Adeccoligaen 2012

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Sven-Rune
Posts: 3032
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 306 times
Been thanked: 168 times

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Sven-Rune »

TIL har gjort det imponerende de siste årene ja men jeg skjønner meg ikke på økonomien der i gården. De går vel mot et solid underskudd, men handler spillere over en lav sko? Vet du hvordan det dr mulig?
Mener du atå Glimt har gjort annet enn å bygge på egen fotballkultur?
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Novi »

Tja, de har jo skjønt at det er vel så viktig å tenke langsiktig og gjøre seg attraktiv for fremtidige inntekter. Dersom det stemmer det som står i avisen, så er det selskap som banker på døren og ønsker å investere i dem, noe som gjør at de ønsker en ny emisjon.

Mulig det bare er bullshit-snakk, men se hvordan det faktisk skaper interesse? Man må være litt strategisk når man snakker om økonomi og ambisjoner i fotball, og der (som sportslig) spiller TIL og Glimt i forskjellige divisjoner.
Una mas cerveza.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Adeccoligaen 2012

Post by bjornage »

Hvis dette skal dra seg inn mot (nok en) TIL-diskusjon, er det mulig å ta den i TIL-tråden?

Tromsø kan vi diskutere i "Adeccoligaen 2013"-tråden 8)
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Adeccoligaen 2012

Post by brutus »

Sven-Rune wrote:TIL har gjort det imponerende de siste årene ja men jeg skjønner meg ikke på økonomien der i gården. De går vel mot et solid underskudd, men handler spillere over en lav sko? Vet du hvordan det dr mulig?
Mener du atå Glimt har gjort annet enn å bygge på egen fotballkultur?
Jeg registrerer bare at flere på forumet klager over at gamle glimtspillere styrer klubben. Når det gjelder TIL, har jeg gitt opp å forklare dere hvordan klubbens økonomi er organisert, og hvem som har ansvaret for den. Kan jo bare kort repetere at klubben er delt opp i tre aksjeselskaper, med samme styre for alle (se linken nedenfor). Klubbens hovedaksjonærer SNN og Troms Kraft kontrollerer dette styret. Salg og kjøp av spillere bokføres i TIL Spiller AS, og har ingen innvirkning på TIL Fotballs budsjettunderskudd på sju millioner som media har omtalt. Salget av Tom Høgli for ti millioner går altså ikke inn i dette budsjettet. TIL Fotball gikk med 13.5 millioner i underskudd fjor og sju millioner i år, og skal etter en langsiktig plan gå i balanse (uavhengig av salg og kjøp av spillere) i 2013. Dette er debattert gjentatte ganger på Tromsø-tråden, og jeg kommer ikke til å si mer om saken her.

http://til.no/Klubben/Styrene/Styret-i-AS
DIXI
ingen87
Posts: 7104
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Adeccoligaen 2012

Post by ingen87 »

Forskjellen på Bodø/Glimt og Tromsø sin økonomistyring:
Bodø/Glimt bygger ned for å få ned utgiftene, uten å gjøre noe med økte inntekter.
Tromsø gjør seg mer attraktiv, skaper nye inntekter, for å dekke opp de utgiftene man har.

Resultat: Tromsø har blitt et TL-lag som er å regne blant topp 5. Bodø/Glimt spiller i Adecco uten publikum, liten blest, og med talenter som forsvinner etter ett år i klubben.
Førr Evig!
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Adeccoligaen 2012

Post by brutus »

Hvis Glimt skal rykke opp fra Adecco i 2012 (jeg vender snedig tilbake til topic!), noe som burde være fullt mulig med det store budsjettet dere har i forhold til konkurrentene, handler det i første omgang om å få tak i en dyktig trener. På sikt bør Glimt reorganisere økonomiforvaltningen i ett eller flere aksjeselskaper. Uten å hovere mener jeg at Glimt burde ta en prat med ledelsen i TIL om dette, og forhøre seg om hvilke erfaringer de har. TILs direktør Stig-Ove Sandnes kom (i likhet med Per Høgmo) til oss direkte fra en toppjobb i NFF, og er en meget dyktig administrator. Glimt lider nok under at Nordlandsbanken ikke lenger er en regionalt forankret bank, DNB har vel ikke den helt store interessen av å finansiere et fotballag i Bodø, men Glimt er uansett en sterk merkevare i nord, og burde kunne samle nok investorer til en solid aksjekapital. I et aksjeselskap er det nødvendigvis aksjonærene som styrer økonomien, og dermed er man kvitt all regnskapsførsel på pølsepapir, som norsk fotball har slitt med i alle år.
DIXI
Sven-Rune
Posts: 3032
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 306 times
Been thanked: 168 times

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Sven-Rune »

Er enig i at de to store i nord bør samarbeide, og det har vi jo lest om tidligere. Er dette samarbeidet over? Hvis TIL og Glimt kunne innlede et samarbeid som også gikk på sportslig utvikling av spillere i Nord-Norge tror jeg det kunne gitt gode resultater på sikt.

Jeg har inntrykk av at Glimt akkurat nå tenker mer langsiktig enn vanlig er, og kjører knallhard økonomistyring foran oss supporteres våte drømmer. Jeg tar nå likevel vare på drømmen og håper og tror at vi snart er tilbake i det gode selskap, denne gang med full kostnadskontroll og gode langsiktige planer.

Med Glimt og TIL i Tippeligaen, Alta og dalingan i 1.div, Mjølner og andre lag fra Nordland litt høyere opp i systemet hadde et nord-norsk "Diambar" vært en spennende tanke. Dog kjenner jeg at jeg holder på å vikle meg inn i en tankebane jeg ikke gidder å gå lengre med akkurat nå :twisted:

Ellers får du nå bare unnskylde at jeg ikke har satt meg inn i økonomien til TIL, det bare ser rart ut. Fint hvis det funker!
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
User avatar
Kesseboy
Posts: 15809
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Kesseboy »

Jeg er jo som kjent både reaksjonær og tredve år eldre enn fødselsattesten min skulle tilsi, men jeg føler at en del av meg dør når det snakkes om at en fotballklubb består av tre forskjellige aksjeselskaper ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Adeccoligaen 2012

Post by brutus »

Vi lever i en monopolkapitalistisk, postkonstruktivistisk verden. Tre aksjeselskaper er et absolutt minimum.
DIXI
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Frodo Baggins »

Kesseboy wrote:men jeg føler at en del av meg dør når det snakkes om at en fotballklubb består av tre forskjellige aksjeselskaper ...
Det kan du godt si, og tro det eller ei så er jeg enig med deg.. Men desverre så er den tiden forbi når man hadde ett idrettslag og ferdig med det.

Var stolt over TIL i den tiden når TIL ( og RBK) var de eneste som ikke kjørte en ASA modell og lignende..
Husker med gru tilbake til år 2000 eller deromkring når VIF med ett pengestrøk kvittet seg med mange millioner i gjeld med å kjøre ASA'et konkurs.

Samme skjedde vel i Glimt også om jeg ikke husker feil .

I TIL så er det nå: TIL Holding AS, TIL Spiller AS, Og TIL Fotball AS i tillegg til gode gamle Tromsø Idrettslag. Når de nå legger fram regnskapstall så er det ikke for enhver mann å forstå hva som egentlig skjer.
I TIL så la de frem pluss 2,5 millioner pr. 30 juni.. Da var ikke salget av Tom Høgli med, det var regnskapsført i TIL Spiller AS som ikke la frem noe regnskap.
Så snakkes det om minus 7 millioner ved utgangen av 2011, men da uten de 8-12 millionene som Tom Høgli bidro med.
Hvor kanaliseres pengene?
Samme er i Glimt. Hvem får hva av penger når Daniel Berntsen går til RBK? Glimt eller Nordlandsglimt? Og hvem styrer pengestrømmen i mellom disse selskapene?''

Og hvor står det medlemsstyrte idrettslaget oppi dette? Hvor man som medlem kunne møte opp på ertt årsmøte å få sagt sin mening å få informasjon om hva som skjedde i klubben man har tilhørighet til?

Nå foregår beslutningene i ett eller flere AS hvor man knapt aner hvem som styrer hva og hvorfor...
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Kesseboy
Posts: 15809
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Kesseboy »

Og desto verre for meg når jeg ser at et selskap har "Holding" i navnet. Det stinker av Gordon Gekko og George Graham i skjønn forening.

Men jeg får vel bare holde meg i Mørkvedlia, jeg da.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Adeccoligaen 2012

Post by ecke »

Aspmyra EIendomsutvikling og Fotball Arrangement AS var selskap som ble etablert i forbindelse med kunstgresset på Aspmyra og Nordlandshallen, I 1996 kom Bodø/Glimt Sport ASA, og i årene etter var Bodø/Glimt Sport ASA eier av b.a. 100% eier av JB Reklame, 33% eier av Aspmyra Næringsbygg og også 1/3 av de nasjonale rettighetene for Friskhuset. Alt dette forsvant ca 2003. Bodø/Glimt Sport ASA ble slått konkurs med en gjeld som i hovedak bestod av pantegjeld i forbindelse med hjemkjøp av Runar Berg.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Mendi »

Den siste plassen Glimt skal se til når det gjelder økonomi og administrasjon er Tromsø. Pengene renner ut og de satser hals over hode på å forbli et topplag. Det kommer det til å bli en brå slutt på en vakker dag.

Glimt er en foregangsklubb når det gjelder å ta grep om en skakkjørt situasjon. Måten de har snudd skuta på det siste året er intet mindre enn imponerende, det er et lite kunststykke uten veldig rike onkler og i en liten by. Glimt har en sunn økonomi, de har lave kostnader som står i stil til inntektene. Driften av klubben er i dag basert på et realistisk virkelighetsbilde, i motsetning til det som er tilfelle hos en haug av konkurrenter. Vi kommer til å se flere Lyn i tiden som kommer, kanskje blir Stabæk først ut. Jeg skal ikke gå så langt som å si at TIL kommer til å føye seg inn i den rekken, men at de kommer til å få noen år som er vel så mørke som de Glimt har opplevd skal vel godt gjøres å unngå. TIL lever på at de fremdeles har tillit i omgivelsene. Den dagen omgivelsene forventer at driften går i balanse vil de få et stort problem.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Adeccoligaen 2012

Post by bjornage »

En ting jeg har lurt på litt: Hvem er det som egentlig eier Bodø/Glimt?
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Adeccoligaen 2012

Post by ecke »

Bodø/Glimt er en klubb eid av de betalende medlemmene i klubben
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Adeccoligaen 2012

Post by RaymondEngmark »

Glimt er vel ett av to lag i Norge (!!!!!) som er grønnmerket hos NFF, så hvorfor i alle dager vi skal se nordover mot Tromsø for å forstå hvordan vi skal strukturere ting er for meg helt uforståerlig. Når det gjelder økonomisk satsning bør strengt tatt samtlige lag i Norge rette øynene mot Bodø som faktisk gikk fra å så utenfor døra til skifteretten til å bli grønnmerket på under ett år.

Når Glimt blir litt grå og kjedelig, mens TIL er sexy på toppen av av tippeligaen så mykner vi plutselig og vil samarbeide med klubben vi "hater". Jeg syntes det "hatet" i mellom klubbene er flott, og det må være der for å gjøre fotballen interessant syntes jeg. Som FFK og Sarpsborg, Viking og Start, Vålerenga og LSK. Vi trenger det. Det å se mot TIL for økonomisk styring, struktur og samarbeide blir som å stikke til vegas for å gifte seg med stripperen fra utdrikningslaget.

Jeg deler oppfatningen om at Glimt har en langsiktig plan, mens 70% av klubbene i TL er som et jumojet som sirkler over et område uten landingsstripe - før eller senere går greia tomt for bensin. Når det skjer står plutselig Glimt tilbake med en solid lokal forankret billig spillerstall og en organisasjon som er bygd for langsiktig satsning.

Da vil Glimt plutselig være topp 8 i fotballnorge, garantert! Jeg vil heller ha Glimt i TL fra 2014-2044 fremfor å være i Vegas med stripperen fra 2012 til 2013, også bo i en pappeske i bunnen av divisjonsystemet de neste 20 årene.
Kristatistisk
Sven-Rune
Posts: 3032
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 306 times
Been thanked: 168 times

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Sven-Rune »

Vi er vel på mange måter ganske heldige med den gjeldssaneringen vi fikk til i fjor, og jeg mener vi bør lære der det er noe å hente. Jeg vet ikke om Tromsø-modellen er noe for oss, men har ingen ting mot et samarbeid verken på det administrative eller på det sportslige! For meg holder det i massevis å hate i 2x45 min og litt etterpå når Mr.North kommer på besøk :lol:

Slik det ser ut for meg MÅ idrettslaget få for mange spisser kommende sesong? Lån?

Jeg vil også ha et Glimt som ikke tuller det til økonomisk noe mer, og så får vi håpe vi likevel klarer å nå toppen om ikke altfor lenge
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Vegard »

Godt skrevet, RaymondEngmark!

:klapp
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Novi »

Det er vel en del synsing i det Raymond skriver. Glimt topp 8 garantert? Og det utsagent baseres på en inngående analyse av samtlige klubber i de øverste divisjonene?

Økonomi er egentlig ganske enkelt - er man dårlig stilt har man enten for høye kostnader eller for lave inntekter. Glimt valgte å kutte kostnadene til beinet, og tok den sportslige nedturen som det gav. Andre klubber kan velge å gå andre veien - få med seg partnere som fortsetter å finansiere satsningen, mens man samtidig tar et kostnadskutt og restrukturerer der man kan. Ikke det at Glimt har gjort dårlige valg, men det er svært mange klubber i Norge som har langt større momentum i nærmiljøet, og klarer å dra med seg investorer som sørger for at man slipper å skjære ned til beinet på alle områder.

Så da kan man enten ende opp slik Raymond sier, eller man kan ende opp med et Glimt-lag uten den nødvendige sportslige satsningen som skal til for å holde på, og få nye, publikummere. Inntill videre forbeholder jeg meg rettet til å være kritisk til det som skjer i Glimt. Når vi har kuttet så mye som vi har gjort må vi bli meget gode på det som er gratis, og bli en åpen klubb som kan bygges opp av og sammen med lokalmiljøet. Nå er det som lukket som det kan bli.
Una mas cerveza.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Adeccoligaen 2012

Post by RaymondEngmark »

Joda, vær gjerne kritisk, men pengene sitter ikke like løst i fotballverden lengre, og det er store hauger med klubber som bruker oppskrifter sett kun på "Luksusfellen" for å holde kunstig liv i satsningen mens dem venter på at inntektene skal ta seg opp. Sannheten er at hverken RBK eller Man U driver med overskudd for tiden, og verdensøkonomien ser ut til å være et godstog uten bremser.

Jeg tror Glimt har gjort det rette. Primært sett tjener jo klubbene på tilskuere, supportereffekter, sponsoravtaler, reklame og tilskudd fra NFF i form av TV avtaler etc. Det er lite som tyder på at stort mye av dette vil øke fremover.
Kristatistisk
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Crazy horse »

Det viser seg jo nå at det er høyrisikosport å drive i for stor grad på investors penger. Plutselig sier investor at nok er nok og da ryker man nesten, eller helt og holdent over ende. Jeg er overbevist om at Glimt har gjort det riktigste og at deres tid vil komme igjen, kanskje nokså snart, men en forutsetning er at man klarer å holde litt bedre på talentene. Flere av mine kolleger her i Trøndelag er enormt imponert over evnen Glimt har til å få fram talenter, spesielt morsomt for dem er det jo at RBK får den største gleden av dem. :guns
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Vegard »

En småmorsom presentasjon av Ullensaker/Kisa:

http://fotball.bt.no/eliteserien/article214759.ece
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16610
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 780 times
Contact:

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Sulliken »

trollalert
polkagrisen brutus wrote:Vi lever i en monopolka.......
hihihihihihihihihihi
/trollalert
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Adeccoligaen 2012

Post by brutus »

Ved nærmere ettertanke: det er nok best å ikke kommentere Sullikens innlegg.
DIXI
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Adeccoligaen 2012

Post by RaymondEngmark »

Bort fra uforståelig internhumor (?), og tilbake til fotballens verden.

Intervju med Platini som forteller litt om tingenes tilstand:
http://www.dagbladet.no/2011/11/14/spor ... /19021796/

Står ved min "Topp 8" teori. I løped av 5-6 år vil gjeldsbølgen slå inn over landet. RBK f.eks vil nok overleve på gamle midler kombinert med drastiske kutt, og i tillegg vil det være et par-tre andre klubber som alltid vil bli reddet av byen sin - som Brann. Etter dette vil det være en liten knipe "grønn-lag" med en plan på plass for å møte slike tider, og det samlet vil nok utgjøre topp åtte i Norsk fotball i de kommende årene. Når økonomien stopper opp blir det mindre rike onkler også.

Stabæk er på tur ut av Telenor Arena
http://www.dagbladet.no/2011/11/14/spor ... /19017083/

Jeg lurer på nårtid NFF skal forstå at dem ikke kan kreve at klubbene i Norge har en ryddig økonomi samtidig som dem skal tre "Man Utd krav" over hodet deres. For guds skyld, Aspmyra er EVIG god nok til den bruken som er nå.

Blir Godset uten stadion også til neste år?
http://www.dagbladet.no/2011/11/14/spor ... /19018392/
Kristatistisk
Post Reply