Bodø/Glimt - Ranheim 17.10.2010 kl 18.

Moderators: Sulliken, Larsen

Gvandreassen

Bodø/Glimt - Ranheim 17.10.2010 kl 18.

Post by Gvandreassen »

Jaja. Ny hjemmekamp og nye muligheter. Her bør vi ta poeng, men formen i det siste tilsier at moralen er lav i laget. En trener som kommer med vage og usikre utalelser og et lag som ikke gidder å jobbe verken defensivt eller offensivt (med unntak av Haukås da).

Jeg tror alikevell at Glimt kan få seg en opptur i denne kampen og faktisk få litt form i laget igjen. Håper på følgende startellever:

Londak
Jakobsen-Bjørdal-Rønning-Imingen
Johansen-Haukås-Konradsen
Stensland-WANT-Ludvigsen

Jeg vil gjerne se noen andre i spissrollen, det er ingen hemmelighet. Det var også sagt at Berntsen kanskje skulle spille venstre kant i denne kampen, og det vil jeg gjerne se, men da som innbytter. Var usikker på om Hamoud eller Stensland skulle få plass. Stensland er vell raskere enn Hamoud(?) og Stensland kan faktisk drible litt. Dvs. han går iallefall ikke i knesstilling hver gang han prøver å komme seg forbi noen (noe Hamoud gjør). Ser gjerne Robertsen på banen iløpet av kampen og.

Dette bør bli tre poeng og en kvalikkplass, men Kåre mener jo at det er en dårlig idé.
- COYS -
Posts: 617
Joined: Sat Feb 21, 2004 3:31 pm
Location: Myre

Re: Bodø/Glimt - Ranheim 17.10.2010 kl 18.

Post by - COYS - »

Jeg har for en gangs skyld ikke tippet på Glimt og valgt UB. Kanskje jeg da kan fotsette å ryke i Glimt kamper.......... dvs Glimt seier.
Bodø Glimt, Norges stolthet. Image
mortsto
Posts: 7372
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Bodø/Glimt - Ranheim 17.10.2010 kl 18.

Post by mortsto »

Blir en spennende kamp mot et lag som også sliter voldsomt for tida. Der har også treneren sagt at opprykk må glemmes. Mener Glimt skal være bedre enn Ranheim, og det hadde virkelig smakt å få hevna to forsmedelige tap. Håper også på utskiftninger, men helt ny ei angrepsrekke med Ludde, Want og Stensland tviler jeg litt på. Men jeg kunne tenkt meg å se Ludde på høyrekanten igjen. Kunne også tenkt meg å se Konradsen-CB-Haukås på midtbanen. Etter et par ok kamper, og ikke minst et par mål fra venstrevingen er det vel etterhvert klart at det ikke er der Haukås hører hjemme. Skulle ønske Imingen/Konradsen/Johansen fant tonen på venstresiden sammen.
Knuta
Posts: 10031
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 450 times

Re: Bodø/Glimt - Ranheim 17.10.2010 kl 18.

Post by Knuta »

Gvandreassen wrote:Jeg tror alikevell at Glimt kan få seg en opptur i denne kampen og faktisk få litt form i laget igjen.
Hvordan får de opptur når de ikke har fått lønn for oktober?. En ekstra motivasjon når lønna uteblir.
User avatar
Mr Bean
Posts: 2708
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 35 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt - Ranheim 17.10.2010 kl 18.

Post by Mr Bean »

Tenkte på akkurat det samme Knuta ... Dem har jo null og spille for, har det virket som i de siste kampene... :?
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Bodø/Glimt - Ranheim 17.10.2010 kl 18.

Post by Kesseboy »

Da Ranheim spilte cupkamp på Aspmyra, nøytraliserte de Glimts midtbane ved å variere formasjonen avhengig av hvor ballen var og hvem som hadde den. Noe av det Glimt kan bruke tida si best på er å, i dag, i morra, og lørdag; drille litt på avstandene i laget, plasseringene til indreløperne og "falldybden" til kantspillerne. Om å gjøre å la Ranheim gjøre glidningene sine i formasjonen uten at Glimt egentlig bekymrer seg for det. Da vil Ranheim kunne komme til å bruke mye energi på noe som ikke betaler seg.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
mortsto
Posts: 7372
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Bodø/Glimt - Ranheim 17.10.2010 kl 18.

Post by mortsto »

Kesseboy: Kan du gi en bedre beskrivelse av det du nettopp skrev? For oss taktikk-noviser? :glimt
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Bodø/Glimt - Ranheim 17.10.2010 kl 18.

Post by Kesseboy »

Nå er ikke husken min helt god på mine gamle dager, men såvidt jeg husker var det noe slikt som skjedde:

Det var gjennomgående et problem for Glimts del at indreløperne, Rønning og Konradsen, ble liggende for høyt i banen.

I oppspillsfase/igangsettingsfase la Ranheim opp til en 4-2-4. Med det trakk de vårt midtbaneanker for anledninga, Haukås, helt ned i forsvarsfireren, for å demme opp for langpasninger sammen med midtstopperne. Dette gjorde at det blei et rimelig stort rom for de to som oppholdt seg sentralt på Ranheims midtbane, og de hadde gjerne ikke noe problem med å komme seg på angrepssida av indreløperne.

Når Glimt hadde ballen, og etablerte et angrep, la Ranheim seg i en djup 4-4-2 ("two banks of four"), nøytraliserte med det Glimts indreløpere og kantspill, og Haukås var ikke i stand til å komme opp og gjøre seg til et alternativ alt for ofte, og de gangene han gjorde det, så ble han ikke brukt, sjøl om han hadde mye rom. Indreløperne endte opp med å stange i en tomannskonstellasjon av midtbanespiller og stopper, siden bevegelsene kom kun én og én, mens den andre stopperen tok seg av Martins, den andre midtbanespilleren tok seg av motsatt indreløper.

I kontringsfaser og uetablert angrep spilte Ranheim en tydelig 4-2-3-1 (Glidning fra 4-4-2 via 4-4-1-1). Det var et lurt trekk på grunn av plasseringa til Glimts indreløpere. De to som holdt igjen defensivt kunne lett ta seg av dem, eller være alternativer rundt dem -- Glimts midtbane ble atomisert i det defensive arbeidet. Samtidig vil den tilbaketrukne angriperen føre til en konflikt mellom Glimts anker og én eller begge av midtstopperne. I alle tilfeller Blir Glimt på denne måten nødt til å bruke tre spillere til å passe på to (det er greit), mens to til må passe på én mann hver (ikke greit), og det gjorde forsvaret til Glimt grunnleggende ustabilt (Ranheim kan spille ballen dit det er en én-mot-én, og med god bevegelse blir da Glimt lett utspilt). I tillegg gir denne typen formasjon en dybde i angrepet, og man unngår at fem mann stanger på samme linje, slik Glimt gjorde.

Dette fungerte så bra for Ranheim at jeg synes å huske at de sjelden hadde noe særlig til etablert angrep.

Det jeg har beskrevet fant mest av alt sted i første omgang. Etter pause, og spesielt etter Ranheims mål, åpna kampen seg mer og mer opp og ble mer Hawaii. Ranheim holdt seg imidlertid til, som et minimum, et firemannsforsvar og to relativt defensive midtbanespillere. Det er en luksus man har, når laget fungerer godt mot en motstander som er under press (hjemmebane, underpresterer) og ikke fungerer godt, at man kan spille "broken team" (minimum seks forsvarere, maks fire angripere) selv om man ikke leder. Ranheim fikk kampen inn i sitt spor tidlig, og skjønte fort at det bare var å holde kampen der, så ville de i hvert fall få ekstraomganger. I ekstraomgangene tok de oss på viljen.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Gvandreassen

Re: Bodø/Glimt - Ranheim 17.10.2010 kl 18.

Post by Gvandreassen »

Man kan lure på hvorfor Glimt ikke har en klar kampplan som dette. Glimt starter og avslutter med Hawaii.
mangkhut
Posts: 52
Joined: Sun May 25, 2008 7:43 am
Location: Oslo

Re: Bodø/Glimt - Ranheim 17.10.2010 kl 18.

Post by mangkhut »

Gvandreassen wrote:
Dette bør bli tre poeng og en kvalikkplass, men Kåre mener jo at det er en dårlig idé.
Kvalikplass??? Glimt har 32 poeng og Løvham på femteplass og dermed innehaver av siste kvalikplass har 37 poeng..... Blir litt vanskelig det gitt...... :?
Last edited by liverglimt on Fri Oct 15, 2010 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Fikset sitatet
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Bodø/Glimt - Ranheim 17.10.2010 kl 18.

Post by Glimtfan »

LøvHam har spilt 2 kamper mer enn Glimt, så den avstanden behøver ikke å være like stor når begge har spilt like mange kamper. Men når det er sagt er jeg utrolig pessimistisk før denne kampen, med manglende lønnsutbetaling og lite positivt, oser det et tamt Glimt lag, lang vei.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Bodø/Glimt - Ranheim 17.10.2010 kl 18.

Post by Glimtfan »

Sjelden har jeg hatt mindre tro på Glimtseier enn denne kampen. Ingen fokus på hvor viktig seier, har ikke inntrykk av at det er noe entusiasme blant publikum og spillerne er mest sannsynlig mer bekymret for personlig økonomi enn tabellplassering.
Vi er 5 poeng bak Løv-Ham som møter et sterkt Sogndal lag i dag med 2 kamper mindre spilt. Strømmen og NIL taper fort sine kamper i dag. Derfor vil seier fort føre oss til 2-3 poeng bak LøvHam med 2 kamper mindre spilt, samtidig som vi passerer NIL og Strømmen. Selv med uavgjort i dag, er det godt mulig at vi ikke er hengt av i kampen om kvalikk.
Men, det lukter tap lang vei, rent sportslig er det en "tapersk" holdning som blir fremstilt i media. Jeg tror klubben hadde tjent på en offensiv trener som gikk ut å sa at klubben nå vi bevise til tross for de økonomiske utfordringene.
Vi skal være glad for at det er mange interne oppgjør blant lagene bak oss, for ellers ville jeg virkelig fryktet nedrykk med det fokuset den sportslige delen av for tiden.

Glimt trenger en seier i dag for å skape entusiasme, for å vise at kvalikken virkelig kan nås og for å bevise for bedriftene som er bedt om å spytte 20 mill inn for å kjøpe rettighetene til spillerne, at de faktisk betaler for noe med potensiale. Hvem vil vel betale for et lag som istedenfor kryper nærmere 2.div? Jeg håper virkelig Kåre, spillerne og andre også tenker disse tankene og går ut på banen for å motbevise min skepsis til dagens kamp. For vi trenger SÅRT en seier!
mortsto
Posts: 7372
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Bodø/Glimt - Ranheim 17.10.2010 kl 18.

Post by mortsto »

Enig med Glimtfan. For Bryne og Moss er det vinn eller forsvinn, og jeg tror et tippeligaklart Sogndal slår Løv-Ham. Og siden de andre lagene, utenom Alta-SU, spiller tidlige kamper, så kan Kåre skrive ut tabellen like før kamp, spikre den opp i garderoben, og si at "Se her! Så nært er vi å få spille kvalik til Tippeligaen!"

Ser av AN.no nå at Thiago er skada og at Sakariassen starter på topp. Så mye var "gi ungdommen sjansen" verdt.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Bodø/Glimt - Ranheim 17.10.2010 kl 18.

Post by Kesseboy »

Jeg har det bestemte inntrykket av at den nåværende spillergruppa ikke yter godt under ytre press. I så måte tror jeg det er fornuftig av Kåre å begrense presset på spillergruppa utenfra. Hvor mange ganger denne (og forrige) sesong(en) har ikke laget skulle "endelig bevise hva [vi] er gode for" og sånn, og så har det feila miserabelt? Nei, ny strategi: Fokusere på arbeidsoppgavene og la resultatene forhåpentligvis tale for seg sjøl.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Bodø/Glimt - Ranheim 17.10.2010 kl 18.

Post by G-s-enz »

Er det sånn at man kan ta med en venn på J-feltet,diverse at den vennen også får betale supporterpris?
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Bodø/Glimt - Ranheim 17.10.2010 kl 18.

Post by Glimtfan »

Re Kesseboy

Det har jeg ingen tro på. Kåre har vel utad omtrent ikke lagt press på spillergruppa på en eneste av de siste 4 hjemmekampene og vi står vel med 4 strake tap. Er det noe jeg ikke mistenker Kåre for, så er det å drive avansert psykologisk spill for å motivere spillerne. Jeg føler meg rimelig trygg på at man får det man ser av Kåre.

Forøvrig blir det interessant å se om noen av de 3 ungutta får sjansen fra start i dag. Kåre har vel egentlig lovet det, så får vi se om det stemmer?
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Bodø/Glimt - Ranheim 17.10.2010 kl 18.

Post by Kesseboy »

Jeg har ikke trua på at man snur en tafatt tapstrend med å sette enda mer press på seg sjøl. Da handler det om å ufarliggjøre situasjonen, skape mestring i delsituasjoner og på den måten skape selvforsterkende mentale prosesser, som resulterer i at man får ut en større del av potensialet sitt. Ryggen mot veggen kan man ha når man må, og Glimt ikke -- ennå.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
mortsto
Posts: 7372
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Bodø/Glimt - Ranheim 17.10.2010 kl 18.

Post by mortsto »

Kesse: Men det spørs vel om Kåres "Vi hadde full kontroll mesteparten av kampen, og burde avgjort" når enhver person kan se at dette ikke er tilfelle, er noe bedre rent psykologisk? Det virket ikke sånn i fjor, og ikke i år heller. Er det noe jeg ønsker er en trener som innrømmer at laget har spilt dårlig og er nødt til å heve seg kraftig. Jeg nekter å tro at Glimtspillerene er mer "skjøre" enn andre profesjonelle fotballspillere.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Bodø/Glimt - Ranheim 17.10.2010 kl 18.

Post by Glimtfan »

"Ryggen mot veggen kan man ha når man må, og Glimt må ikke -- ennå."

Glimt har og har hatt ryggen mot veggen i lang, lang tid. Klubben er millimetre fra å gå konkurs. Hvis det er noen som tror at sportslige prestasjoner ikke er alfa omega i en slik situasjon så vil jeg gjerne ha en solid forklaring på det synspunktet. Forøvrig er det en ting å "fjerne" press, en annen ting er å gå ut media hvor man legger "skylda" på spillergruppen. Hvis du da påstår at "Kåre" fjerner press, så er det en underlig måte å fjerne press på. Jeg vil påstå at Kåre rent psykologisk har gjort mye rart(presiserer at det er basert på det som er sagt utad i media= i denne situasjonen som klubben er i. Resultatene har uteblitt stort sett uansett hva han har gjort hittil i sesongen.

Det er ingen fasit på hvordan man skal opptre, men slik jeg forstår deg, så mener du det å "ufarligjøre" situasjonen er viktig i denne sammenheng. Greit nok det, men det er ingen sammenheng med en ufarligjøring og det å "hausse" opp motstanderne. Det er tvert i mot å få oppgavene til å fremstå verre enn de kanskje er.

Spør du meg er det viktigste i denne situasjonen å få spillerne til å tro på det de driver med. Få fokuset på hva de kan, se gjerne 4-0 kampen mot Sarpsborg på nytt etc og samtidig kommunisere at Ranheim er et lag man kan slå.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Bodø/Glimt - Ranheim 17.10.2010 kl 18.

Post by Kesseboy »

Uttalelsen vedr. unge spillere, spillere som vil forsvinne, etc., kan ses på som en måte å legge press på spillergruppa uten å ta lagets resultater med i likninga. Altså -- man legger press på hver enkelt spiller om å prestere innenfor rammene av det som forventes av hver enkelt. Som lag, så ligger det, i forhold til uttalelser som har kommet, ikke noe press, og det er det som er fornuftig. Hvis vi "bare MÅ slå Ranheim" så har vi gjort det vanskelig for oss bare der, så lenge vi ikke er på en opptur.

Når jeg snakker om ryggen mot veggen, så snakker jeg om sportslig. Om Glimt slår Ranheim i dag blir det ikke automatisk tusen flere tilskuere mot Moss. Mennesker som opplever gjentatte nederlag veiledes best til bedrede prestasjoner gjennom å dekonstruere arbeidsoppgavene og på den måte skape mestring (man kan skape mestring sjøl om man ikke "får til" alt man gjør) før man møter større utfordringer (i denne sammenhengen resultatkrav). Det er akkurat dette som er det du skriver om -- få spillerne til å tro på egne ferdigheter og hva de driver med.

Om det er bevisste strategier fra Kåre og Glimts side får være en annen sak, men jeg mener, som du jo skjønner, at det ikke er alt som kommer derfra som er like dumt hele tida. Så kan det være mange årsaker til at det eventuelt lykkes eller ikke lykkes.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Bodø/Glimt - Ranheim 17.10.2010 kl 18.

Post by Glimtfan »

Da er vi rett og slett helt uenig på dette området og det er jo greit:)
At det skal komme så voldsomt mange flere tilskuere i neste hjemmekamp med seier her og kanskje mot Bryne er nå en ting, men tror du ikke at de store aktørene som skal lokkes til å spytte inn 20 millioner blir påvirket av om Glimt leverer sportslig eller ei? Hadde jeg blitt forespurt, så kan jeg love at svare hadde vært nei med de 3 siste kampene i bakhodet....

Kåre har uansett lagt lista høyt i forhold til bruk av unge spillere og jeg tror han vil miste ytterligere (etter min mening!) tillit i spillergruppa og eksternt om disse ikke brukes betydelig i denne kampen.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Bodø/Glimt - Ranheim 17.10.2010 kl 18.

Post by Kesseboy »

Det vi nok kan være enige om, hvis jeg forstår deg rett, så er det at Kåre bør starte med flest mulig av de unge spillerne denne kampen. Rett og slett verdien av å gjøre noe (radikalt) annerledes, etter å ha feila i flere forsøk på rad tidligere, kan være med på å snu det hele.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Bodø/Glimt - Ranheim 17.10.2010 kl 18.

Post by Glimtfan »

Det er vi 100% enige om. Hvordan det bli påvirke spillet er nesten umulig å forutse, kan slå både positivt og negativt ut. Guttene har så og si null erfaring på dette nivået. Men med prestasjonene i det siste og Kåres utalelser til media, så må han nesten følge opp ord med handling. Det blir spennende å se laguttaket. At Sakk tydeligvis starter, behøver ikke å bety så mye, da jeg tviler på at disse 3 ble tatt opp for å bekle den sentrale spissrollen.
Knuta
Posts: 10031
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 450 times

Re: Bodø/Glimt - Ranheim 17.10.2010 kl 18.

Post by Knuta »

I min lange fartstid både som spiller og trener, har jeg alltid trodd at spillerne liker å ha press på seg. Hvis ikke spillere tåler press og forstår at enkelte kamper er 'cupfinaler' ja da har de ingenting på en fotballbane å gjøre. Det som har vært tilfelle i hele fjor og i år er at det har vært dullet alt for mye med spillere, samt tåpelige laguttak og klippekort for spillere som hverken er gode nok eller som har hatt press på seg.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Bodø/Glimt - Ranheim 17.10.2010 kl 18.

Post by Kesseboy »

En teori, som i mitt hode virker plausibel, er at med et par uerfarne spillere på bana, så vil de mer erfarne spillerne skjerpe seg ytterligere. Det er vanskelig å skylde på 17-åringene. Det kan være noe Glimt trenger i dag. Jeg mener det er mange gode grunner for å starte med Berntsen og Robertsen, for eksempel, men jeg har jo ikke sett disse på treningsfeltet.

Knuta: Det er snakk om to typer press her. Det ene er pressset overfor hver enkelt om å prestere best mulig ut fra forutsetningene og forventningene til en sjøl. Dette er vanligvis et godt press, og et press som er rimelig enkelt å omdanne til noe positivt. Presset på ei gruppe/et lag som ikke fungerer godt, om å skulle få resultater, er en annen type press som på langt nær like ofte vil være positivt for resultatene. Jeg kan godt forstå hvordan Glimts spillere vil kunne tolke presset om å klare kvalikplass som ubehagelig, og oppgaven uoverkommelig, med tanke på prestasjonene laget har oppvist de siste par månedene. Derfor er det etter mitt syn om å gjøre å slutte å snakke om kvalik, ikke snakke om at Ranheim er et lag som skal slås, osv. (men heller ikke gå i den fella å si at Ranheim er Barcelona light og at kvalik er urealistisk), men å bruke treningssituasjonene til å fokusere på hva hver enkelt spiller kan gjøre, hvordan han kan gjøre det riktig, og at hver lille riktige ting kommer til å bidra til et godt resultat, samtidig som en liten feil ikke trenger være katastrofe. Det må være rom for å feile for å kunne prestere, og hvis å feile vil være fullstendig katastrofe må man late som noe annet.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply