NM cup 2011

Moderators: Sulliken, Larsen

User avatar
Thomas Andersen
Posts: 463
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:31 pm
Location: Oslo
Has thanked: 46 times
Been thanked: 25 times

Re: NM cup 2011

Post by Thomas Andersen »

Neida, det blir uro i polkaleiren ettersom Høgmo er usikker som trener for TIL, ref. landslaget. Spillerne bekymret, ute av fokus. Det kan vi nyte godt av. Heia Glimt!
Gult er kult!
GULTeKULT
Posts: 217
Joined: Wed Mar 26, 2008 4:43 pm
Location: Tromsø

Re: NM cup 2011

Post by GULTeKULT »

Da får jeg ihvertfall se Glimt èn gang i år :) Skal ikke se bort ifra at Glimt klarer å bite bra fra seg mot polkagrisene i nord. Gleder meg :)
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: NM cup 2011

Post by Masinga »

Fantasiløs "trekning" eller burde vi si tildeling av kamper?

Dette med Høgmo og landslaget ligger evt. langt fram i tid. Tror ikke landslagsledelsen går på samme blemme en gang til. Jeg tror de venter til EM-kvaliken er avsluttet.

Uansett, kampen i Tromsø skal spilles først. Hva hjelper det med Høgmo på sidelinjen når Glimt gruser TIL på kunststoffdekket?
Masinga
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: NM cup 2011

Post by Vegard »

Jeg syns denne "geografiske trekningen" i 3. runde er noe stort tull. Det burde vært landsdekkende trekning i denne runden. Landsdelen står i verste fall igjen med ett lag i 4. runde.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: NM cup 2011

Post by Cheese Smirnoff »

Jaja. Vinner vi mot Tromsø er det ihvertfall for evig bevist at Tromsø er dårligere enn Hødd og Asker.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Nilzo
Posts: 1014
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:24 pm
Location: Ski (Beiarn)
Been thanked: 2 times

Re: NM cup 2011

Post by Nilzo »

Og om Glimt skulle gå videre, er sjangsen særdeles stor for at de får ny bortekamp mot ett TL-lag. Det var herlig met hjemmekamp mot Skarp sist altså... :?
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: NM cup 2011

Post by bjornage »

Dette kan fort bli stygt. Får håpe på mental blackout i TIL-laget for at vi skal ha en sjanse.
Knuta
Posts: 10047
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: NM cup 2011

Post by Knuta »

Det er nesten som man ikke tror det. Da Glimt møtte Tromsø i 3.runde for noen år siden, kom det sterke beskjeder fra Tromsø og Bodø om at dette var fantasiløst, og at man her forsøker å 'luke' bort Nord-norske lag tidlig. Man fikk vel inntrykk da at NFF tok selvkritikk den gang.
At det samme skjer igjen bekrefter mitt inntrykk om at det ikke er de klokeste hodene som jobber i NFF og som tviholder på jobben.
Hvorfor setter man ikke opp Viking - Haugesund, AAFK - Molde, LSK - VIF f.eks i 3.runde. Det ville blitt ramaskrik. Fy fan sier jeg hvor talentløse NFF er.
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: NM cup 2011

Post by Ville Lehtinen »

Når Glimt og TIL møtes, gjelder ikke andre resultater og form og slikt. Alt kan skje! Historisk har vi jo et langt og godt overtak på isbitene, og når vi møter andreplassen i Tippeligaen mens vi selv ligger nest sist i Adecco, kan vi for en gangs skyld ta på oss underdogrollen med rette.
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: NM cup 2011

Post by Vegard »

Litt cupstatistikk å kose seg med:

12 møter i cupen tidligere - 9 seire Glimt, 3 seire TIL. Målforskjell 42-15 til Glimt!
:)
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: NM cup 2011

Post by Masinga »

Knuta wrote: LSK - VIF f.eks i 3.runde.
VIF er ute av dansen.

Mye enig i det du sier. Samtidig tenker vel NFF slik at Glimt ikke lenger er i det gode selskap. Det har de jo rett i. Men det bør være trekning, ikke saksbehandling, i den norske cupen.
Masinga
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: NM cup 2011

Post by Vegard »

Knuta wrote: Hvorfor setter man ikke opp Viking - Haugesund, AAFK - Molde, LSK - VIF f.eks i 3.runde. Det ville blitt ramaskrik. Fy fan sier jeg hvor talentløse NFF er.
Det bunner vel i at TIL og Glimt ikke spiller i samme divisjon, men det er fantasiløst. Det burde vært full trekning i 3. runde.
Nilzo
Posts: 1014
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:24 pm
Location: Ski (Beiarn)
Been thanked: 2 times

Re: NM cup 2011

Post by Nilzo »

Og det ar NFF skal sitte å bestemme at Fek LSK er nødt til å møte ett av "de beste" adeccolagene, mens RBK fek får Byåsen. Veien til Ullevål blir liksom ikke avgjort på like vilkår, men sålenge klubbene selv ikke vil gjøre noe med det så er det slik det vil være i tiden fremover.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: NM cup 2011

Post by Glimtfan »

Jeg har i grunn alltid vært mot oppsett i de første rundene i cupen, selv om jeg kjøper argument om å spare kostnader for små klubber. Det hadde likevel vært mer sjarmerende om LSK-VIF f.eks kunne risikere å møte hverandre allerede i første runde. Det betyr at alle lag stiller med like forutsetninger.
Slik det er nå, har klubbene i de to øverste divisjonene er gigangtisk konkurransefortrinn, fordi de er "garantert" enkel motstand i 2 runder og får klubbene i tippeligaen er motstanden i 3.runde ofte overkommelig.
De små klubbene må som regel starter de første rundene hjemme, det betyr at de ved avansement ofte risikerer bortekamp mot gode lag i 3.-4.runde.

Når det er sagt, er nok TIL-Glimt et naturlig oppsett gitt Glimts tabellsituasjon og geografi. At TIL får hjemmekamp er det heller ikke noe å si på. Vi får håpe at KI borte innen denne kampen og at vi får en skikkelig opptur mot TIL, men det blir knalltøft, sjelden har vel TIL vært større favoritt i "kampen om Nord-Norge"
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: NM cup 2011

Post by Vegard »

Glimtfan wrote:Jeg har i grunn alltid vært mot oppsett i de første rundene i cupen, selv om jeg kjøper argument om å spare kostnader for små klubber. Det hadde likevel vært mer sjarmerende om LSK-VIF f.eks kunne risikere å møte hverandre allerede i første runde.
Da faller sjarmen med 1. runde bort, der f.eks lille Eidsvåg får besøk av Molde med påfølgende publikumsoppmøte og lokal fest. Men når vi kommer til 3. runde og det kun gjenstår tre lag fra landsdelen, burde det vært full trekning.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: NM cup 2011

Post by Glimtfan »

Det er klart man mister en del slike kamper, men samtidig får man etter mitt syn mer sjarm i form av at mindre lag har mye større muligheter til å nå langt. Hvis lille Eidsvåg eller Holmlia f.eks møter motstand fra 2.divisjon i sine 2 første runder, så har de mye større mulighet til å nå 3.runde, hvor det er gode muligheter for at lag som f.eks Molde blir å finne på motsatt banehalvdel.
Jeg er enig i argumentet med sjarmen, men synes samtidig at cupen er lagt opp slik at de store har et gigantisk konkurransefortrinn, skulle noen hatt et fortrinn burde det vært de små klubbene.
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: NM cup 2011

Post by Vegard »

"Blir ikke "slaget om Nord-Norge" enda. Vi fikk Glimt i stedet for Alta." :)
(Tore Reginiussen på twitter, @ToreReg)
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: NM cup 2011

Post by Cheese Smirnoff »

:lol:

Han må vel ha noe å le av i hverdagen siden han fikk seg en reality check i både Tyskland og Italia.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: NM cup 2011

Post by Mendi »

Dette opplegget er så patetisk at jeg kan ikke få sagt det. Helt utrolig at det er mulig. Og her snakker man om en bekymring for den lave interessen rundt cupen! Selv jeg som er fotballidiot mister jo interessen.

Det kryr av momenter å ta tak i. Dette med geografi er jo en ting, slik det er nå kan Nord Norge få maksimalt to lag til fjerde runde. Det er jo i seg selv idiotisk. Så er det jo dette med at man setter opp i det hele tatt. Med 32 lag igjen så blir det jo i stor grad Tippeliga mot Adeccoliga, hva er poenget med det? Argumentet med reisekostnader holder ikke, det er ikke noe billigere å reise til Tromsø enn til Oslo.

Så er det hjemme-/ bortekamper, noe som irriterer meg helt grenseløst. Glimt får hjemmekamp i andre runde, hvorfor det? Vi kan sammenligne med Sarpsborg; de har spilt borte i de to første rundene og får bortekamp mot Kjelsås i 3. runde. Kjelsås spilte hjemme i 2. runde. Sammenlignet med Bodø/Glimt- Skarp blir det komplett umulig å forstå hvorfor Kjelsås skal spille hjemme mot Sarpsborg. Det finnes flust med eksempler på tilsvarende problematikk. Hvorfor skal lagene forskjellsbehandles??
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: NM cup 2011

Post by Glimtfan »

Hvis man ser på oppsettet så fremstår ting som veldig tilfeldig. For TIL sin del hadde det sannsynligvis vært en fordel å møte Glimt borte, fordi man høyst sannsynlig får en verre motstander i fjerde runde borte.

Lag som Viking, LSK, TIl og Sogndal stiller nå med et "handikapp" inn i 4.runde hvis de skulle gå videre.
En klubb som RBK eller Brann kan fort risikere å få bortekamp mot "lette" lag i de 3 første rundene og deretter hjemmekamp i 4.runde, kvartfinale og semifinale. Dette fordi NFF setter opp de 3 første rundene, noe som påvirker hjemme/borte i de senere rundene hvor kvaliteten er høyere og kampene viktigere.

Jeg hadde helst sett at alt ble trukket, dette hadde etter mitt syn ført til mer sjarm i cupen. Da hadde fort antall tippeligalag og adeccoligalag vært kraftig redusert i de senere rundene og man ville nesten vært garantert 1-2 askeladder som kom til de senere rundene.
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: NM cup 2011

Post by Ville Lehtinen »

Nå virker det som om at alle tar det for gitt at Glimt taper. Er ikke det å ta sorgene på forskudd?
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: NM cup 2011

Post by Taskeladdn »

Såklart taper vi ikke, jeg skal på cupfinale å se Glimt iår jeg :glimt
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: NM cup 2011

Post by FSHelgeland »

Tror fort vi kan vinne mot TIL. Da stiller gutta fullt skjerpet og får ut det som bor i de, mot Ranheim derimot så knyter de seg og vi får nok en uavgjort eller et tap.
Tippeliga 2015
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: NM cup 2011

Post by Ville Lehtinen »

Tør jeg minne om fjorårets semifinale da et bunnlag fra Adecco slo ut serielederen. Nå er jo ikke TIL serieleder en gang, så om noe er jo oppgaven lettere for Glimt.
Nilzo
Posts: 1014
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:24 pm
Location: Ski (Beiarn)
Been thanked: 2 times

Re: NM cup 2011

Post by Nilzo »

Den kampen kan fort være serieleder mot sisteplass i adecco. Mtp Glimts borteform, så er jeg ikke optimistisk. Men kan hende at spillerne klarer å motivere seg på en annen måte når de møter ett "topplag" i ett "lokaloppgjør".
Post Reply