Lillebror Tromsø IL

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by Boombadila »

alle har en sjef, inkludert sparebanken nn og troms kraft. Det spørs vel hvor lenge aksjonærene i selskapet er villig til å se kapitale forsvinne hen i til(hvilket i parantes bemerket blir en utfordring for nordlandsglimt og, bare så det er sagt).
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

De nevnte bedriftene har omsetninger på milliarder, og aksjonærene gir blaffen i småsummer som 10 millioner. Det er selvsagt aksept for å bruke mye mer enn det på promotering og PR. Det er klart at et lag som er oppe i Tippeligaens toppskikt år etter år gir mer og bedre PR for pengene for investorene/aksjeeierne enn lag i lavere divisjoner. Derfor har TILs aksjonærer objektiv interesse av at klubben holder seg i det norske toppskiktet.
DIXI
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

Enten så skriver du som Michael Collins på RBK-forumet eller så er det en merkelig form for enighet blant TIL-supportere:)?

10 millioner er mye penger for alle bedrifter og en god bedriftsleder ser på hva som er mye penger for fotballklubben TIL i forhold til en bærekraftig økonomi for fotballklubben, ikke hva som er mye penger for en annen bedrift. TIL sier nei takk til et bud fra RBK, jeg mener det er et fornuftig bud, men TIL er i sin rett til å si nei. Jeg tipper Kara neppe blir solgt for en høyere sum, da interessen ikke virker å være så stor i utlandet som TIL og deres supportere drømmer om. Kara er en uprøvd spiller internasjonalt, han er afrikansk og det gjør overgang til Premier League vanskelig. Klubber fra andre land betaler generelt ikke mye for fotballspillere om dagen.
Spørsmålet nå er om TIL klarer å få han solgt i sommervinduet, eller om klubben gambler på en urealistisk deltagelse i gruppespill i EL. Ved det siste, så tror jeg TIL fort kan gå på en økonomisk smell også i år, da veien til Europa ser nærmest umulig ut for TIL.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Superlaget Tromsø

Post by Mendi »

TIL supporterne er veldig naive hvis de tror at Sparebank1 Nord Norge og Troms Kraft står klar til å spytte inn flere titalls millioner nok en gang. TIL har fått en tillit gjennom de kapitalinnskuddene som ligner på det som er gjort i Bodø, bare med mye større summer. En annen vesentlig forskjell er at det som er gjort i Bodø inkluderer en total omlegging av den økonomiske tankegangen. I TIL forsøker man å sprøyte inn kapital, for så å fortsette som før. Det blir omtrent som å pisse i buksa for å holde varmen, det holder en liten stund før det blir enda kaldere igjen.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Glimtfan: Jeg skriver overhodet ikke på RBK-forumet, verken som brutus eller mc, som de fleste her vet er en og samme person. Men brutus er snillere enn mc, særlig når han skriver på glimtforumet.
Last edited by brutus on Mon Feb 28, 2011 5:07 pm, edited 1 time in total.
DIXI
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Mendi wrote: det vanlige kunnskapsløse pjattet om økonomien i TIL
Les deg opp på TILs organisering, budsjettering og økonomistyring før du uttaler deg om dette neste gang.
DIXI
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

Det er nå en som skrev på Rbk-forumet med samme nick og samme mening. Finnes det da altså en copycat? :lol:

Vil forøvrig si meg enig med mendi når det gjelder økonomistyring i TIL, det er lite som tyder på at ting ser veldig lyst ut der. Det finnes mange kreative måter å organsiere driften i en fotballklubb på, men det som teller til syvende og sist er resultater. TIL har ikke prestert sådan og selv om Glimt har lagt opp til det som ser ut til å være en fornuftig plan, har heller ikke de prestert.
Når det gjelder Kara, så blir jeg ikke veldig sjokkert om ST hoster opp en midtbanespiller av samme kaliber til RBK med tilsvarende kvalitet, så får vi se om TIL kan åpne noe særlig høyere pris enn det som har vært bydd til nå , jeg tviler sterkt.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Glimtfan wrote:Det er nå en som skrev på Rbk-forumet med samme nick og samme mening. Finnes det da altså en copycat? :lol:
Måtte sjekke dette: det er en rbk-supporter som har kopiert et innlegg til rbkwebs Kara-tråd som jeg postet på 100 % Fotball i formiddag.

Ellers har TIL i ettermiddag spilt uavgjort 1-1 mot det russiske eliteserielaget Rostov (begge lag er på treningssamlig i Tyrkia). TILs scoring kom ved Steffen Nystrøm.
DIXI
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

http://www.rbkweb.no/forum/profile.php? ... ile&u=3954 , ser nå ut som det er en copycat ute å går :lol:
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Det var da veldig så opptatt du var av dette. Jeg sa at jeg ikke skriver på rbk-forumet, ikke at jeg ikke er registrert der. Så vidt jeg vet er det ikke mulig å slette kontoen. Som du ser er det over et halvt år siden jeg har skrevet noe der.
DIXI
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Superlaget Tromsø

Post by Mendi »

brutus wrote:
Mendi wrote: det vanlige kunnskapsløse pjattet om økonomien i TIL
Les deg opp på TILs organisering, budsjettering og økonomistyring før du uttaler deg om dette neste gang.
Selv om vi har hørt det før, så kunne det jo være mer interessant å høre hva det er du mener med TIL sin organisering, budsjettering eller økonomistyring som taler mot det jeg skriver. Etter mitt syn så er det nettopp de to sistnevnte som er argumentet for at TIL er ute på skikkelig luggeføre.
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by Novi »

De har vel flere ganger sagt selv at de er delvis rævvkjørte, så det er merkelig når de samtidig avslår slike drømmebud.
Una mas cerveza.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by MhepA »

Jeg håper Rosenborg ikke går i fella og kjøper for mer enn 6-7 mill. I dagens marked er dette mer enn godt nok for en spiller som Kara. Tromsø prøver bare desperat å presse prisen oppover og tvinge fram et langt høyere bud for han.

Selger ikke TIL Kara for 6-7 mill denne gangen, så får de langt mindre for han senere. Det føler jeg meg rimelig sikker på. Dream on Tromsø!
En gang Glimt, alltid GLIMT!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by bjornage »

Det er vanlig forhandlingstaktikk mot RBK. Jeg husker godt da Rosenborg kom med "latterlige bud" på Trond Olsen og vi ikke hadde noen interesse i å selge. Vi hadde jo nettopp kommet på 4. plass i Tippeligaen, og så ut til å være et lag i fremgang uten nevneverdige økonomiske problemer. Hvorfor skulle vi selge vår beste spiller bare for noen usle millioner...Høres dette kjent ut?

Det tok ikke mange ukene før han var klar for RBK, og det samme skjer med Kara. Som sagt, han er RBK-spiller før seriestart. Høgmo og co. gjør sitt beste for å skvise så mye penger ut av RBK som de kan, og så rett de gjør. Selv om vi har vår egen komiske Ali her for å bagatellisere TILs økonomiske utfordringer skjønner nok de fleste hva som er i ferd med å skje, Tromsø Idrettslag trenger pengene og de kommer til å ta dem.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

bjornage wrote: Det tok ikke mange ukene før han var klar for RBK, og det samme skjer med Kara.
Kara blir ikke solgt til RBK, de har ikke råd tll å kjøpe ham. Det er blant annet denne "attityden" som er forskjellen mellom TIL og Glimt. Dere har mentalt sett aldri vært noe annet enn en farmerklubb for RBK. Vinteren 2004 ville RBK kjøpe Morten Gamst Pedersen fra oss for noen usle millioner, og ble "såra og vonbroten" da vi sa nei. Et halvt år seinere solgte vi ham til Blackburn for over 30 millioner. Akkurat det samme skjedde (men til enda høyere pris) med Rune Lange. Tidligere hadde RBK gravd dypt i skattekista for å kjøpe Sigurd Rushfeldt, han fikk de for en dengang svært høy pris, sju millioner. Overgangsrekorden fram til da i Norge var ca 2 millinoer. TIL kjøper billig og selger dyrt. Den eneste "feilen" jeg kan huske vi har gjort er å avslå et tilbud på 15-20 millioner fra RBK på Tore Reginiussen. Det som skjedde var at markedet kollapset, og vi valgte å la ham gå ut kontraktstida uten kompensasjon, istedenfor å styrke en konkurrent og sitte igjen med vekslepenger.
DIXI
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by MhepA »

Det er nå da 15-20 millioner Tromsø hadde hatt bruk for nå.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Verken du eller jeg tror vel på at TIL hadde hatt de pengene nå. De hadde gått rett inn i driften, og ikke forandret dagens situasjon det minste.
DIXI
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

RBK har fint råd, spørsmålet er om de tar seg råd. Med de signalene TIL sender, så er det tydelig at RBK ikke tar seg råd og det kan være fornuftig. For TIL sin del, så tror jeg ikke det er fornuftig å prise en spiller ut av markedet, noe jeg tror de gjør.

TIL har solgt noen få spillere til en god pris de siste 10 årene, det imponerer ingen, de har verken vært flinkere eller dårligere enn snittet av tippeligaklubber. De fikk solgt Lange under bobletida i norsk fotball, Rushfeldt for en grei pris og Pedersen for en grei pris.

Pedersen har levert i utlandet, Lange har levert noen ok sesonger i bakgårdsligaer, mens Rushfeldt har gjort noen gode sesonger i RBK med spill i CL, samt noen sesonger i bakgårdsligaen i Østerrike.

Det du skriver understreker forøvrig bare mitt poeng om at TIL er avhengig av å selge nøkkelspillere for å opprettholde en akseptabel sportslig satsning. Det viser også hvordan markedet har endret seg siden norges glansdager rundt tusenårskiftet, det var den tiden da RBK hadde ført norsk toppfotball til nye høyder. Noe TIL og markedsverdien til norske spiller nøt godt av. Det var på den tiden Glimt f.eks solgte Trond Fredrik Ludvigsen til Herta Berlin (20 mill var det vel), RBK solgte Carew til Valencia for 75 millioner og Molde Andreas Lund til Wimbledon for 30 millioner.
I likhet med Lange, har Lund og Ludvigsen ikke imponert nevneverdig. Noen ok sesonger i Belgia imponerer ingen. Vi var flinke til å selge dyrt i Norge på begynnelsen av 2000-tallet, men over tid må man levere kvalitet og det har ikke norsk fotball klart å levere, derfor har prisene på norsk spillere falt relativt samtidig som markedet har kollapset. Det har ikke TIL tatt inn over seg.
De har de senere år bommet kraftig på spillere som Bernier, Reginiussen og Moldskred med tanke på ønsket pris kontra realisert pris. At man har gjort noe for å unngå å styrke en konkurrent i denne prosessen er neppe tilfelle. Med disse 3 har TIL gamblet og tapt. Spørsmålet er om de gjør samme tabben med Kara...
Last edited by Glimtfan on Mon Feb 28, 2011 11:48 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by Novi »

+1 på den der, Glimtfan!
Una mas cerveza.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Hvorfor gidder man å snakke til veggen?
DIXI
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by mortsto »

brutus wrote:Dere har mentalt sett aldri vært noe annet enn en farmerklubb for RBK.
Den eneste "feilen" jeg kan huske vi har gjort er å avslå et tilbud på 15-20 millioner fra RBK på Tore Reginiussen. Det som skjedde var at markedet kollapset, og vi valgte å la ham gå ut kontraktstida uten kompensasjon, istedenfor å styrke en konkurrent og sitte igjen med vekslepenger.
Koppinen, Hirschfeld, Moldskred og snart Kara. Noen som sa farmerklubb? Morsomt hvordan 15-20 mill for en midtstopper av godt tippeliganivå er vekslepenger for dere.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

Det var rett og slett galskap av TIL å si nei til opp i mot 20 millioner for Reginiussen. Dette er en enorm sum i norsk fotball som uten tvil ville styrket klubben. Heldigvis for norsk fotball så hentet RBK heller Stadsgaard, en bedre spiller for ca 4 millioner, 20 millioner for Reginiussen er og var en alt for stor sum for en spiller som ikke har bevist voldsomt på internasjonalt nivå.
Det har dessverre blitt slik at norske klubber nærmest priser sine egne spillere høyere hvis en annen norsk klubb er interessert, det er uheldig for prisnivået i tippeligaen og fører til at lovende spillere i større grad havner i utlandet hvor de fort råtner på benken. Da blir det også naturlig at de store klubbene i Norge som RBK, VIking, VIF og Brann (i en bølgedal nå) henter spillere fra utlandet, hvor de får mer valuta for pengene.

Jeg tror ikke RBK øker budet på Kara nevneverdig, men heller går for en løsning med en rimeligere spiller fra utlandet som fort kan vise seg å være like god sportslig som Kara. Gode spillere i posisjonen til Kara vokser faktisk på trær i Vest-Afrika :wink:
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

DIXI
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by mortsto »

Haha. Fantastisk! Snakk om å møte seg selv i døra. :lol:
Fra Isberget:
Michael Collins: "Hold deg til ditt eget klubbforum, der du kan diskutere Branns skakkjørte økonomi og elendige spillestall. Det er absolutt ingen her som er interessert i nedlatende kommentarer om TILs spillerstall og økonomi fra en rivaliserende supporter. "
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by Novi »

Hehehehe... :D
Una mas cerveza.
Post Reply