Hvor går veien ved evt. konkurs?

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by gavharr »

Sitter å funderer på dette spørsmålet, da det er mer aktuelt enn noensinne.
Hva var det som skjedde med Sparta Sarpsborg f.eks.
Må man starte på ny? Nytt navn osv.

Jeg er iallefall sikker på at Bodø By MÅ ha et toppfotballag.
Glimt er jo for mange Bodø's ansikt utad.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by gavharr »

Sparta Sarpsborg greiene fant jeg ut var totalt irrelevant, men jeg ser ikke bort ifra at varianten der kan være en vei å gå for Bodøs fotballag om Glimt går konkurs.

Sarpsborg 08 er et resultat av 16 forskjellige klubber som fusjonerte i Sarpsborg-distriktet, for å få til et best mulig fotballag i regionen.

La oss f.eks. tenke oss at Glimt hadde slått seg sammen med Innstrandens, Tverlandet, Junkeren, Grand, Nordstranda osv. for å lage et best mulig fotballag i Bodø by.

Har ikke lyst til å fable for mye om disse tingene, i og med at jeg ikke vil tenke slik inntil det faktisk er et faktum at Glimt er konkurs. Men det er vanskelig å la være å tenke i sånne baner akkurat nå...
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Ville Lehtinen »

Isåfall tror jeg vi måtte ha kvittet oss med Glimt-navnet, og et eventuelt FK Bodø ville blitt tungt å svelge. Det danser ikke akkurat frem over tunga.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by MhepA »

1. Tiggerbrev
2. Tigge på Facebook
3. Tigge til kommunen eller Nordlandsbanken (kanskje NB vil kjøpe stadion vår?)
4. Utstede en emisjon (få inn frisk kapital ved å selge aksjer eller obligasjoner)
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by gavharr »

Det er jeg enig i, men det er da sikkert masse flotte navn å ta av om man bruker fantasien. Hva med "FK Dutte", "Havørn FK", "Moloen FK", "Glasshus FK", "Tannbørst FK", "Berg og Kompani FK", the list goes on... :?
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Ville Lehtinen »

FK Nordland kunne jeg gå med på, med en stort gult våpenskjold med nordlandsbåt som logo!
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by gavharr »

Det hadde faktisk kunne blitt en enorm suksess. Og kanskje vi til og med kunne fått med oss Helgelendinger og folk nært Tromsgrensa!?
:D :lol:
Last edited by liverglimt on Thu Sep 16, 2010 8:55 am, edited 1 time in total.
Reason: Sitering av FORRIGE innlegg!
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Cheese Smirnoff »

Siden det er så populært med antikke navn må vi vel hete noe som Athen Bodø? Bodø Akropolis, kanskje?
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by gavharr »

"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Kesseboy »

Er tildels enig med Børre. MhepAs fire alternativer har jeg ingen tro på. Distriktet, som enkelte klager på at ikke har støtta klubben nok, mener jeg faktisk har støtta klubben mer enn man kan forvente, men da over tid. Og man har sett pengene renne ned i et sluk uten å gjøre særlig nytte på turen. 25 millioner er en formidabel størrelse. Jeg har ikke lyst til å gå på 4. divisjons-kamp, men ...

Det viktigste i første omgang vil være å skjerme ungdomsavdelinga mest mulig. Det vil være forferdelig synd dersom det aktivitetstilbudet forsvinner for Bodø-ungdommen. Deretter kan man begynne å tenke elitesatsing.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by mortsto »

Hvorfor i all verden skulle Glimt profittere på å slå seg sammen med IIL, Nordstranda, osv? Jeg kan skjønne det om det hadde vært snakk om at Glimt og et annet lag hadde slåss om å være byens "førstelag". Da hadde det vel gitt mening å slått dem sammen for å skape et slagkraftig lag, som hadde blitt støttet av begge leire. Nå er det sånn at Bodø har et topplag og en drøss med breddelag og bydelsklubber. Det er mulig at jeg ikke skjønner forslaget ditt, men vil du altså ha en gigantklubb for hele byen? Smågutteserien blir altså en kamp mellom Glimt1 og Glimt 2, med Glimt 3,4 og 5 som outsidere?

Forøvrig skriver Arntzen: "De tror videre at sju-åtte spillere av dagens stall, samt en svært lovende gjeng unggutter vil være sportslig sterkt nok til 2. divisjon eller sågar Adecco-nivå."
Nå er det vel sånn at Glimt, om konkurs, faktisk må starte på nederste nivå? Det måtte vel Lyn gjøre?
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Knuta »

Ikke hvis Glimt og Innstranden finner et samarbeid, da beholdes plassen i 3.div. Bodø FK er vel et ok navn. Det var jo utenkelig for noen år siden at Haugar og Djerv 1919 og andre lag skulle slå seg sammen. Her var det store diskusjoner og folk meldte seg ut av klubbene. Men i dag er FK Haugesund mer populær enn noensinne. Det ene laget som ikke fikk styret med på sammenslåing var Vard som i dag er en bakgårdsklubb.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Mendi »

Lyn jobber med å få starte i 2. div. Det finnes visstnok noen regler som kan gjøre det mulig. Dersom det skjer er veien åpen for Glimt, da kan faktisk konkurs være et bra valg.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by gavharr »

Tenker også at siden Glimt 2 leder Hesa, og har muligheter til opprykk, så burde det jo være mulig for et samarbeidslag med f.eks. Glimt og Innstrandens å ta over en evt. 2.Divisjonsplass.

Da blir det litt sånn som med Sarpsborg 08

Ellers er jo som Mendi påpeker kanskje konkurs veien å gå, sett at vi slipper å starte i 4.Div.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by mortsto »

Mendi: Vet du mer om hvilke regler som gjelder? Kikka såvidt innom Bastionens forum, og det virker som det kan være muligheter, hvis Lyn kan kjøpe boet for x antall millioner.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by bjornage »

Et annet aspekt med dette er at hvis Nordlandsbanken, kommunen, fylket eller hvem det skal være kommer inn med midler så blir bare situasjonen utsatt. Neste år vil situasjonen være like ille igjen, akkurat som at vi hadde store problemer i fjor, året før, året før der igjen etc. Enten kan man kan få noen friske penger for å legge krisen på is et år til, eller så det mer drastiske metoder til for å sikre en tryggere og mer langsiktig drift.

Eller alternativ C som er at Real Madrid kjøper Anders Konradsen for 100 millioner kroner, men det er vel kanskje ikke så veldig sannsynlig.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by liverglimt »

Det beste med en konkurs er at klubben da står fritt til å reetableres. Det triste er at de samme folkene som har bidratt kommer til å stille på årsmøtet og klappe fram de samme folkene som har styrt skuta i alle år. :cry:
@liverglimt
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Crazy horse »

Lyset kan vel ikke være helt slukket enda, siden man signerer Jacobsen og "løfter opp" Berntsen i stallen? Det må jo enten bety at styret og sportslig ledelse ikke har gitt helt opp, eller så har det klikka fullstendig for dem.

Jeg tror ledelsen i klubben gjør klokt i å komme tydelig på banen der de opplyser om hvordan situasjonen er. Det tror jeg klubben er tjent med. Og slik det har blitt nå, med Lyns og Kongsvingers store problemer, og sikkert flere etter hvert, så har de jo ikke noe å "skjemmes over". Jeg vil helst ikke spekulere for mye i en konkurs før styret selv sier at det er så godt som er en realitet.
Det som skjer nå er jo ikke bare alvorlig for klubben, men for hele fotballnorge.
Fotball er nesten alltid morsomt
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Mendi »

Jeg vet ikke hvilke regler som slår inn vedr Lyn, men jeg tror det har noe med om man klarer å komme til en ordning med kreditorene. I så fall er det vel lite realistisk for Glimt, hele poenget med en konkurs må være at man slipper å hive mer penger i sluken.

Det er DnB NOR som sitter med nøkkelen til Glimts skjebne. De må bestemme seg for om de vil satse videre på klubben eller kaste kortene. Skal de ha sjans til å få igjen noe av det de har til gode hos Glimt, er de nødt til å forsøke å hjelpe dem over kneika. Ved en konkurs tror jeg vi kan regne med at vi er ferdige med DnB NOR og NB for godt, de vil gå på store tap. Samtidig kan en konkurs være en vei ut av det for dem også, spørsmålet er om de tør gjøre det av hensyn til omdømme.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Glimtfan »

Dette er ikke enkelt, men jeg vil tro at vi uten opprykk vil gå konkurs nesten uansett. Da kan det faktisk være en gunstig løsning hvor start i 2.div ikke er så ille, men det fordrer at man faktisk har et godt økonomisk apparat i ryggen og har en klubb som kan satse på sikt, det hjelper ikke å gå konkurs hvis man ikke sitter igjen med en god plan. Da tenker jeg f.eks i forhold til ny stadion etc. Spørsmålet er også hvordan man skal få inn sponsorer, lån etc når disse kjenner til klubbens historie og en nylig konkurs.

Det beste for Glimt tror jeg faktisk er om man får løst opp i forhold til dagens situasjon og får inn de pengene som kreves for å rydde opp i gjeld og sitter igjen med en drift som er økonomisk forsvarlig. Men det fordrer godt samarbeid med kreditorer og sannsynligvis frisk kapital, den er ikke lett å få tak i .
Jeg tror ikke en konkurs er så gunstig som enkelte tror, i så tilfelle er det viktig å penger i ryggen, for skal klubben opp i tippeligaen igjen, så krever det penger.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Kesseboy »

En konkurs vil aldri være gunstig, men det virker for meg (og andre jeg snakker med) som om klubben ikke har noen bærekraftig økonomi, og neppe vil få det med det første heller. En av fordelene med konkurs og (forhåpentligvis!) følgende reetablering er at man kan forme grunnlaget så mye bedre, hvis man har klart å lære av feilene. Det blir veldig viktig å ikke satse over evne, og konstant å holde igjen på utgiftssida. Det trenger ikke være forenlig med elitespill, men det blir i hvert fall ikke elitespill med jevnlige konkurser.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Mendi »

Ikke uenig i det. Vanskelig å si hva som er best. Men jeg tror at dersom Glimt kommer seg over kneika og blir hengende igjen med 10-15 mill i negativ EK så er ikke det heller en løsning som er så gunstig, da blir det en konstant kamp for å opprettholde satsningen. Det positive med å starte i 3. div (som jeg tror er den mest realistiske løsningen ved konkurs) er at man kan ta samling i bånn og få med seg ny entusiasme på kjøpet. Et 3. div lag med lokale spillere krydret med gamle Glimthelter som Runar Berg, Stig Johansen og kanskje noen til kan få med seg folket og skape noe nytt med ny glød. Den dagen Glimt er tilbake og sikrer seg opprykk til Tippeligaen igjen vil det bli magisk stemning og voldsom entusiasme. Jeg tror folk i Bodø er mette av hele opplegget slik det er nå.

EDIT: La meg si en ting til. Dersom det blir konkurs er alt annet enn en ny fotballklubb med navnet FK Bodø/Glimt dømt til å bli fiasko. Det er Glimt med sin historie som er det interessante for alle fra andre steder enn Bodø. Et samarbeidsprosjekt med andre klubber som ender opp i en paraplyklubb som heter FK Bodø, FK Nordland eller hva det nå skal være kommer aldri til å lykkes.

EDIT 2: Det finnes eksempler på lignende konkurser som har vist seg å være lykkelige. Min engelske favorittklubb Middlesbrough gikk konkurs i 1986. Det var en fiasko som ble etterfulgt av meget suksessrike år, etter at man tok samling i bånn og kom tilbake med ny entusiasme. Om jeg ikke husker helt feil skjedde det samme med Fiorentina i Italia. De startet helt i bånn i divisjonssystemet og fikk en voldsom støtte, jeg mener det var snakk om 25 000 tilskuere i 4.- 5. divisjon.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Mendi »

Sakset fra Wikipedia:
I 2002 ble A. C. Fiorentina slått konkurs. Nye investorer opprettet snart selskapet A. C. Fiorentina 1926 Florentia Viola og laget Florentia Viola som ble innskrevet i Serie C2. Senere ble Fiorentina-navnet, sammen med rettighetene til klubbsymbolene og klubbens trofeer, kjøpt tilbake.
Dette er utfordringen til Glimt ved en konkurs. Rettighetene til navnet og logoen må sikres, det samme med alt av trofeer.
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by Knuta »

Da møtes kanskje Nye Lyn, Nye Glimt og Nye KIL i 2.div neste år.

http://www.dagbladet.no/2010/09/16/spor ... /13425581/

Så følger kanskje Nye Start, Nye Hønefoss, Nye Viking osv etter. Dette begynner å bli morsomt.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Hvor går veien ved evt. konkurs?

Post by mortsto »

Helt enig med Mendi. En kan ikke sammenligne Glimt og evt andre bydelslag med Haugesundslagene. I Bodø er det Glimt som er førstelaget. Det er ingen rivalisering rundt dette. Det er ingen som ikke støtter Glimt fordi de støtter Innstranda. Å skulle slå sammen klubber til FK Bodø synes jeg er en helt fjern tanke.
Post Reply