KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Krølle
Posts: 364
Joined: Thu Dec 18, 2008 7:46 pm

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Krølle »

Novi wrote:alle inntektene og kostnadene foruten billettinntekter kan man jo forutse når sesongen starter
Neppe. Det jobbes forhåpentligvis på markedssiden hele tiden, og alle markedsinntektene er neppe i boks når sesongen starter. Det hender faktisk at sponsoravtaler inngås i august.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Glimtfan »

De største sponsoravtalene er nok normalt på plass før sesongen tar til og flere av disse bør være flerårig. Men det er nok ikke uvanlig at en del drøyer ut. Men likevel er det et betydelig sprik mellom det som mangler og "underskuddet" i forhold til publikumssvikt. 100 kr i snitt ble nevnt, vi ender vel rundt 1000 under budsjettert snitt, det gir i så fall rundt 1 millioner i inntektssvikt fra publium. Tar man i og sier at billett og inntekter fra kampdag totalt er på 1,5-1,7, så er man fortsatt over 6 mill vekk fra det som mangler.
Det har vært sagt at man mangler 8 mill for å drive ut året, jeg antar at dette betyr at det mangler 8 mill for å nå budsjett, et budsjett som ble sagt var stramt, men så bør være nok for dekke løpende forpliktelser.
Dvs at vi ligger an til underskudd på rundt 7 mill (budsjett var + 1mill).
Hvis vi antar 1,6 mill i manglende billettinntekter og 400.000 i manglende inntekter fra cupen, så er man fortsatt 6 millioner unna 8. Jeg tar høyde for at tall rundt billett og kampddag kan være feil!!
Det ble ikke budsjettert med spillersalg og det er lite sannsynlig at det er mindre penger fra TV-avtalen enn forventet. Utover dette skal ikke Glimt ha store inntekter.

Da har jeg to sannsynlige "løsninger" på hva som har skjedd.

1. Man har ikke klart å holde kostnadene på det nivå som er budsjettert
2. Man har hatt en kraftig sviktig i sponsorinntekter på ca 6 millioner.
RS2-Gti

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by RS2-Gti »

Nummer èn er vel i grunn åpenbar. Dere som mener BTH gjør en god jobb/bør fortsette - hvordan ville dere reagert dersom det faktisk er sånn at denne informasjonen har blitt gjemt unna?

Ting er bare så fantastisk rare for tiden i Glimt. Vi blir sittende å gjette i øst og vest fordi vi faktisk ikke har peiling. Men en ting vet vi; det er noe som er spenna gærnt med Glimt.
User avatar
Novi
Posts: 11496
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 618 times
Been thanked: 819 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Novi »

God break-down, Glimtfan, og det beskriver den beste gjetningen publikum kan gjøre basert på den informasjonen som er gitt av Glimt. Om det er nummer 1 eller 2 som har sviktet mest (og vi snakker vel antakelig svikt på begge), så er det atter en gang ikke gjort en god nok jobb. Og det er ikke snakk om at alle i Glimt-ledelsen er latsabber som sitter og sutter på egen tommel og ikke vet hva de gjør, men rett og slett at den jobben som er gjort ikke er god nok. Det har ikke blitt pushet nok for å få inn nye sponsorer, det er ikke jobbet godt nok med å få folk på kamp, og sportslig sett er det hundrevis av tråder her som poengterer ting det ikke er jobbet godt nok med.

All ære til de som jobber i en bedrift som stadig vekk blir satt i søkelys og hvor man blir målt opp og i mente når det ikke går bra. Men det vet man også når man tar stillingen, og det er voldsomt god PR for de som faktisk gjør en god jobb.

Det er vanskelig å si for oss utenom hva som skal gjøres annerledes. Men det er likevel ikke en grunn til å si at det er gjort en optimalt god jobb. Hos en hver arbeidsplass hvor det ikke presteres som nødvendig bør det være en kontinuerlig evaluering av hvordan folk jobber og hva man kan gjøre annerledes. Det hører man lite om i Glimt, og det eneste BTH lirer av seg i media er at "alle gjør så godt de kan" - eller for å si det på en annen måte, "vi vet ikke hva vi skal gjøre annerledes og har liten plan bak det hele".
Una mas cerveza.
User avatar
Thomas Andersen
Posts: 461
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:31 pm
Location: Oslo
Has thanked: 44 times
Been thanked: 25 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Thomas Andersen »

Glimtaksjonen er spennende, men det må et kontinuerlig mediatrøkk til for å holde poteten varm. Noen betraktninger:

- Glimt.no gjør ikke noe daglig, knapt ukentlig. Når de publiserer nyheter er det utdatert eller i dagens krisesituasjon rimelig uinteressant.

- AN.no har nå "gjemt" aksjonen bak en standard banner som er stickied øverst på siden. Samme tekst hver dag. Gir inntrykk av status quo. Trykker man på den siden, kommer man til en UR-gammel artikkel, og må klikke videre igjen. DA kommer man til en søt historie om en familie som har gitt 300 kroner. Dette må løftes FREM! (Og til de som tror at folk bookmarker og daglig leser glimt-aksjonen-dått-no direkte, uten å gå via an.no; get real.)

- Er folkeaksjonen delvis "kuppet" av ANs Origo"-konsept? Unødvendig høy(ere) brukerterskel å måtte registrere seg. Glimt - det BRENNER under føttene deres, og dere ber folk melde seg inn i Origo (!) for å delta. Hvis dette ikke er tilfelle, så FJERN teksten om dette, og keep it simple og fresh. Skjønner at AN står bak dette - men de skal vel hjelpe Glimt, og ikke tåkelegge..!? Det folkeaksjonen trenger er fokus og konsentrert kraft, ikke fragmentering.

- På den andre siden; Facebook-sidene benyttes ikke aktivt. Et av de mest kraftige folkelige nettverk som finnes i dag. Noen andre på forumet nevnte nylig at det er over 5000 mennesker i gruppen. Jeg merker lite aktivitet fra gruppen i min newsfeed på FB. Her burde det surret av aktivitet.

- Nevnte antall mennesker i FB-gruppen, og legg til faktum at antallet som har valgt GLimt som sin grasrot-klubb er større enn antall tilskuere på kampene forteller flere ting; interessen for GLimt er stor utenfor Bodø, det er mange hjemmesittere (men som støtter via internett). Mao er potensialet stort, og internett er "key" for å aktivisere og treffe folk. BRUK NETTET og teknologi riktig, kjære Bodø/Glimt!

Hvor er f.eks.:
- Paypal-betaling via nettet. "støtt Glimt NU"! -knapp på førstesiden som går rett til et Paypal skjema.
- autogiro-støtte hvor man trekkes månedlig et beløp
- telefontjeneste eller sms hvor man gir et konkret beløp ved å ringe/sende sms (trekkes via telefonregningen)
- KJAPP innmelding i Glimt (idag må man lete i glimtshop og gjennom en treg bestillingsprosess som til slutt krever kredittkort.) Glimt har ikke råd til en slik terskel, og må i denne situasjonen stole på folks intensjoner. Lag en knapp som leder til et kort skjema som sier "meld deg inn i GLimt ved å skrive ditt tlfnummer. Giro kommer i post og på epost (og da kan man velge elektronisk betalingsmåte om man vil).

And I could go on... Og jeg er webutvikler og konseptutvikler av yrke, og vet at dette ikke er spesielt vanskelig å få til, noe av det som er listet ovenfor, og en haug med andre tiltak.

Jaja, det var en kjapp krittikk - men håper noen åpner øynene og forstår hvor viktig enkelhet er på nettet, spesielt i en slik situasjon hvor tid definitivt er penger.

p.s. mener ikke være surmaget, og synes mye bra er gjort. Men hjertet verker av kjærlighet til klubben og angst for at tiden løper fra klubben, og at folk sitter på gjerdet for lenge.
Gult er kult!
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by mortsto »

Thomas Andersen: Bra innlegg. Hva med å sende en mail til runar@glimt.no, evt til AN ang origo-registrering?
User avatar
GaleMathias
Posts: 138
Joined: Sat Feb 21, 2004 4:43 pm
Location: Trondheim

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by GaleMathias »

Anbefaler alle til og lese papirutgaven av AN i dag for å se hvor Glimt virkelig bruker tiden og energien sin for at dette skal gå bra! Vel og bra folkeaksjonen til Runar, men skjønner at Glimt prioriterer og bruke tiden der de store pengene er.
Blue is the color, football is the game! We`re all together, and winning is our aim!! Chelsea! CHELSEA!!
Knuta
Posts: 10043
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Knuta »

Re GaleMathias:
Nå sitter jeg og flere med meg uten tilgang til papirutgaven til AN. Kan du forsøke å gi et kort sammendrag av det de skriver i dag??.
User avatar
GaleMathias
Posts: 138
Joined: Sat Feb 21, 2004 4:43 pm
Location: Trondheim

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by GaleMathias »

ReKnuta.

Hmm, vil anbefale og kjøpe dagens an på pdf hvis man er gira på og se hva Glimt prøver og få til.

Men kort:
Glimt prøver og få 3 store aktører samt en del mindre til og kjøpe spillerrettighetene i nyoppstartet Nordlandsglimt, selskapet som skal eie spillerne. Prøve og få dette til og bli 20 mill inn i Bodø/Glimt. De 3 store aktørene skal inn med 4-5ish mill hver, mens mindre aktører skal spleise på de siste 5 mill. Spekuleres om at de 3 er Bodø Energi, SKS og selvsagt NB. NB skal vel ikke inn med cash, men får andel i Nordlandsglimt mot og stryke gjeld i FK B/G AS.

Videre vil de "kvitte" seg med aksjeposten i Aspmyra AS som har en gjeld på 15 mill. Glimt ønsker at Bodø Kommune overtar denne. Og her snakker vi ikke om HELE stadion. Næringsbygget på langside og kortside, samt gammel tribune (slik jeg skjønner det) er i et annet selskap som ikke Glimt eier. SÅ vi snakker altså selve gressmatta, samt selve tribunedelen på Diadora og og Toyota.

Så får de dette til vil gjeld reduseres betraktelig. "Problemet" jeg ser det er at klubben ikke eier spillerne sine selv. Men slik det er har man vel ikke noe valg. Man får vel ingen til og spytte inn 30-40 mill uten og få noe igjen.

Varslet et sponsormøte innen 10 dager ang Nordlandsglimt. Altså hvem som kan være aktuell for og gå inn her. Og virket slik jeg leste det som at dette måtte være på plass innen 2-3 uker, altså kort tid etter dette møtet. Så spennende og se hva som skjer.
Blue is the color, football is the game! We`re all together, and winning is our aim!! Chelsea! CHELSEA!!
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by brutus »

Er det snakk om å gjøre Glimt til ett eller flere aksjeselskaper?
DIXI
User avatar
GaleMathias
Posts: 138
Joined: Sat Feb 21, 2004 4:43 pm
Location: Trondheim

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by GaleMathias »

Korrekt. Rettighetene til spillerne skilles ut fra klubben ja i et eget aksjeselskap mot at man får in cash i klubben. Er vel eneste muligheten Glimt har kanskje.
Blue is the color, football is the game! We`re all together, and winning is our aim!! Chelsea! CHELSEA!!
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Vegard »

Dette høres bra ut.

Bjarne Berntsen sier forøvrig mye klokt om den økonomiske situasjonen i norsk fotball:
http://www.tv2sporten.no/fotball/tippel ... 15200.html
User avatar
Novi
Posts: 11496
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 618 times
Been thanked: 819 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Novi »

Nå begynner man vel å ha en del av disse spillere-som-aksjeselskap-situasjonene opp igjennom tidene, så da er det kanskje noen som har skrevet en oppgave om det? Hva er suksessraten, og hvordan er situasjonen 10 år etterpå?

I utgangspunktet høres det jo ut som en redningsplan per nå, men ikke noe som gir grobunn for sunn drift fremover. Per nå har man vel ikke noe valg...
Una mas cerveza.
User avatar
Novi
Posts: 11496
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 618 times
Been thanked: 819 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Novi »

Thomas Andersen wrote:Internett-snakk
Meget bra innlegg, Thomas! I motsetning til meg selv har du jo ikke bare kritikk av nettsiden, men også meget gode forslag og løsninger 8)

Jeg skulle bare ønske at Glimt kunne innse at nettsiden deres er vanskelig å bruke, og ikke minst at det er SÅÅÅ mye mer de kan bruke internettplattformen til - spesielt nå under Folkeaksjonen, som du nevner. Om kompetansen til å sette slike tiltak til verks ikke ligger i Glimt, så kan man vel henvende seg til de som kan? Er nok bedrifter i Bodø som vil gjøre slikt pro bono, og finnes jo et stort tall skoler her i landet med studenter som hjertelig vil kunne hjelpe.
Una mas cerveza.
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by mortsto »

Etter å ha lest AN på pdf i dag skjønner jeg jo litt mer av hvorfor Glimt.no, origoløsning og Facebooksida er litt sånn halv tolv. Det virker jo som det jobbes knallhardt mot næringslivet for å få inn penger, slettet gjeld og "kvittet" seg med Aspmyra. Når en ser at Glimtaksjonen pr dd står med knappe 850.000, sier det vel selv at denne aksjonen bare kommer til å ende opp i småpenger ift hva Glimt er nødt til å ha inn iløpet av kort tid. Vaffelsalg og bilvaskoverskudd er vel og bra, men en ser jo at dette ikke er i nærheten av å ha en positiv effekt mht at folk møter opp på Aspmyra. Tror vel det er smart at BTH og co fortsetter med det de driver med nå, så kan heller Runar og Ørjan sørge for litt positiv blæst rundt det hele. Men det skal jo også sies at det Thomas Andersen sier her oppe er småting som en ikke trenger mye innsats for å få til. Og uten at det gjøres noe, får det jo Glimt til nok en gang å fremstå som litt amatørmessige og halvveis.
Uansett: Det jobbes hardt, og artikkelen gjorde ihvertfall meg mer optimistisk.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Glimtfan »

Et spørsmål jeg stiller meg og som generelt bør spørres er:

Når begynte Glimt å arbeide seriøst for en "langvarig" løsning?

Man har skjønt i hele år og ifjor at situasjonen vi er i nå, høyst sannsynlig ville komme. Hvorfor har vi da hørt så lite i media tidligere i år om arbeidet med en langsiktig løsning?
Er det fordi løsningsforslaget har tatt tid å arbeide frem?
Er det fordi ledelsen har handlet for sent?
Eller har det vært jobbet med andre løsninger i det skjulte som ikke har lykkes?
Wendigo
Posts: 1502
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 236 times
Been thanked: 115 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Wendigo »

At vi mangler 8mill betyr ikke at vi er 8mill under budsjett. Budsjettet la opp til ett lite overskudd, langt mindre enn nok for å fjerne den negative egenkapitalen. Problemet nå kan være så enkelt som at selve konkurstrusselen er blitt mer aktuell og at vi trenger å fjerne den negative egenkapitalen.

Jeg minner om at en normal bedrift ville vært under oppbud forlengst, og at det strengt tatt er ulovlig å drive videre med negativ egenkapital.

Noe som leder meg til det verste med hele situasjonen: Vi får f... ikke vite hva som skjer!
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
Knuta
Posts: 10043
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Knuta »

Men får spillerne lønn?. I KIL-systemet er det daglig oppfølging av dette, men i Bodø er det ingen som vet, i hvertfall virker det slik. Jeg får vel ringe journalisten i Aftenposten i Oslo for å få vite noe.
User avatar
Novi
Posts: 11496
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 618 times
Been thanked: 819 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Novi »

mortsto wrote:Når en ser at Glimtaksjonen pr dd står med knappe 850.000, sier det vel selv at denne aksjonen bare kommer til å ende opp i småpenger ift hva Glimt er nødt til å ha inn iløpet av kort tid. Vaffelsalg og bilvaskoverskudd er vel og bra, men en ser jo at dette ikke er i nærheten av å ha en positiv effekt mht at folk møter opp på Aspmyra.
Wrong! Her er det snakk om å få frem det engasjementet som er rundt klubben, og faktisk vise potensielle investorer og sponsorer at Glimt fortsatt lever i folks hjerter og at det finnes folk der ute som faktisk syns noe bra om klubben. Om man ønsker at folk skal gi penger til Glimt for å promotere seg selv, så må man jo være noe som er bra å assosiere seg med. Alle disse små bidragene er jo helmaks å få frem - det er ikke 50-lappen som redder Glimt, men det barnesmilet og de stolte foreldrene som står ved siden av når 5-åringen gir sparepengene sine til Runar.

Men dette har jo vært Glimt i et nøtteskall i lengre tid - de er kun seg selv gode nok, og har lenge forlangt at folk skal være interesserte og at sponsorer skal gi dem penger. Joda, det har vært visse tiltak opp igjennom årene, men Business class og losjer og whatnot, men holdningen klubben har hatt uttad har vært tydelig for de aller fleste.
Una mas cerveza.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Frodo Baggins »

Knuta wrote:Men får spillerne lønn?.
Ifølge dagens AN så har ikke spillerne fått lønn, og Bjørn Tore Hansen kunne ikke si når den var på konto.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by mortsto »

Novi: Kan vi være enige om at det viktigste er å rydde opp i pengeproblemene? Sånn at Glimt ikke går konkurs før året er omme? Selvfølgelig er det viktig med folkelig engasjement, og at investorer og sposorer ser verdien i å støtte Glimt, men med salg av pins- og vafler er Glimt uansett ikke i nærheten av å innkassere de 8 millionene som BTH nettopp sa at de trengte på kort sikt. Så kan vi selvfølgelig sitte her og påpeke at Glimt kunne gjort diverse ting rundt folkets Glimtaksjon og at de kunne oppdatert Glimt.no, facebook, twitter og alt mulig. Men jeg tror uansett det er smart at styret bruker all sin energi på møter med de som virkelig sitter på pengene, og at Ørjan og Runar, med den goodwillen de har i byen, fronter aksjonen utad.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10786
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2300 times
Been thanked: 383 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by liverglimt »

Det er ikke vanskelig å gjøre flere ting samtidig. Jeg er helt enig med Novi, det har vært mye fokus på negative nyheter og mas om at alle må bidra. Hadde ting vært fokusert mer positivt og det vært gjort litt mer åpent alt sammen så ville klubben hatt mye mer goodwill. :)
@liverglimt
tjongs
Posts: 2581
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by tjongs »

Poenget er vel at uten vaffelsalg, pins, sparegriser torsk etc etc hadde aldri disse millionene funnet veien til Glimt, tror jeg.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10786
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2300 times
Been thanked: 383 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by liverglimt »

Veldig viktig Tjongs. Uten supportere, ingen interesse for å sponse klubben. Engasjementet selger, og nå må klubben kjenne sin besøkelsestid og bruke all omtale for hva det er verdt. :)
@liverglimt
User avatar
GaleMathias
Posts: 138
Joined: Sat Feb 21, 2004 4:43 pm
Location: Trondheim

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by GaleMathias »

Word!

Skjønner godt at de få som er i administrasjonen bruker all sin tid på den virkelige kampen med og få inn storcashen som kan berge klubben, men jeg er jo fullstendig enig i at myye kan gjøres på nett- og promoteringsfronten og dette håper jeg vil bli prioritert når/hvis ting faller på plass.

Glimt har vært alt for innesluttet de siste årene og må på alvor vise at de er en klubb for folket når redningsaskjonen er over. Tilliten til Bodøfolket er tynnslitt(forståelig) og når den nye plattformen er på plass må Glimt gjøre en imagejobb og væremer tilgjengelig og da må de bli bedre på alle fronter! og ikke forvente at byen skal støtte opp om en innesluttet klubb som kun er en klubb for folket når de trenger penger!
Blue is the color, football is the game! We`re all together, and winning is our aim!! Chelsea! CHELSEA!!
Post Reply