Norske fotballtrenere

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Norske fotballtrenere

Post by Kesseboy »

I kveld har altså Ståle Solbakken fått fyken, slik Henning Berg fikk det for ikke så lenge sia i Blackburn. Er det ikke på tide at det norske fotballmiljøet roer ned ambisjonene litt når det gjelder spiller- og trenereksport, og ser litt på hvem og hva som har lyktes ute tidligere, og hvorfor ingen lykkes nå lenger?

Av trenereksporter har vi vel i hovedsak hatt fire virkelig profilerte i utlandet, og noen få som har jobbet stort sett i Norden? Jeg kan gjerne få litt hjelp til å fylle ut hukommelsen her.

Ståle Solbakken lyktes stort i København, med store ressurser jamfør konkurrentene. Men det var da ingenting som avslørte Solbakken som noe taktisk geni i tida hans i HamKam? Tvert i mot synes jeg å huske at de framsto som ganske endimensjonale og ... HamKam-ske.

Åge Hareide er en mann som har hatt stor suksess i både Norge, Sverige og Danmark, men ikke bare suksess. Og han mageplaska jo ganske bra med landslaget. Gjorde vel ikke all verden av seg den siste perioden hans i Sverige nå, etter å ha agert isfjell med Viking ei stund.

Trond Sollied blir dratt fram som en trener som har lyktes, og har vel et kurant poengsnitt. Men han har jo kretset rundt i Belgia og hatt en tur til Hellas, når han ikke polemiserer med Glimt-supportere. Har vel fått sparken en del ganger, og er ikke akkurat folkehelt noe sted?

Kjetil Rekdal fikk vel ikke noen langvarig suksess i Tyskland. Hatt en del suksess i Norge, men verdensklasse-coachen synes å gjemme seg godt inni boblejakka fra tid til anna, og gjør noen helt ubegripelige manøvere på personalsida, virker det som.

Arne Erlandsen, Perry og JHH har vært hver sin tur i Sverige uten at de blir husket for all verden av den grunn.

Drillo er vel fortsatt et skjellsord i England generelt, og Wimbledon (eller Milton Keynes) spesielt. Fikk det aldri til å svinge, og det er kanskje ikke så rart, det var jo opptil flere kortslutninger i at "langpasningstreneren" ville passe inn i den klubben.

At Henning Berg kom til å gå kjapt på trynet skulle jeg ha satt penger på, men gjorde dessverre aldri det så jeg kan ikke komme med "hva var det jeg sa".

Er det noen flere? Har jeg glemt noen åpenbare som faktisk har lyktes?

Man kan jo tenke litt rundt hva norske fotballtrenere kan, hva de er gode på, hva de er mindre gode på, og hvor de feiler i utlandet. Min tese er at de rett og slett ikke er gode nok på noen ting. Veldig få av topptrenerne i landet i dag virker å være spesielt geniale når det gjelder fotballtaktikk. Noen få flere virker å være ordentlig gode på treningsarbeid, fysikk og teknikk, men ikke skremmende mange. Måten lag i Norge varierer i prestasjonene på, antyder at man kommer til kort på psykologi-biten i forhold til spillerne, motivasjonsarbeidet er tydeligvis en hemsko. Men kanskje er det vanskeligste for norske trenere å komme fra små klubborganisasjoner her, der de sjøl har stor makt, stort ansvar og stor påvirkningskraft, til større klubber i utlandet der de på grunn av klubbens størrelse ikke har sjans til å utføre den samme funksjonen. Det er vanskelig nok å komme til en ny klubb og kanskje ikke ha alle støttefunksjonene på lag, er da norske trenere flinke nok til å få inn riktige folk i de riktige posisjonene? Og for å kompensere for akkurat det må man være sykt god på veldig mange ting. Det tror jeg det er få, om noen, i Norge som er, akkurat nå.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Norske fotballtrenere

Post by Cheese Smirnoff »

Uten at jeg orker å gå så dypt inn i dette ikveld så tror jeg det er en betydelig overgang fra å være trener i en skandinavisk klubb til å være manager i større europeiske klubber, som har et mye større støtteapparat og mer inngrodd klubbkultur. Jeg tror, uten grunnlag selvsagt, at gamle spillere som satser på en trenerkarriere tror de har mer oversikt over hva deres gamle managere gjorde enn hva de faktisk har. Fra mitt utenforstående ståsted virker det som en enorm forskjell på Henning Berg og Ole Gunnar Solskjærs tilnærming tel trener/manager-rollen. Der Berg tilsynelatende lot ting skure og gå så lenge han fikk klage på dommeren etter kamp har Solskjær en mer analytisk, hele tiden utviklingsretta sjefs-innstilling enn de fleste andre norske trenere. Hadde vært interessant å se hvordan Ronny Deila hadde gjort det i en ny, større klubb, men per dags dato tror jeg Solskjær er en helt unik trener i skandinavisk målestokk.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Norske fotballtrenere

Post by FSHelgeland »

Jeg tror at Solbakken hadde lykkes hvis han hadde fått mere tid på seg. Den største feilen han gjorde var vel å endre for mye for fort. Han hadde et knippe gode spillere men de som så et par av kampene så fort at de ikke hadde spilt særlig mye sone tidligere. I den ene kampen jeg så var det spesielt tydelig da de ved flere anledninger var 5-8 mann i det samme rommet. Å flere spillere gikk i duellen uten at noen av motstanderlagets spillere var i nærheten. Ståle burde vel begynt i det små og tatt små skritt i den retningen som han ønsket å ta laget. Da hadde han nok overlevd en god stund til og med noen flere smarte kjøp så kunne det med tid og stunder blitt riktig så bra.
Tippeliga 2015
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Norske fotballtrenere

Post by Masinga »

Engelsk Championship må være en av de verste ligaene i verden å være trener i. Her er en drøss klubber som alle mener de hører hjemme i Premier League, enten fordi de nettopp har vært der og fått smaken eller det er gamle storklubber med lang fartstid i divisjonen og har stort publikumspotensial. Her kan nevnes i fleng Middlesbrough, Leicester City, Leeds United, Derby County, Nottingham Forest, Burnley, Blackburn Rovers, Blackpool, Bolton Wanderers, Wolverhampton Wanderers, Ipswich Town, Birmingham City, Sheffield Wednesday og Hull City. Lag som Watford, Millwall, Crystal Palace og Cardiff kan også nevnes, selv om de ikke har noe i Premier League å gjøre. Da har jeg nevnt 18 av 24 lag, som alle mener de bør spille i Premier League. Her er ikke rom for å trå feil. Her er ingen tålmodighet. Klubbene lever en tilværelse i det som for dem kan kalles dødsskyggenes dal. Dvs. et sted hvor solen aldri skinner og man er konstant misfornøyd. Her kreves en trener av superformat og hvor selv Ferguson ville fått den ultimate utfordring. Gad vite om Ståle Solbakken og Henning Berg helt visste hva de gikk til. Man kan godt ha ambisjoner om fint spill ala Barcelona, men dette funker ikke i Championship. Dette er en knokkeldivisjon. Det gis ingen tid til å endre formasjoner. Alle spenner bein under hverandre og lever etter Darwins "survivel of the fittest".
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Norske fotballtrenere

Post by bjornage »

Henning Berg har ikke noe å klage på. Det er ikke mange månedene siden han sa man måtte være gal for å ville jobbe i Blackburn for tiden, men når tilbudet lå på bordet var det nok vanskelig å takke nei. Han måtte nok forlate med halen i mellom beina etter knappe to måneder men bankkontoen er nok stappfull etter det som sikkert var en generøs sluttpakke etter han fikk fyken fra en treårskontrakt.

Solbakken burde kanskje hatt litt mer tid, men så er det akkurat det man ikke får i en klubb som jakter opprykk. Og når resultatene ble så dårlige som de ble hadde de ikke noe valg. Forutsetningene for suksess var derimot dårlige etter at ledelsen solgte unna viktige spillere uten å ha ta tid til å ha hente erstattere.

Jeg tror Ståle har gjort to dårlige klubbvalg. Han kan nok bedre, men han var på feil sted til feil tid i begge klubber.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Norske fotballtrenere

Post by Kesseboy »

Ser at Ståle-suksessen lever videre! Lurer på hvilket av to faktum som gjelder:
:!: Enten må Wolves ha vært beyond saving siden verken McCarthy, Connors, Solbakken eller Saunders klarte å få noe ut av dem.
:!: Eller så tok Solbakken et dårlig utgangspunkt og gjorde det enda verre for Saunders.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Norske fotballtrenere

Post by FSHelgeland »

Jeg tror Ståle hadde berget laget med mer tid. Dessverre så var de farget veldig av at de hadde vært i PL så sent som året før. Når Ståle overtok så måtte han selge alle de beste spillerne, og han fikk veldig lite tid på seg på å få inn nye. Han måtte kjøpe lurt, og det uten å få tid til å finsikte spillere. Likevel så var det de nyinnkjøpte som leverte best. Hadde Ståle fått lov til å sitte et vindu til og handlet noen nye spillere samt at han da hadde fått enda mere tid til å sette laget så hadde det blitt bra til slutt. Det kom en ny mann inn og det ble vel ikke kjøpt noen nye i det overgangsvinduet som fulgte i tillegg til at stilen ble lagt om igjen. Da gikk det vel som det måtte gå. Ledelsen kan skylde seg selv... lurer på om Ståle får nye muligheter.
Tippeliga 2015
Post Reply