Adeccoligaen 2012

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
stormp
Posts: 451
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:00 pm
Location: Fauske

Re: Adeccoligaen 2012

Post by stormp »

Nå er vel Arsenal og Lillestrøm (så vidt jeg husker, rett meg hvis jeg tar feil) de lagene i sine land som har vært lengst sammenhengende i toppserien... Greier vi det om noen år, skal jeg si meg godt fornøyd :glimt
"Problemet med sitater på internett er at det er umulig å fastslå om de er sanne eller ikke" George Washington
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Adeccoligaen 2012

Post by bjornage »

Mønsteret er at alle tre klubbene har begrenside midler i forhold til de større klubbene og er ikke i stand til å både si nei til bud og overbevise spillerne om å bli når større klubber kommer på banen med store penger og lønninger.

Nå er ikke situasjonen i Glimt så veldig unik, de aller, aller fleste klubbene i norge selger unna sine beste spillere til toppklubbene i tippeligaen og det er sånn det er bare sånn det alltid har vært. Vi plukker opp spillere fra mindre igjen og syklusen fortsetter. Nå skal det sies at LSK er en ganske spesiell klubb som er mer eller mindre styrt av investorer som Per Berg som kommer med mange krav til driften før han går med på å spytte inn midler. I ånden til Benn Eidissen og forslaget om å betale lønna til Stig Johansen dersom Thiago Martins fikk sparken.

Det var ikke Henning Berg som tok avgjørelsen om å selge bl.a. Ujah, Nosa, de ble hentet av investorer og ble som et ledd i den planen investorene la solgt videre med god profitt. Det er litt av poenget med å investere at de vil tjene penger på det, og det gjorde de her. At da de ikke klarte å erstatte dem midt i sesongen er annen ting, men jeg syns det er mange som glemmer Torgeir Bjarmann oppi dette. Det er han som er sportsdirektør i LSK og tar slike avgjørelser, og det er klart det er lettere å kvitte seg med Henning Berg enn med LSK-legenden Bjarmann...
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Adeccoligaen 2012

Post by mortsto »

ingen87 wrote:Ser vi et mønster her? Vi har de siste to sesongene solgt Konradsen, S. Johansen og Berntsen akkurat i det de har etablert seg på førstelaget. Er jo ikke langt unna historia til Arsenal og Lillestrøm..
Ja. Mønsteret er at vi spiller i Adecco og at de beste spillerne vil vekk for å spille Tippeliga. Forøvrig ikke Stefan solgt, men frigitt, siden han ikke ble vurdert som god nok.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Cheese Smirnoff »

stormp wrote:Nå er vel Arsenal og Lillestrøm (så vidt jeg husker, rett meg hvis jeg tar feil) de lagene i sine land som har vært lengst sammenhengende i toppserien...
Joda, men når potensialet ligger i at Lillestrøm faktisk kan vinne noe så er det sikkert ikke så trivelig som supporter å se laget sitt ende på 10.plass hver sesong. Arsenal har vel forøvrig heller ikke vunnet noe på ganske mange sesonger, uten at man skal dra dem for mye inn her.

Lillestrøm selger selvfølgelig spillere når de får bud på flere millioner, problemet er at de ikke har en stamme som presterer når enkeltspillere forsvinner. Det hjelper supporterne lite at klubben har mange penger på konto når de kjemper mot nedrykk hver sesong og klubben henter inn spillere som er tiltenkt en rolle i laget om 1-2 år.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
ingen87
Posts: 7096
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 185 times
Contact:

Re: Adeccoligaen 2012

Post by ingen87 »

Synes fremdeles det høres kjent ut..
Førr Evig!
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Cheese Smirnoff »

Glimt har ikke det samme grunnlaget som Lillestrøm har, ihvertfall ikke de siste årene. Forhåpentligvis vil langsiktig tenkning og satsing gi oss et forsprang på Lillestrøm i fremtiden.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 171 times

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Boombadila »

Grunnlag? Hva i all verden er snakket om grunnlag?

Vi har en klubb som er basert i nordnorge, og da forventer jeg at klubben tar konsekvensen av dette. Bort med lua, og inn med fandenivoldskheten! Her er det bare å kjempe på, samt sikte på stjernene. Da går det bra!

Men hvis planen er tromsøsyting over at søringan har mere penger, ja da vet vi hvordan dette går....
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Cheese Smirnoff »

Boombadila wrote:Bort med lua, og inn med fandenivoldskheten! Her er det bare å kjempe på, samt sikte på stjernene. Da går det bra!
Sitat: Ernst Pedersen?
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Adeccoligaen 2012

Post by gavharr »

Hvis syting om at søringene har mer penger enn oss, hjelper oss til tredjeplass i tippeligaen, så høres det ut som en knallgod idè! :glimt
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 171 times

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Boombadila »

Selv om vi satser, så trenger vi vel ikke å bruke oljefondet?

Trodde det følgte klart av setningen bort med lua?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Vegard »

B/G har muligens spilt sin siste kamp på Nedre Eiker stadion, Mjøndalen bygger ny stadion:

http://dt.no/sport/klart-for-nytt-stadion-1.6577705
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Glimtfan »

Da blir høyst sannsynlig Hønefoss og Sandnes-ULF byttet ut mot Start og Sarpsborg. Asker, Randaberg, NIL og LøvHam blir byttet ut med Ullensaker/Kisa, TUIL, Notodden og Bærum.
Det vil bli betydelig tøffere å rykke opp til neste år enn i år.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Adeccoligaen 2012

Post by RaymondEngmark »

Det der er like mye en mental greie for oss supportere enn hva det er fakta. Start og Sarpsborg høres langt tøffere ut enn Hønefoss og Sandnes Ulf, fordi dem i år har spillt kamper mot RBK, Brann og Vålerenga. Men dem rykker ned fordi dem er dårligst. Begge lag får sikkert utfordringer med både økonomi, oppslutning og spillerstall slik som vanligvis skjer når et lag rykker ned. Og av lagene som rykker opp vil vel ingen hevde seg i toppen av Adecco - så dersom Glimt har kvaliteten som skal til for å rykke opp blir det kamper vi vinner - enkelt og greit.

Det handler til syvende og sist bare om oss selv. Vi skal ha et lag som både kan rykke opp og overleve i tippeligaen etterpå. Frykter vi Adeccolagene har vi på en måte tapt allerede.
Last edited by liverglimt on Mon Oct 31, 2011 7:36 am, edited 1 time in total.
Reason: Sitering av forrige innlegg.
Kristatistisk
User avatar
Novi
Posts: 11496
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 618 times
Been thanked: 819 times

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Novi »

Det er sant, Raymond. Er også vanskelig å si allerede nå hvem som blir farlige og ikke - Start får vel en spillerflukt uten like ved et nedrykk, og er allerede i en økonomisk knipe.

Men er sant som du sier - frykter vi Adecco-lagene så taper vi. Det som skal til for å vinne denne ligaen er å trene best og være 100% på stasjon hele kampen. Man trenger ingen Messi eller briljante supertalenter for å rykke opp - kun en profesjonell innstilling og en godt trent og samkjørt stall. Dessverre er det lettere å gå ut og bruke millioner på spillere, enn å implementere en god og profesjonell treningskultur.
Una mas cerveza.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Adeccoligaen 2012

Post by bjornage »

Opprykket røk ikke mot toppklubbene i år, det røk med poengtap mot Løvham, Randaberg, Asker & co. Så lenge vi gjør jobben mot de 10-12 "svake lagene" hjemme og borte skal det mye til for ikke å være med helt i toppen. Jeg tror Sarpsborg 08 kommer til å gjøre det bedre enn Start, tipper de får "adeccosjokket" så snart de får favorittstemplet på seg mot tøffe bunnlag som ligger lavt og er gode på å frustrere motstanderne.
Knuta
Posts: 10043
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Knuta »

bjornage wrote:Opprykket røk ikke mot toppklubbene i år, det røk med poengtap mot Løvham, Randaberg, Asker & co.
Helt enig. Det er Glimt's store problem over flere år. Tap mot Randaberg, Løv-Ham, tap av 4 poeng mot Alta, tap mot Asker. Der ligger Glimt's utfordring, ikke at man møter Start, Sarpsborg og Sandefjord til neste år.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Adeccoligaen 2012

Post by J I P »

Noen som vet hvordan det er med flomlys på stadionene til de nyopprykkede - og forsåvidt også til de gjenværende i divisjonen som ikke har vært en tur oppe i tippeligaen.

Kan vi forvente å få spilt alle kampene klokken 18:00 neste år?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Adeccoligaen 2012

Post by gavharr »

Det er bare tull å tro at lag som Start skulle være "sikret" den ene av opprykksplassene. Greit at de har tradisjon for å spille i tippeligaen, men det har jo faktisk vi også.
Og at stallen vår ikke skulle være god nok, er iallefall tullball. Hvem hadde regnet med at Ham-Kam skulle hevde seg i år!? Hvem hadde hørt om noen av Ham-Kam-spillerne, sett bort i fra Lehne Olsen.

Lagets suksess avhenger i største grad av kjemien i laget, og lagets evne til samhandling. Ikke hvor gamle spillerne er. Det kan nok være en medvirkende faktor, men det er ikke alfa og omega for om vi rykker opp.

Tipper Glimt anno 2012 kommer til å være mer slagkraftig enn på lenge, og det begrunner jeg med at Cato får kjøpt inn spillere han har lyst på, og som passer inn i hans måte åorganisere glimtlaget på. Når en trener får muligheten til å forme laget så mye som Cato nå får (mtp. at han må kjøpe inn 5-7 spillere) så tror jeg det vil gi resultater.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Ville Lehtinen »

Nå hadde jeg forberedt et langt innlegg om at det alltid er noen av de nynedrykkede lagene som gjør det dårlig i Adecco året etter, men det var faktisk bare 2010-sesongen jeg fant der ikke ett av eks-tippeligalagene (Glimt og Lyn) rykket rett opp igjen. Så det blir vel kanskje en tricky Adecco til neste år likevel, men ingenting skal være umulig.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Adeccoligaen 2012

Post by gavharr »

Start får nok noe av samme utgangspunktet som oss. Tipper at dem mister mange spillere, og i så måte må bygge et nytt lag. De kommer til å oppleve massiv inntektssvikt, og har jo allerede økonomisk trøbbel, så jeg tror vi har et fortrinn. Sarpsborg kommer IKKE til å rykke opp igjen... :blå
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Adeccoligaen 2012

Post by bjornage »

Start ligger tynt an allerede i og med at Årst forsvinner, men det er jo ingen tvil om at de kommer til å bli sterke neste år med den spillerstallen og de ressursene de har. De kommer derimot ikke til å cruise igjennom adeccoligaen, det er det ingen som klarer. De kommer nok til å få mange av de samme utfordringene vi sleit med i år, det er ikke akkurat bare å dra til Hødd, Mjøndalen, Alta og Strømmen for å hente enkle poeng.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Glimtfan »

Jeg anbefaler alle å se resultatene fra våre oppgjør mot våre 5 beste konkurrenter, det er nemlig her opprykket har røket, ikke mot de 5 nederste. Vi har avgitt 9 poeng mot bunnlag, det er ikke bra, men ikke skrekkelig sammenlignet med våre konkurrenter. Vi har derimot avgitt 19 poeng mot våre 5 beste konkurrenter. Ta f.eks Hønefoss, her har vi 1 poeng på 2 kamper, hadde vi hatt 4, så hadde vi spilt i en annen divisjon til neste år....
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Adeccoligaen 2012

Post by mortsto »

Start har satset over evne et par sesonger, og trenger muligens litt tid på å snu skuta, om ikke investorene bestemmer seg for å gå rett opp. S08 tror jeg også mister en del spillere, og litt av piffen går nok bort. Samtidig tror jeg både Sandefjord og HamKam blir farlige utfordrere neste år.

Forøvrig snuser Ranheim på både Rønning og Eek.
http://fotball.aftenposten.no/forstediv ... 213798.ece
User avatar
Kesseboy
Posts: 15799
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1212 times
Been thanked: 1100 times

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Kesseboy »

bjornage wrote:Opprykket røk ikke mot toppklubbene i år, det røk med poengtap mot Løvham, Randaberg, Asker & co. Så lenge vi gjør jobben mot de 10-12 "svake lagene" hjemme og borte skal det mye til for ikke å være med helt i toppen.
Glimtfan wrote:Vi har avgitt 9 poeng mot bunnlag, det er ikke bra, men ikke skrekkelig sammenlignet med våre konkurrenter. Vi har derimot avgitt 19 poeng mot våre 5 beste konkurrenter.
Dette understreker vel egentlig mye av poenget fra det første sitatet. Glimt har "gjort jobben" mot de svakeste lagene (i større grad enn mot de sterkeste) og er ikke mange poengene unna opprykk. Hvis man er ca. like gode mot de dårligste lagene neste sesong, og litt bedre mot de beste, så burde det kunne ligge an til opprykk.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Adeccoligaen 2012

Post by mortsto »

Jeg tror nok mye av dette skyldes at vi møtte flere av topplagene helt i begynnelsen av sesongen, når Kåre fortsatt styrte. Bortesmell mot ULF, samt uavgjort hjemme mot Kamma, Sandefjord og Ranheim er langt under det en kan forvente. 3 av 12 poeng. Hadde vi tatt fler poeng her, hadde vi rykket opp. Cato har 8 av 18 poeng med to knepne bortetap mot Hønefoss og Ranheim, samt sterke borteresultat mot Sandefjord og Kamma.
Post Reply