KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Pipp
Posts: 65
Joined: Wed Mar 26, 2008 9:49 am

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Pipp »

ab24.no har følgende oppslag: SKS går inn som en stor og langsiktig sponsor for FK Bodø/Glimt fra og med januar
2011.

Dersom dette er riktig, så skjønner jeg lite. Problemet med bunnløs gjeld i klubben løses vel ikke ved at vi får en ny hovedsponsor til erstatning for den gamle?
Krølle
Posts: 364
Joined: Thu Dec 18, 2008 7:46 pm

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Krølle »

Står det noe sted at dagens hovedsponsor skal ut?
At klubben får en ny og ikke minst stor sponsor vil selvsagt bety enormt. Å skaffe inntekter fra store sponsorer har vært en av Glimts store svakheter over lang tid.
Last edited by Krølle on Thu Nov 11, 2010 12:19 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Crazy horse »

Vet vel mer etter pressekonferansen?
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
GaleMathias
Posts: 138
Joined: Sat Feb 21, 2004 4:43 pm
Location: Trondheim

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by GaleMathias »

Pipp wrote:ab24.no har følgende oppslag: SKS går inn som en stor og langsiktig sponsor for FK Bodø/Glimt fra og med januar
2011.

Dersom dette er riktig, så skjønner jeg lite. Problemet med bunnløs gjeld i klubben løses vel ikke ved at vi får en ny hovedsponsor til erstatning for den gamle?
Litt uenig her. Jeg har jo og "bunnløs" gjeld, men den er jo ikke noe problem så lenge jeg klarer og betale renter og avdrag. Og det er jo samme saken for Glimt. De har jo hatt denne gjelden i mange år, men det er jo først i år at denne har blitt et virkelig stort problem siden lividiteten har blitt mildt sagt svak av ulike årsaker.

Jeg er jo fullstendig enig i at i en perfekt verden så ville noen gått inn og bare slettet Glimts (og min) gjeld, men likså viktig og få slettet gjeld er fremtidige investorer som gjør at man har penger til løpende utgifter.

Jeg skjønner at Glimt MÅ få bort noe av gjelda og skape postitiv egenkapital iht lisenskraven, men man må ikke få slettet all gjeld nu.

Og jeg er og posititv til at SKS ikke ønsker å gå inn i Nordlandsglimt. Skjønner at Glimt "ønsker" og selge produktet Nordlandsglimt slik at investorer føler at de får noe igjen for sine bidrag, men jeg ser og store utfordringer med at et selskap skal eie spillerne og et selskap skal lønne spillerne. Det lukter interressekonflikter lang vei.

Så jeg sier ja takk til alle bidrag, men haddeselvsagt vært en stor fordel om at Glimt kunne begynt med blanke ark 1.1.2011 selv om at dette kanskje virker litt urealistisk.
Blue is the color, football is the game! We`re all together, and winning is our aim!! Chelsea! CHELSEA!!
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Ville Lehtinen »

såfremt andre stiller opp og at det ligger i kortene at Nordlandsbaken også skal bidra.
Høres rævva ut! :shock:
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Boombadila »

Norlandsbanken er vel det som heter generalsponsor, skal sks overta denne posten nå?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
youron
Posts: 1601
Joined: Wed Mar 03, 2010 10:24 am
Location: Oslo
Has thanked: 66 times
Been thanked: 55 times
Contact:

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by youron »

Følger spent med på hva som kommer på pressekonferansen som er på Aspmyra kl.15.00 i dag. Da får vi nok et litt bedre og nyansert innblikk i situasjonen.
STOLT MEDLEM AV GLIS I MEDGANG OG MOTGANG BGFE!!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by bjornage »

Krølle wrote:Det hele handler om at SKS går inn som tung sponsor i Glimt. Det er en avtale av 3 års varighet.
Du visste dette hele tiden du? :wink:
Pipp
Posts: 65
Joined: Wed Mar 26, 2008 9:49 am

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Pipp »

youron wrote:Følger spent med på hva som kommer på pressekonferansen som er på Aspmyra kl.15.00 i dag. Da får vi nok et litt bedre og nyansert innblikk i situasjonen.
Er det noen på forumet her som være tilstede på pressekonferansen, og gi et referat etterpå?
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by bjornage »

Sånn ellers blir det en rar følelse å se Glimt med ny hovedsponser på skjorta hvis SKS overtar den. NB og Glimt hører liksom sammen sånn sett.
User avatar
Mr Bean
Posts: 2716
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 36 times
Contact:

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Mr Bean »

Tja..... Hvis dem får en bedre avtale så....

Blir også litt som Lfc og Carlsberg-logoen som dem hadde på brystet i maange år , men Standard Chartered var villige til og legge mere på bordet...
Og vips så var Carlsberg borte... Men godt øl er det ja ... :)
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by bjornage »

Har ingenting imot det, Glimt har godt av fornyelse på alle plan!
User avatar
Mr Bean
Posts: 2716
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 36 times
Contact:

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Mr Bean »

Ja helt enig ... Kunne bare dem ha sparket vekk daukjøttet i adm også .... :)
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Frodo Baggins »

Strengt tatt så er det vel ikke kommet fram så voldsomt mye nytt i dag. Ja, SKS er med på laget som en langsiktig sponsor fra neste år, og putter inn 2-3 millioner i året. Og Bodø Energi vil bidra med 5 millioner hvis andre blir med. Men det har vi jo vist ganske lenge da. Ellers så er det ingenting nytt. Og det mest kritiske punktet er vel om Bodø kommune vil kjøpe tilbake Aspmyra, ette å ha gitt en bort til Glimt for noen år siden.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Glimtfan »

Er nå ikke enig i det, et positivt vedtak uten tvil. Er helt enig i at Aspmyra er en viktig nøkkel for en løsning, men det er et positivt skritt i riktig retning. Nå har vi ikke hørt mer fra pressekonferansen enda, men det kan fint være at dette bidrar i en kortsiktig likvid krise, samtidig som det bidrar til å sikre en helhetlig løsning som involverer flere parter.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Frodo Baggins »

Avtalen gjelder fra 1.1.2011, så akkurat denne er nok ikke med på å hjelpe til på likvitetssituasjonen pr. dags dato. Vel og merke så kan det jo hende at SKS forskutterer penger, det vet vi ingenting om.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Glimtfan »

Avtalen hjelper nok i forhold til kortsiktig likviditet:). Om pengene fra SKS ikke betales ut før 1.1 eller senere, så kan denne avtalen brukes i forhold til bank etc.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Glimtfan »

I An sin sak så står det også nevnt at 10 millioner fra byens øvrige næringsliv også er en del av redningspakken. Er det noen som har oversikt over hvordan man ligger an i så måte?
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Frodo Baggins »

så fremst man ikke sitter på inside info, så vet man vel ikke mere. Og derfor jeg skrev at det som skjedde i dag forsåvidt ikke er så veldig nytt. At SKS har vært aktuell har vært kjent lenge, og at Bodø energi er med hvis andre blir med er også kjent.

Så er spørsmålet hvem flere hiver seg på, Nordlandsbanken er nok bankers.. Men tror de leter etter en utvei å få minsket engasjementet sitt i Glimt, så spørs hvor mye de er villig til å betale for å være med.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by bjornage »

Mange har vært på gjerdet i vente av at andre blir med, og nå tar SKS det første steget og leder veien. Dette er en kjempenyhet og det kan egentlig ikke understrekes nok.
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Novi »

Enig med bjornage. Vet ikke hvordan verden Frodo lever i, men en slik nyhet er jo akkurat det som trengs for at Glimt kan reddes en gang for alle. Selv om vi ikke vet hvordan pengene skal brukes og hvilke krav som settes, så vet vi nå at SKS har vedtatt i neste års budsjett at det skal brukes millioner på Glimt. Det at de ikke gir 7 mill til Glimt 1. januar er ikke så veldig rart.
Una mas cerveza.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Glimtfan »

Her tror jeg frp-ordføreren er litt på bærtur i forhold til hvordan han omtaler "de folkevalgte" vs styret i Bodø Energi og SKS. Bodø Energi er et AS hvor styret tar beslutningene, at selskapet eies av Bodø kommune, betyr ikke at det er eieren som skal ta strategiske beslutninger, men styret. Hvis eieren ikke er fornøyd med styret, så har eieren muligheten til å skifte ut styret gjennom generalforsamling. Det ville være uhørt/uvanlig at et styret tar en slik behandling i det offentlige rom. Det samme gjelder SKS.

Det er jo forøvrig åpenbart at frp politikeren prøver å komme med et stikk til dagens ordfører som er styreleder i SKS.

SKS hadde forøvrig et årsresultat for 2009 på 73,5 millioner
Bodø Energi hadde et årsresultat på nesten 32 millioner

Det er store solide selskaper og at SKS bruker 7,5 mill over 3 år på å sponse Glimt er ingen sjokkerende sum.
Det samme gjelder bidraget til Bodø Energi.

Jeg ser for meg at behandlingen av Aspmyra saken vil i stor grad være preget av politisk spill knyttet til neste års kommune/fylkesvalg.
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Knuta »

Nå har jo FRP i Bodø vært i mot støtte til idrett i Bodø generellt og til Glimt spesiellt.
Hva med Hafslund i Oslo som er en av hovedsponsorene til VIF og Lyse er jo hovedsponsor til Viking.Håper at denne politikeren ikke får gjennomslag. Det skal tydeligvis ikke mye til for å nå opp til toppen i det partiet. Dette er i sterk kontrast til Tromsø Kommune som forstår viktigheten av et flaggskip for byen.
Virker som motivet her er å ødelegge mest mulig for eventuelle avtaler som kan redde Glimt. Det er litt av et utgangspunkt spør du meg.
Last edited by Knuta on Thu Nov 11, 2010 8:32 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Frodo Baggins »

Novi wrote:Vet ikke hvordan verden Frodo lever i
Tja si det, kanskje i realismens verden?? Misforstå meg ikke, selvsagt er det bra at SKS sier de vil spytte inn 7,5 mill i Glimt over ett vist antall år. Og selvsagt er det flott at Bodø energi vil spytte inn 5 millioner hvis andre blir med. Og det er ingen tvil om at dette er viktig for Glimt. Men det eneste som er nytt i dag er at SKS har signert en avtale. Ellers sies det samme som ble sagt i midten av September, Ja Bodø Energi skal spytte inn penger hvis andre blir med. Foreløpig er ingen av de andre kommet fram...

Nå er jeg en av de som tror at Glimt kommer til å overleve, i en eller annen form. Men skal Glimt overleve som toppklubb så må de få restrukturert driften skikkelig, foreløpig er de ikke så voldsom mye nærmere annet enn at de vet at de får 7,5 millioner ekstra å rutte med over x antall år. Gjelda på 40 mill er der fortsatt, og om de klarer å bli selge Aspmyra til kommunen vet man ikke før det er bystyrebehandlet i desember/januar. Og akkurat det kan bli litt interessant hva som skjer der. Da er behandlingen av budsjettet for 2011 akkurat ferdig, og hvis det legges fram ett budsjett med kutt i velferdstilbudet, så kan det bli tøft å "redde" GLimt med å bruke 10-16 millioner noen dager etterpå..

Nå går nok dette helst bra, men å heise flagget etter dagens nyheter å proklamerer at Glimt er reddet er nok for tidlig. Så får dere bære over med at jeg lever i realismens verden.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Post Reply