Spillertråd: Ulrik Saltnes

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by Knuta »

Det blir slik med Saltnes som med Trond Olsen siste året i Glimt. Det ble dårligere og dårligere og trenerteamet viste ikke hva de skulle fordi det var et hylekor i Bodø by som på liv og død ville ha han i start ellveren. Fotball et full av eksempler på spillere som ikke ser eller vil se sin egen nedadgående trend. Da er det opp til teamet å ta ansvar. Kritikken fra Trond traff nok Saltnes. Hadde det ikke vært noen sannhet i den ville Saltnes ikke reagert. Forsvarsmekanismen slår alltid inn.
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by Buster »

Det er noen få spillere på Glimt som har spilt nesten hele det umenneskelige kampprogrammet i 2022. Ulrik er en av disse. Hvile har vært å bli satt ned på midtstopper eller defensiv midtbane i noen minutter i andre omgang. Ulrik burde vært spart i noen kamper, men han er så viktig for laget at han har spilt nesten hvert minutt. Det er helt naturlig at nivået blir dårligere når overskuddet forsvinner. Det er også økt fare for skader. Jeg er enig i at Ulrik bør sitte på benken i noen kamper, men det er fordi han er så viktig for laget.
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by tjongs »

https://www.an.no/ulrik-saltnes-fra-hel ... -4-1655872

Arntzen med et slags forsvar av Saltnes i AN. Synes han bommer på en del her.
At Knutsen ikke vraker Saltnes på grunn av at han «har et slags kompisaktig forhold til hvem som skal starte kampene» er det vel de færreste som mener. Jeg tror Knutsen «alltid» stiller med Saltnes fordi det har fungert godt lenge, og som vi alle vet er ikke Knutsen spesielt glad i å endre på laget. Og jeg tror at Knutsen er redd (for redd synes jeg) for å gjøre endringer, ref den diskusjonen man har rundt rotering på laget. Men jeg tror langt bedre om Knutsen enn at han lar Saltnes spille fordi de er kompiser, om de nå skulle være det.

Avslutningsvis skriver han at dersom Saltnes ikke skal spille på søndag må det være fordi han ønsker hvile, ikke fordi han fortjener å vrakes. Fullstendig uenig. Om Saltnes ikke starter må det være fordi Knutsen har vurdert at en annen spiller kan gjøre en bedre jobb enn Saltnes på søndag. Og såklart en vurdering av hva som lønner seg for klubben i det lange løp ift fare for skader, matchfit, spille inn flere spillere, etc etc etc.
Om Saltnes trenger/ønsker hvile er det jo det et godt argument for at noen andre spiller, men det er bare en av mange mulige grunner.

Forøvrig synes jeg ikke Saltnes har blitt en hoggestabbe. Noe kritikk går nok kanskje ufortjent i hans retning, men primært opplever jeg at kritikken rettes mot Knutsen som velger Saltnes gang på gang.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by Garrincha »

Knuta wrote: Fri Sep 16, 2022 6:18 pm Det blir slik med Saltnes som med Trond Olsen siste året i Glimt. Det ble dårligere og dårligere og trenerteamet viste ikke hva de skulle fordi det var et hylekor i Bodø by som på liv og død ville ha han i start ellveren. Fotball et full av eksempler på spillere som ikke ser eller vil se sin egen nedadgående trend. Da er det opp til teamet å ta ansvar. Kritikken fra Trond traff nok Saltnes. Hadde det ikke vært noen sannhet i den ville Saltnes ikke reagert. Forsvarsmekanismen slår alltid inn.
Hva vet du sånn egentlig om hva Saltnes tenker og ikke tenker? Dette blir etter min mening bare for drøyt. Greit at han ikke har vært på 2019, 2020 og 2021-nivå i år, i likhet med resten av laget, men dette er tross alt en spiller som var en stor leder og spiller i klubbens to første seriegull i historien og var på mange måter selve personifiseringen av Glimts opptur. Ha nå litt respekt.

Tenker du virkelig at Saltnes er der at han nå skal sammenlignes med Trond Olsen før Olsen forsvant ut??
Last edited by Sulliken on Fri Sep 16, 2022 8:05 pm, edited 1 time in total.
Reason: Rettet koding
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
metamorph
Posts: 73
Joined: Mon Nov 29, 2021 12:11 am
Has thanked: 2 times
Been thanked: 27 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by metamorph »

Hvor er din respekt for Trond Olsen da, Garrincha?
Trond har kanskje aldri skutt oss til noe gull, men han en ekstremt stor bidragsyter til at vi ikke gikk konkurs. 8.5 millioner fikk vi for han, mens vi var på randen av konkurs.

Synes folk bare leser den kritikken de vil lese. Samtlige her inne vil jo at Saltnes skal være fast på laget, men vi vil at han skal være fast på laget pga han leverer på det høye nivået vi har sett han kan levere på.
Det han totalt sett har levert i 2022 sesongen er milevis unna å skulle forsvare en plass i 11'eren til Norges beste/nest beste lag.

Og når vi da har kjøpt en kjempegod spiller til 25 millioner, som har levert kjempegodt når han har spilt, samt scoret både mot Zagreb og PSV, da er det særdeles merkelig at den spilleren vrakes i stedet for den som spiller dårlig.

La det ikke være noen tvil, Ulrik har vært en enormt stor del av våre 2 gull og 1 sølv, og forhåpentligvis er han det i flere år fremover også.

Så kan det også nevnes at Ulrik har spilt 3470 minutter så langt i 2022, fordelt på 39 kamper.
Han er byttet ut i 4 kamper, da i det 77, 64, 78 og 86 minutt.

Gutten fortjener en pause, og det burde gis en pause når vi har såpass gode alternativer som vi har.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by Garrincha »

Har stor respekt for Trond Olsen, ikke tenk på det. Men da Olsen røyk ut av Glimt var det nok fordi han var problemet, og ikke bare på banen.

Jeg er enig i at Saltnes ikke har vært så god som de forrige årene, men det har heller ikke resten av laget vært. Venstresiden sliter endel med Brice's endimensjonale spill, og Saltnes lider nok endel på grunn av det.

Jeg leser argumenterer for at Grønbæk kostet 25-30 millioner og derfor bør Saltnes snarest ut for å gi plass til talentet. Og at han allerede har scoret to mål. Pengeargumentet kjøper jeg ikke, men at Grønbæk er spennede er det ingen tvil om.

Men Grønbæk har ikke den tyngden Saltnes har når Glimt skal ut i viktige europakamper. Saltnes er forresten også lagkaptein og en veldig viktig brikke som en leder i klubben. Slike ting har faktisk noe å si i det store bildet.

Når det er sagt så mener jeg samtidig at Glimt bør rullere litt mer nå, nå når vi faktisk har en stall som gjør at vi kan rullere. Så jeg mener absolutt Grønbæk skal få spilletid, men ikke at han på 1-2-3 skal overta plassen og benke legenden og kaptein Ulrik Saltnes, selv om Ulrik ikke har vært like god i år som i 19, 20 og 21. Men rullering - ja gjerne. Og da kan gjerne både Ulrik, Patrick, Hugo, Hagen og Albert inngå i denne rulleringen.

Tilslutt så vet jeg ikke hvor mange som har fått det med seg, men Saltnes uttalte seg om Trond Olsen i en humoristisk tone og med glimt i øyet, noe faktisk Dagbladet også presiserte i sin artikkel. Freddy Toresen var der og hørte hva som ble sagt, og han bekrefter det. Så i forhold til uttalelsene til Saltnes så er jo det en ikke-sak.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by Novi »

1. Saltnes sliter ikke pga Brice, Brice sliter pga Saltnes. Tidvis var Brice meget god i går, og vettuva? Det var i perioden hvor Saltnes trakk seg lengre ned for å hjelpe (slik Vetlesen gjør) fremfor og jogge opp til 16-meter og vente på at Brice gjør noe magisk.

2. Berg er kaptein, fordi han er et naturlig kapteinemne. Saltnes har ikke rette holdningen på banen og blir for het i øyeblikket, men har selvsagt en standing i gruppa ellers. Berg har alle disse og er derfor captain.
Una mas cerveza.
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by Buster »

Etter suverene Pellegrino er våre to indreløpere de to spillerne med flest målpoeng i Eliteserien. Vetlesen med 13 og Saltnes med 11. Det er bare å se på statistikken. Selv i år når det butter imot er Ulrik den spilleren på laget med tredje mest målpoeng i serien. At han får kritikk nå sier mye om hvilke forventninger som ligger der til vår beste spiller samlet over de tre siste sesongene. Han er sentral i:
- dødballer
- contringer
- presspill
- defensiv retur
Dette er i tillegg til å være vår tredje giftigste spiller. Saltes er viktig for laget selv om han akkurat nå er nede i en formmessig bølgedal. Gi ham noen dager hvile, så skal dere få se!
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by Garrincha »

Jeg har ikke fått med meg at Saltnes ikke er kaptein lengre, mulig jeg må begynne å følge litt bedre med. Og nå er også holdningen til Saltnes et problem? Det BOA skriver i en kommentar i AN i dag om at Saltnes er blitt en hoggestabbe av deler av supporterne er i allefall helt sant. Forøvrig var dette en presis og god kommentar som jeg er helt enig i.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by Garrincha »

Kanskje du kan komme med noen eksempler på problemer med holdningen til Saltnes på banen, Novi?
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by Novi »

Holdning og innsats gjennom juksing defensivt og sutring på dommeren. Berg er (ser ut som) en langt mer samlende kraft på banen, og henger seg ikke opp i dommer eller knuffing med motspillere.

Altså, man trenger hverken hakke eller frede spillere. Brice er da langt mer hakket på av flere enn Saltnes. Kritikken mot begge kan være mer edruelig enn «han er roten til alle poengtap».

Jeg forventer mer av Saltnes, både prestasjon med ball og som ledertype når det butter imot. Må være innafor og si at han ser sliten ut og ikke har den rette ‘snerten’ i bevegelsene uten at det derimot betyr at man vil kansellere kontrakten, som enkelte vil ha det til.
Una mas cerveza.
User avatar
Vix
Posts: 744
Joined: Thu Aug 20, 2015 9:48 am
Location: Vigevano
Has thanked: 121 times
Been thanked: 119 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by Vix »

Men han er i hvert fall fortsatt en del av kapteinsteamet, selv om du foretrekker Patrick.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by Gvandreassen »

Hoggestabbe finner man i Elias Hagen, Brice Wembangomo og Thomas Rønning. Saltnes har av de fleste her inne blitt beskrevet som en som trenger en pause grunnet noe dalende prestasjoner over de siste månedene. Som noen også skriver her, mye av den kritikken (min også forøvrig) går mot KK sine disposisjoner av spillerne han har tilgjengelig.

Ingen tvil om at Saltnes sin historie, utvikling og lojalitet er uten sidestykke i nyere Glimthistorie. De aller fleste er veldig glad i Saltnes som spiller. Derfor mener i hvertfall jeg at KK bør gi han en liten pause for å hente inn kreftene etter en enorm mengde kamper. Når da i tillegg Grønbæk presterer såpass bra, er det vinn-vinn.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by Buster »

Hvis vi ser på spillerbørsene er Ulrik stort sett nr. 3 av Glimt spillerne denne sesongen:
- VG børsen på 10.plass
- NTB børsen på 18.plass
- Sofascore på 26.plass
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by Garrincha »

Ulrik og Patrick er to forskjellige personligheter, men jeg er helt enig i at Patrick er en usedvanlig balansert person. Av og til er det en fordel, mens andre ganger kan det kanskje lønne seg med litt temperatur?

Jeg ønsker ikke hakke på Brice, men prestasjonene hans svinger noe helt hinsides. Når han har en god dag er han jo i internasjonal klasse og på de dårlige dagene klarer han ikke helt enkle innsidepasninger.

Saltnes har gjerne noe å gå på å hjelpe Brice, Brice har en høyrefot på venstre back og det er totalt sett ikke ideelt. Han blir mye mer forutsigbar enn for eksempel Bjørkan.

Jeg tror Saltnes faktisk har litt dårlig selvtillit for tiden, men det er bare spekulasjoner fra min side. Blir det masse tyn fra fansen oppå det frykter jeg litt at det ikke hjelper på akkurat.

Vi ønsker alle Grønbæk skal få spille mer i sin posisjon og jeg synes Knutsen kan rullere litt mer nå som han faktisk har spillere til det. Han ser spennede ut. Men så er det flere ting, for eksempel hvor god er Albert som hodespiller? Saltnes er en god hodespiller og er viktig på dødballer. Hvor mange ganger har f.eks ikke en forløsende scoring kommet nettopp på en corner der Saltnes stusser den videre i mål?

Og ja, han har ikke gjort det så mye i år men vi vet han er god på det. Mot Zurich forstyrret han imidlertid såpass at Sælnes headet ballen i eget mål.

Jeg tror ikke det er rett medisin å benke Saltnes, men derimot at det blir en enighet om at man rullerer en god del mer på midtbanen og gjerne også i forsvaret. Vi har bra bredde nå og for å holde alle varme og samtidig avlaste spillerne så bør vi heller gjøre det i en mye større grad enn vi har gjort. Molde får det helt fint til, så hvorfor skal ikke vi klare det? I enkelte kamper kan f.eks Hagen gjerne starte, samme med Grønbæk. Vi har et tett program og vi trenger alle spillerne.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by Los-Loco »

Mye mulig Saltnes hadde hatt godt av litt mindre spillebelastning. At han har litt å gå på før han er i storslag, det er det jo ingen tvil om, og han er nødvendigvis bevisst på det selv. Ville det hjulpet med benking, evt bytte i løpet av kampen? Vet ikke, og vi får aldri det svaret. Men nå er det én kamp igjen før to ukers pause. Både Ulrik og resten av laget får hvilt, og trent. Jeg har stor tro på at vi får se et nyrenovert Glimt, Ulrik inkludert, når de løper ut på Åråsen 1. oktober.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by Nordlys »

Skulle likt og visst om Saltnes mottaksteknikk og scanning er noe som han og teamet jobber med han med. Legger merke til at han svært ofte tar det første touchet sitt hjemover eller ut mot sidelinja når han mottar ballen i noenlunde nærhet av en motstander. Unntaket er på kontringer/i stort mellomrom. Savner at han tørr å motta med åpen kroppsstilling og ansiktet vendt mot motstanders mål oftere.

Det kan være at dette er noe han gjør uten å tenke så mye over det, men tror en god del handler om at han ikke er godt nok orientert/ikke stoler på at han vil håndtere situasjonene som oppstår om han går for det litt mer offensive alternativet. Det er veldig slående for meg fordi Grønbæk og Vetlesen er mye tøffere på dette og det gjør spillet mer dynamisk og vanskelig å forsvare seg mot.
Forumets mest middelmådige ekspert.
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by Glenn P »

Begynner Saltnes å være litt mer på G som trener..?

Mot Sandefjord syns jeg han var en som kastet litt ball med Knutsen? Eller var det bare han Knutsen henvendte deg til av tilfeldigheter?

På den videoen fra Arsenal ser vi Saltnes henge litt med Knutsen på sidelinja.

Ulrik sa vel i en podcast at han ikke var spesielt interessert i å være trener, for dama syns han har brukt «nok helger» på fotball… Men har han talentet, og tenner gløden, ja da kan han ha en fin karriere foran seg.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by tomath »

Han sa vel også at han ikke hadde helt driven for å bli en topptrener sånn som for eksempel Knutsen. Men kanskje han passer bedre som en i teamet i stedet for hovedtrener?
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by Los-Loco »

Det at Knutsen kommuniserer med ham tror jeg ikke betyr annet enn at han er i kapteinsteamet, og enklere tilgjengelig nært sidelinjen til Knutsen enn Berg er på midten. Sikkert greiere å få formidlet beskjeder via ham når det er mye trøkk på arenaen.

Han må vel uansett gå "trappa" og starte med et u-lag eller et lag lenger nede i divisjonene, så da kan han finne ut av om han (og andre) tenker at han har noe på trenerbenken å gjøre. Enn så lenge er i alle fall jeg happy med å ha ham i spillerstallen og i kapteinsteamet. Så får tiden vise hva han vil ta seg til etterhvert.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by J I P »

Ulrik trener alternativt og vet ikke når han er tilbake igjen.

AN.NO(+): Usikker Ulrik sliter med skade: – Det irriterer
Av Freddy Toresen, 19.10.22 13:15
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by MhepA »

Det er aldri så gale at det ikke er godt for noe. Misforstå meg rett, jeg håper aldri Saltnes blir skadet. Men nå får i alle fall Grønbæk prøvd seg fra start mer regelmessig.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by J I P »

Ulrik må opereres, skriver Avisa Nordland (+).

Det er ei vond hofte som har voldet problemer. Operasjonen kan medføre at han mister kampene mot Lech Poznan i februar.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by Nordlys »

Hvor er Fet i løypa? Dette er så god timing som det kan bli.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by Novi »

Fet ble vel tatt ut i Europa-troppen, så han bør vel være tenkt tilbake snart?

Tror Saltnes har vært mer preget enn han vil innrømme, for han har ikke vært outstanding på banen i år.
Una mas cerveza.
Post Reply