Spillertråd: Daniel Berntsen

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Trapattoni »

PEMA wrote:Om det er noen som husker da nettopp han dro til Rosenborg i 97 så var det jo heller ikke så greit for oss.
Hva når han dro til RBK og TIL tidlig på 90-tallet? Det er kanskje mer sammenliknbart med Berntsens overgang i dag?
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by bjornage »

Nordlys melder at TIL la inn bud på Berntsen også men det ble avvist av Glimt, uten at det kom motkrav. De fikk heller ikke tillatelse til å snakke med han.
mortsto
Posts: 7419
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by mortsto »

Trapattoni wrote:
PEMA wrote:Om det er noen som husker da nettopp han dro til Rosenborg i 97 så var det jo heller ikke så greit for oss.
Hva når han dro til RBK og TIL tidlig på 90-tallet? Det er kanskje mer sammenliknbart med Berntsens overgang i dag?
Runar stakk vel etter 1989-sesongen, og jeg tror Glimt da hadde rykket ned til det som var nivå tre. Fullt forståelig.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Trapattoni »

Yes, tenker mer på at Glimt faktisk mistet Runar, Ørjan og Mini i årene før den store oppturen startet i 91. Det er håp selv om et stort talent drar.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Crazy horse »

Det var vel sånn at Runar gikk som 17-18-åring, en forferdelig nedtur, den gang, og lyktes ikke så godt verken i RBK eller i TIL, kom tilbake og ble etter hvert en klubblegende i Glimt. Jeg tror at Berntsen burde ventet med en overgang med et par år, så ville han stått bedre rustet til å takle det som venter. Drømmetanken er jo at han følger en liknende linje som Runar (ikke innom TIL, da) og kommer tilbake til klubben i hans hjerte innen et par år.
Det som virkelig irriterer meg er at Glimt er tydelig og sier nei til TIL, men når RBK kommer, så klarer de ikke stå i mot. Har de totalt glemt seriefinalen i 1993, ranet av Ørjan, ydmykelsen av TKS og cupfinalen i 2003? Det eneste vi vel kan takke dem for er at de berget oss når de kjøpte TO, selv om det var én årsak til at vi rykket ned nå sist gang.

Men en ting er viktig å huske, og det er at Glimt selv (innkludert supporterne) ønsker jo å bygge opp laget med talenter fra egen stall, men også kjøpe opp de største talentene fra lag fra lavere divisjoner. Vi har selv tappa Nesna og Stål for talenter. Vi må bare sørge for å komme oss opp i eliten så vi ikke forblir et lag i lavere divisjon.
Fotball er nesten alltid morsomt
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by bjornage »

AN i dag: Berntsen er fokusert på Glimt ut sesongen og skal bidra til opprykk. Ut sesongen får han også den samme lønna som han ville fått i RBK, og her er det en "smidig ordning" (sitat AN) som fordeler hvem som betaler hva.

Videre blir også 3 millioner + halvannen millioner etter X antall kamper i tillegg til en betydelig videresalgsprosent som visstnok er større enn normalen i slike avtaler.
- COYS -
Posts: 617
Joined: Sat Feb 21, 2004 3:31 pm
Location: Myre

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by - COYS - »

altså, fikk Glimt 3 mill for han?? 1,5 kommer jo anpå hvor mye han får spille, og hvilken prosent størrelse er det snakk om??
Synes det er skammelig lavt med tanke på hvilket talent han er, men så er det jo heller ikke første gang RBK ribber Glimt for de beste fo loppemarkedpriser!
Bodø Glimt, Norges stolthet. Image
- COYS -
Posts: 617
Joined: Sat Feb 21, 2004 3:31 pm
Location: Myre

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by - COYS - »

Frodo Baggins wrote:
gavharr wrote:Berntsen har lyst til å prøve seg for RBK. Hvordan skal Glimt nekte han det?
Berntsen hadde nok blitt solgt en eller annen gang, ingen tvil om det. Men hadde Glimt tilbudt Berntsen en 4-5 års kontrakt med en normal lønn i vinter. Istedenfor 2 år, med en lønn på nivå med en kinesisk fabrikkarbeider, så hadde de stilt enda sterkere i den prosessen som har foregått nå, og kanskje hadde ikke Berntsen hatt det så travelt med å komme seg bort.

4000.- i måneden er 24.- i timen hvis man regner mot en normal jobb. Selvsagt vil man finne seg noe annet da...
Hadde han bare 4000 i mnd hos Glimt?
Enig i at Glimt skulle tilbudt lenger kontrakt tidlig.
Bodø Glimt, Norges stolthet. Image
- COYS -
Posts: 617
Joined: Sat Feb 21, 2004 3:31 pm
Location: Myre

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by - COYS - »

Boombadila wrote:Ryktene forteller at det er samme verdi som på avtalen om PVR...

say no fuckin` more!
heilt utruli isåfall.
PVR er jo ikkje akkurat ett talent og en forsvars spiller har alltid mykje lavere verdi enn en kreativ midtbanespiller feks.

Virke som om Glimt driter i så mykje penger og heller selger de beste for å betale ett par avdrag på gjeld. Glimt burde klart å præsse meir ut av RBK!
Bodø Glimt, Norges stolthet. Image
mortsto
Posts: 7419
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by mortsto »

Eeh. Tror vi glemmer de siste ryktene der. Hvis Glimt får Per Verner får 3-4 mill pluss en like god midtstopper, ja da må jo Hoftun ha handla i fylla.
Pipp
Posts: 65
Joined: Wed Mar 26, 2008 9:49 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Pipp »

Nå som denne Daniel Berntsen-sagaen har fått sin foreløpige avslutning, så får jeg lyst til å dele noen tanker.

Det er klart at det er spennende for en ung gutt og hans far at RBK kommer på banen og sier de rette tingene, f.eks ei månedslønn med en ekstra null bak sammenligna med lønna i Glimt. Derimot får jeg en dårlig følelse når jeg ser hvordan Glimt-ledelsen, NRK Nordland og AN behandler saken. Jeg sitter med et inntrykk av at dersom noen sier det magiske ordet "Rosenborg" i tilknytning til en Glimt-spiller, så oppstår det en sitrende forventning i Glimt-hierarkiet og i media.

Det offisielle Glimt fremstår mer som tilrettelegger for RBK-overgang, enn som selvstendig klubb som skal ivareta Glimts sportslige interesser. Ville en kjøpshenvendelse fra f.eks Lillestrøm bli møtt på samme måte? LSK har for tida flere poeng enn RBK, men ville selvsagt ikke blitt tatt imot med åpne armer dersom de forsøkte å røve en av norges mest talentfulle 18-åringer.

NRK Nordland og AN fremstår som ukritiske, og med en uheldig stor respekt for Rosenborg. Det kommer iallefall svært lite motforestillinger i media, selv om mange supportere er sinte. Leser man kun det AN og NRK Nordland skriver, så er dette på ingen måte en kontroversiell overgang, men tvert imot en naturlig og ønsket utvikling.

Jeg ser at det snakkes om en totalramme på ca 4 mill for overgangen. Fotball er mer enn penger - det er også en stor porsjon stolthet. Dersom 4 mill er riktig pris, vil jeg ha stolthet med på kjøpet. Overgangen gir 4 mill og et inntrykk av klubb og media som logrer så snart Rosenborg kommer løpende. Jeg vil heller ha en overgang som gir 4 millioner, pluss en klubb som setter seg på bakbeina og som innledningsvis ber RBK reise til helvete. Jeg vil dessuten ha media som har på seg de vaktbikkje-klærne de ellers gjerne tar på seg.
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Knuta »

bjornage wrote:Du kan da virkelig ikke sammenligne oss med tre av de største klubbene i landet? Når vi kaver nede i Adecco kan vi dessverre ikke forvente at talentene skal holde seg her når når etablerte toppklubber er ute etter dem.
Jeg sammenlignet oss også mot TIL. Hovedessensen i mitt innlegg er hvorfor er det kun Glimt som RBK driver å henter talentene fra slik at vi ikke får en stamme som vi kan bygge videre på.
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Vegard »

Pipp wrote:
NRK Nordland og AN fremstår som ukritiske, og med en uheldig stor respekt for Rosenborg.
Litt usikker på hvor mye du har fulgt med, men denne er da forholdsvis kritisk:

http://nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7771161
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by RaymondEngmark »

For morro skyld: kan noen komme på et tilfelle hvor RBK har ønsket en spiller fra Glimt, og handelen ikke har blitt gjennomført?
Kristatistisk
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Vegard »

RBK ønsket seg Bengt Sæternes, men på den tiden var forholdet B/G vs RBK så betent at det ikke var aktuelt. Bengt uttalte at han aldri skulle spille for RBK.
User avatar
Novi
Posts: 11500
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Novi »

Pipp wrote:Nå som denne Daniel Berntsen-sagaen har fått sin foreløpige avslutning, så får jeg lyst til å dele noen tanker.

Det er klart at det er spennende for en ung gutt og hans far at RBK kommer på banen og sier de rette tingene, f.eks ei månedslønn med en ekstra null bak sammenligna med lønna i Glimt. Derimot får jeg en dårlig følelse når jeg ser hvordan Glimt-ledelsen, NRK Nordland og AN behandler saken. Jeg sitter med et inntrykk av at dersom noen sier det magiske ordet "Rosenborg" i tilknytning til en Glimt-spiller, så oppstår det en sitrende forventning i Glimt-hierarkiet og i media.

Det offisielle Glimt fremstår mer som tilrettelegger for RBK-overgang, enn som selvstendig klubb som skal ivareta Glimts sportslige interesser. Ville en kjøpshenvendelse fra f.eks Lillestrøm bli møtt på samme måte? LSK har for tida flere poeng enn RBK, men ville selvsagt ikke blitt tatt imot med åpne armer dersom de forsøkte å røve en av norges mest talentfulle 18-åringer.

NRK Nordland og AN fremstår som ukritiske, og med en uheldig stor respekt for Rosenborg. Det kommer iallefall svært lite motforestillinger i media, selv om mange supportere er sinte. Leser man kun det AN og NRK Nordland skriver, så er dette på ingen måte en kontroversiell overgang, men tvert imot en naturlig og ønsket utvikling.

Jeg ser at det snakkes om en totalramme på ca 4 mill for overgangen. Fotball er mer enn penger - det er også en stor porsjon stolthet. Dersom 4 mill er riktig pris, vil jeg ha stolthet med på kjøpet. Overgangen gir 4 mill og et inntrykk av klubb og media som logrer så snart Rosenborg kommer løpende. Jeg vil heller ha en overgang som gir 4 millioner, pluss en klubb som setter seg på bakbeina og som innledningsvis ber RBK reise til helvete. Jeg vil dessuten ha media som har på seg de vaktbikkje-klærne de ellers gjerne tar på seg.
A-f***ing-men. Kunne ikke vært mer enig, men du setter ord på det bedre enn hva jeg klarer.

Glimt er en fantastisk tilrettelegger for RBK-overganger. Ernst Pedersen dro til og med til Brakka for å diskutere Miller-overgangen. Tenk over det - hvilken posisjon setter man seg selv i? Og nei, det har ikke vært noen kritiske spørsmål fra pressen rettet mot spillere, trenere og ledelse. En forbanna pensjonist er ikke mer enn et humor-innslag.

AN skal her steppe opp med kritiske artikler all den tid INGEN i Glimt-systemet tør si at dette er svært uønsket. Det eneste jeg har sett er en setning fra TKS.
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Knuta »

100% enig i siste innleggene. Årsaken til gi bort mentaliteten til RBK og den voldsomme beundring for RBK ligger i det samrøre man finner blant 10-15 sentrale personer i begge miljøer. Tror faktisk at enkelte ganger vet man ikke hvilken drakt man har på seg. Disse personene sitter også i Glimt-styret, samt er veldig sentrale ellers i Glimtmiljøet. Så lenge dette eksisterer vil aldri Glimt kunne holde på talentene sine selv om de har god økonomi. Derfor ser jeg mørkt på Glimt på lang sikt, dersom man ikke får endret denne metaliteten. Det finnes ingen slik knytning mellom TIL og RBK, og derfor har man ingen røveri av spillere fra TIL til RBK, samt at TIL priser spillerne sine høyt og er tøffe i forhandlinger.
Desverre så minner RBk/Glimt det meg om den nord-norske 'stå med lua i hånda' mentaliteten.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Glimtfan »

Det har gått mange Glimt spillere til RBK, men jeg har store problemer med å klage på dette basert på de siste overgangene. Det var verre med spillere som Berg, Johnsen, Staurvik og Sørensen. De ga oss lite tilbake og disse presterte også etter at de gikk fra oss. I forhold til de siste overgangene fra Glimt til RBK, så tror jeg vi skal prise oss lykkelige for at Hoftun ikke har et veldig stort nettverk i fotball-Norge.


Roy Miller: Overpris deluxe sett i ettertid, bidrar positivt økonomisk selv om Miller var bra for oss på back.
Trond Olsen: Et salg som sannsynligvis reddet oss fra konkurs, overpris sett i ettertid.
PVR: For tidlig å vurdere, men erstatteren Nordberg ser positiv ut og PVR ville gått gratis etter årets sesong. Vi har da sluppet å betale for en ny spiller og sannsynligvis fått litt penger i tillegg til PVR.

Når det gjelder Berntsen, så står jeg på at Glimt ikke har sikret seg godt nok og ikke tatt godt nok vare på Berntsen i forhold til kontrakt og spesielt lønn, lønnen i forhold til prestasjon har faktisk vært på slavenivå satt ekstremt på spissen. Når vi nå selger Berntsen for det som påstås å være 3 millioner up-front + 1,5 millioner ved x-antall kamper og en høy videresalgsprosent, så er det vanskelig å si om dette er en god sum eller ei. Jeg har ment at 5 mill nå burde vært fornuftig og vi ligger sannsynligvis minimum der. Berntsen fortsetter i Glimt ut året, noe som gjør at vi slipper en akutt leting etter andre spillere.

Det som nå er viktig er at Glimt bruker resten av året til å lete etter erstattere for Berntsen og Christian Berg som holder et godt nok nivå. Da må vi forvente at man leter utenfor 2.divisjon i trøndelag og at man også leter utenfor Norge. Glimt har ikke vært heldige i overgangsmarkedet de siste årene og vi kan ikke forvente å få frem talenter som Berntsen sånn uten videre. I tillegg er det viktig at vi tar vare på spillere som Nordberg og Robertsen, disse er ikke på samme nivå som Berntsen, men har et talent som tilsier mulig tippeliganivå, de må vi ta vare på.
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Knuta »

Re Glimtfan:
Forsåvidt enig i det du skriver, men det jeg mener er at så snart RBK tar en telefon eller at Glimt får vite via andre kanaler at RBK er interessert i spillere, så settes det i gang en dialog med en gang. Det samme ville ikke skjedd dersom det var TIL, LSK, BRANN, VIF osv som viste interesse.
Det er dette samrøret vi må bli kvitt, ellers så får vi aldri beholdt våre talenter, egentlig uansett hvor lange kontraktene er. Glimt er ikke tøffe nok i forhandlinger dersom adressaten er RBK, men er beinharde dersom det er andre klubber som viser interesse.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Frodo Baggins »

TIL kom med ett bud, men fikk aldri noe motkrav fra Glimt. Og fikk ikke lov til å snakke med spilleren. Men når RBK bød 1 mill, så kom motkravet. Nå ville nok DB til RBK, men uansett så virker det på meg som om at RBK får alle fordeler når det er snakk om å selge spillere fra Bodø. Ingen tvil om at den linken som er mellom klubbene er sterk. Og i mine øyne så fremstår Glimt som en farmerklubb for RBK, og ut fra uttalelsene til personer i Glimtstyret så virker de å være veldig stolte av det.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Knuta »

Frodo Baggins wrote: Og i mine øyne så fremstår Glimt som en farmerklubb for RBK, og ut fra uttalelsene til personer i Glimtstyret så virker de å være veldig stolte av det.
Ja både Mini, Runar, Ørjan osv er alle stolte av at Glimt får tak i talentene og utvikler disse og så snart de kan bidra sportslig på toppnivå blir de solgt/gitt bort til RBK. Dermed får Glimt ingen effekt av dette etter mange års spillerutvikling.
Tragisk og dette blir ikke endret. Det eneste som kan endre dette er at vi får en ledelse og styresammensetning hvor samrøre mellom Glimt og RBK er borte, men det vil ta mange år.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Glimtfan »

Re knuta

Du har absolutt et poeng, men samtidig så er jeg ikke så sikker på om jeg er enig i at man ikke er tøffe nok i forhandlingene. Prisen på TO og Miller var høy og sannsynligvis også for PVR, den siste handelen ble jeg nesten sjokkert av.

Når det gjelder Berntsen så er jeg pdd usikker. Dette er et unikt talent, så spørsmålet er hva som konkret ligger i avtalen og da spesielt med tanke på videresalgsprosent.

Hadde interessen kommet fra andre klubber, så hadde nok Glimt vært klarere på å si nei etc, så sånn sett så har man en tendens til å vise svakhet ovenfor RBK.
Når det gjelder konkret dette med motkrav mot TIL, så er jeg uansett overbevist om at man ikke hadde fått presset TIL til å tilby veldig mye mer p.g.a deres økonomiske situasjon. Men med interessen fra andre klubber kunne Glimt ved å gjøre en bedre forhandlingsjobb ha presset RBK og eventuelt en klubb som Molde, til å by mer enn det man endte opp med. I saken med Berntsen er jeg i likhet med deg overbevist om at man ikke har vært tøffe nok, men den største feilen har man gjort i forbindelse med kontrakten som ikke har vært lang nok eller god nok. Dette er den største feilen Glimt må lære av.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Frodo Baggins »

Glimtfan wrote: men den største feilen har man gjort i forbindelse med kontrakten som ikke har vært lang nok eller god nok. Dette er den største feilen Glimt må lære av.
Enig der.
Det bør være en tankevekker for Glimt at man ikke klarer å sikre store talenter på lengre kontrakter ( f.eks Konradsen og Berntsen) og man ender opp i en situasjon hvor man selger de for peanøtter.

Dette kommer på toppen av at man virker fornøyd med å ha klart å sende Berntsen til RBK, viser i mine øyne at man ikke har det rett ambisjonene på Glimt's vegne. For meg virker det som at man er fornøyd med å kunne sende store talenter til andre klubber. Litt spesielt med tanke på at man uttalte for kort tid siden at man skulle bygge ett lag rundt DB.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Cheese Smirnoff »

- Det blir nok en merkelig opplevelse, men jeg har et inderlig ønske om at jeg til neste år kan spille tippeligakamp på Aspmyra mot klubben i mitt hjerte.
:roll: Keep on pissin'.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by ecke »

Årsaken til overgangene til RBK gjennom årene er først og fremst spillernes ønsker og RBKs betalingsvilje/-evne. RBK har vært landets beste klubb med de beste sportslige utfordringene, altså har de fleste spillerne naturlig nok ønsket seg dit. I tillegg har RBK hatt et generelt lønnsnivå som ingen andre norske klubber har vært i nærheten av. Det er selvsagt ikke uinteressant for de fleste. Det er spillerne som bestemmer hvilken klubb de skal til. B/G kan bare bestemme om de skal slippe spilleren eller ikke. I tillegg har RBK vært klubben i Norge som har betalt best for seg i overgangssummer. Gjennom årene er det ingen som har vært i nærheten.

TKS ble rådet til å dra videre til RBK, Brattbakk var avtalt pristak på eventuell retur, Runar Berg ble solgt litt for billig (2,5 mill), Sørensen gikk som Bosman, Johnsen gikk for en veldig god pris, 5 mill. Utleien av Ørjan Berg i 99 var god butikk, og i overgangen i 2000 sa B/G nei veldig, veldig lenge. Mange kjenner historien fra den gang. Salget satt langt inne, og var ikke noe klubben ville. Jeg mener at B/G har hatt stor glede av samarbeidet med RBK, og med salget av TO, Miller og PVR, er det ingen grunn til å klage på økonomien i disse transaksjonene.
Post Reply