Spillertråd: Vegard Braaten

Moderators: Sulliken, Larsen

Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by Cheese Smirnoff »

Alta spilte vel 4-3-3 da han herjet der?
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by Novi »

Dersom det var under Bjørkan var det vel 4-3-3, hvertfall.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by bjornage »

Det blir litt for enkelt å se på de rene tallkombinasjonene. Nå har ikke jeg så god kål på hvordan Alta spilte, men som midtspiss i Glimt og måten vi spiller på forventes det et visst nivå av duellstyrke og teknikk og at man kan mestre det å spille med ryggen mot mål og få med med medspillerne frem. Akkurat det er Ibba veldig god på. Mange mål kom av at han holdt god på ballen utfor boksen og spilte frem en av vingene på riktig tidspunkt. VB er en god avslutter, men jeg syns han er fryktelig svak i dueller og på ingen måte noe oppspillspunkt. Han har heller ikke noe særlig fart, så han er ingen spesiell trussel i bakrom.

Det han er på god på er som sagt avslutninger, og at han kan være en luring i boksen. Han er en helt annen spillertype enn Ibba og det kom godt med mange ganger i fjor når Ibba hadde en av sine mange sutrete dager der han ikke fikk til noe som helst.

Og jeg vil ikke ta noe fra prestasjonene hans for Alta, men syns å huske at over halvparten av målene hans ble scoret på straffe?
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by Cheese Smirnoff »

Problemet for Braaten er nettopp det at midtspiss-posisjonen er tilpasset Ibba og hans likemenn. Vegard Braaten er ikke en møtende, dyptliggende spiss. Derfor ser det så håpløst ut når han kommer innpå for Ibba og resten av laget spiller som om Ibba fortsatt er på banen. Jeg har en oppfatning av at målene Braaten har scoret i Glimt har kommet enten innenfor sekstenmeteren eller når han kommer rettvendt mot mål. Ibba derimot scorer mye på skudd utenfor sekstenmeteren og etter at han har utfordret motspillere.

Jeg tviler på at Halvorsen har tenkt å legge om taktikk for å få den til å passe Braaten, så det ser vanskelig ut for Braaten fremover.
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by Ville Lehtinen »

Førstemålet mot Hamkam på Aspmyra var et perfekt eksempel på hvorfor Ibba er en mer passende spiss i Glimtsystemet.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by Garrincha »

Ibba og Thiago Martins har/hadde rimelig lik spillestil som er viktig i vår måte å spille 4-3-3, med raske vinger.

Tror det er mye rett i det Cheese Smirnoff skriver her, det er godt mulig at Braaten varierer nettopp fordi han ikke er den typen spiss. Jeg tror det er best at Braaten finner seg en ny klubb der hans egenskaper kommer mer til rette, spesielt for hans egen del. Han har for mye fotball i seg til å slite benken i Glimt uten reell sjanse for å spille seg inn på laget. At han har avslutningsegenskaper er det ingen tvil om. Unner han å spille hver helg, han virker i tillegg som en veldig sympatisk type, men hvis han har lyst å bli i Glimt som stall-spiller så synes jeg det er helt fint det. Men vi må ha inn en til spiller med litt av samme egenskapene som Ibba, slik at det blir reell konkurranse på den plassen pluss at vi da kan fortsette å spille vårt spill hvis en av de skulle bli skadet.
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by eiriksin »

Ibba, Thiago Martins, Bengt Sæternes og Bent Inge Jonhsen ;-)

Jeg er også fullstendig enig i det som skrives om Braathen her. Tror ikke det var så gjennomtenkt da han ble kjøpt. Det var veldig store forventinger til han da han kom, men han har ikke innfridd. Ibba har det vært motsatt med.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by Garrincha »

Ja selvfølgelig Bengt Sæternes og Bent Inge også, selv om jeg ikke husker så mye fra spisstiden til Bent Inge.

Minnet mitt av Bent Inge er og vil for alltid bli at han ikke lot seg be to ganger for å ta et par avdribblinger som bakerste mann, publikums hjerter stoppet et par sekunder, noe han alltid slapp unna med :LFC

(og ikke minst setningen 'heilt utrule')
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by eiriksin »

Merker man har passert 30 når folk ikke husker Bent Inge :-D
Han minner egentlig veldig om Ibba når jeg tenker meg om. Bare at Ibba kanskje er enda bedre teknisk.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by Garrincha »

Er godt over 30 jeg også, men når det gjelder Bent Inge så har hans avdriblinger som bakerste mann rett og slett tydeligvis vært (for meg) av en slik skrekkblandet fryd at det har brent seg inn i minnet mitt slik at jeg rett og slett har glemt de andre egenskapene hans. Men jeg husker at han også var en god håndballspiller, allsidig type. :)
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by eiriksin »

Han gjorde ikke så mye ut av seg en stund bortsett fra å være oppspillpunkt. Men i de seinere årene begynte han å score masse mål også :-D
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2201 times
Been thanked: 362 times

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by liverglimt »

Er det en type jeg gjerne skulle sett i en yngre kropp så er det Bengt Sæternes lookalike! :D
@liverglimt
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by eiriksin »

Satser på at Ibba blir like bra i år. Nå får vi både bedre innlegg på kantene(Olsen) og bedre gjennomspill i midten(Chatto).
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by J I P »

Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by Trapattoni »

bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by bjornage »

Når stenger overgangsvinduet?
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5712
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by gavharr »

31.Mars/1.April mener jeg...
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg leste en plass at det var 30.mars, men 31. virker mer sannsynlig siden den faller på en mandag.
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by eiriksin »

Er jo strålende nyheter både for Braathen og for Glimt hvis det går i orden. Får håpe det ordner seg!
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by ingen87 »

Får håpe dette åpner for Ndiaye-overgang! Hvis ikke er det spett på spissplass!
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10461
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 175 times

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by MhepA »

Hvis dette blir en overgang og Ndiaye kommer inn, så må jeg gi veldig mye skryt til overgangene denne sesongen. Det kunne nesten ikke vært mer perfekt. Klart CB blir savnet, men jeg mener vi har erstattet han med en bedre og samtidig yngre spiller som ikke ville lagt opp i nær fremtid. Ikke har Glimt bitt over for mye eller for lite. Nå har vi en så perfeksjonert spillestall med dekning på alle plasser, og ingen er direkte dårlige heller, ikke engang for Tippeligaen. Jeg ser for meg at om vi ser at bredden er tilstrekkelig så vil flere spillere dra på utlån iløpet av denne sesongen.

Rent hypotetisk sett; Hvis Thomas Jacobsen blir skadet OG Zarek Valentin har karantene, hvem spiller høyreback?

Førstevalg:
----------------Londak----------------
----Valentin--Sané--Braaten--Imingen----
----------------Chatto---------------
----Jacobsen--------Badou------
----Richards---Ibba---Olsen----

Andrevalg:
----------------Staw----------------
----Jacobsen--Moe--Pedersen--Brix----
----------------Karlsen---------------
----Konradsen--------Saltnes------
-Johansen---Ndiaye---Berglann-


Når vi ser at flere av disse kan spille i forskjellige posisjoner, så er vi veldig godt rustet føler jeg nå. Vi kunne ikke bedt på mer.
Last edited by MhepA on Thu Mar 27, 2014 5:11 pm, edited 2 times in total.
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by eiriksin »

Ser bra ut hvis Mustapha N'Diaye blir klar ja

UT: Viktor Noring, Godwin Antwi, Christian Berg, Vegard Braathen
INN: Lasse Staw, Brede Moe, Dominic Chatto, Christian Brix, Trond Olsen, Mustapha N'Diaye
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by Cheese Smirnoff »

MhepA wrote: Rent hypotetisk sett; Hvis Thomas Jacobsen blir skadet OG Zarek Valentin har karantene, hvem spiller høyreback?

Kristian Brix kan vel bekle begge backene.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by bjornage »

JHH sa vel også i et videointervju på AN at Brix er "utrolig anvendelig" og kan spille stort sett overalt på banen. Han er vel først og fremst venstreback, men kan bekle også høyreback, begge kantene og indreløper. Det blir forhåpentligvis en nyttig egenskap underveis.
ecke
Posts: 2620
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 140 times

Re: Spillertråd: Vegard Braaten

Post by ecke »

Så skal vi heller ikke glemme den spilleren som var tenkt som høyre back, men som har vært skadet i 7-8 måneder, Daniel Edvardsen. Det skal bli spennende å se om han kan bli Tippeligaspiller.
Post Reply