Fotball VM 2014

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Glimt1916
Posts: 5630
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 431 times
Been thanked: 437 times

Re: Fotball VM 2014

Post by Glimt1916 »

I hvilke kamper har de prøvd å dominere da? De ligger kompakte og venter på å kontre. Som Argentina så satser de på at en enkeltspiller skal gjøre mye. De spiller riktig nok ikke så kjedelig og så stygt som under van Marwijk, men det skulle da også mye til. Var det ni gule de klarte å få i VM-finalen i 2010? Som jeg har sagt tidligere i denne tråden så har jeg alltid holdt med Nederland, men jeg mistet sympatien med dem under forrige VM, og jeg har ikke klart å finne tilbake til den etter det de har vist frem i Brasil.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Fotball VM 2014

Post by Cheese Smirnoff »

De har ikke er spesielt spennende lag heller, de kreative spillerne deres har nådd toppen og vel så det. De forsvarer seg i 5-4-1 uten noen hurtigtog på vingbackene, så det legges jo også opp til et bakovertungt spill. Synd at ingen av de positive lagene kom seg frem til finalen. Tyskland - Colombia hadde vært fyrverkeri.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Novi
Posts: 11496
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 618 times
Been thanked: 819 times

Re: Fotball VM 2014

Post by Novi »

Gårdagens kamp var en VM-finale verdig! Eneste som kunne gjort kampen bedre hadde vært et tidligere Tyskland-mål. Argentina var ikke så baktunge som tidligere kamper, men det bølget mer frem og tilbake i ekstraomgangene når de begynte å bli slitne, samt siste 10 min når de måtte fremover. Uansett en flott avslutning på et meget bra VM! Brasil's fadese gjorde det hele bare mer interessant for min del :) Hadde vært enda bedre om Colombia kom seg videre, ja.
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10043
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Fotball VM 2014

Post by Knuta »

Kampen var veldig god, men de to kommentatorene på NRK gjorde hele kampen til et verbalt mareritt. Såkalte ekspert Soler er jo en synser og hovedkommentatoren en ordflom av selvfølgeligheter. Som når det er 15 minutter igjen 'det første mål kan bli avgjørende', 'enten så scorer Tyskland eller argentina', 'en hel åpen kamp' osv osv. Det var nesten en skulle tro at de var et innslag på reiseradioen eller noe sånt. Da er det rett og slett bedre å holde kjeft.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Fotball VM 2014

Post by Cheese Smirnoff »

Knuta wrote: 'enten så scorer Tyskland eller argentina',
Jeg er enig i kritikken, men Solér sa "enten scorer Tyskland eller så scorer Messi". Men både i bronsefinalen og hovedfinalen oppførte han seg som en hvilken som helst sofakommentator, spesielt i dommeravgjørelser. Han hadde også helt tydelige sympatier med Brasil og Argentina. NRK kunne like greit hentet inn hvem som helst som klarer å holde hodet og objektiviteten kaldt.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5648
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 183 times
Been thanked: 354 times

Re: Fotball VM 2014

Post by poteten »

Det jeg reagerte mest på, er den partiske kommenteringen, spesielt i favør Brasil og Argentina.

Som regel klarer jeg fint å overse det, men må innrømme at det ble et irritasjonsmoment. De lette etter måter å hele tiden favorisere/snakke opp Argentina, nær sagt uansett hva de holdt på med.

Mistet Messi ballen som følge av klumsete mottak, så var pasningen ujevn. Tyskland var visstnok alltid heldig da de gjenvant ballen.

Ikke før Tyskland hadde scoret, ble det litt mer "nøytralitet".

Mulig jeg var farget, men fikk iallefall den feelingen.
Kritisk
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Fotball VM 2014

Post by Shredd »

Det jeg har reagert mest på er at om et europeisk lag spiller defensivt og legger igjen mange bak ballen så er det kjedelig og feigt. Men når et sør- eller mellom-amerikansk lag gjør det så er det sjarmerende og feiende flott kontringsfotball. Den dobbelmoralen der har jeg ikke vært spesielt fan av.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5648
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 183 times
Been thanked: 354 times

Re: Fotball VM 2014

Post by poteten »

Enig. Argentina spilte vel mer kynisk enn det Drillo noen gang tillot også...

Jeg ble litt skuffa over Argentina, spesielt i starten, men det ble jo alltid berget av at Messi tryllet frem magi i alle kamper.

Sånn sett er det jo ikke rart Messi blir VMs beste spiller, all den tid at Argentina ikke ville hatt et eneste poeng uten han, hehe.

Jaja. Tyskland spilte bra, men de var ekstremt nervøse. Det kom seg dog og finalen var fin og velspilt.
Kritisk
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Fotball VM 2014

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg er uenig angående Messi. De 10 andre spillerne på bana jobba ræva av seg i alle kampene for å holde laget inni kampen, slik at Messi kunne putte det/de avgjørende målet/målene. Det var overtydelig at laget hadde fått beskjed om at Messi skulle være målscoreren, og det hemmet den enorme kvaliteten de har i de andre spillerne. Hvis også de andre spillerne hadde fått mer frihet hadde nok Messi tjent på det. At Messi til enhver tid skulle være stjerna var nok også grunnen til at han ikke scorte et eneste mål i dette sluttspillet heller. At han skulle få gullballen var nok bestemt lenge før VM startet.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5648
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 183 times
Been thanked: 354 times

Re: Fotball VM 2014

Post by poteten »

Kan forsåvidt være enig i det argumentet, iallefall.

Messi ble sin egen fiende. Men du verden for noen lekre mål han skåret.
Kritisk
User avatar
Novi
Posts: 11496
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 618 times
Been thanked: 819 times

Re: Fotball VM 2014

Post by Novi »

Shredd wrote:Det jeg har reagert mest på er at om et europeisk lag spiller defensivt og legger igjen mange bak ballen så er det kjedelig og feigt. Men når et sør- eller mellom-amerikansk lag gjør det så er det sjarmerende og feiende flott kontringsfotball. Den dobbelmoralen der har jeg ikke vært spesielt fan av.
Støttes. Men så er vi supportere av et lag som har en spillefilosofi i samme gate, så vil ikke prate så høyt om det. Var ikke akkurat råspennende forestilling mot Odd på lørdag :roll:
Una mas cerveza.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Fotball VM 2014

Post by Cheese Smirnoff »

:lol: Det var flere ganger iløpet av VM at jeg hadde stort behov for å kritisere lag som lå bakpå for å satse på kontringer. Men det ville jo vært å skyte seg selv i foten.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Fotball VM 2014

Post by Shredd »

Nei, vi skal trø forsiktig i dørene i den diskusjonen. Likevel irriterende å høre hvordan ett lag får kritikk for det, mens ett annet blir hyllet for det samme.
Og har få problemer med å si at det ofte irriterer meg å se hvor dype Glimt blir, spesielt på bortebane, når man vet at de kan så mye bedre.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Fotball VM 2014

Post by Trapattoni »

Det handler også litt om at det fortsatt henger igjen en del myter omkring Sør-Amerikansk fotball, samba og gode greier. Media hjelper selvsagt godt til der, men vi har jo alle i bakhodet at flere av de mest spektakulære fotballspillerne kommer derfra. Pelé, Maradona, Messi. Her hjemme mener jo jeg at vi kanskje hadde en tendens til å overvurdere kvalitetene til Roy Miller en smule...:-)

Hadde en diskusjon rundt dette nå under VM. En kompis av meg mente å huske dette fantastiske brasilianske laget som vant VM i 94. Han mente verden aldri har sett maken til angrepsspill. Sånn vil man gjerne huske Brasil, men faktum er vel at 94-laget deres først og fremst var et glimrende defensivt lag krydret med Romario og Bebeto. Brasil slapp inn tre mål i det mesterskapet.

Når det gjelder årets utgave av Argentina, så synes jeg det er vanskelig å ikke bli imponert over flere av de defensive kvalitetene. Hele forsvarsfireren + Mascherano har vært fryktelig gode.

Men ellers - meget fortjent mesterskap til Tyskland. Stort lag, der det blant annet er verdt å merke seg at 14 av 23 spillere i troppen er 25 år eller yngre. Som Tony Barret skriver med dårlig skjult adresse til Roy Hodgson: - 14 members of Germany's squad were 25 or under. Youth a catalyst for success, not an excuse for failure.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Fotball VM 2014

Post by Shredd »

Hehe, mens brasilianerne selv ser på 94 laget som det svakeste vinnerlaget de har hatt.
Knuta
Posts: 10043
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Fotball VM 2014

Post by Knuta »

Selv om Brasil var overhypet i dette VM så må jeg nå si at både Chile og Colombia spilte fotball etter mitt hjerte. I tillegg til Algerie og Belgia. For Brasil og VM din del ville det vært bra om stolpeskuddet til Chile hadde gått inn slik at Brasil slapp den ydmykelsen de var nødt til å få.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15799
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1212 times
Been thanked: 1100 times

Re: Fotball VM 2014

Post by Kesseboy »

Brasil anno 1994 hadde vel egentlig kun tre gode offensive bestanddeler, i Raí, Romario og Bebeto. Mange andre kanonspillere, men primært defensive typer.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15799
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1212 times
Been thanked: 1100 times

Re: Fotball VM 2014

Post by Kesseboy »

http://www.vg.no/sport/fotball/brasilia ... /23257852/
Flott, Brasils reaksjon er mer defensiv drittfotball.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Fotball VM 2014

Post by Masinga »

Brasil kan ikke fortsette å spille slik de gjorde i VM. At de kom så langt som de gjorde er ene og alene publikum som 12. mann. Makan til naivitet i det defensive arbeidet skal man langt tilbake i tid for å finne! Press på ballfører var omtrent fraværende og Marcello konstant feilplassert. Midtbanen virket feilkomponert og manglet en leder med tyngde, samt et anker. Spissproblemet var jo åpenbart for alle.
Masinga
Post Reply