Hvor går veien ved evt. konkurs?

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Frodo Baggins »

Ja, Time will show...

Men finner denne resirkuleringen av personer i Glimtsytemet noe merkelig all den tid, mange av de har vært med i stunder hvor ting har ikke vært på stasjon for å si det mildt..

Tidligere styreleder Benn E, er jo fortsatt med i systemet.. Og jeg sitter av den oppfatningen av at Glimt hadde vært tjent med å få inn kompentente personer utenfra..

Glimt har ikke gått med ett reelt overskudd siden begynnlsen av 90 tallet.. Snart 20 år siden, men fortsatt så drives klubben som en lukket losje hvor noen bestemmer hvem som skal sitte i styret.. De som bestemmer er en del av denne lukkede losjen, og etter snart 20 år med elendig økonomi, så burde kanskje noen begynne å stille spørsmål om : Er Glimt tjent med denne resirkuleringen?

Ve, i mitt hode.. Nei så absolutt ikke.. Nye personer og nye tanker burde vært hentet inn for lenge siden...
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by mortsto »

http://www.an.no/sport/article5319994.ece
"Må selge spillere og stadion"

Ellers var Terje Hauge intervjuet på Tv2 i går. Han ristet på hodet over RBKs "hodeløse satsning" og underskuddsbusjettering, og mente også at tippeligaklubbene er nødt til å kutte spillerlønningene med minst(!) 50%.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Mendi »

Det er mange som har vært svært kritisk til hvordan Rosenborg har blitt drevet de siste årene. Rosenborg har på en måte ikke gjort seg de samme erfaringene som "oss andre", det virker av og til som de mener selv at det er litt annerledes med dem siden de er så store og er kjent i Europa. Jeg tror det kan bli en skikkelig blåmandag på brakka også, om ikke riktig enda.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by bjornage »

mortsto wrote:http://www.an.no/sport/article5319994.ece
"Må selge spillere og stadion"

Ellers var Terje Hauge intervjuet på Tv2 i går. Han ristet på hodet over RBKs "hodeløse satsning" og underskuddsbusjettering, og mente også at tippeligaklubbene er nødt til å kutte spillerlønningene med minst(!) 50%.
Ja det må de nok. Heldigvis er ikke vi i nærheten av lønningene spillerne i Brann, RBK, Viking og til dels VIF får. VIF og spesielt LSK har vært smarte og tatt nedskjæringen gradvis over flere år nå, så de vil være rustet til nedgangen som vil komme. Huseklepp sitter vel fremdeles på en langtidskontrakt i Brann som gir han 4 millioner i året vel? Galskap.
Knuta
Posts: 10049
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Knuta »

mortsto wrote: Ellers var Terje Hauge intervjuet på Tv2 i går. Han ristet på hodet over RBKs "hodeløse satsning" og underskuddsbusjettering, og mente også at tippeligaklubbene er nødt til å kutte spillerlønningene med minst(!) 50%.
Nå var det vel ikke Terje Hauge(dommeren) men Rune Hauge som uttalte seg. Nå er vel det ikke riktig mann til å bedømme dette og som har et anstrengt forhold til RBK og som klarte å rundlure NFF i forbindelse med mediaavtalen og sikre seg selv 100 mill etter å ha tatt et par telefonsamtaler.
Det er vel heller andre klubber som er i større fare. Men mange har jo de siste 10 årene håpet at RBK skulle få en smell men tror nok brakka driver mer fornuftig og langsiktig enn man er klar over.
Ellers så er jeg fullstendig enig med at spillerlønningene er altfor høye med f.eks 5 mill til Iversen og 4 mill til Huseklepp osv. Sånn sett ligger Glimt på et mye lavere nivå hvor gjennomsnittslønnen ligger på 300-400 tusen med noen få unntak. Ellers så mener jeg fortsatt at NFF ikke har god nok plan med hensyn til kravene sine med stadion osv.
De har ikke justert kravene selv om de vet at økonomien i klubbene er elendig.
User avatar
Josse
Posts: 373
Joined: Thu Jul 23, 2009 5:24 pm
Location: Bodø

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Josse »

Er det bare jeg som ser positivt på dagens sak?

Vennligst kom med noen argumenter som gjør dette mer negativt for klubben enn det allerede er.
– Det betyr at vi selger spillerrettighetene, og at vi med det får tilstrekkelig med kapital inn i klubben, sier styreleder Frode Thomassen
Knuta
Posts: 10049
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Knuta »

Jeg synes det er ok å selge spillerrettighetene, men i dagens marked er det desverre ingen som vil kjøpe disse. Så vi er like langt. Det er tydelig at mange ikke forstår dette fortsatt selv i Glimt-ledelsen. En annen ting hvem er interessert i å kjøpe en stadion?. En stadion har ingen annen verdi enn for et fotballlag.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by J I P »

Frodo Baggins wrote: Og for de som ikke har tilgang til AN papir så utgjør fordeles gjelden slik:

- Langsiktig 5,8 millioner
- DA-lån 8,25 millioner (rente og avdragsfritt lån)
- Bodø kommune 5 millioner (lånet halveres i 2011 ved hjelp av spillemidler
- 14,9 millioner i Aspmyra AS hos Nordlandsbanken (her ble 5 mill avskrevet i sommer)
- Korrtsiktig gjeld cirka 6 mill.

Totalt 40 millioner

Negativ EK på -11 millioner, og likviditeten er 9 millioner i minus.
Sorry, jeg tror ikke at det holder at kommunen kjøper Aspmyra og at et nytt spillerinvesteringsselskap dukker opp. Gjelden er for stor.

Jeg har hele tiden vært skeptisk og mislikt klubber som slår seg konkurs på grunn av dårlig drift.

Samtidig er nå gjeldsbyrden i Glimt så høy- og spesielt etter at ESA var inne og kikket på støtten til Glimt - at man må stikke fingeren ned i jorda og innse at det er på tide å begynne på ny scratch. Jeg har det siste døgnet hellet mer og mer over til at dette er det mest fornuftige å gjøre. :tenk

Av hensyn til de andre klubbene så håper jeg at vi fullfører sesongen og tar konkursen umiddelbart etterpå. Evt. hvis vi da får solgt noen spillere tidligere, da kan man vurdere å la klubben leve litt lenger. Spillerne kan selv forlenge klubbens levetid ved å nullstille seg og sørge for minimum kvalifiseringsplass ved serieslutt. Ideelt sett 3 plassen slik at vi får 2 hjemmekamper til å finansiere bortekampen.

Innsamlede midler brukes til "ny start".

Og forhåpentligvis så gjør det nye spillerinvest-selskapet det mulig også for menigmann å kjøpe seg en andel i klubben.

Kanskje burde man ta en liten avstemming nå for å lodde stemninger her på forumet?
Bør Glimt slå seg konkurs?
Ja (valget kun for Glimttilhengere)
Ja (for tilhengere av andre klubber her på forumet)
Vet ikke / kanskje / har ikke bestemt meg ennå
Nei (valget kun for Glimttilhengere)
Nei (Nei for tilhengere av andre klubber her på forumet)

Og fotballnorge skal uansett vite at selv om vi nå går konkurs =>We will be back!
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by mortsto »

Rune Hauge var det ja.
Så er spørsmålet hvem som ønsker å kjøpe spillerrettigheter pr dd?

Aspmyra er kanskje mer attraktivt kjøpsobjekt? Litt usikker på utviklingsmulighetene ift NB-tribunen som vel må rives. Muligheter for utvikling mot Hålogalandsgata? Leiligheter, næring, mm? Samt arrangementer som konserter, messer, mm?
Knuta
Posts: 10049
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Knuta »

J I P wrote:Kanskje burde man ta en liten avstemming nå for å lodde stemninger her på forumet?
Bør Glimt slå seg konkurs?
Ja (valget kun for Glimttilhengere)
Før man kan ta en stilling til dette bør en del ting avklares. Vil Glimt ved konkurs 'miste' navnet sitt og logo osv?. Vil Glimt ved konkurs totalt opphøre som klubb og en ny klubb Bodø FK starte i salten-serien i 5.div?.
Hvis svaret på disse to spørmålene er ja må man unngå konkurs for enhver pris.

Derimot dersom Glimt ved konkurs f.eks har mulighet for fortsatt å hete Glimt og at NFF lar Glimt, Lyn osv starte i 2.div er svaret at det er best med konkurs.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by bjornage »

Josse wrote:Er det bare jeg som ser positivt på dagens sak?

Vennligst kom med noen argumenter som gjør dette mer negativt for klubben enn det allerede er.
– Det betyr at vi selger spillerrettighetene, og at vi med det får tilstrekkelig med kapital inn i klubben, sier styreleder Frode Thomassen
Det der er vel og bra i teorien. Men selve pengene mangler fortsatt, og de har vi såvidt meg bekjent ikke funnet enda.
User avatar
tomzy
Posts: 146
Joined: Fri Apr 22, 2005 9:42 pm

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by tomzy »

Jeg leser artikkelen og jeg sitter igjen med en følelse av desperasjon og en "tisse i buksa for å bli varm" tankegang.
Dersom man selger ut spillerrettigheter og stadion.
Hva sitter man igjen med da?
Hva er det som skal sikre fremtidige inntekter?

Ja man får inn kapital og man kan drive videre, men er grunnlaget for fremtidig drift blitt bedre?
Vil vi gå gjennom dette på nytt igjen om ett par år?

Noterer meg også at BTH mener at Aspmyra bør være et offentlig ansvar.
Er det bare meg som husker hvordan Aspmyra var når det var kommunen som hadde ansvaret?
Hele poenget med at Glimt overtok var inntekter og råderett. Nå vil man gi slipp på alt.
Næmmen Gunn-Margit, hva er det du gjør!
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Mendi »

Formålet med å selge spillerne over til et eget AS er jo ikke nødvendigvis at man kommer til å få inn så mye mer penger. Det handler vel så mye om å skille det ut i eget selskap slik at f.eks. en konkurs ikke drar med seg hele klubben, med aldersbestemt og alt. Et slikt grep er tvingende nødvendig.

Aspmyra er et tapssluk, derfor virker det meget fornuftig å selge. Det er mye bedre at kommersielle selskaper kan rendyrke driften. Et godt eksempel på det er Telenor Arena, som blir driftet av ISS. De har til og med all omsetning der, inkludert på konserter.

Glimt bør konsentrere seg om å drive med det sportslige, og det å konsentrere ressursene utelukkende om det vil gi høyere kvalitet i det sportslige. I tillegg vil man fjerne den økonomiske risikoen som ligger i å drive med alt mulig annet.

Dette er meget gode planer! Etter det som kommer ut nå har jeg stor tillit til at dagens ledelse er den rette til å rydde opp og organisere dette skikkelig. Jeg tør ikke tenke på hvordan dette hadde gått med Ernst Pedersen in charge. BTH har økonomisk kompetanse, dette sammen med en viss sportslig kompetanse gjør han til riktig mann for Glimt i den situasjonen man er i.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Glimtfan »

1. Et eget investorselskap som sitter på eiendelen til spillere er helt greit og kanskje en fordel for alle parter. Men her er det viktig med god kommunikasjon og et system som gjør at det sportslige apparatet får frihet til å hente de rette spillerne og at investorselskapet ikke kan tvinge frem salg av spillere uten videre. Spørsmålet er verdien av spillere i dagens markedet?
2. Salg av Aspmyra stadion er ikke fornuftig, her bør Glimt eie og det er ingen tvil om at det må mer penger inn i selskapet, da klubben er avhengig av opprustning av stadion på sikt.
Basert på regnskapstallene til Aspmyra Stadion, så er selskapet tappet for Egenkapital jevnt over med ca 1 mill pr år fra 05-08, dette skyldes 2 kostnadsposter, avskrivninger og finanskostnader. Inntektene ligger på ca 1 mill, så kontantstrømmen her skal være nær 0. Utfordrignen er at bygningsmassen har en høy avskrivningstakt i forhold til inntektsnivå, her bør løsningen være en utvikling av konseptet rundt Aspmyra stadion som bør være fullt mulig enten med Glimt som eier, eller på et annet hvis.


Når det gjelder gjeldsbyrden så er den åpenbart sammensatt. Basert på regnskapstall fra Aspmyra Stadion, så er ca 20 mill av det som Frodo Baggins trekker frem relatert til Aspmyra Stadion AS og resterende i FK Bodø-Glimt. 2,5 mill "forsvinner" i 2011. Aspmyra stadion basert på regnskap fra 08, burde inntektsnivået være ca dobblet for å betjene lånet, det er lite realistisk. Her må det gjøres noe med gjelden samtidig som man må utvikle konseptet rundt Stadion på en eller annen måte.

Av resterende gjeld er ikke avskrekkende, hvis sammensettingen stemmer, så har man halvparten som er låne og avdragsfritt og litt over 25% kortsiktig gjeld. ideelt sett bør den kortsiktig gjelden ned noe, men ca 4 millioner pluss en langsiktig gjeld på 5,8 mill er problemfritt hvis man har en fornuftig drift.

Utfordringen her, er åpenbart hva som skjer i Aspmyra Stadion AS, samtidig som Glimt tydeligvis driver med negativ kontantstrøm i år, det bør det også være mulig å gjøre noe med og det har de tydeligvis planer for.
Glimt1916
Posts: 5640
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Glimt1916 »

Glimt e ikke den eineste klubben som har funnet ut at denne drømmen om eget stadionanlegg har vist sæ å bring meir utgifta enn inntekta. Det gjeld forøvrig både norske og utenlandske klubba.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Glimtfan »

Det er vel flere klubber som samtidig har hatt stor suksess med det. Problemet til Glimt er at man har et umoderne anlegg, hvor det aldri ble tilstrekkelig tilrettelagt for utleie av næringseiendom i tilknytning til stadion.
selv om f.eks Viking nå også har økonomiske utfordringer først og fremst p.g.a lave tilskuertall, så er det et godt eksempel på en klubb som har vokst kraftig økonomisk på fornuftig stadiongrep.
Glimt har ikke klart å ta skikkelig grep rundt Aspmyra og det ser man også på inntektsnivået til aksjeselskapet som er alt for lavt for å betjene nåværende lån.
User avatar
Thomas Andersen
Posts: 464
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:31 pm
Location: Oslo
Has thanked: 48 times
Been thanked: 26 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Thomas Andersen »

Folkens, dette kommer til å skje:

Kommunen overtar stadion for å sikre idretten i Bodø. Det er da et politisk, allmennyttig formål, som ikke er i strid med ESAs reglement. Glimt betaler da leie til kommunen, og slike leieinntekter kan ettergis enda enklere mht reglement for offentlig pengebruk. Dobbel økonomisk mulighet for Glimt. Så - i et 5-årsperspektiv vil anlegget ikke utvikles, og Glimt mener det ikke er lenger hensiktsmessig, og ønsker bygge ny stadion. Kommunen mister sin største leietaker, beregner kost vs nytte av Aspmyra (mange andre kunstgressarenaer for mindre lag finnes allerede idag), og selger Aspmyra til boligtomter eller et større næringsbygg. Deretter begynner en ny dialog mellom Glimt og Bodø Kommune angående det nye Glimt-anlegget.

Jeg kan desverre spå langt mindre hva angår spillersalg til nordlandsglimt. Men det var et fint navn.
Gult er kult!
Glimt1916
Posts: 5640
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Glimt1916 »

Så lenge som man har sportslig suksess og drar mye tilskuera så vil det nok lønn sæ å ei sjøl. Med en gang man får motgang og evt. rykka ned så vil en klubb som Glimt slit med å betal på lånan til en ny stadion. Aalesund har hatt suksess med sin nye stadion, Stabæk holdt nesten på å gå konkurs på grunn av sin. Om man ser på England så e det vel Arsenal som har hatt suksess. De andre klubban som har bygd nytt som æ kommer på i farta slit vel i lavere divisjona alle sammen. Det skyldes selvfølgelig fleire ting men veit at fks. Derby har slitt med Pride Park. De lå i PL når de bygde og ligg nu på 20. plass i 1. divisjon.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Mendi »

Kommersielle aktører har en helt annen kompetanse og et helt annet ressursnivå til å utnytte potensialet som ligger i Aspmyra Stadion. Det er en god løsning om Glimt kan konsentrere seg om å drive fotballklubb, det er det de har kompetanse på. Glimt har nå prøvd å drive Aspmyra, konklusjonen er at det er et tapssluk. Det fungerer ikke. Da må man se på andre modeller.
Knuta
Posts: 10049
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Knuta »

Mendi wrote:. Det er en god løsning om Glimt kan konsentrere seg om å drive fotballklubb, det er det de har kompetanse på.
Vel, den kompetansen har fått seg et lite skudd for baugen det siste året. Her tenker jeg på månedlige sportslige statusmøter mellom ledelse, trenere, spillere som kunne vært et nyttig bidrag for å løfte Glimt sportslig og fått ryddet opp i trenerteamets innsovning. Det har vært helt taus om dette i 2 år.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Mendi »

Jeg tror du kan være helt trygg på at slike månedlige møter blir avholdt i dag, sikkert oftere enn det også. Jeg er til dels enig i det du sier, men jeg tror samtidig at vi må ha forståelse for at de enorme problemene i klubben også går ut over det sportslige. Jeg tror vi hadde hatt 10-12 poeng mer om det ikke var for alt utenomsportslig trøbbel.

Glimt har i en årrekke konkurrert med større klubber og større byer, og har hevdet seg meget godt i dette selskapet. At man har høy kompetanse på det sportslige må være hevet over enhver tvil, selv om alle er enige om at når det gjelder sesongene i fjor og i år så har ikke ting fungert like bra. Vi må imidlertid evne å se dette i et større perspektiv enn som så i den situasjonen vi er i.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by brutus »

Thomas Andersen wrote:Nordlandsglimt
Innser man i Bodø endelig at Glimt er Nordlands stolthet, og overlater begrepet "Nord-Norges stolthet" til Tromsø IL? :wink:

Spøk til side: jeg synes det media skriver i dag om Glimts planer høres meget bra ut. Det beste ville nok vært å splitte klubben opp i x antall aksjeselskaper etter modell av TIL: næringslivet i reginonen kjøper betydelige aksjeposter mot å overta den økonomiske styringen av klubben. Men å kvitte seg med stadion og selge spillerne til et eget selskap vil være langt bedre enn status quo. Så spørs det bare hvor mye penger man kan få inn på et slikt salg. Markedet for spillersalg er som kjent nærmest ikke-eksisterende i dag.
DIXI
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Frodo Baggins »

Stadion bør det være mulig å kvitte seg med, men tror dette er en prossess som dra ut i tid. En av ulempene med Aspmyra er at delen der NB tribunen står i dag er regulert til idrettsformål. Og før det kan bygges næringsareal der så må dette omreguleres. Og jeg tror ikke det er kjøpere som står i kø for å kjøpe denne biten. Pr.dags dato er den komersielle verdien ev selve Aspmyra liten. De næringsarealene som er der i deg, er solgt ut til andre selskap for lenge siden.

Når det gjelder å selge spillergruppa, så tror jeg ikke dette gir så voldsomt med penger i kassa. Pr dags dato så er det ingen soleklare enere i gruppa som er verdt så voldsomt med penger. Og de aller fleste ligger vel nærmere en verdi på 0.- enn på 1 million.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by gavharr »

Bra vi har fremtidig landslagsstjerne Daniel Berntsen i stallen da iallefall :D
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Knuta
Posts: 10049
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Knuta »

Mendi wrote:Jeg tror du kan være helt trygg på at slike månedlige møter blir avholdt i dag, sikkert oftere enn det også.
Hvordan kan vi være sikre på det når absolutt ingen informasjon om dette foreligger?. I alle andre klubber blir evalueringsmøter både annonsert og resultatet presentert. Jeg sendte en forespørsel om dette til Glimt-ledelsen i begynnelsen av Juni men har fortsatt ikke fått noe svar på dette. Jeg tolker dette som at evalueringsmøter er totalt fraværende.
Post Reply