Hvor går veien ved evt. konkurs?

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Frodo Baggins »

Og ett estimert resultat for 2010 på -8,3 millioner. Budsjett 38,3 millioner i inntekter, prognosen viser nå 31,2 millioner.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by bjornage »

Jeg har nettopp lest AN og milde moses....40 millioner i gjeld og full budsjettsvikt på inntektssiden. Dette er katastrofe.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Mendi »

Ja, nå er det vel ikke noe nytt i noen av de tallene. Gjelden var vel mye større for to år siden.
User avatar
Josse
Posts: 373
Joined: Thu Jul 23, 2009 5:24 pm
Location: Bodø

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Josse »

Står det ikke mer i avisa?
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Frodo Baggins »

Gjelden av nok høyere for 2 år siden, uten at jeg kan si det for sikkert. Men for 2 år siden hadde Glimt også 20 millioner mere i inntekter, enn det de ser ut til å dra inn i år.

Og for de som ikke har tilgang til AN papir så utgjør fordeles gjelden slik:

- Langsiktig 5,8 millioner
- DA-lån 8,25 millioner (rente og avdragsfritt lån)
- Bodø kommune 5 millioner (lånet halveres i 2011 ved hjelp av spillemidler
- 14,9 millioner i Aspmyra AS hos Nordlandsbanken (her ble 5 mill avskrevet i sommer)
- Korrtsiktig gjeld cirka 6 mill.

Totalt 40 millioner

Negativ EK på -11 millioner, og likviditeten er 9 millioner i minus.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Mendi »

Det er selvsagt et problem at inntektene ikke er høyere. Men det er den nye virkeligheten, den får man bare ta inn over seg. Svikt i tilskuertall og sponsorinntekter kommer over en lav sko for hele fotballnorge. Det positive i så måte er at kostnadene i Glimt er kraftig redusert og kommer til å bli ytterligere redusert når flere kontrakter går ut.

Det er ikke det at jeg ser så veldig lyst på situasjonen, men jeg synes det er rart at så mange hever øyenbrynene over de tallene som presenteres der. Det er jo ikke noe nytt i det hele tatt, faktum er jo at disse tallene representerer en kraftig forbedring fra det vi så da Ernst Pedersen forsvant ut døra. Det er jo gjort en formidabel ryddejobb på gjeldssiden. Glimt har vært på kanten av stupet i snart to år, men det er det mange som ikke har tatt inn over seg.
User avatar
Josse
Posts: 373
Joined: Thu Jul 23, 2009 5:24 pm
Location: Bodø

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Josse »

På en eller annen rar måte går dette fremover. Tror jeg?

Eller?
mortsto
Posts: 7433
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by mortsto »

Interessant artikkel. For alle som vil lese den selv, kan en på en grei måte kjøpe AN som pdf-eller e-avis. I dag var det vel anvendte penger synes jeg. Jeg lurer på om noen her inne har oversikt over hvem de viktigste kreditorene til Glimt er?

Det er også et intervju med Runar under overskriften "vil vinne tilbake byen", hvor han sier det han har solgt 20 andeler allerede, og regner med å ha solgt alle de 200 andelene iløpet av to uker. Ellers sier han at han hadde et personlig mål om å spille 25 sesonger med toppfotball, noe han ikke klarer siden han legger opp etter 24. Det får meg fortsatt til å håpe at det kan være et comeback på gang i 2011.

Uttalelsene hans om at han regner med å ha solgt andeler for tre millioner iløpet av et par uker, får meg til å skjønne at det er lurt at han prioriterer som han gjør. Det kan virke som næringsliv og folk flest er lei av styre og stell i klubben, men har utrolig respekt for Runar. Som frontfigur i årets "nå skal vi redde klubben"-kampanje tror jeg han kan utrette mirakler.

Noen som kan lage en Kong Runar-smiley?
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Glimtfan »

Hvis det stemmer at han har solgt 20 andeler, så er det 300.000. Nå vet ikke jeg når dette betales, men bare en slik sum er jo et betydelig positivt bidrag, tar du med det DGH gjør, så føler jeg meg trygg på at vi klarer å få fullført sesongen, de store tallene og jobben med å redde klubben på sikt, blir tøffere.
RS2-Gti

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by RS2-Gti »

Dette med Ernst Pedersen og Glimt anno 2008. Det er da ikke mulig at en leder ene og alene kan kjøre skuta så langt opp på skjæret? Mener, det må jo være flere i beslutningsprosessene? Og i så fall, hvem var de menneskene?
Det er også et intervju med Runar under overskriften "vil vinne tilbake byen"
Jeg har vært under det inntrykket at flere på forumet har insuniert at Runar må bort, fordi han er en del av "det gamle Glimtmiljøet", om jeg har forstått rett. Jeg har sagt lite om akkurat det, men nå etter lang tid må jeg si at jeg har en viss forståelse. Ja, det var vært noen maltkvelder. Ja, han kan nok være en person som er så fremstående i Glimt miljøet (fremhevet av andre), at folk går lei. Men jeg tror dette er noe for sutrete medspillere som ikke lykkes, og for den harde kjernen av supportere.

Men nå tror jeg vi innser det hele byen har visst; Kong Runar! Sterke grep må tas, både i styret og administrasjonen for å få klubben til å atter en gang tilhøre folket. Og ærlig talt, det finns ingen bedre å bygge dette rundt enn Berg familien! Runar vil gi opp sine personlige mål og sin personlige økonomi for å berge klubben. Slike gutter vil Bodø ha! Bort med resten!
Ellers sier han at han hadde et personlig mål om å spille 25 sesonger med toppfotball, noe han ikke klarer siden han legger opp etter 24. Det får meg fortsatt til å håpe at det kan være et comeback på gang i 2011.
Helt enig! Håper Runar kan komme tilbake i drakta når den økonomiske situasjonen er avklart! Jeg tror han kan fungere utmerket som en spiller som bør bruke 2010-2011 til å gli ut av laget, samtidig som han er på kamper og treninger for å rettlede nye spillere.
Det kan virke som næringsliv og folk flest er lei av styre og stell i klubben, men har utrolig respekt for Runar. Som frontfigur i årets "nå skal vi redde klubben"-kampanje tror jeg han kan utrette mirakler.
Begge uttalelsene står jeg 100% bak.
Noen som kan lage en Kong Runar-smiley?
Den må ha store tenner :D

NB! Noen sa at gode ledere er verdt lønna. Ja absolutt. Men i Glimt sitt tilfelle virker det å ta en stund å bygge opp laget igjen, og at inntektssiden kommer til å ligge med brukket rygg i en god stund fremover. I den perioden tror jeg dugnadsånden er nødvendig. Så får heller sterkere krefter komme inn når vi har murstein nok til å bygge noe med.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Frodo Baggins »

Da har de ansatte endelig fått lønna si og det var da enda godt..
http://nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7302048
Ser at det trenges 12-17 millioner i frisk kapital for å få skuta sånn høvelig på rett kjøl igjen...
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
RS2-Gti

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by RS2-Gti »

Hvor nært er dere konkurs?

– Det er helt klart en fare for konkurs, men hvor nært det er vil jeg ikke si. Det får vi komme tilbake til på et senere tidspunkt.
Glimt i et nøtteskall. Dette gjør meg bare enda mer irritert over hvorfor i he***te ikke Glimt har kommentert situasjonen utad før. Det har skjedd mye i det siste. Runar Berg selger ting, småklubber i Lofoten bidrar, DGH bidrar, ja omtrent alle bidrar.

Men hvorfor - HVORFOR - kommer nyheten om at situasjonen er ikke vanskelig, men nærmest umulig, et par dager før klubben anngivelig skulle gå i skifteretten.

Dette er jeg fryktelig frustert over. Og tror ikke man trenger mye fantasi for å annta at Bodø generellt er det. Klubben ønsker å oppfattes som folkets klubb, slik at penger kommer inn. Men klubben er lukket som en toppbedrift uten sjel!

Bort med BTH. Bort med Ola Haldorsen. Bort med Ola Dunk. Bort med Kåre Ingebrigtsen. Bort med hver enda jævel! Det er helt utrolig at mennesker vil bidra så lenge klubben er som den er, med folkene som er, og som drives som den er. Det må komme nye folk som kan gi ny tilitt. Ikke nødvendigvis bedre kompetanse. Men tillit.

Det gjelder spillere, trenere, støtteapparat, markedsavdeling, styret - alt. Skulle klubben klare denne kneika, så er det tillit som må til. Og da medlemmene kjenne sin besøkelsestid å grundig velge nye positive mennesker.

Og all denne frustrasjonen ble utløst av at det ikke finnes åpenhet i klubben. Selv nå. Gr! :guns
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Glimtfan »

Det at Glimt skulle vært i skifteretten er 100% sikkert er falskt rykte. Det er ingen signaler i denne prosessen som har pekt på at Glimt skulle gått i skifteretten på nåværende tidspunkt og jeg har videre til gode å lese noe som helst i en avis om noe som peker i den retning. At glimt sliter med å betale lønn, betyr ikke at konkurs er dager unna og det ville vært umulig å holde noe slikt skjult fra media og heller ikke hensiktsmessig.

Jeg ville nok anbefalt en større åpenhet rundt prosessen, men samtidig signaliserer ledelsen at det jobbes. Vi vet videre at en viktig aktør som Runar Berg tar ansvar og jobber med konkrete ting og jeg vil også anta at næringslivet i Bodø har skjønt alvoret. At man denne gangen også sier tydelig at man må refinansiere klubben, endre driftsstruktur etc, vitner om en ledelse som faktisk vet hva de snakker om. Derfor må jeg si at denne gangen kan det være fornuftig å avvente hva ledelsen får til før man kritiserer. Jeg personlig plukker opp signaler som vitner om en fornuftig prosess.

Det sportslige derimot....
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by eidurgud »

RS2-Gti wrote:Men hvorfor - HVORFOR - kommer nyheten om at situasjonen er ikke vanskelig, men nærmest umulig, et par dager før klubben anngivelig skulle gå i skifteretten.
Jeg lurer på hvor dette ryktet stammer fra! For at Glimt skal måtte ta veien til skifteretten, så må noen begjære klubben konkurs, og det er det så langt ingen som har gjort!
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by FSHelgeland »

Hvem sin unge og hvorfor? hehe, skal nøye meg med å si at jeg for alt i verden håper Runar og de øvrige som jobber for å redde klubben lykkes...

EDIT: Da stod det plutselig ingen og ikke ungen ;-)
Tippeliga 2015
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Glimtfan »

Nå kan faktisk Glimt erklære oppbud selv, det krever at selskapet er insolvent noe som innebærer illkviditet og innsuffisiens. Det er vanskelig å påstå at Glimt ikke er dette.

Men på den annen side er det lite lurt å erklære oppbud uten å ha brukt mulighet til å få ut budskapet og dette ble i prinsippet meldt for kort tid siden. At Glimt skulle begjære oppbud så fort, er lite realistisk. Hvis noen skulle begjære Glimt konkurs, burde det være de ansatte p.g.a lønnsgarantidordningen. Med negativ egenkapital og likviditetsproblemer, vil det være lite gunstig for andre kreditoreren med konkurs uten å ha prøvd seriøse forhandlingsrunder.

Går Glimt mot konkurs, vil vi nok "varsles" tydelig!
Johnny
Posts: 246
Joined: Mon Apr 19, 2004 9:37 am

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Johnny »

Det er ikke uvanlig at selskaper selv melder oppbud. Det er faktisk straffbart å drive for kreditors regning. Så hvis styret hadde sett at dette har vi ikke en sjanse i helvete til å klare så måtte de ha begjært oppbud.
Last edited by FSHelgeland on Tue Sep 21, 2010 10:04 pm, edited 1 time in total.
Reason: MInner om siteringsreglene. Det er ikke nødvendig å sitere ovenstående innlegg.
RS2-Gti

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by RS2-Gti »

Tar jeg for tungt på dette, eller tar dere for lett på det?

Når det ryktet verserer. Når hovedsponsoren og hovedkreditor går ut å sier Glimt vil mest sannsyneligvis være den neste klubben som går konkurs. Når flere aviser skriver om dette. Når supporterklubben tømmer kassen sin. Når små iddrettslag gir bort penger. Når ansatte ikke får lønn.

For meg er dette nok mat til å faktisk tro at om skifteretten ikke var 1 dag unna, så var den neppe 30 dager unna. Og det er nokså nært konkurs når det da skal betales nok en lønning og at inntektene fortsetter å være for lave.

At Runar begynner "plan B" i det saken havner i media, sier meg at det virker som om kommunikasjonen internt i klubben heller ikke har vært utrolig åpen.

At dere mener noe annet gjør meg forbannet. Andre skal få lov å ha sine meninger, men nå er det prinsippet litt på smertepunktet. Men la gå.
Del Toro
Posts: 58
Joined: Tue Apr 06, 2004 1:46 am
Location: Kristiansand

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Del Toro »

Mendi wrote:(...) Glimt har vært på kanten av stupet i snart to år, men det er det mange som ikke har tatt inn over seg.
Josse wrote:På en eller annen rar måte går dette fremover. Tror jeg?

Eller?

Kanskje ikke så smart å gå framover når du står på kanten av stupet, tihii
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Glimtfan »

Re Rs2

Nordlandsbanken har IKKE gått ut i media og sagt at Glimt sannsynligvis er neste klubb som går konkurs. Det er Lund som har sagt dette, han har INGENTING med denne saken å gjøre, han synser og har blitt spurt av en journalist.
Jeg tror det er viktig at man har litt ro her i forhold til hva som er ting som faktisk er sagt og hva som er synsing/spekulasjon.
RS2-Gti

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by RS2-Gti »

Sponsoransvarlig i DNB, som eier NB sa det.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by eidurgud »

RS2-Gti wrote:Tar jeg for tungt på dette, eller tar dere for lett på det?
Verken eller. Ryktet om skifteretten er ikke i nærheten av å være sant. Ingen kreditorer har begjært klubben konkurs, og har de ikke gjort det til nå, så kommer de neppe til å gjøre det om 30 dager.

Grunnen til at Runar kjører "plan B" er ikke at det har kommet frem i media at klubben sliter økonomisk (dét har ikke vært noen hemmelighet selv om AN eller Aftenposten ikke har skrevet noe om det), men fordi han føler han ikke har mer å gi på fotballbanen - og heller vil konsentrere seg fullt ut om å berge klubben (økonomisk).

DGH hadde ved sist årsmøte rundt 100k på konto (correct me if I'm wrong, men mener det var rundt der ihvertfall), så de har neppe tømt kassa si med å gi Glimt 60k.


Gjør det deg forbannet at andre ikke mener det samme som deg? Seriøst? Blir du forbannet når folk er uenige med deg?
User avatar
GaleMathias
Posts: 138
Joined: Sat Feb 21, 2004 4:43 pm
Location: Trondheim

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by GaleMathias »

Jacob Lund har nok en del han skulle sagt desverre ja. Før i tiden da Nordlandsbanken faktisk var Nordlandsbanken og var en egen bank kunne de strekke seg så langt de bare ville med Glimt for da bestemte de selv. Og da kunne ikke NB slå Glimt konkurs, for da ville lokalbefolkningen nok gått rimelig hardt mot sin egen lokalbank. Men nå når NB er eid av DnBnor og det kun er navneskiltet til NB som er igjen og de selv ikke bestemmer over hvor grensene skal gå, ligger nok dette mer i fanget til Jacob Lund enn iallefall jeg skulle ønske..
Blue is the color, football is the game! We`re all together, and winning is our aim!! Chelsea! CHELSEA!!
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Frodo Baggins »

Er nok ingen kreditorer som kommer til å ta belastningen med å begjære Glimt konkurs, med unntak av staten hvis de ikke betaler mva etc.. men akkurat det tenker jeg Glimt er veldig nøye på å ordne.. Hvis en Bodø bedrift skulle sende konkursvarsel mot Glimt så er det det samme som å sende ett konkursvarsel mot seg selv.. tipper den bedriften hadde blitt boikottet rimelig fort..

SKal Glimt gå konkurs så er det fordi de de selv begjærer oppbud. Og da kun hvis styret ser at dette ikke kommer til å gå. Som styremedlem har man ett personlig ansvar om å ikke drive for kreditors regning. Dett er faktisk ikke tillatt etter norsk lov, og kan risikere straffeforfølgelse..

Og ser det har vært diskutert litt om roller i Glimt, og kontroll under EP's tid som daglig leder..
Fra den tiden så er det rimelig klart at styret ikke hadde kontroll i det hele tatt. Og jeg må si at jeg finner det merkelig at dagens styreleder, som under EP's dager i Glimt var nestleder i styret fortsatt har tillitt.. Hvilke resultater har vedkommende person å vise til? Komplett kaos i økonomien er vel det eneste som man kan oppsummere med.. Hvis Glimt overlever dette så er det tvingende nødvendig å få inn nytt og profesjonelt blod i styre og stell.. Man kan ikke drive å bytte plasser i en begrenset krets hvis ting skal gå framover... Men dette regner jeg med at årsmøtet til neste år vil ta tak i..
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Janco
Posts: 576
Joined: Tue Mar 23, 2004 11:49 am
Location: Bodø
Has thanked: 110 times
Been thanked: 39 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Janco »

Frodo Baggins wrote:Og jeg må si at jeg finner det merkelig at dagens styreleder, som under EP's dager i Glimt var nestleder i styret fortsatt har tillitt.. Hvilke resultater har vedkommende person å vise til?
Såvidt jeg vet så har han vel hatt et hovedfokus på det som omtales som den nye modellen de skal drive under.
Sant og si, så tror jeg han har gjort en formidabel jobb under de rådende forholdene.
Det tror jeg kanskje vil vise seg når (og om) de nye planene blir presentert.

Time will show.
Post Reply