Lillebror Tromsø IL

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Superlaget Tromsø

Post by Ville Lehtinen »

De har jo til og med en egen Brann-tråd på isbitforumet.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by MhepA »

Novi wrote:Hehehehe... :D
Hater Collins Brann mer enn Bodø/Glimt montro? :tenk
En gang Glimt, alltid GLIMT!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by bjornage »

Jeg har alltid vært glad for at nettsamfunnet her på Glimtforumet er såpass storsinnet og åpent at vi lar polkagriser få anledning til å spre meningene sine med en relativt tungt TIL-bias i alle diskusjoner uten at det blir furore og trusler om utkasting, det blir til og med litt god gammeldags "banter" uten at noen blir såre og opprørt.

Jeg har lest litt på isberget-forumet, og tilstanden er dessverre ikke den samme der. TIL ligger flere hestehoder foran sportslig, men klarer likevel ikke riste av seg bitterheten for storebror i sør. Her har kanskje Isberget noe å lære?
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by mortsto »

Enig. Det er ikke ofte jeg er innom forumet til Isberget, men når jeg er der så slår det meg hvor sivilisert vi tross alt er til tross for tidvis store uenigheter. Det morsomme var jo at Collins sinte svar var til en særdeles saklig post, hvor ordlyd og innhold like gjerne kunne blitt ytret av Brutus om Glimt.
Ellers vil jeg anbefale å lese diskusjonen på Isberget etter Bohinens uttalelse om å finne sin plass i "klubbhierarkiet". Utrolig morsomt, selv om Bohinen er en god, gammeldags tøvkuk.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

mortsto wrote:Haha. Fantastisk! Snakk om å møte seg selv i døra. :lol:
Fra Isberget:
Michael Collins: "Hold deg til ditt eget klubbforum, der du kan diskutere Branns skakkjørte økonomi og elendige spillestall. Det er absolutt ingen her som er interessert i nedlatende kommentarer om TILs spillerstall og økonomi fra en rivaliserende supporter. "
Du påstår altså at jeg kommer med nedlatende kommentarer om Glimts spillerstall og økonomi. Det vil jeg gjerne at du dokumenterer. Jeg har bodd i Nordland i over 20 år, er TIL-supporter, men har et helt annet forhold til Glimt enn til andre norske klubber. Isbergets forum er forpestet av motstandersupportere som bare er der for å provosere, det gjelder Brann-supportere generelt, men også andre supportere når deres lag er ute etter å kjøpe en av våre spillere, og TIL sier nei. Begge deler skjer forholdsvis ofte.
DIXI
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by mortsto »

Brutus: Nå tuller du fælt. Jeg påstår tvert imot at følgende post i Knarvik-tråden er særdeles saklig, og at jeg ble overrasket over reaksjonen din:

"Høytlønnede backupspillere med en kurve som peker nedover burde man ikke kreve noen overgangssum med mindre man har kontroll over økonomien sin og endel penger i bakken. Dette er jo en bra mulighet for TIL å kutte en ganske solid kostnad og selv uten overgangspenger så burde det være mulig å erstatte Knarvik."

Hvordan det kan tolkes som provoserende og nedlatende at en Brann-supporter ytrer dette om en spillers mulige overgang fra TIL til Viking, skjønner jeg ikke. Har ikke du som motstandersupporter ytret deg på lignende måte ang spillere, kontrakter og Glimts økonomiske situasjon det siste året?
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by Kesseboy »

Den opplevde asymmetrien i Glimts og TILs situasjoner, respektivt, gjør at skillet mellom å framstå som saklig og å framstå som nedlatende blir hårfint.

EDIT: Siden dette nå er TIL-tråden: Kontrollkomiteen påpeker også at idrettslaget og klubben til sammen har negativ egenkapital per 31. desember 2010.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Superlaget Tromsø

Post by J I P »

Spillerne til Idrettslaget sier at de ikke påvirkes av klubbens dårlige økonomi.
Det er sikkert rett det så lenge de får lønnen i tide.
Men, i likhet med Bodø/Glimt så er det begrenset hvor lenge de kan leve over evne.

http://fotball.bt.no/eliteserien/article193864.ece
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

Det er liten tvil om at TIL har store økonomiske problemer og det som er litt skremmende er at det ikke virker som at ledelsen og supportere tar alvoret innover seg. På mange måter kan det minne om situasjonen rundt Glimt.
Sitter nesten med et inntrykk av at TIL er den klubben i Tippeligaen som virker å ha gjort minst for å tilpasse økonomien til den nye virkeligheten. Det hjelper lite på økonomien å kvitte seg med "backup" spillere som Haugen og Larsen. Blir nærmest sjokkert om ikke TIL selger nøkkelspillere nå eller i sommervinduet.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Salg av de spillerne du nevner har bidratt til at lønnsbudsjettet allerede er redusert med 4-5 millioner fra i fjor, og det er før eventuelle salg av Knarvik og Reginiussen. Lønnsutgiftene skal på årsbasis ned fra 32 til 26 millioner. Bredden i spillerstallen er kraftig svekket, men økonomien er på riktig vei. Sportslig sett er situasjonen i dag at TIL har en førsteelver av topp-6 tippeligastandard, mens "andreelveren" i beste fall holder god adeccostandard. Det skal bli tøft å innfri klubbens målsetting om å bli blant de seks beste i år.

http://fotball.itromso.no/eliteserien/article193903.ece
DIXI
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

Da er spørsmålet om det er bedre å kvitte seg med 4 spillere, hvor 3 fikk godt med spilletid i fjor eller om det er en fordel å sitte igjen med en kvalitetspiller som Kara?
Så er også spørsmålet hvor stort økonomisk bidrag det er å slippe lønnskostnadene til disse 4, antar at det er snakk om mikroskopiske overgangsummer om noen for disse. Samtidig blir man også svært utsatt for sportslig og økonomisk nedtur ved skader.
Ved første øyekast synes jeg dette ser ut som ytterligere gambling fra TIL som nå virker ekstremt sårbare for skader og Knarvik og Reginiussen også forsvinner.
Topp 6 vil de kunne klare om de er ekstremt flinke/heldige til å unngå skader, mens kamp om å unngå nedrykk fort kan bli fasiten ved 2-3 uheldige skader på nøkkelspillere.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Superlaget Tromsø

Post by Mendi »

Dersom det ikke skjer noe spesielt i TIL i nær fremtid (salg av Kara, kapitaltilførsel etc) så føler jeg meg rimelig trygg på at vi allerede i inneværende sesong vil se økonomisk krisestemning der oppe. Noen som vet hvilke tilskuerinntekter TIL har budsjettert med for 2011?
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by MhepA »

Må ha budsjettert med 0 per kamp, uansett går det minus.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by Novi »

Merket meg i dag etter å ha lest noen artikler m. kommentarer om TIL at det er en stor forskjell mellom Glimt og TILs supportere. Der hvor Glimt har mange høylydte medgangssupportere som elsker å rakke ned på klubben, har TIL det motsatte - en rekke høylydte supportere som er overbevist om at TIL er en norsk toppklubb og en foregangsklubb i Europa for både spillestil, ledelse og økonomisk styring. Jeg vil ikke trekke frem Glimt-haterne som noe positivt, men det er skremmende hvor mange TIL-supportere som ikke evner å stikke fingeren i jorda og innse at det faktisk kan stå dårlig til med klubben.
Una mas cerveza.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Som TIL-supporter har undertegnede hundre ganger bedre innsikt i klubbens økonomi og sportslige styrke enn for eksempel Novi, og verken jeg eller noen andre jeg kjenner i Tromsø tror at TIL kan ta gull i 2011. Derimot er det faktisk et par her på glimtforumet som tror det! Kanskje han blander disse sammen med oss? :wink:
DIXI
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by MhepA »

Stabiliteten er ikke tilstede for å ta et gull. Men jeg tror at Tromsø kan gjøre en god sesong og det er ikke mange klubbene i Tippeligaen man kan si spiller bedre fotball enn Tromsø for tiden.

Topp 3 er Vålerenga, Tromsø, Rosenborg. Dere ER favoritter til å ta medalje.

For min del håper jeg på en jubelvår på sørlandet slik at jeg kan få med meg noen gode fotballkamper live, nå når Glimt ikke møter et eneste sørlandsk lag i Adecco.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Mulig retur for Lars Iver Strand! http://fotball.itromso.no/eliteserien/article194195.ece

Med Helge Haugen og Tommy Knarvik borte, og Lars Iver ute i kulda i Vålerenga, var dette en nærliggende løsning for TIL. Jeg regner med at TILs medisinske apparat gjør en grundig vurdering av Lars Ivers skadesituasjon før han eventuelt får kontrakt.

Image
DIXI
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Superlaget Tromsø

Post by Mendi »

Brutus; ligger TIL sitt budsjett for 2011 tilgjengelig noe sted?
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Fant det ikke i farta, men du finner noen nøkkeltall i denne artikkelen. Som TIL-direktøren sier: -Det er ikke vanskelig å kutte utgifter, problemet er å øke inntektene.

http://fotball.aftenposten.no/eliteseri ... 192385.ece
DIXI
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Superlaget Tromsø

Post by Mendi »

TIL budsjetterer med inntekter på 73 mill, det må jo være selve symbolet på den økonomiske bobla innenfor fotballen.

Jeg skulle likt å visst følgende:
- Hvilke tilskuerinntekter budsjetterer TIL med
- Hvilke markedsinntekter budsjetterer man med, og hvordan fordeler disse seg på ulike avtaler
- Hvilke inntekter fra medieavtalen budsjetteres inn
- Er det elementer av inntekter fra spillersalg i budsjettet

EDIT: Det er jo bra TIL direktøren har skjønt såpass, da har han tatt første steg på veien til å erkjenne den nye økonomiske hverdagen.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by Kesseboy »

Etter hva jeg kan finne var driftsinntektene 108 263 000 i 2009, og 67 818 000 i 2008, uten at jeg kan finne det mer spesifisert noe sted.

Edit: Kanskje her? http://www.til.no/content/download/3298 ... g+2010.pdf

Url-en funker ikke helt, så du må c&p inn i nettleseren.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by Novi »

brutus wrote:Som TIL-supporter har undertegnede hundre ganger bedre innsikt i klubbens økonomi og sportslige styrke enn for eksempel Novi, og verken jeg eller noen andre jeg kjenner i Tromsø tror at TIL kan ta gull i 2011. Derimot er det faktisk et par her på glimtforumet som tror det! Kanskje han blander disse sammen med oss? :wink:
Du kan å ta i du, Brutus ;) At mine meninger er farget av følelser for mitt lag bør vel ikke være noen bombe, men at du sitter med noen voldsom innsikt i Glimt's økonomi og sportslige styrke får være din subjektive mening. Så vidt jeg vet jobber ingen av oss hverken i Glimt eller noen nær tilknyttet organisasjon, så at du mener du leser AN-artiklene bedre enn meg får nå så være 8)

Utover det kan du ikke generalisere TIL-supportere basert på deg selv - selvsagt finnes det både TIL og Glimt-supportere totalt uten fotfeste. Mitt poeng var bare at jeg til stadig vekk ser flere av dem for TIL, samt flere av nedrakkerne for Glimt.
Una mas cerveza.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Superlaget Tromsø

Post by Sulliken »

men at du sitter med noen voldsom innsikt i Glimt's økonomi og sportslige styrke får være din subjektive mening.
Tror nok det var i TIL han mente...
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by Novi »

Dumt, for det får innlegget mitt til å se unødvendig teit ut... :P
Una mas cerveza.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Å, det er ikke teitere enn de fleste andre innlegg om TIL på dette forumet, så det gjør ingenting. :wink:
DIXI
Post Reply