Trenertråd: HT:Cato Hansen, T:Tom Kåre Staurvik

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Trenertråd: HT:Cato Hansen, T:Tom Kåre Staurvik

Post by RaymondEngmark »

Kompetente nok eller ikke, Glimt er for tiden langt under middels attraktiv som klubb for en trener. Det må da være en ung trener som ikke har bevist noe særlig og ønsker seg opp og frem - ala Kåre og Cato! Der trykker jo skoen.

Da blir det et sjansespill, og samtidig er det nok mere sannsynlig at treneren blir her 2-3 årsperiode dersom han lykkes, før han får nye utfordringer. Bjørkan er enten den beste treneren Glimt kan få pr nå, eller i verste fall blant dem. Bjørkan har over tid gitt masse pointers om at Bodø er plassen han vil være, så her kan vi hente ut vår egen Eggen/Fergurson etc.

Kortsiktig bør kontrakten til TKS sies opp og hente inn en ny assisterende trener i Stig el.l. Problemene virker å være resultat av for mange kokker, for mye søl.
Kristatistisk
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Trenertråd: HT:Cato Hansen, T:Tom Kåre Staurvik

Post by RaymondEngmark »

OG;
Crazy horse wrote:Offensivt spill innbefatter vel alle elleve spillerne, akkurat som det defensive? Sliter angrepstrioen kan jo det være fordi en annen lagdel sliter. Det kan blant annet bety at backene våre ikke er så offensivt gode som glimts spillestil krever, eller det kan være for at spillestilen er lagt om og ikke funker slik det gjorde før.
Jeg tror backene ikke fungerer fremover fordi dem får inntrukser om å spille gammelt Glimt-spill samtidig som det skal spilles posession. Blir bare søl ..
Kristatistisk
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Trenertråd: HT:Cato Hansen, T:Tom Kåre Staurvik

Post by eiriksin »

Staurvik bør byttes ut snarest mulig!
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Trenertråd: HT:Cato Hansen, T:Tom Kåre Staurvik

Post by MhepA »

Det er ikke mange nok som bryr seg lengre slik at TKS og CH får press på seg. Men jeg mener trenerbytte burde vært gjort lenge før sesongen startet. Og jeg holder mine ord, få tilbake Bjørkan før det er for sent.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: Trenertråd: HT:Cato Hansen, T:Tom Kåre Staurvik

Post by Novi »

Slik det er nå er jeg overhodet interessert i hva trenerne har å si etter en kamp. Siden det spilles på samme måte kamp etter kamp, og kommentarene er som tatt fra en annen kamp enn den vi andre så, ser jeg ikke noe vits i å lese eller høre intervju. Tidligere ønsket jeg meg mer innsikt både før og etter kamp, men trenerne har jo bevist dette året at de i samspill blir helt tannløse, og uten evne til å se hva som er galt eller ta tak i spillergruppen på noe vis.

Sende spillere på utlån? Sprøyt! Send trenerne på ferie ut sesongen i stedet, og la Stig Johansen lede treningene.
Una mas cerveza.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Trenertråd: HT:Cato Hansen, T:Tom Kåre Staurvik

Post by Frodo Baggins »

Noen som vet om CH/TKS har klausul i kontrakten at de får fortsette hvis det blir opprykk?
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Stibern
Posts: 1590
Joined: Wed Mar 24, 2004 11:00 am
Location: Bodø

Re: Trenertråd: HT:Cato Hansen, T:Tom Kåre Staurvik

Post by Stibern »

Det er ingen menneskerett å være profesjonell fotballtrener. Det virker som mange pensjonerte fotballspillere tror det. Vi har nå testet Cato og Tom Kåre en god stund, og fasiten er klinkende klar. De leverer resultater langt under pari. Styret har en klar målsetting, og den er vi ikke i nærheten av å nå.

Det er ingen verdens ting som tyder på at ting skal snu. Det var akkurat som da Kåre trente oss, skjønt man nesten er fristet til å si at han gjorde en bedre jobb.
Resultatene får meg til å tvile på om trenerduoen vår er godt trenermateriale. I andre yrker ser man tidlig om ansatte er gode, eller har et stort potensiale. Her ser man få tegn til postive faktorer som kan tale deres sak.

Alle her bør være enige i at trenerne har arbeidsbetingelser i toppskjiktet når du tar for deg forholdene i ligaen.
Hvis adeccoligaen hadde vært et billøp, så kjører trenerne våre Ferrari, mens feks Bjørkan kjører Lada. Allikevel leder Ladaen når vi går inn i de avgjørende rundene. Ergo må Bjørkan være en mye bedre sjåfør. Tenk hvis Bjørkan fikk kjøre Ferrari! Da hadde han vunnet suverent

Jeg hadde troen på trenerduoen, men nå synes jeg det er på tide å handle. Ingen ting tyder på at dette vil snu. Bjørkan har bevist i flere sesonger på rad at han vet hva han holder på med. Til gjengjeld har strengt tatt trenerduoen vår ikke bevist en ting. De burde sette klubben foran egen trygge jobbtilværesle å tre fra sine stillinger. Hvis de ikke gjør dette, så gi dem sparken eller gi dem andre roller i klubben. Tom Kåre kan feks bytte stilling med Stig. Det er fullt mulig å gjøre forandringer, og jeg forventer at det skjer noe. Fotballklubben Bodø/Glimt er i ferd med å visne bort, og det smerter meg.
L.U*H.G
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Trenertråd: HT:Cato Hansen, T:Tom Kåre Staurvik

Post by Kesseboy »

Stibern wrote:Hvis adeccoligaen hadde vært et billøp, så kjører trenerne våre Ferrari, mens feks Bjørkan kjører Lada.
Jeg er ikke uenig med det øvrige i innlegget ditt, men her føler jeg for å moderere inntrykket ditt. Jeg vet ikke om det er sånn i alle klubber, men føler at vi som følger Glimt har en tendens til å overvurdere våre spilleres potensiale, og nedvurdere andres. Hva er det som tilsier at Ranheim er Ladaer mens Glimt er Ferrarier, med unntak av at Glimt-spillerne er på proffkontrakter? Vi har noen større navn, men er de egentlig så mye bedre spillere?

Ønsker ikke med dette å frikjenne trenerteamet, for jeg er også av den oppfatning at jobben der ikke har vært god nok. Et naturlig oppfølgingsspørsmål av det jeg avslutta forrige avsnitt med er: Burde de ikke være det?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Trenertråd: HT:Cato Hansen, T:Tom Kåre Staurvik

Post by RaymondEngmark »

Nettopp det at dem har proffkontrakter er et nokså klart skille i seg selv. Egentlig peker alle piler i den retningen. Hvor mange spillere har blitt solgt til TL spillere. Nivå på trenerstab. Muligheten til å trene fulltid kontra jobbe +++++++++

Men det hjelper fin lite å ha Ferarri dersom pitcrewet er fra tangerudbakken.
Kristatistisk
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Trenertråd: HT:Cato Hansen, T:Tom Kåre Staurvik

Post by Frodo Baggins »

Kesseboy wrote: Hva er det som tilsier at Ranheim er Ladaer mens Glimt er Ferrarier, med unntak av at Glimt-spillerne er på proffkontrakter? Vi har noen større navn, men er de egentlig så mye bedre spillere?

Å si at Ranheim er Lada og Glimt Ferrari var vel å ta litt hardt i. Men, hvis vi ser litt på budsjetter, så har velGlimt større budsjett enn Ranheim, Mjøndalen og ULL/Kisa til sammen. Ingen av de klubbene har mulighet til hente spillere som koster millioner (Sane) får å ta ett ekspempel.

Ett annet tankekors er jo at stallfyll i Glimt som Karlsen og Forn drar til Mjøndalen, spiller fast på ett lag som på tross av ett mikroskopisk budsjett kontra Glimt for tiden fremstår som ett mye bedre fotballag.

Hvis man ser på hva Glimt hentet inn før sesongen :
- 2 senegalesere som er gode nok til å spille i TL.
- Toppscoreren i fjorårets Adecco
- en meget god Adeccostopper(Braathen)
- en rutinert midtbanespiller (Knarvik)

Alikervel klarer ingen av disse å løfte laget til å bli bedre, faktisk så blir det verre. Glimt fremstår uten plan, uten noen klar struktur, spillerene virkes å brukes etter innfallsmetoden.

Hvem har ansvar for at ett lag som har trent sammen i 8-9 måneder ikke klarer å fremstå som samspilt?
Hvem har ansvar for at det i beste fall spilles på en ustrukturert måte?
Hvem har ansvar for at spillere som presterer godt i andre klubber faller igjennom når de kommer til Glimt?
Hvem har ansvar for at de mange talentene som klubben har hentet opp i A-stallen stagnerer?
Last edited by Frodo Baggins on Thu Sep 13, 2012 7:31 pm, edited 1 time in total.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Trenertråd: HT:Cato Hansen, T:Tom Kåre Staurvik

Post by MhepA »

Frodo har alt for rett, og det skremmer meg at vi har folk i styret som fortsatt har troen på disse to. De kan ikke trene et fotballag, enkelt og greit. De er ikke typene til det. Det er som om jeg som økonom ikke kunne telle!
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Stibern
Posts: 1590
Joined: Wed Mar 24, 2004 11:00 am
Location: Bodø

Re: Trenertråd: HT:Cato Hansen, T:Tom Kåre Staurvik

Post by Stibern »

Det med ferrari og lada er selvfølgelig satt på spissen, men når du sammenligner hva de ulike trenerne får ut av hver krone står poenget mitt fjellstøtt!
Jeg er enig med deg Kesse at vi supportere har en tendens til å overvurdere egne spilleres potensiale, først og fremst fordi det er de spillerne vi kjenner best. Jeg kan feks ikke huske navnet på 80% av Brynelaget i går. Allikevel mener jeg bestemt at Glimt underpresterer så til de grader. Synes Frodo kommer med en rekke gode poenger i så måte.

Glimt har underprestert i lang tid. Hvorfor er det slik at alle spillerne vi henter sakte men sikkert presterer dårligere og dårligere, mens alle som forlater klubben blomstrer så til de grader? Ja det finnes sikkert unntak...
L.U*H.G
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Trenertråd: HT:Cato Hansen, T:Tom Kåre Staurvik

Post by Kesseboy »

Enig om underprestasjonen. Men jeg synes underprestasjonen er påtakelig, over lang tid. Helt siden Gåres siste sesong hos oss, i 2004, har det vært nærmest uforklarlig svake prestasjoner av mange spillere vi anså som heller gode.

Som nevnt: Gåre i 2004.
Under Haldorsen i 2005.
Under Kenta/Hoftun i 2006 spesielt, og til dels i 2007 (måtte ha kvalik).
Under Kåre i 2009, 2010 og starten av 2011.
Under Cato og Cato/Tom-Kåre i år.

Unntaket blir altså 2008-sesongen. Jeg slenger frampå: Det er neppe bare dårlige trenere som er årsaken til den vedvarende underprestasjonen (Gåre ble neppe en annerledes trener fra 03 til 04). Så kan man jo spørre: Hvis det ikke er (bare) trenerne, hva er det da?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Trenertråd: HT:Cato Hansen, T:Tom Kåre Staurvik

Post by Boombadila »

Kulturen på brakka, eller mangelen på kultur.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
ecke
Posts: 2637
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Trenertråd: HT:Cato Hansen, T:Tom Kåre Staurvik

Post by ecke »

Treningskultur!
Stibern
Posts: 1590
Joined: Wed Mar 24, 2004 11:00 am
Location: Bodø

Re: Trenertråd: HT:Cato Hansen, T:Tom Kåre Staurvik

Post by Stibern »

Noe er hvert fall galt. Kanskje man burde hentet inn helt nytt blod, men da må denne personen virkelig ha ballene til å gjennomføre nødvendige endringer. Nok av gamle helter som skal si sitt i gangene på Aspmyra.
L.U*H.G
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Trenertråd: HT:Cato Hansen, T:Tom Kåre Staurvik

Post by Kesseboy »

Til et ecke skriver -- jeg mener å huske å ha lest at 2003-sesongen, som en vakker blomst mellom alle kurukene (2001, 2002, 2004, 2005, osv.), oppstod som følge av at sentrale skikkelser (Runar Berg, Stig Johansen, Cato Hansen) hadde et lite møte på en café og bestemte seg for å brette opp ermene akkurat før oppkjøringa til 2003-sesongen. Hva skjedde foran 2004?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Trenertråd: HT:Cato Hansen, T:Tom Kåre Staurvik

Post by Boombadila »

Da hadde de møtet på en pub....
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
ecke
Posts: 2637
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Trenertråd: HT:Cato Hansen, T:Tom Kåre Staurvik

Post by ecke »

Dette skjedde i 2004!

Bare Kjølner har levert varene

Tirsdag gikk Glimt-stopper Cato Hansen hardt ut mot seg selv og medspillerne for slett innsats før fotballferien.

– Vi mangler totalt slagkraft i det meste vi gjør. Det er bare Fredrik Kjølner og et par andre spillere som kan frikjennes etter den begredelige vårsesongen vi har gjennomført. Jeg og alle de andre bør ta et realt oppgjør med oss selv, sa Cato Hansen.

http://www.an.no/glimt/article1176844.ece
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: Trenertråd: HT:Cato Hansen, T:Tom Kåre Staurvik

Post by Novi »

Trudde Knarvik hadde noe på gang når han angrep treningskulturen i vår, men det ble aldri noe mer med det. Er uansett trenerteamet som har hovedansvar for at det leverer på trening og på kamp, og sliter de med en komplett ukultur så må man ta tak i det der det trengs.
Una mas cerveza.
Sven-Rune
Posts: 3032
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 306 times
Been thanked: 168 times

Re: Trenertråd: HT:Cato Hansen, T:Tom Kåre Staurvik

Post by Sven-Rune »

Jeg kan ikke skjønne at de manglende prestasjonene har med for dårlige treninger å gjøre!
Sånn som Glimt fremsto mot Bryne så de mer ut som et bedriftslag som ikke har trent!
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Trenertråd: HT:Cato Hansen, T:Tom Kåre Staurvik

Post by Cheese Smirnoff »

Novi wrote:Trudde Knarvik hadde noe på gang når han angrep treningskulturen i vår, men det ble aldri noe mer med det.
Ser mer ut som om man tilpasset seg kulturen istedetfor å kjempe mot den.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
ecke
Posts: 2637
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Trenertråd: HT:Cato Hansen, T:Tom Kåre Staurvik

Post by ecke »

Er det ikke symptomatisk at B/G bestemmer seg for kun individuell trening fram til nyttår samtidig som de planlegger omlegging av formasjon og spillestil. Fram mot sesongstart ser alle at bevegelsesmønster overhodet ikke sitter, enkeltspillere vet fortsatt ikke hvordan de skal løse sin oppgave og trenerne er fortsatt uenige. Her trengte man altså langt mer tid sammen enn det en hadde gitt seg selv.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Trenertråd: HT:Cato Hansen, T:Tom Kåre Staurvik

Post by Cheese Smirnoff »

Den individuelle treningen hadde vært hensiktsmessig om Cato Hansen hadde som formål å videreføre den formasjonen de jobbet med ifjor. Såvidt jeg husker spilte de vel 4-3-3 i treningskampene i vinter uten de mest hasardiøse spillerdisposisjoner. Kampen mot RBK var jo klassisk Glimt-fotball, men den store omskiftningen skjedde jo fra første serierunde når Sanè startet som høyreving for første gang. (mulig jeg husker feil her)
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Knuta
Posts: 10060
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Trenertråd: Cato Hansen

Post by Knuta »

Knuta wrote:
Pipp wrote:Når så vi får en trener som bidrar til god poengsanking, så skal plutselig alle steiner snus for å finne den beste trenerløsningen fremover.
Selvfølgelig må alle steiner snus og alt evalueres. Hvorfor Kåre satt så lenge var kun av økonomisk karakter og kostnader ved å bryte kontrakten . Cato har kun kontrakt ut året, og styret vil gjøre en gedigen tabbe dersom de ikke bruker de mulighetene de har nå til å få den riktige treneren. Cato og hans team har tapt de viktige kampene da man hadde mulighet til å komme i teten. Randaberg, Løv-Ham osv. Det er ikke bra nok, punktum finale.
Snillisme og kameratskap er ikke bra nok for å få Glimt tilbake.
Fikk bare lyst til å sitere meg selv fra i fjor høst. Fikk mye 'juling' her på forumet fordi jeg var sterkt i mot den løsningen i trenerspørsmålet som ble valgt.
Post Reply