TIFO og pyro på 1-2-3 (NSA)

Rent supporterrelaterte saker!

Moderators: Sulliken, Larsen

J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

TIFO og pyro på 1-2-3 (NSA)

Post by J I P »

Ref. markeringen av Arild Berg sin bortgang og utkastelse av vedkommende som tente 1 bluss etter 12 minutters spill i kampen Bodø/Glimt-Odd.

Ifølge Norsk SupporterAllianse sin artikkel om temaet så er det faktisk lovlig å bruke pyro på tribunen hvis alle instanser gir sin godkjennelse.
I dette tilfellet så ser det altså ut til at NFF satte foten ned og dermed avslo bruken av 1 bluss.
Hvilken begrunnelse de har for dette, er ikke kjent for meg.
https://www.fotballsupporter.no/tifo-og-pyro-pa-1-2-3/

Konsekvensen etter at vedkommende ble kastet ut i pausen ble så at J-feltet i solidaridet med blusseren forlot stadion og det ble ikke mange igjen på feltet.

Så, er NFF for strenge med å gi tillatelse til bruk av bluss på tribunen?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: TIFO og pyro på 1-2-3 (NSA)

Post by mortsto »

Sikkert. Men når jeg ser blusserne påstå at de føler seg sviktet av egen klubb, så lurer jeg litt. Om gubbene i NFF sa nei, så er vel Glimt nødt til å fjerne vedkommende, eller gi en slags reaksjon? Ellers er det vel klubben det går ut over?
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: TIFO og pyro på 1-2-3 (NSA)

Post by mortsto »

ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: TIFO og pyro på 1-2-3 (NSA)

Post by ingen87 »

"Det de i virkeligheten gjør, er å bruke denne helt spesielle anledningen til å kjempe en slags supporterpolitisk kamp for å få lov til å bruke bluss på fotballarenaer."

Her treffer Børre godt! Tiltredes!
Førr Evig!
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: TIFO og pyro på 1-2-3 (NSA)

Post by Glimt1916 »

J I P wrote: Mon Jul 01, 2019 8:15 am
Så, er NFF for strenge med å gi tillatelse til bruk av bluss på tribunen?
Ja. Blussing bidrar til stemning og er en positiv del av tribunekulturen, og det pinlige opplegget på Aspmyra i går endrer ikke det.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: TIFO og pyro på 1-2-3 (NSA)

Post by Boombadila »

Ja, bare synd at de som absolutt vil bluss ikke forholder seg til beskjeder.

Det gjør jo jobben til NFF enda enklere med å forby dette.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: TIFO og pyro på 1-2-3 (NSA)

Post by Glimt1916 »

Jeg har ingen problemer med at man trosser forbudet, ei heller i går. Det er alt oppstyret man presterer å lage i ettertid jeg synes er flaut. En helt manglende evne til å se at noe kanskje er viktigere enn om man selv blir fornærmet og føler seg urettferdig behandlet.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: TIFO og pyro på 1-2-3 (NSA)

Post by Boombadila »

Men la oss legge gårdagen til side: Om du sitter på forbundet og kjemper en sak for å få bluss tilbake, hvor mye hjelp får du da at "supportere saboterer" for deg, og for seg selv?

Hvis vi legger spørsmålet til JIP til grunn, så er vel svaret todelt: Ja, NFF er nok for strenge. Men samtidig, de får det jo bekreftet av supporterne selv at de ikke klarer å styre seg, og at de ikke er i stand til å følge regler, avtaler osv. Hvorfor skal vi da tillatte det?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: TIFO og pyro på 1-2-3 (NSA)

Post by Kesseboy »

Vi skal visst det fordi vi andre bare er slicke folk i dress som ikke går på kamp og ikke bryr oss om fotball.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: TIFO og pyro på 1-2-3 (NSA)

Post by ingen87 »

Det er veldig mange vinklinger å se dette på, og som vi ikke har innsikt i.

Først vil jeg bare si: Glimt hjalp til med søknaden for å prøve å få bruke pyro under markeringa. Det er utgangspunktet til klubben. Det står svart på hvitt.

Glimt/J-feltet får avslag - hva som står i avslaget vet jeg ikke. Står det noe her om sanksjoner? Vi vet heller ikke hvordan klubben har kommunisert dette avslaget til J-feltet. Saken i Avisa Nordland tyder på svært ulike realiteter her.

Når det likevel blusses må Glimt som arrangør foreta seg noe. Glimt valgte å gå til et ganske drastisk skritt å kaste ut vedkommende, med det resultat at alle i 1916 forlot kampen. Jeg synes det er vanskelig å kritisere klubben for dette, da jeg ikke har innsikt i alternativene. Det eneste vi vet sikkert er at Glimt hadde som utgangspunkt at de ønsket å søke om bruk av bluss.
Førr Evig!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: TIFO og pyro på 1-2-3 (NSA)

Post by Boombadila »

Her er forresten Frode T. etter kampen.
https://video.eurosport.no/fotball/glim ... ideo.shtml
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: TIFO og pyro på 1-2-3 (NSA)

Post by Glimt1916 »

Kesseboy wrote: Mon Jul 01, 2019 11:54 am Vi skal visst det fordi vi andre bare er slicke folk i dress som ikke går på kamp og ikke bryr oss om fotball.
Har aldri vært på en stadion faktisk. Er for opptatt med å sprade rundt i dress. Og er man i det hele tatt en ordentlig supporter om man ikke konstant via sosiale media oppdaterer andre om hvor mye viktigere man er enn dem, og hvor mye mer man brenner for klubben?Fantes det i det hele tatt supportere før Twitter?🤔
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: TIFO og pyro på 1-2-3 (NSA)

Post by J I P »

Her er pyrodelen av årets turneringsbestemmelser for eliteserien.
s31.JPG
s32.JPG
Søknadsskjemaet finner man her.

Det ser ut som om NFF aldri vil godkjenne noe Pyro annet enn under innmarsj - uavhengig av hvor få og hvor kontrollert det gjennomføres.

Det var ellers mye diskusjon om en ekstern foredragsholder bildebruk under årets sikkerhetseminar. Noen av bildene som ble brukt var ikke hentet fra fotballen.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: TIFO og pyro på 1-2-3 (NSA)

Post by Kesseboy »

Kan det være fair å anta at denne protestaksjonen vil ha gjort det vanskeligere å få godkjenning seinere?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: TIFO og pyro på 1-2-3 (NSA)

Post by Novi »

Den generelle oppfatningen ser ut til å være at dette var bom av 1916. Forsåvidt greit, det er deres image å være litt rebell og utfordre status quo, og denne gangen tråkket de over. TIFOen var jo rå i seg selv, blusset tilfører ikke hedringen av Arild Berg noe som helst.

Reaksjonen fra Glimt kunne med fordel vært en symbolsk bot el.l. (om det er det at de MÅ vise NFF at de hadde en reaksjon overfor vedkommende). Likevel ikke imponerende selvinnsikt fra 1916 i ettertid å marsjere ut i manntall, og deretter også stå frem i media. Uten kommentarer ville ikke media heller dekt det.
Una mas cerveza.
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: TIFO og pyro på 1-2-3 (NSA)

Post by JHA »

"Jeg ville gjort det igjen"
Hadde faktisk forventet en unnskyldning etter dette barnslige opptrinnet.
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: TIFO og pyro på 1-2-3 (NSA)

Post by J I P »

Rolf Arne sine kommentarer finnes både hos Bodø Nu og hos Avisa Nordland.

Skal vi tolke overskriften så syns Bodø Nu at utkastelse var en for streng reaksjon mens BørreA nok mener det motsatte med overskriften "Kunsten å dumme seg ut".

Vålerenga på nett har også fått med seg det som skjedde.
Attachments
VPN.JPG
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: TIFO og pyro på 1-2-3 (NSA)

Post by gavharr »

De har ikke fått med seg "Duften av dollar" i alle fall...
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: TIFO og pyro på 1-2-3 (NSA)

Post by Boombadila »

Kesseboy wrote: Mon Jul 01, 2019 2:34 pm Kan det være fair å anta at denne protestaksjonen vil ha gjort det vanskeligere å få godkjenning seinere?
Det er nå en ting, men jeg leser nå igjennom Reaksjonsreglementet som det henvises til i JIP sitt innlegg, og det er jo veldig, ja, vagt. Det eneste jeg får ut av dette er jo at Glimt faktisk bør rapportere dette, ellers får de straff for å ikke ha sagt i fra.

https://lovdata.no/dokument/NFFF/nfffor/2014-03-09-2
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: TIFO og pyro på 1-2-3 (NSA)

Post by J I P »

Hva mener jeg?

Her har J-feltet lagt ned et godt stykke arbeide både i å lage TIFO-et og planlegge hvordan de skulle gjøre det.
Så søker de som de skal og får sannsynligvis "Ja" fra alle utenom NFF.

De velger likevel å gjennomføre som planlagt med klapping når banneret heves og blusset tennes. Nå har jeg ikke sjekket tv-bildene (glemte å ta opp kampen) men jeg antar vel at også noen av de kritiske røstene på J også var med å applauderte når banneret ble hevet & blusset ble tent. Mon tro hvor mange som der og da tenkte at dette er ulovlig? Tror vel flertallet tenkte at dette var en fin markering av J-feltet.

I pausen så velger altså Glimt å kaste ut personen som tente blusset. I solidaritet med vedkommende så velger altså en del å forlate kampen sammen med den utviste. De var tross alt sammen om prosjektet.

Så legger noen merke til at det er færre folk på J og at banneret er tatt ned. Pressen plukker det hele opp og mediastyret tar helt av.
Tror vel ikke at de ansvarlige på J tenkte at mediaoppslagene skulle bli så store som de ble.

Hvis jeg hadde vært på Aspmyra og med på å lage til TIFO-en og planlagt dette da skal du ikke se bort i fra at jeg ved denne anledningen faktisk hadde gjort det samme som J-feltet. At man ikke skal kunne markere en markant Glimtpersonlighet bortgang med et bluss sammen med TIFO-en under trygge kontrollerte former, det syns jeg faktisk er for stivbeint av NFF på forhånd og av Glimt i ettertid.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: TIFO og pyro på 1-2-3 (NSA)

Post by Glimt1916 »

Enig. Men når man gjør noe som man vet ikke er lov, så må man regne med at det kan bli konsekvenser. Slipper man unna, så er det fint nok. Blir det konsekvenser så tar man dem. Eller man kan bli rasende og fornærmet og twittre opp en storm som en furten fjortis, og dermed sette alt fokus på seg selv. Det er selvfølgelig også et alternativ, men et ganske dårlig et etter min mening. Og her tenker jeg ikke på personen som blusset, som slik som jeg har oppfattet det ikke var den som laga dette oppstyret i ettertid. Jeg ser mange drar "det var media som kontaktet oss"-kortet. So what? Det var dere som furta dere til oppmerksomheten, og det er faktisk mulig å holde kjeft selv om media tar kontakt.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: TIFO og pyro på 1-2-3 (NSA)

Post by gavharr »

De visste på forhånd at blusset ikke var godkjent. Men det er tydeligvis bare så hysterisk vanskelig å la være? Tåpelig å sutre etterpå, og attpåtil påstå at klubben din pisser på deg, fordi straffen er "hardere" enn du hadde sett for deg på forhånd. Hvordan sånne folk kan kalle seg supportere er forbi min fatteevne?
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: TIFO og pyro på 1-2-3 (NSA)

Post by ingen87 »

Nå vil diskuasjonen "blusse" opp igjen

Glimt har fått karantene for bruk av pyroteknikk i tre kamper. Dette inkluderer også fyrverkeriet som de har hatt i forkant av hver hjemmekamp denne sesongen. Boten var symbolsk på 5000,-.
– Vi synes det er veldig leit. Dette er noe vi har fått gode tilbakemeldinger på fra publikum og en merker at folk liker det. Men vi visste at det ville gå tapt, dersom det ble brukt bluss ulovlig, forteller Heldal.
Ble sistnevnte kommunisert ut til supporterne, så var det enda mer oppsiktsvekkende at avslaget ble trosset.

https://www.an.no/glimt/bodo/fotball/fo ... -4-1038415
Førr Evig!
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: TIFO og pyro på 1-2-3 (NSA)

Post by J I P »

At det kom en bot er som forventet men størrelsen viser at den er gitt mest for symbolikken sin skyld. Den dekkes også som forventet av supporterne.
Klubb og styret i J-feltet har også pratet ut seg imellom.

At NFF så velger å ikke skille mellom klubb-arrangert Pyro og supporterdrevet Pyro er litt mer overraskende - men det sto jo beskrevet høyere opp i tråden at brudd på reglementet kunne medføre sanksjoner. Når selv ikke en anke hjalp, da må man klare seg uten.

Glimt sparer penger på pyro. Når det så fyres opp igjen, da setter de fleste mer pris på det igjen. Effekten blir jo litt bedre når det er mørkere ute.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: TIFO og pyro på 1-2-3 (NSA)

Post by gavharr »

Synes det er utrolig smålig av NFF. De straffer klubben for noe en supporter gjorde, kanskje nettopp fordi supporteren mente NFF var smålig... Er forsåvidt ikke uenig i det, men synes fortsatt man kunne spart seg for et usselt bluss når man visste det kom til å bli sanksjoner.
Klubben er de eneste jeg mener ikke skal ha kritikk her, samme hvor vonbroten supporteren måtte være.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Post Reply