Fotball i coronatida

Moderators: Sulliken, Larsen

Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Fotball i coronatida

Post by Glimt1916 »

Man kan nok bli ordentlig sjuk selv om man er ung og sprek ja. De har vel heldigvis ikke startet opp trening i Frankrike enda?
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Fotball i coronatida

Post by Kesseboy »

Vanskelig å holde oversikt over hva de gjør hvor. Håper han opplever snarlig bedring. Det skremmer meg litt å tenke på hvor mye smitte som potensielt kan forekomme i et fotballmiljø. Jeg har ikke lyst til å forholde meg til det, jeg vil se fotball igjen.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Fotball i coronatida

Post by Glimt1916 »

Hele situasjonen er kjip ja. Men så lenge han ikke har vært på trening har han i det minste ikke smittet lagkameratene sine. Reglene i Frankrike er strengere enn i Norge, så med mindre han har brutt dem så viser det hvor vanskelig det kan være å unngå smitte selv med store forholdsregler.
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Fotball i coronatida

Post by Glimt1916 »

Politifolk i Tyskland advarer mot å starte opp med ghost games allerede pga det ekstra ansvaret som vil bli lagt på politiet. Personlig både tror og håper jeg at de fleste vil klare å holde seg ansvarlige, spesielt ved tanken på at de skyter seg selv i foten om de ikke gjør det.

"Games behind closed doors are a danger, even if the organiser does everything in the stadium to ensure that hygiene regulations are observed in order to keep the risk of infection as low as possible.

"It's a good right for the DFL to work out a plan to start again, but it doesn't seem to take all aspects into account."


Radek says police resources would struggle to cope with the extra demand should the German top-flight get back to business in the near future.

"It would be an additional burden for us," he added. "So far, we have been able to cope with our police presence in this pandemic situation so well because we have been relieved of such major events. Because there were no concerts, no demonstrations - and because sports, especially football, also ceased operations.

"Running the league on the weekends is a huge burden for us even without a corona pandemic. By pausing, we gained a personnel reserve that we could fall back on to increase our presence elsewhere."
https://www.goal.com/en-kw/amp/news/bun ... 56bp8cd2xn
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Fotball i coronatida

Post by Glimt1916 »

Kan være det blir få kamper i nord når det starter opp igjen.
Han røper at noe av det som diskuteres er å begrense reiser ved å gjennomføre kamper på et færre antall stadioner. Kanskje blir det hyppigere kamper innenfor mindre geografiske områder.
https://www.vg.no/sport/fotball/i/rARvg ... r-i-sommer
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Fotball i coronatida

Post by Kesseboy »

– Jeg savner en kulturminister som finner praktiske løsninger sammen med toppklubbene, og får sesongen i gang igjen. Fotball er så viktig for folk flest, og man må kunne finne løsninger. Det er uproblematisk, og vi ser at de klarer det i Tyskland, sier Njåstad.

Han sikter til den tyske ligaforeningen, som har lagt en detaljert plan for å fullføre sesongen for nasjonens to øverste nivå.

Tage Pettersen mener det er svært positivt, også for norsk klubbfotball, at tyske Bundesliga kan begynne igjen i mai, selv om det fortsatt mangler godkjenning fra Angela Merkels regjering og de tyske delstatene.
:tenk
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Fotball i coronatida

Post by Glimt1916 »

Han er like etterrettelig som vanlig ja. Tenker vel at han kan få noen billige poeng ut av dette.
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Fotball i coronatida

Post by Glimt1916 »

I Sør-Korea starter sesongen opp igjen 8. Mai.

The Korea Football Association (KFA) has announced the top-flight K League and the K League 2 will both kick off their campaigns on May 8.

It will not be a complete return to normal for players in the league, however, as matches in the early part of the campaign will be held behind closed doors and it is not yet clear when fans will be able to return to stadiums.

Players will be banned from talking to their team mates, opponents or referees in matches, while coaches and other matchday staff have been ordered to wear masks.

Measures have also been put in place to deal with a case of coronavirus in a player or coach during the season.

If any player of coach tests positive for COVID-19, the club will not take to the field for at least two weeks.

Opponents could also stop playing matches for a fortnight, depending on the results of contact tracing.
https://www.insidethegames.biz/articles ... sume-virus
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Fotball i coronatida

Post by Kesseboy »

"Players will be banned from talking to their team mates, opponents or referees in matches"
Litt sært å ikke skulle kunne snakke med lagkamerater, men at de ikke får snakke med dommeren er jo en ubetinga forbedring.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Fotball i coronatida

Post by Glimt1916 »

Ja akkurat den delen kan gjerne videreføres til når dette endelig er over :)

Det han karen her sier virker å være på linje med de reglene Sør-Korea innfører.
“You can only detect an infection after 48 hours … From my point of view, all people in contact with a soccer player are first-degree contacts,” he said, referring to the disease control center Robert Koch Institute’s label for people in close contact for more than 15 minutes. “So everyone would have to go in quarantine, possibly also the opposing team.”
https://sports.yahoo.com/amphtml/bundes ... XYttulr5fk

Interessant om hvordan det jobbes i Tyskland frem mot oppstarten av fotballen:

https://www.bavarianfootballworks.com/p ... es-havertz
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Fotball i coronatida

Post by Glimt1916 »

Mer tysk fotball. Hører på siste episode av Steilcast nå, der diskuteres oppstarten i Tyskland. De mener det har blitt presset på for hardt for å starte opp igjen, og tror også at man nå vil vente til 16. eller 23. Mai før det blir spilt kamper. Dette fordi det har blitt utbetalt tv-penger som gjør at klubber ikke lengre står i umiddelbar fare for konkurs.

Kan høres her: https://theathletic.com/podcast/163-ste ... episode=16
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Fotball i coronatida

Post by Glimt1916 »

Forskere i Danmark mener at det er minimal smitterisiko forbundet med fotballspilling.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -i-fotboll
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Fotball i coronatida

Post by Kesseboy »

Og her er den fra videnskap.db: https://videnskab.dk/kultur-samfund/for ... odboldbane

Interessant studie! Noen svakheter, så klart, men jeg lider av bekreftelsesbias og liker konklusjonen.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Fotball i coronatida

Post by Glimt1916 »

Jeg håper jo den er rett, men virker ikke dette litt rart? Det fremstår som de kun har tatt tiden på nærkontakt og måler den opp mot et råd for generelle situasjoner som fks. et cafebesøk. En hodeduell er jo litt annerledes, og jeg vil tro at det kan fly litt spytt der. De advarer mot omfavnelser ved feiring, men ikke mot hodedueller. Virker litt tynt må jeg si, men jeg er hverken forsker eller ekspert.
»Sundhedsstyrelsen regner med, at man skal være inden for 2 meter af en smittet person i mere end 15 minutter, før man regner det for at være en relevant kontakt.«

»Så ingen tvivl om, at den tid, de angiver i undersøgelsen, ikke er kritisk, og slet ikke når fodboldspil foregår udendørs,« lyder det fra Allan Randrup Thomsen fra Institut for Immunologi og Mikrobiologi ved Københavns Universitet.

Han tilføjer, at så længe fodboldspillere:

klæder om hjemmefra og går i bad derhjemme – altså holder sig fra at samles i omklædningsrum
undgår store omfavnelser i jubel og
i øvrigt gør som alle andre steder i samfundet ved blandt andet at hoste i ærmet og vaske og afspritte hænder…
…så er det småt med sundhedsfaglige grunde til at forbyde danskerne at udfolde sig på grønsværen.

»For mig at se er der ingen problemer med almindelig, gammeldags fodbold. Amerikansk fodbold og rugby ville jeg nok være betænkeligt ved, for der er meget tæt kontakt, men i fodbold har man som regel kun kortvarig kropskontakt, så jeg vil mene, at det er ret sikkert at spille.«
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Fotball i coronatida

Post by Kesseboy »

Jeg reagerte på det samme. Den 15-minuttersgrensa er vel bygd opp for helt andre omstendigheter enn en fotballkamp. Både med tanke på hvordan spillere puster inn og hvordan de puster ut.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Fotball i coronatida

Post by Glimt1916 »

Man kan gå inn i alle dueller som vanlig, men må være nøye på å hoste i albuen :)

Men ikke sikkert alt de har tatt hensyn til her er presentert riktig i artikkelen.
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Fotball i coronatida

Post by Glimt1916 »

Sesongen blir ikke fullført i Frankrike

https://www.vg.no/sport/fotball/i/9v1EV ... -frankrike
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Fotball i coronatida

Post by Glimt1916 »

Dybala har visstnok ikke blitt frisk etter seks uker, og kan ikke begynne å trene igjen:
https://www.fotbollskanalen.se/italien/ ... rona-igen/

Ekdal brukte seks uker på å bli frisk:
https://www.gp.se/sport/fotboll/albin-e ... 1.27162586

Får håpe dette er ekstreme tilfeller. Om man spiller 2-3 kamper i uka når man starter opp sesongen tilsvarer seks uker 12-18 kamper ute.
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Fotball i coronatida

Post by Glimt1916 »

I dag våkna jeg av at jeg drømte om at norsk fotball fikk grønt lys for å starte opp igjen. Drømmen var så livaktig at jeg, fremdeles i ørska, begynte å sjekke etter det på telefonen, før det sakte gikk opp for meg hva som hadde skjedd.

Håper man kan få noen svar om Bundesliga i løpet av dagen, for egen mental helses skyld :)
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Fotball i coronatida

Post by Kesseboy »

Avgjørelsen om Bundesliga utsettes til 6. mai, skrives det.

Og, i motsetning til f.eks. Nederland, utroper den franske fotballigaen PSG til seriemester: https://www.fotmob.com/news/world/5fcj5 ... nded+early
Der bruker man altså poeng pr. kamp for å bestemme tabellen, og jeg kan ikke komme fra å synes at det er litt sketsjy.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Fotball i coronatida

Post by Glimt1916 »

Får ikke den linken til å virke.

To spillere og en i støtteapparatet til Køln har testet positivt: https://www.aftenposten.no/sport/fotbal ... oronavirus
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Fotball i coronatida

Post by Kesseboy »

Nei, ser den lenka er død.

Men de bruker altså poengsnittet pr. kamp til å sette tabellen. Noe jeg synes er veldig merkelig, gitt at ikke alle lagene har fått møttes innbyrdes.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Fotball i coronatida

Post by Glimt1916 »

Må innrømme at jeg ikke vet hva som ville vært mest rettferdig. Ser det er økende motstand mot å fullføre PL også, og vet ikke hvordan de evt vil regne på det der heller.
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Fotball i coronatida

Post by Glimt1916 »

Også økende motstand mot å starte opp Bundesliga. Kanskje et lite varsko om hva som kan skje om folk føler man presser for hardt på? https://www.dw.com/en/coronavirus-germa ... a-53289166
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Fotball i coronatida

Post by Kesseboy »

Jeg er så djupt nede i korona-hølet at jeg er i en slags permanent off-season-tilstand. Har helt glemt alle forventninger jeg hadde,og det virker som jeg nesten har glemt hvordan det var å se fotball direkte. Ideen virker så fjern nå.

Så russ i byen i dag, og ble helt satt ut. Vanligvis vasser jeg jo i dem på denne tida av året.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply