Lillebror Tromsø IL

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

TIL har også hentet en ny keeper fra Sverige med erfaring fra eliteserie, junior- og U-21 landskamper: Robin Malmkvist. Med all respekt for vår keepertrener Espen Isaksen, som så ut til å skulle bli TILs andrekeeper: Det var en lettelse! Nå mangler vi bare Lars Iver Strand, så skal jeg begynne å tro på medalje igjen!

http://fotball.itromso.no/eliteserien/article195227.ece
DIXI
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

Sportslig ser TIL styrket ut, usikker på om Reginiussen blir en voldsom forsterkning i forhold til 11ern, men betyr mye i forhold til breddet.
Spørsmålet er hvor TIL henter pengene fra? Likviditeten kan neppe bli bedre av dette, sportslig tror jeg TIL fort blir i medaljekampen også i år, men det ser ut som det skjer med en lite bærekraftig satsning og det er ikke bra i lengden.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Superlaget Tromsø

Post by Frodo Baggins »

Har hørt at Tore er gratis på lån.. Og det høres jo fornuftig ut, klubben hans måtte betalt lønn uansett, uten at han hadde fått spilt noe.. Nå kan han komme i matchform, og klar til sesongoppkjøringen..
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Også Robin Malmkvist er visstnok gratis på lån. Halmstad har fått en ny spansk trener, som har tatt med seg seks spillere, deriblant en keeper. I slike situasjoner låner man ofte ut spillere man tror vil få lite spilletid gratis for å slippe lønnsutgifter. I skandinavisk sammenheng er TIL en attraktiv klubb for slike spillere, det ser vi også på at Mos valgte TIL foran andre interesserte klubber. Vi er i toppen av eliteserien hvert år, og skal spille europacup til sommeren.
DIXI
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

Det er klart slike lån er fornuftige for en klubb som sliter såpass økonomisk som TIL. Tror også det er relativt lure lån og det styrker bredden deres betydelig.
Det endrer likevel ikke på den økonomisk situasjonen til TIL og jeg klarer ikke se hvordan klubben skal overleve økonomisk uten salg av nøkkelspillere eller innsprøytning av kapital. Noen europasuksess virker fjernt når TIL starter i 1.kvalikkrunde og ikke vil være seedet med enn maksimalt 2.runder.
I tippeligaen tror jeg TIL vil kjempe om medalje sammen med VIF, Rosenborg og kanskje Viking og Molde. Det dukker alltid opp overraskelser, så ser ikke bort fra at 1-2 lag melder seg på og at 1-2 av de overnevnte flopper totalt.

I motsetning til mange andre er ikke jeg så sikker på VIF suksess iår. Få lag utover RBK har klart å følge opp medaljer år etter år. VIF ser styrket ut på papiret, men det er ikke alltid slike ting forteller den fulle sannheten, VIF har ikke imponert i oppkjøringen. Når det gjelder RBK så har heller ikke de imponert voldsomt, men bortsett fra fraværet av en Annan erstatter, så har de fortsatt det som ser ut til å være den sterkeste stallen i tippeligaen.

Det er fristende å tippe TIL på en 3.plass bak RBK og VIF, akkurat som ifjor:)
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Jeg tipper også Vålerenga høyt, men ser at muligheten for flopp er der. Moa betydde mye i vårsesongen 2010, og da hadde fikk en flyt som de beholdt sesongen ut. Nå forsvinner også Mos, og de satser på ganske uprøvde spillere foran (pluss Berre, som snart må være over toppen!). Sjekk hvordan de gikk i 2009 med omtrent samme mannskap som i 2010, så skjønner man at Vålerenga ikke er garantert suksess i år.
DIXI
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

Det blir uansett spennende å se. VIF har i likhet med RBK ikke imponert voldsomt i oppkjøringen. Når MOS er leid ut, Sæternes dratt til Viking og Moa borte samt Konè skadet, så må de enten stole på en ung afrikaner som ikke kjenner norsk fotball eller en 17 åring med noen få minutters erfaring fra tippeligaen. Ikke nødvendigvis dårlig løsninger.

Med Nordvik ute i sesongstarten, ser det også meget tynt ut i forsvar. Stoor har vært ute i kulden i England og har ikke mye kamptrening bak seg, spørsmålet er hvordan han takler toppfotballen igjen, mens Dos Santos drar på året, ikke nødvendigvis heldig fro en back. Jeg tror VIF fort kan bli for svake på backplass, spesielt offensivt. Her ligger RBK, TIL og VIking noen hakk foran.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by Kesseboy »

Det er nemlig økonomisk krise i Tromsø. Klubben har brukt opp sponsormidlene for 2011 for å redde fjorårets drift.

I årsrapporten skriver klubben i klartekst at de enten må selge spillere eller hente penger inn for å klare driften i andre halvår. Akkurat nå ser det mer sannsynlig ut at det blir solgt noen spillere enn av investorene igjen blar opp lommeboken.
http://www.na24.no/article3113578.ece
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

"For Tromsøs del tror vi at de økonomiske blålysene blinker. Styret i klubben oppfører seg som om de holder til i Trondheim eller Bergen." Det er som å høre Rosenborgs direktør Nils Skutle: "De mindre klubbene må finne sin plass i fotballhierarkiet." Artikkelforfatteren vet ingenting om de grep som er gjort med TILs organisering og økonomi, har "tror" og synser på samme nivå som en gjennomsnittlig forumsdebattant.
DIXI
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Superlaget Tromsø

Post by Mendi »

Den urokkelige troen på at TIL sin organisering skal fikse problemene er jo fasinerende å se på. Jeg lurer veldig på hva det er med denne organiseringen, som er høyst ordinær i næringssammenheng, som skal gi bedre lønnsomhet eller kapitalsituasjon for TIL.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Mos ble presentert på Alfheim i går, og hadde sin første treningsøkt med TIL i dag:
http://fotball.itromso.no/eliteserien/article195890.ece

Image
DIXI
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by MhepA »

Må bare få gitt uttrykk for min missnøye med stripene til Tromsø. Da tenker jeg selvfølgelig på de nye, ikke de gamle.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Mener du årets drakt? Jeg synes den er ganske fin, for en gangs skyld. Den h. snn-logoen ødelegger, men slik blir det når man er eid av kapitalen.

Image
DIXI
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by MhepA »

Synes det ser ut som sportsteip. Men heldigvis for dere har dere ikke Umbro som Haugesund. Umbro er katastrofe...
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Nilzo
Posts: 1014
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:24 pm
Location: Ski (Beiarn)
Been thanked: 2 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by Nilzo »

brutus wrote:Artikkelforfatteren vet ingenting om de grep som er gjort med TILs organisering og økonomi, han "tror" og synser på samme nivå som en gjennomsnittlig forumsdebattant.
Vell, nå er det også veldig mye sant i det han skriver. Tromsø har blitt reddet av Mohn osv osv. I tilegg henviser han til årsrapporten der det står at TIL sannsynligvis må selge spillere, så jeg regner med at han ikke lyver om det. Noen som har link til årsrapporten forresten?
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

brutus wrote:"For Tromsøs del tror vi at de økonomiske blålysene blinker. Styret i klubben oppfører seg som om de holder til i Trondheim eller Bergen." Det er som å høre Rosenborgs direktør Nils Skutle: "De mindre klubbene må finne sin plass i fotballhierarkiet." Artikkelforfatteren vet ingenting om de grep som er gjort med TILs organisering og økonomi, har "tror" og synser på samme nivå som en gjennomsnittlig forumsdebattant.
Vil påstå at artikkelforfatteren treffer spikeren midt på hodet. Etter det jeg kan se er det ikke gjort noen grep i forhold til organisering og økonomi som vil styrke den økonomiske situasjonen i TIL utover det som er kjent. Med andre vil TIL uten innsprøytning av kapital eller spillersalg (Kara) få store likviditetsproblemer i løpet av året og vil høyst sannsynlig få poengtrekk. Jeg er forøvrig helt enig i at TIL bør finne sin plass i hierarkiet, TIL er ikke en klubb som kan kjempe med RBK over tid, ressursgrunnlaget er ikke stort nok og de sportslige resultatene de siste sesongene har kommet på bekostning av økonomien. TIL er i en åpenbar økonomisk krise og jeg synes det er veldig merkelig å høre forklaringer om "ny eiermodell", "ny organisering", "økonomiske grep", når virkeligheten faktisk er slik at TIL selv sier at de vil få likviditetsproblemer i løpet av året.
Det oser en stormannsgalskap rundt TIL i forhold til styre, ledelse og ikke minst supportere. TIL er ingen storklubb i norsk sammenheng og jo forter man innser dette internt, jo bedre vil det gå for klubben over tid.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Det oser mindreverdskomplekser av innlegget til Glimtfan. Greit for meg at dere tenker slik i forhold til egen klubb. Hva dere tenker om TIL er meg knekkende likegyldig.
DIXI
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Superlaget Tromsø

Post by Cheese Smirnoff »

Så hvorfor diskuterer du TIL med oss på Glimtforumet? :tenk
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by MhepA »

Det er likegyldig om det er negativt. Men han tar gjerne imot ros.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Alltid hyggelig med ros. Men jeg kritiserer også overdreven ros, som dere vet.
DIXI
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

Re Brutus

Jeg vil si akkurat det samme om Glimt som med TIL. TIL er en noe større klubb en Glimt, det er det liten tvil om. Næringslivet er større, publikumsoppmøtet større og ressursene større. Jeg har vært kritisk i situasjon hvor flere glimtsupportere etter mitt syn har lukket øynene for de økonomiske problemene klubben har vært i (over flere år) og møtt motbør på det. Jeg er overhodet ikke redd for å si akkurat det samme om TIL, når jeg opplever at TIL er i omtrent samme situasjon. Supportere, ledelse og andre virker å lukke øynene for de økonomiske problemene klubben er i og når man reagerer kraftig på et godt bud på 10 millioner for en av spillerne, så blir det hele lettere merkelig. Jeg skjønner at du og andre tror og ønsker at dere kan konkurrere med de største klubbene i Norge over tid, men realismen i det er lav. De 4 siste årene har dere fått gode resultater, men de har kommet samtidig som klubben har drevet økonomisk doping. Den dagen klubben virkelig får ryddet opp i det (nei det er IKKE gjort), så vil selvfølgelig det sportslige få betydelig større utfordringer.
Jeg ønsker TIL all hell og lykke og tror dere kan kjempe i toppen i år, men tror også at klubben går konkurs om man ikke selger nøkkelspillere eller får sprøytet inn frisk kapital innen høsten.
TIL er kanskje den klubben i tippeligaen som har den mest usikre økonomien for tiden, at du og andre velger å overse det som faktisk står i årsrapporten om forventninger om ekstreme likviditetsproblemer og forventet poengtrekk, er skremmende.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

At TILs adm. direktør gikk ut og forventet poengtrekk til sommeren kan tolkes på mange måter. Stabæksupporterne tolker det i sitt tabelltips som et smart utspill i forhold til investorene, slik at de kan gjøre de nødvendige grep for å unngå poengtrekket. TIL får selvsagt ikke noe poengtrekk i 2011. Direktør Stig-Ove Sandnes kommer i likhet med Per Høgmo fra en toppjobb i NFF, og vet hva som skal til for å unngå sanksjoner.
DIXI
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

Det er sikkert mange måter å oppfatte det du sier over, men jeg oppfatter det slik at du mener at noen tror at det bløffes i årsrapporten for å trekke inn investorer. Altså lure investorer....

Sakens kjerne er den at TIL blir trukket i poeng om ikke noe drastisk skjer før slutten av juni. Det er 3 måneder til. Det å få aktører til å spytte inn penger skjer ikke over natten, hvis TIL skal få penger inn før slutten av juni, bør det skje noe relativt raskt.

Det er selvfølgelig mulig at min oppfatning er på trynet i den sammenheng, men jeg oppfatter det slik at du her lukker øynene for realiteten og tror at alt løser seg sånn uten videre. Sannsynligheten for at TIL trekkes poeng vil jeg påstå er skyhøy, spesielt med tanke på at klubben forventer det selv. TIL har ikke mulighet til å selge spillere mellom 01.04 og 30.06. Det betyr at man etter overgangsvinduet stenger i slutten av mars, kun har muligheten med å få inn investorer i forhold til å redde klubben fra poengtap. Sannsynligheten for at investorer spytter inn penger mellom 01.04 og 30.06 anser jeg som svært liten, det er heller ikke sikkert at dette isolert sett er nok til å redde poengtrekk.

Hvis jeg har oppfattet deg rett, så mener du altså at klubben bløffer i årsrapporten og hvis jeg oppfatter deg rett, så synes du det er greit?
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Superlaget Tromsø

Post by Frodo Baggins »

når det gjelder det nye rapporteringssystemet, så er det vel slik at man rapporterer hver 6 eller 3 måned. Klarer man ikke de kravene som er satt ved f.eks 31.12, så blir det poengtrekk pr. 30.06..

For å ta ett eksempel:
Så hvis man er ute å kjøre pr. 31.12, selger en spiller for 30 mill den 29 mars, så vil man fortsatt få poengtrekk pr. 30.06.. I og med at man ikke var på stasjon ved forrige rapporteringsfrist.

Men hvis det stemmer at Glimt lå an til poengtrekk pr. 31.12, men får amnesti fordi man var på plass i slutten av februar, så har jo NFF satt seg selv i en kattepine. Her lager de nye regler som virker å være veldig bra. Men gir de amnesti til en klubb som kom i mål noen måneder på etterskudd, så blir det nok vrient for de å kunne gi poengtrekk til andre. Hvis dette stemmer så vanner de ut egne regler og gjør det vanskelig for seg selv. Og da er vi vel tilbake til den tia hvor småklubbene ble tatt (ref. Raufoss) mens de større "slipper" unna.. Blir spennende å se på hva som skjer her..

Når det gjelder TIL og årsraporter så skjer det neppe noen lurerier.. I og med at TIl nå består av 2 atskilte enheter Tromsø Idrettslag og Tromsø IL Holding AS så er det ingen grunn til lurerier..
TIL IL legger fram sitt regnskap og sin rapport, og har eget styre. Tromsø IL gikk med cirka 3,5 mill i underskudd etter å ha nedskrevet verdien av aksjer med samme beløp.
TIL holding As er eid av bla. Sparebanken NN, Troms Kraft, + diverse andre bedrifter og privatpersoner. De har ett eget styre, som har repsentanter fra Sparebanken (leder), Troms Kraft (nestleder) etc.. Disse eier rettighetene til spillerstallen som er skilet ut i ett eget selskap som heter TIL spiller AS. Dette selskapet har samme styre..

Hvis TIL får ett bud på en spiller så er det i all hovedskap styret i TIL spiller som bestemmer om det blir salg eller ikke. På samme måte som Nordlandsglimt AS vil i stor grad bestemme om spillere skal selges fra Glimt.

Hvis klubben ønsker å selge, men TIL spiller AS (eller Nordlandsglimt As) sier nei så blir det sånn. Hvis klubben trenger frisk kapital inn, mens eierne sier nei. Så bunner det nok ut i at de da er beredt til å skyte inn den kapitalen som trengs for å holde skuta flytende inntil ett akseptabel bud kommer inn.

Når det gjelder budet på Kara på 6 mill som TIL takket nei til, så ser jeg at i ettertid har RBK kjøpt en stopper, uten landskamper fra Danmark for 8,5 millioner. Og denne Jim Larsen var ekstremt svak mot Brann. Ingen tvil om at Kara er verdt minst like mye som han, og derfor mener jeg det er rett å takke nei til skambudet fra RBK.

Og Glimtfan:
En ting, du nevner stadig vekk om at TIL ikke kan konkurrere med RBK, og du finner det absurd at de prøver på det.. Her bommer du grasat, TIL har aldri hatt noen ambisjon om å konkurrere med RBK på like vilkår. TIL har en ambisjon om å være topp 6 hvert år, samt å spiller E-cup med jevne mellomrom.

for meg virker det som at denne hierarkimodellen som Nils Skutle og Lars Bohinen snakkes så varmt om er noe du er helt enig i.. at de større klubbene skal ha alle rettigheter i forhold til mindre klubber.. Dette er jo det reneste vissvass. Og for å dra den litt videre, TIL er en større klubb enn Glimt. Mener du at Glimt skal takke å bukke hvis TIL vil ha en av Glimt's spillere? Eller hvis Brann som er en "storklubb" og høyt opp i hierarkiet til de 2 nevnte herrer, komme rå er interessert i en Glimt spiller så skal Glimt si ja, og selge uansett???

Denne hierarkidebatten er det mest tøvete jeg har vært borti noen ganger.. alle som driver med toppidrett vil bli best mulig, så også i norsk fotball. Det ville jo være en falittærklæring for en klubb å si at vi jobber mot å bli nummer 12, fordi det er der vi hører hjemme i hierarkiet..
for å dra den over i f.eks langrenn så vil det jo der da være at det er kun løpere fra de tradisjonnelle nasjonene som skal hevde seg.. Kommer du fra Canada, lichtenstein etc så har du ingenting med å hevde deg, fordi det ikke passer inn i hierarkitankegangen..
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Superlaget Tromsø

Post by Cheese Smirnoff »

Problemet er vel hvis man forsøker å konkurrere mot RBK uten å ha økonomiske midler til det. Da vil norsk fotball være en berg-og-dal-bane for evig. At TIL har ambisjoner om å holde seg stabilt i topp 6 er et fornuftig mål, og hvis det viser seg at TIL ikke trenger å selge spillere for å unngå å bli økonomisk ruinert så er det selvfølgelig lurt at de ikke gjør det. Men når styreledern (?) går ut og sier at alt tyder på poengtrekk så ser det unektelig rart ut at man ikke er villig til å selge spillere.

Èn ting er hvertfall sikkert, det er en av dere som kommer til å le sist og best. :wink:
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Post Reply