Spillertråd: Daniel Berntsen

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Glimtfan »

Frodo Baggins wrote:
Glimtfan wrote: men den største feilen har man gjort i forbindelse med kontrakten som ikke har vært lang nok eller god nok. Dette er den største feilen Glimt må lære av.
Enig der.
Det bør være en tankevekker for Glimt at man ikke klarer å sikre store talenter på lengre kontrakter ( f.eks Konradsen og Berntsen) og man ender opp i en situasjon hvor man selger de for peanøtter.

Dette kommer på toppen av at man virker fornøyd med å ha klart å sende Berntsen til RBK, viser i mine øyne at man ikke har det rett ambisjonene på Glimt's vegne. For meg virker det som at man er fornøyd med å kunne sende store talenter til andre klubber. Litt spesielt med tanke på at man uttalte for kort tid siden at man skulle bygge ett lag rundt DB.
Jeg vil si meg enig der, utalelsene både fra "Bruttern" og Cato Hansen er også jevnt over defensive. Glimt bør klare opprykk, har alle tiders mulighet, men det fremstår litt som om vi ikke helt tror på opprykk. Det er ingen motsetning mellom å satse på unge talenter og det å ha gode sportslige ambisjoner. Vi burde isolert sett nå hatt fokus på å utvikle en ung stamme som utviklet klubben i en tid med sportslig fremgang og opprykk. Berntsen ødelegger ikke dette, men burde vært en viktig brikke minst 1 år til. Det som er viktig nå er at man sikrer at de andre unge som er der og kommer, får vilkår og rammer som sikrer at de blir i Glimt utover 1/2-2 sesonger.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by bjornage »

ecke wrote:Jeg mener at B/G har hatt stor glede av samarbeidet med RBK, og med salget av TO, Miller og PVR, er det ingen grunn til å klage på økonomien i disse transaksjonene.
Enig, det blir ofte stort fokus på de vi har mistet til RBK, men vi har vel fått en del fra dem også utenom pengene. Rohnny Westad kom vel derifra, Brattbakk var en kanonspiller for oss og det var vel nettopp de tette båndene mellom Glimt og RBK som gjorde at Runar Berg klarte å overtale Hoftun og Brattbakk til å komme hit før nedrykket i 07. Jeg syns Brattbakk gjorde en god figur i den sesongen, mens Hoftun også fungerte ganske ok som spiller og leder frem til han la opp. Jeg regner med de tette forbindelsene gjorde at Kåre (på den tiden assisterende trener fremtidig RBK-hovedtrener...!) valgte oss og hadde en knallsesong her før nedturen.

RBK har uten tvil fått det beste ut av de tette forbindelsene, men jeg syns at vi også har klart å få til en del bra ut av det så det har ikke bare vært elendighet.

Det er litt fascinerende at RBK har mer eller mindre plukket spillere fra oss i godt over 20 år nå samtidig som de har hatt stor sukses. Det burde gitt oss et kvalitetsstempel som flere klubber burde utnyttet seg av.
Sven-Rune
Posts: 3032
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 306 times
Been thanked: 168 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Sven-Rune »

20 år?????

Terje Mørkved og Arne Hansen dro allerede i 1970 for knapper og glansbilder :lol:
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by RaymondEngmark »

Bra at noen andre kommenterte på at også Glimt har nytt godt av samarbeidet, at det ikke kun er enveiskjørt. For det er det ikke, men samtidig er vi utvilsomt i en lillebrorsituasjon hvor vi får klærne som ikke passer storebror RBK. For det vil jo ikke skje at RBK gir bort en spiller forringer kvaliteten i deres lag, vi får bare overskuddsmateriellet.

Så skal man gjøre litt enkel matte, så dersom Glimt slipper sine beste spillere til RBK igjennom 30 år, mens vi får tilbake spillere som ikke er gode nok for dem - og vi syntes det er helt strålende. Er det da rart at Glimt ikke har maktet å passere RBK på de 30 årene?

Jeg syntes vi har et helt strålende styre nå. Det er folk med hjertet i Glimt, og jeg tviler på vi kan få en bedre kombinasjon av kompetanse på øknomi og fotball - realistisk sett! Og om de har sine svakeheter så må vi kanskje akseptere det - men denne forvirringen mellom RBK og Glimt må gjøres noe med. Fra de slår igjennom på A-laget må dem ha en 5-årskontrakt som talenter, da kan vi i allefall nyte godt av dem i 3 sesonger. Og på de tre sesongene kan mye skje både med klubben og spilleren, på alle måter.

For å si det kort; fotball ER ikke matte. Økonomi ER matte. Man kan aldri regne seg frem til hva som er rett sporslig, man MÅ ta sjangser. Men sjangene må tas innenfor gitte rammer slik at man kan leve med konsekvensene. 4000 kr i mnd var kanskje litt vel mye innenfor rammene.
Kristatistisk
SH
Posts: 1864
Joined: Thu Jul 07, 2005 9:56 am
Location: Tromsø

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by SH »

Edit: Fjernet innholdet i posten.
Last edited by SH on Sat Sep 03, 2011 4:59 pm, edited 3 times in total.
dani
Posts: 666
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 32 times
Been thanked: 192 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by dani »

Jeg derimot foreslår at du enten sier noe konkret eller så holder du deg for god til å skrive noe som helst! Utad har Daniel ikke vært noe annet enn stor for Glimt, noe som også kommer fram av twitteroppdateringene hans fram til overgangen.

Om du har noe konkret som du ønsker å nevne så kom gjerne med det, om ikke, så la vær å kom med feige antydninger om at han er en uggen person.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Cheese Smirnoff »

Han ble jo utelatt fra troppen tidligere i år for brudd på klubbens interne regler.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Crazy horse »

En stor forskjell er at RBK slipper talenter til Glimt, som helst vi tilbake til RBK, mens Glimt slipper talenter til RBK, som ikke vil tilbake til Glimt (og som Glimt ikke har råd til å hente tilbake uansett). Men noen kommer jo tilbake fordi de mislykkes, da.
Fotball er nesten alltid morsomt
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Glimtfan »

Veien til landslaget bør ikke være alt for lang for Berntsen hvis han fortsetter utviklingen. Nivået på den norske midtbanen er skremmende og tempoet er direkte latterlig.
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Parelius »

All den tid Drillo som regel tar ut de samme spillerne i hver tropp, kan veien til landslaget (skremmende nok for norsk fotballs framtid), være uendelig lang.
Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by RaymondEngmark »

Tenkte også mitt; nå er det på tide å hive ut den generasjonen som vil være for gamle for VM i Brasil, også kan vi i stede begynne å matche U-21 spillere og andre talenter.

Men på Norge er Grindheim, Haugen og Tettey fast på midtbanen. Ikke akkurat kreative genier. Så jeg tror nok både Rønning og Haukås vil spille fast på landslaget før Berntsen vil debutere!
Kristatistisk
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by bjornage »

Drillo kommer aldri til å spille med små, kreative teknikere på midtbanen med mindre vi snakker spillere på nivå med Pirlo. All den tid Runar Berg knapt fikk prøve seg på tross av at han var blant de beste midtbanespillerne i landet sier sitt. Kanskje han vil være god nok en gang i fremtiden, men den veien er lang og hard og etter en sesong i adecco syns jeg det blir litt tidlig å spekulere i akkurat det. Jeg har fortsatt et lite håp om at Per Ciljan Skjelbred skal utvikle seg til å bli norges kreative håp i Hamburg.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Cheese Smirnoff »

- Vi hadde selvsagt håpet at Daniel Berntsen skulle være med oss videre og utgjøre en ungdomsstamme sammen med folk som Viljar Nordberg og Erlend Robertsen. Men hvis en spiller for det første ikke ønsker å spille lenger for klubben og dessuten ikke har mer enn halvannet år igjen av kontrakten, ja så er det vår policy å selge vedkommende til en best mulig pris.
http://www.arntzen.info/2011/09/nordlan ... er-pa-bok/

Alt tilsier at Daniel har grått seg til RBK.

Hvis opprykk ikke er målet syns jeg Cato skal benke Berntsen slik at vi heller kan bygge et lag for neste år.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
dani
Posts: 666
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 32 times
Been thanked: 192 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by dani »

Det er så patetisk å se folk skrive at han har "grått" seg til rbk eller at han har "truet med streik" osv.

Om DB gjorde det klart med en gang at han kom til å gå til RBK enten nå eller som bosman når den tid kom, så er det vel ikke så mye mer å tenke på. Hvorfor enkelte har et behov for å få fram at spilleren har "klaget, sytet, grått" eller andre ting er så smålig at jeg ikke finner ord.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by J I P »

bjornage wrote:Drillo kommer aldri til å spille med små, kreative teknikere på midtbanen med mindre vi snakker spillere på nivå med Pirlo.
Så Myggen var på nivå med Pirlo?

Daniel sin assist for G19 er jo akkurat hva Drillo drømmer om. Brudd, kontring og inn foran mål med scoring.

Kom igjen Glimt - slå ut RBK i kveld.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Cheese Smirnoff »

dani wrote: Hvorfor enkelte har et behov for å få fram at spilleren har "klaget, sytet, grått" eller andre ting er så smålig at jeg ikke finner ord.
Jeg går ut fra at lederen av NordlandsGlimt sitter med mer informasjon enn noen av oss her inne, så når han sier at Berntsen ikke lenger har lyst å spille for Glimt, og dermed pushet gjennom avtalen med RBK, vil jeg påstå at det er korrekt.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Glimtfan »

Jeg ville heller ikke spilt for Glimt om jeg var 18 år gammel fikk 4000 kroner i lønn, tilbud fra landets beste klubb med en lønn som sannsynligvis er 10-15 ganger så høy.
Å snakke om at Berntsen har "grått seg til RBK" synes jeg faktisk er direkte latterlig. Ikke frem Berntsen som syndebukk i denne saken, er det noen som ikke har gjort jobben sin så er det Glimt. Nordlandsglimt har hatt et valg om å selge eller ikke, de valgte å selge.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by bjornage »

Det blir litt for ofte sort/hvitt-tolkning av den kontraktssituasjonen hans etter mitt syn. De 4000 kronene i måneden er det mye fokus på, men så var det også den første kontrakten han fikk før han knapt hadde spilt noe for førstelaget. Da tiden var inne for å fornye tidligere meldte RBK seg inn og da var han ikke interessert i å signere ny kontrakt med Glimt. Hvis man skal fordele "skyld" i denne saken syns jeg ikke det er rettferdig å legge all den på Glimt, all den tid det ikke var aktuelt for han å fortsette her uansett. Ting kunne nok ha vært gjort annerledes, men man kan ikke tvinge noen til å skrive under en arbeidskontrakt. DB vil til Rosenborg, interessen fra dem og andre klubber var der, så hvorfor skal han stikke kjepper i hjulene ved å signere en ny kontrakt?

Hvis man da ikke foreslår at alle lovende tenåringer skal få proffkontrakt før de har fått vist seg frem? Det er kjipt at han drar, men sånn er fotballen. Det er flere sider av denne saken her, og på samme måte som det er dumt å si at han har grått seg til RBK blir det å gi all skyld til Glimt. Til syvende og sist vil ikke spilleren selv spille for Glimt.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Glimtfan »

Allerede når Berntsen fikk slippe til fra start i fjor høst burde det vært åpenlyst at dette er en spiller som burde lønnes mer enn 4000 i måneden. Å vente til andre blir interessert vitner om at man ikke er i forkant.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by bjornage »

Kontrakten er uansett ikke stridens kjerne her. Han kunne fått 10 millioner i året av oss og likevel gått til RBK om det var det han virkelig hadde lyst til. Hvorfor skal vi beholde spillere som ikke vil være her? At han sitter på en liten kontrakt gjør det nok enklere for RBK å hente han, men til syvende og sist vil han spille for Rosenborg og ikke Bodø/Glimt og det tror jeg ikke har noe som helst å gjøre med penger.

Skal man gi Glimt skylda for noe må det heller være at vi er i adeccoligaen, kommer fra en liten by, har et relativt lavt ambisjonsnivå, har vært preget av utenomsportslig kaos i årevis, og ikke minst hatt Erik Hoftun som sportslig leder - mannen som nå henter DB til RBK.

Da blir det feil å henge seg opp i de 4000 kronene han fikk utbetalt i måneden.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Glimtfan »

Er helt uenig. De 4000 viser i prinsippet at Glimt aldri har hatt veldig stor tro på han eller har verdsatt han. Når da tilbudet fra andre klubber lokker, så blir valget enkelt.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by bjornage »

Hvorfor skal man gi proffkontrakt til 17-åringer med noen få minutter med førstelagsfotball under beltet? Det er mange som har prøvd seg i Glimt, og for hver Daniel Berntsen vi har hatt har det vært minst 20 andre som har forsvunnet ned i divisjonene etterpå. Tenk om alle de hadde fått proffkontrakt?

En god kontrakt er noe man skal gjøre seg fortjent til, og det er lett å være etterpåklok nå og sagt han skulle fått en så tidlig som mulig men det var ingen som kunne forutse at han skulle bli så god så raskt. Det er selvfølgelig kjedelig at han forsvinner til Rosenborg såpass tidlig, men jeg går ikke med på at det er snakk om et økonomisk spørsmål.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Glimtfan »

En spiller som får Runar Berg til å legge opp og som i løpet av høstsesongen får flere kamper fra start har bevist mer en nok til å få en kontrakt verdt mer enn 50.000.
Hvis Glimt heller ikke har klart å se potensiale til Berntsen etter at han har vært i klubben så lenge, så er det noe systematisk galt i det sportslige apparatet. Berntsen er ikke et hvilket som helst talent. Han er kanskje et av norges største midtbanetalenter på mange år, det så Runar og da forundrer det meg om ikke flere så det.
Skan man ha noe som helst i fotballverden å gjøre, så skjønner man at spilleren da må få mer enn 50.000 betalt i årslønn samt lenger enn en 2 års kontrakt.
Her har Glimt rett og slett gjort en dårlig jobb.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by bjornage »

Selve kontraktsverdien kommer nok av at han signerte på et tidspunkt der klubben var blakk og ikke har ressursene til å ansette nye folk. Det var allerede en spillergruppe der som hadde gått betydelig ned i lønn, og våre eksterne hjelpere var mer opptatt av å betale for at gamle travere skulle komme tilbake. Når ressursene var på plass i vinter for å forlenge med Berntsen var han ikke interessert og hadde allerede ansatt en agent for å ivareta hans interesser.

Jeg mener uansett at det ikke har noe med troen og verdsettelsen han har hatt i Glimt, men at det har alt å gjøre med at han vil spille for en større klubb. Han vil spille tippeligafotball for en større klubb, og det blir feil å klandre han for at han vil ta den muligheten. Det blir også feil å legge all skylda på Glimt. At spillere drar til større klubber er en helt normal del av fotballen og jeg tviler på at han ville lagt ambisjonene sine på hylla bare fordi Glimt hadde gitt han en kontrakt på lik linje med andre A-lagsspillere.
dani
Posts: 666
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 32 times
Been thanked: 192 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by dani »

Ja du har selvfølgelig rett i at han har vært en pådriver cheese. Poenget her er jo at det er en stor forskjell på at du påstår han har grått seg til RBK og den realiteten om at han har gitt beskjed om at han ikke ønsker å forlenge og at han blir å signere for RBK.

Det er snakk om å ikke synke til et flaut nivå å forvente at spillere ikke skal ønske å spille for andre (og bedre) lag. Har ingen problemer med at de beste talentene våre søker høyere utfordringer, spesielt når han er såpass god at 1 divisjon er langt under hans standard.
Post Reply