulik. Håpet er ikke svunnet helt, men likegyldigheten hos mange begynner å merkes både på forumaktivitet, nasjonale avisers omtale, snakkis i gaten og ikke minst tilskuertallene. Selvfølgelig er mye av grunnen at det går dårlig, men det er enda værre at folket har mistet troen og håpet på Glimt, og det med rette.

Jeg ser ingen spillere, trenere eller heller sportslig ledelse som skal makte å snu denne skuta denne sesongen. Hvor vi ligger nå er i beste fall rettferdig etter prestasjonene. Prestasjonene har heller ikke bedret seg på noen måte, og det er ingen grunn til å tro på hverken snuoperasjon, bedring eller opprykk. Ja vi har møtt de beste lagene på bortebane, men vi har ikke overbevist slik at vi har noen grunn til å tro på poeng på bortebane, uansett motstand. Det blir også glemt at vi har vanskelige motstandere igjen på hjemmebane, hvor vi har overbevist mindre enn før, så det ligger slettes ikke til rette for en positiv overraskelse når sesongen er over. Ikke det at jeg direkte tror på nedrykk, jeg tror mere på midten av tabellen, men slik det ser ut nå, er det flere ting som peker i retning av Briskeby enn Lerkendal.

Jeg kan skrive mange sider om supporterenes mangelnde engasjement for resultater, tross økonomi. Om hvordan horden snart er redusert til plommen av et speilegg på Aspmyra. Jeg kunne skrevet mye om øknomien, om hvordan Kåre burde gå og hvordan klubben fremstår i Bodø.

Men jeg holder meg til å presisere at Glimt ikke skaper tro. Og det med god grunn.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Bortebane problemet

Post by eidurgud »

Glimt1916 wrote:Vi diskuterte faktisk det at man sjelden hør nokka fra Bjørdal på bana på tribunen på søndag. Den man hørte opp på tribuna av spilleran mot Ranheim va Runar Berg som ropte og kommanderte.
Jeg hørte Johan flere ganger, men registrerte aldri at Runar var kommanderende. Verken med munn eller bein, dessverre.
Glimt1916
Posts: 5660
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 443 times
Been thanked: 447 times

Re: Bortebane problemet

Post by Glimt1916 »

Vel Runar hadde en del rimelig høylytte meldinga. Så kan du velg sjøl kordan du vil definer dem :wink:
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Bortebane problemet

Post by Kesseboy »

RS2-Gti wrote:Men nå begynner det å bli mye som ligner på en dårlig bibelhistorie, hvor man alltid skal tilgi og være optimistiske og støttende. Den trenden har forsåvidt økt med Glimts dårlige tendenser, og du høres mer og mer ut som en forståelsesfull BP sjef som forstår folks fortvilelse, men at vi må være sindige å ha troen. Nok om det.
De fleste bibelhistorier er vel ganske blodige og grusomme? :wink:

Men altså, det er ikke snakk om å tilgi og godta, fra min side, for jeg synes strengt tatt at profesjonelle fotballspillere bør være i stand til å gjennomføre en bedre og mer intensiv kamp enn hva Glimt gjorde mot Ranheim. Men jeg er ute etter analyser som kan forklare det som skjer.

Når det gjelder opprykk, så har jeg ikke trua. Min mest edruelige vurdering av dagens Glimt-lag er at det 1) ikke er godt nok til å rykke rett opp, 2) kanskje er godt nok til å klare kvalik, men mest sannsynlig vil feile der, og 3) dersom det mot formodning skulle bli opprykk, så må det gjøres en alvorlig jobb for å overleve i Tippeligaen, og det har man ikke råd til. Men det er ikke dermed sagt at toget er gått. Hvis man skulle få sving på sakene, hvis man skulle klare å skjerpe gutta nok til at de begynner å avgjøre knepne kamper på bortebane (evt. ikke gi bort ledelsen), hvis en investor på magisk vis skulle hente inn en spiller som skaper engasjement -- da er det faktisk mulig. Men, det blir mange hvis ...

At mange, meg inkludert, ikke har trua, er nok ei rimelig realistisk innstilling. Men jeg var rimelig sikker på at det ikke blei kvalik i 2007, og lærte litt av det. Moralen blir da at man ikke trenger å gi opp før man må det, men likevel huske at ting veldig sjelden ordner seg på magisk vis.

At jeg omtales som optimistisk forblir dog en kuriøsitet ... :wink:
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Gvandreassen

Re: Bortebane problemet

Post by Gvandreassen »

Nå kommer det ann på hvilke bibelhistorier du sikter til, og det finnes mye fint der. Verdenshistorien i seg selv er blodig og fæl.

Uansett, Kesseboy har nok rett. Har til nå vært to tunge sesonger når det gjelder bortekamper, og det var mye å bite i seg i fjor. Er ganske lei av å håpe på at "denne kampen klarer vi det" da Glimt har skuffet og skuffet. Første 25 mot Ranheim var morsomme, men etter det klarte ingen mer. Dette vet vi, men er ikke dette typisk Glimt? Pumpe seg helt ut tidlig, for så å havne på bakfoten hele resten av kampen? Vi er ikke gode nok for Tippeligaen. Sånn er det. Det er ikke dermed sagt at det er umulig, men det skal mye til for å snu dette.

Vi har jo spillerne. Vi skal, med den stallen vi har, være et av de beste. Så hva gjør at vi taper borte mot flakslaget Ranheim? Gressmatta? Nei, mentaliteten. Det har vært sagt flere ganger på forumet at det ligger mellom øra på Glimtgutta, og det stemmer. Hvorfor ga de helt opp etter scoringa? Hvorfor slutta de med alt som lignet lagpress? Kan det bare være fjorårets bortespøkelse, eller er bare kondisjonen til gutta elendig?

Ikke vet jeg.
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: Bortebane problemet

Post by Parelius »

Hva angår intensivitet i kampene vet jeg at Glimts resultater på o2-testing ved høgskola tidligere i år ikke har vært noe å juble hurra for. Den jevne Glimtspiller ligger på rundt 60 ml/kg kroppsvekt i oksygenopptak, noe som er på nivå med en middels godt trent mosjonist.

Har innsikt til resultatene etter vi i sykkelklubbens elitegruppe også testet Vo2-max, og de som utførte testene dro fram Glimts resultater for å gi oss en sammenligning.
Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Bortebane problemet

Post by Kesseboy »

Ikke at jeg er noen treningsviter, men 60 ml/kg høres ut som om det er i hvert fall ti for lite?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply