Spillertråd: Vegard Braaten

Moderators: Sulliken, Larsen

brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by brutus »

Enig med Tobben i beskrivelsen av Vegard. Litt Hoås og Aarøy minus 10-15 centimeter.
DIXI
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by J I P »

Aasmund Bjørkan er sitert på følgende i Torsdagens AN
-Han er kompromissløs 20 meter fra mål og inn.
Får han muligheten rettvendt, så banker han ballen i mål.
Han er fysisk sterk, rask og tøff i spillestilen.
Han jobber som en galeislve for laget.
Jeg skulle gjerne sett at jeg hadde han med på mitt eget lag, sier en krystalklar Bjørkan.

Den gamle lynvingen tror Glimt har gjort et lite scoop når det gjelder begge Braaten-brødrene.
-De er tvillingr og ganske lik i spillestilen. Selv om han ene er stopper og han andr spiss. De er flotte typer både på og utenfor banen. Begge har eliteseriepotensial hvis Glimt tar godt vare på dem, påpeker bodøværingen
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5712
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by gavharr »

http://www.an.no/glimt/article5826046.ece

Herlig type! Både han og broren virker som bra karer og gode spillere :glimt
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by Zero »

Kan det være litt med VB som med Trond Olsen? fungerer bare i et 4-3-3 system? TIL spiller vel 4-4-2 og Alta 4-3-3 ? arrester meg gjerne hvis jeg bommer hær. TO har jo ikke fungert i andre system en 4-3-3 jaffal...kansje vi skulle få han også tilbake :D
uansett syns jeg Glimt gjør en MEGET god jobb for tiden nå, og er tildels enig med kontrakts forslaget dem har gitt til AH. Men uansett Vegard...Velkommen skal du være :D
Stian Sommerheim
SH
Posts: 1864
Joined: Thu Jul 07, 2005 9:56 am
Location: Tromsø

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by SH »

Alta spiller, og har spilt, 4-4-1-1 de seneste sesongene.
Last edited by liverglimt on Mon May 07, 2012 10:56 am, edited 1 time in total.
Reason: Sitering
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by RaymondEngmark »

Jøss, det stemmer faktisk SH. 4-4-2 i følge Altomfotball, men det er vel bare en grov oppsummering sikkert. Ganske snodig, har sett min del av Altakamper faktisk, og har alltid trodd at dem spillte 4-3-3, dem har i allefall et bevegelsesmønster og vingspill som kan ligne på det.
Kristatistisk
mortsto
Posts: 7347
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by mortsto »

Hvis en ser på Altomfotball ser en at Alta spiller 4-3-3 de fleste kampene i år. Etter Ludde kom, har han stort sett spilt høyreving, noen ganger med den gamle stjernespilleren JE Brekke på venstre. Noen ganger er det spilt 4-4-2 med Braaten og Ludde som spisspar.
nordnorgeunited
Posts: 42
Joined: Wed May 04, 2011 9:58 am

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by nordnorgeunited »

RaymondEngmark wrote:Jøss, det stemmer faktisk SH. 4-4-2 i følge Altomfotball, men det er vel bare en grov oppsummering sikkert. Ganske snodig, har sett min del av Altakamper faktisk, og har alltid trodd at dem spillte 4-3-3, dem har i allefall et bevegelsesmønster og vingspill som kan ligne på det.
Alta har vekslet mellom 4-4-1-1 og 4-3-3/4-5-1 denne sesongen :)
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by Zero »

så da kan vi være trygge på at VB er en solid utfordrer til Aram? hadde det ikke vært morro om de begge hadde blomstret og vi hadde fått et seriøst (luksus) problem om hvem som skulle starte? undertegnede gleder seg voldsomt til VB får vist seg fram nå :glimt
Stian Sommerheim
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 429 times

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by Glimt1916 »

http://nettopp.uin.no/article/4436
Fotballekspert Lars Tjærnås mener Bodø/Glimt har gjort et scoop på overgangsmarkedet.

Den tidligere Wimbledon- og Vålerenga-treneren er ikke i tvil.

– Jeg mener Vegard Braatens overgang fra Lokeren til Bodø/Glimt er en meget spennende signering. Han ble toppscorer i serien med 18 fulltreffere for Alta i fjor. Får han den assistansen han trenger kommer han til å score enda hyppigere i år, sier fotballeksperten.

Lars Tjærnås jobber nå som fotballekspert i Canal Plus-studioet og følger norsk fotball tett. Han liker tendensene han ser i Bodø/Glimt.

– Jeg har gjennom media fått med meg at Glimt har vært gode i vinter. Det gleder meg stort at de nå er i ferd med både å bygge lag og bygge klubb, med langsiktig perspektiver.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by brutus »

Blir veldig overrasket om ikke Vegard gjør det bra i Glimt. Han har vært god i flere sesonger for Alta i samme divisjon, og de spiller vel også 4-3-3? Jeg er mer skeptisk på om han vil ta tippeliganivået hvis dere rykker opp.
DIXI
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by Kesseboy »

Den straffa altså ... hjørnet er alltid ledig!
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by ingen87 »

Helt ok start i Bodø/Glimt. Seks mål på sine fem første kamper er fasiten. Håper han holder samme scoringsrate utover sesongen. Jim med 13 ifjor og Kahlili med 12. Braaten er allerede halvveis :)

En morsomt spiller. Greier egentlig ikke å se hva som er hans store styrker som spiller, bortsett fra å være en klinisk avslutter. Virker gjennomsnittlig rask, ikke noen Messi med føttene, men har en evne til å dukke opp der ballen er, og scorer "enkle" mål. Noe vi har savnet i Glimt siden Martins hadde sin store sesong i 2007. Martins hadde vel en del mer styrke enn Braaten, men foreløpig ser Braaten mer giftig ut enn Martins. Selv om to av målene har vært på straffe.
Førr Evig!
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by RaymondEngmark »

Ja, men til sammenligning, hvilke kvaliteter hadde Stig Johansen som man kunne sette fingeren på? Puslete, lav og langt i fra rask midtspiss i et lag som spillte 4-3-3 med raske vinger som hele tiden pumpet baller inn i boksen som midtspissen måtte krangle med to semitrailere av noen midtstoppere om. Men det funket jo! :)

Et lite PS. Husker fra Stig glansdager så hadde Fotballextra fokus på han i en sending, hvor de viste bevegelsesmønster og valg i trange situasjoner. Da var det ikke særlig vanskelig å se at gutten hadde en ekstremt teft for bevegelse. Midtstopperen som fulgte var et par-tre kroppsfinter unna når innlegget var ankommet.

Dette med kun å være en klinisk avslutter var vel også et stempel OGS måtte tåle :)
Kristatistisk
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by Novi »

Og Bratbakk og en haug med andre storscorere. Det er vel en slags x-faktor som man ikke helt kan sette fingeren på, men så langt ser det ut til at det er det som skiller Aram og Vegard. Og så lenge Vegard scorer mål må nok Aram finne seg i å sitte på benken. Eller kanskje vi ser 4-4-2 med dem begge i en kamp hvor vi må være mer kyniske?
Una mas cerveza.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by Glimtfan »

ingen87 wrote:Helt ok start i Bodø/Glimt. Seks mål på sine fem første kamper er fasiten. Håper han holder samme scoringsrate utover sesongen. Jim med 13 ifjor og Kahlili med 12. Braaten er allerede halvveis :)

En morsomt spiller. Greier egentlig ikke å se hva som er hans store styrker som spiller, bortsett fra å være en klinisk avslutter. Virker gjennomsnittlig rask, ikke noen Messi med føttene, men har en evne til å dukke opp der ballen er, og scorer "enkle" mål. Noe vi har savnet i Glimt siden Martins hadde sin store sesong i 2007. Martins hadde vel en del mer styrke enn Braaten, men foreløpig ser Braaten mer giftig ut enn Martins. Selv om to av målene har vært på straffe.
"enkle mål" er vel ofte noe som kjennetegner en goalgetter. Jeg var ikke overgitt av begeistring med tanke på å hente Braathen, men starten har vært bra. Vi trenger en som scorer de "enkle målene". Hvis du etterlyser kvaliteter, så virker Braathen å være en spiller som er på rett plass på rett tid...
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by ingen87 »

Jepp, liker denne ferdigheten! Spesielt når det scores i gjennomsnitt hver kamp :) Trenger ikke andre ekstremferdigheter for min del, så lenge det bøtttes inn mål kan jeg leve med om spissen vår er tregere enn bestemor i rulator.. (ikke at det er tilfelle) he he
Førr Evig!
User avatar
Crazy horse
Posts: 8277
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by Crazy horse »

Klinisk avslutter har vi mangla siden Stig (Selv om Thiago også kunne score mål et år). En som kan skape noe nærmest utav ingenting er gull verdt. Holder han dette scoringstempoet så ender han på 36 bare i serien.
Fotball er nesten alltid morsomt
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by RaymondEngmark »

En ting som slår meg er at vi ikke lengre har typisk midtspiss til Glimtsk 4-3-3. Høre ving er defensiv midtbane, mens venstre ving er mere en offensiv midtbanespiller. Og da lurer jeg på om spillere som Aram, Viljar, Erlend og Ulrik har kvaliteter som Glimt over tid ikke har bruk for. Dette er spillere som passer den typiske gamle RBK skolen, men kanskje ikke inn i nye Glimt. Åpent spørsmål..
Kristatistisk
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by Zero »

RaymondEngmark wrote:En ting som slår meg er at vi ikke lengre har typisk midtspiss til Glimtsk 4-3-3. Høre ving er defensiv midtbane, mens venstre ving er mere en offensiv midtbanespiller. Og da lurer jeg på om spillere som Aram, Viljar, Erlend og Ulrik har kvaliteter som Glimt over tid ikke har bruk for. Dette er spillere som passer den typiske gamle RBK skolen, men kanskje ikke inn i nye Glimt. Åpent spørsmål..
Dette har slått meg også, men kan det være et genialt trekk fra Cato med denne oppstillingen? spent å se oppstillingen mot topp kanditatene, kan vi få se kontringspillere som Viljar og Berglann på vingene da vi mest sannsynlig blir presset mer bak i banen?? Tror Sane er mer ballsikker enn en framadstormende Viljar... liker best det gode gamle ving spillet til B/G men kan dette være det som trengs mot antatt svakere lag? :glimt
Stian Sommerheim
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by J I P »

Etterlysning: Spisser med scoringsflyt
En spiss som derimot scorer mål på bestilling, er Vegard Braaten. Nordreisa-gutten har to mislykkede forsøk bak seg i TIL, men er en målgarantist i 1. divisjon. 18 mål for Alta i fjor. 19 i 2009. Nå har han seks allerede for Bodø/Glimt, og er 1. divisjons toppscorer.


Hvorfor TIL aldri har fått Braaten til å blomstre på Alfheim, er nærmest en gåte. Men det blir neppe ”alle gode ting er tre” i TIL-drakten med det første. Nå skal Braaten i stedet skyte Glimt tilbake til eliten.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Glenn P
Posts: 2811
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by Glenn P »

Gratulerer med førsteplass på toppscorerlista og assistlista!
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by Cheese Smirnoff »

http://www.an.no/sport/article6261569.ece
- Jeg føler at formen er bra, og synes egentlig ikke at formen har vært kjempedårlig i de kampene jeg ikke har spilt heller. Det har gått fint på trening og bra i B-kampene, sier Vegard Båtnes Braaten. Han innrømmer at det var en nedtur da han ble vraket til Ull/Kisa-kampen. – Da var jeg litt nede, men på flyet til bortekampen mot Bryne satte jeg meg et mål for når jeg skulle være tilbake på laget og spille fast igjen. Det er ikke noe jeg har lyst til å gå ut med i avisa. Men jeg håper å få spille mer snart, sier han ærlig.
– Jeg håper alltid på å få spille, og det vil være en bonus om jeg får starte. Jeg får heller glede meg over det, i stedet for å få en i trynet om jeg ikke får starte, avslutter Glimts toppscorer.
Braathen har vært fryktelig dårlig på et dårlig lag de siste månedene, men jeg tror det er vel så masse lagets taktikk og trenernes hodeløse styring som har ødelagt for han. Det er ikke tilfeldig at nykommerne Braathen og Knarvik åpnet kjempesterkt og har hatt en sterkt nedadgående kurve nærmest parallelt gjennom sesongen. Vini Dantas burde ihvertfall være et overkommelig hinder for å få tilbake plassen i førstelaget hvis Vegard er i den formen han mener han er i.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by bjornage »

http://www.an.no/glimt/article6696062.ece
Vegard Braaten (25) vurderer fremtiden i Bodø/Glimt, etter å ha spilt kun 13 minutter på de ti første seriekampene.

Denne sesongen har det kun blitt tre innhopp i 1.divisjon til nå, med fattige 13 minutter spilletid. Nå vil han se an situasjonen frem til sommeren, og ha en prat med trener Jan Halvor Halvorsen før fotballferien i juli.

Utlån på høstsesongen kan bli aktuelt for 25-åringen, som har kontrakt ut 2014-sesongen med Glimt.

- Det kan være en mulighet, uten å si at det blir å skje. Men 13 minutter på ti kamper til nå er jeg ikke fornøyd med, så jeg kan ikke utelukke det. Utlån i høst kan være et godt alternativ, sier Vegard Braaten til Nordlys.

- Jeg må ta et oppgjør med meg selv, men også høre hva trenerne tenker. Før ferien må vi ha en ny prat om hva som skjer videre. Det er en ærlig sak at hver eneste spiller ønsker å spille hver kamp, sier Braaten.
Flere 1.divisjonskolleger forhørte seg om Braaten før seriestart.

- Det var fire-fem klubber som så at jeg ikke fikk spille mye i fjor høst og i oppkjøringen, som tok kontakt med Glimt, blant annet Bryne. Men de fikk blankt nei. To dager senere hadde Bryne hentet Aram Khalili (tidligere lagkamerat i Glimt), sier Braaten.

Han legger ikke skjul på at han er misfornøyd med dagens situasjon.

- Jeg synes jo jeg har fått for lite spilletid, og det er noe jeg og Jan Halvor (Halvorsen, Bodø/Glimt-trener) har snakket om i spillersamtalen vi hadde mandag denne uka. Jeg skjønner jo at Ibba (Laajab) får spille når han scorer og gjør det bra, sånn skal det også være, men jeg er skuffet over at jeg ikke har fått flere sjanser, sier Braaten.
13 minutter så langt er veldig lite, men dersom han har vært så dårlig for Glimt 2 som jeg har hørt er det kanskje ikke så rart? Mener fortsatt vi solgte feil spiss i vinter.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5565
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by poteten »

Selvsagt solgte vi feil spiss. ;)
Post Reply